자기성장 집단상담이 다문화가정 초등학생의 자아존중감 및 대인관계에 미치는 영향 The effects of self-growth group counseling on the self-esteem and interpersonal relationship of multi-cultural family elementary school students원문보기
본 연구는 자기성장 집단상담이 다문화가정 초등학생의 자아존중감과 대인관계에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 알아보고자 하였다. 연구의 목적을 위해 경기도 안산시에 거주하는 초등학생 6학년을 대상으로 하였고, 연구대상자들은 연구자의 편의표집에 의하여 통제집단이 없이 남학생 6명과 여학생 3명으로 진행되었다. 자기성장 집단상담은 주2회 1시간씩 총 12회기로 진행되었으며, 본 연구를 위해 수집한 자료는 SPSS PASW statistics 18.0 프로그램을 사용하여 ...
본 연구는 자기성장 집단상담이 다문화가정 초등학생의 자아존중감과 대인관계에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 알아보고자 하였다. 연구의 목적을 위해 경기도 안산시에 거주하는 초등학생 6학년을 대상으로 하였고, 연구대상자들은 연구자의 편의표집에 의하여 통제집단이 없이 남학생 6명과 여학생 3명으로 진행되었다. 자기성장 집단상담은 주2회 1시간씩 총 12회기로 진행되었으며, 본 연구를 위해 수집한 자료는 SPSS PASW statistics 18.0 프로그램을 사용하여 신뢰도 분석과 비모수 통계의 Wilcoxon검정을 실시하였다. 다문화가정 초등학생이 자기성장 집단상담에 참여한 후에 자아존중감과 대인관계의 사전-사후의 변화를 확인하기 위해 Wilcoxon검정을 사용하였으며, 양적척도의 한계를 극복하기 위해 매 회기마다 작성한 경험 보고서와 상담자의 관찰내용을 바탕으로 자아존중감과 대인관계에 미치는 영향을 분석하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자기성장 집단상담이 다문화가정 초등학생들의 자아존중감에 긍정적인 영향을 미치며, 그 차이가 유의하다는 것이 확인되었다. 둘째, 자아존중감의 하위요인 중에서는 사회적 자아존중감과 가정에서의 자아존중감만 유의하게 향상되었음이 확인되었다. 셋째, 자기성장 집단상담이 다문화가정 초등학생들의 대인관계에 긍정적인 영향을 미치며, 그 차이가 유의하다는 것이 확인되었다. 넷째, 대인관계의 하위요인 중에서는 의사소통과 신뢰감, 민감성, 개방성만 유의하게 향상되었음이 확인되었다. 따라서 본 연구는 자기성장 집단상담이 다문화가정 초등학생의 자아존중감과 대인관계에 긍정적인 영향을 주는 것을 확인하였다는 데에 의의가 있으며, 다문화가정 초등학생들의 심리적인 지원과 전문적인 상담 및 치료방식을 개발하는 데에 기초자료를 제공했다는 점에서 의의가 있다.
본 연구는 자기성장 집단상담이 다문화가정 초등학생의 자아존중감과 대인관계에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 알아보고자 하였다. 연구의 목적을 위해 경기도 안산시에 거주하는 초등학생 6학년을 대상으로 하였고, 연구대상자들은 연구자의 편의표집에 의하여 통제집단이 없이 남학생 6명과 여학생 3명으로 진행되었다. 자기성장 집단상담은 주2회 1시간씩 총 12회기로 진행되었으며, 본 연구를 위해 수집한 자료는 SPSS PASW statistics 18.0 프로그램을 사용하여 신뢰도 분석과 비모수 통계의 Wilcoxon검정을 실시하였다. 다문화가정 초등학생이 자기성장 집단상담에 참여한 후에 자아존중감과 대인관계의 사전-사후의 변화를 확인하기 위해 Wilcoxon검정을 사용하였으며, 양적척도의 한계를 극복하기 위해 매 회기마다 작성한 경험 보고서와 상담자의 관찰내용을 바탕으로 자아존중감과 대인관계에 미치는 영향을 분석하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자기성장 집단상담이 다문화가정 초등학생들의 자아존중감에 긍정적인 영향을 미치며, 그 차이가 유의하다는 것이 확인되었다. 둘째, 자아존중감의 하위요인 중에서는 사회적 자아존중감과 가정에서의 자아존중감만 유의하게 향상되었음이 확인되었다. 셋째, 자기성장 집단상담이 다문화가정 초등학생들의 대인관계에 긍정적인 영향을 미치며, 그 차이가 유의하다는 것이 확인되었다. 넷째, 대인관계의 하위요인 중에서는 의사소통과 신뢰감, 민감성, 개방성만 유의하게 향상되었음이 확인되었다. 따라서 본 연구는 자기성장 집단상담이 다문화가정 초등학생의 자아존중감과 대인관계에 긍정적인 영향을 주는 것을 확인하였다는 데에 의의가 있으며, 다문화가정 초등학생들의 심리적인 지원과 전문적인 상담 및 치료방식을 개발하는 데에 기초자료를 제공했다는 점에서 의의가 있다.
