중고등학생을 위한 영어수학 보습학원의 마케팅믹스가 수강생들의 학습성과, 만족도, 그리고 행동의도에 미치는 영향에 관한 연구 A Study of the Influence of Marketing Mix of English Mathematics Academy for Middle and High School Students on Learning Outcomes, Satisfaction, and Behavioral Intention of Students원문보기
본 연구는 영어수학 보습학원에 수강중인 중고등학생들을 대상으로 학원마케팅믹스(강사, 접근성, 수강료, 홍보, 물리적환경, 교육프로그램, 상담), 수상생들의 학습성과(학업성취도, 학습몰입), 만족도, 그리고 행동의도(연속수강의도, 구전의도)와의 관련성에 대하여 종합적으로 실증분석을 하였다. 특히 학원마케팅믹스와 학습성과 및 만족도 간의 관계, 학원마케팅믹스와 행동의도 간의 관계, 학습성과와 행동의도 간의 관계, 만족도와 행동의도 간의 관계, 그리고 학원마케팅믹스와 행동의도 간의 관계에서 학습성과의 매개역할, 학원마케팅믹스와 행동의도 간의 관계에서 만족도의 매개역할, 학원마케팅믹스와 만족도 간의 관계에서 학습성과의 매개역할, 학습성과와 행동의도 간의 관계에서 만족도의 매개역할과 이들 간의 ...
본 연구는 영어수학 보습학원에 수강중인 중고등학생들을 대상으로 학원마케팅믹스(강사, 접근성, 수강료, 홍보, 물리적환경, 교육프로그램, 상담), 수상생들의 학습성과(학업성취도, 학습몰입), 만족도, 그리고 행동의도(연속수강의도, 구전의도)와의 관련성에 대하여 종합적으로 실증분석을 하였다. 특히 학원마케팅믹스와 학습성과 및 만족도 간의 관계, 학원마케팅믹스와 행동의도 간의 관계, 학습성과와 행동의도 간의 관계, 만족도와 행동의도 간의 관계, 그리고 학원마케팅믹스와 행동의도 간의 관계에서 학습성과의 매개역할, 학원마케팅믹스와 행동의도 간의 관계에서 만족도의 매개역할, 학원마케팅믹스와 만족도 간의 관계에서 학습성과의 매개역할, 학습성과와 행동의도 간의 관계에서 만족도의 매개역할과 이들 간의 인과관계 및 영향관계를 중심으로 실증분석을 하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해서 연구모형을 제안하고 연구가설을 설정하였으며, 선행연구에 근거한 가설을 검증하였다. 제안된 연구모형을 살펴보면, 연구모형에서는 학원마케팅믹스가 행동의도에 영향을 미치는 과정에서 학습성과와 만