This study was to investigate the effects of self-growth group counseling on the self-esteem and interpersonal relationship of multi-cultural family elementary school students. For the purpose of the study, the sixth graders of multi-cultural family elementary school students residing in Ansan, ...
This study was to investigate the effects of self-growth group counseling on the self-esteem and interpersonal relationship of multi-cultural family elementary school students. For the purpose of the study, the sixth graders of multi-cultural family elementary school students residing in Ansan, Gyeonggi-do Province were chosen. The study participants were 6 boys and 3 girls, and participated in the study without a control group by a researcher's convenience sampling. Self-growth group counseling was conducted 2 times a week for 1 hour, a total of 12 times. The data collected for this study were subjected to reliability analysis and Wilcoxon test of nonparametric statistics using SPSS PASW statistics 18.0 program. The Wilcoxon test was used to confirm the pre-post-change of self-esteem and interpersonal relationship after participating in self-growth group counseling and to overcome the limitations of quantitative research. we analyzed the effects of self-esteem and interpersonal relationship on the basis of the research participants' experience reports and counselors' observations in each session. The results of this study are summarized as follows. First, it is confirmed that self-growth group counseling has a positive effect on self-esteem of multi-cultural family elementary school students and there is a statistically significant difference. Second, among the sub-factors of self-esteem, only social-peer self-esteem and home-parents self-esteem were significantly improved. Third, it is confirmed that self-growth group counseling has a positive effect on interpersonal relationship of multi-cultural family elementary school students, and there is a statistically significant difference. Fourth, among the sub-factors of interpersonal relationship, only communication, trust, sensitivity, and openness were significantly improved. Therefore, in this study, it is significant to confirm that self-growth group counseling has a positive effect on the self-esteem and interpersonal relationship of multi-cultural family elementary school students, and it is important to understand that It is significant in that it provided baseline data for developing psychological support, professional counseling and treatment methods of multi-cultural families elementary school students.
This study was to investigate the effects of self-growth group counseling on the self-esteem and interpersonal relationship of multi-cultural family elementary school students. For the purpose of the study, the sixth graders of multi-cultural family elementary school students residing in Ansan, Gyeonggi-do Province were chosen. The study participants were 6 boys and 3 girls, and participated in the study without a control group by a researcher's convenience sampling. Self-growth group counseling was conducted 2 times a week for 1 hour, a total of 12 times. The data collected for this study were subjected to reliability analysis and Wilcoxon test of nonparametric statistics using SPSS PASW statistics 18.0 program. The Wilcoxon test was used to confirm the pre-post-change of self-esteem and interpersonal relationship after participating in self-growth group counseling and to overcome the limitations of quantitative research. we analyzed the effects of self-esteem and interpersonal relationship on the basis of the research participants' experience reports and counselors' observations in each session. The results of this study are summarized as follows. First, it is confirmed that self-growth group counseling has a positive effect on self-esteem of multi-cultural family elementary school students and there is a statistically significant difference. Second, among the sub-factors of self-esteem, only social-peer self-esteem and home-parents self-esteem were significantly improved. Third, it is confirmed that self-growth group counseling has a positive effect on interpersonal relationship of multi-cultural family elementary school students, and there is a statistically significant difference. Fourth, among the sub-factors of interpersonal relationship, only communication, trust, sensitivity, and openness were significantly improved. Therefore, in this study, it is significant to confirm that self-growth group counseling has a positive effect on the self-esteem and interpersonal relationship of multi-cultural family elementary school students, and it is important to understand that It is significant in that it provided baseline data for developing psychological support, professional counseling and treatment methods of multi-cultural families elementary school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.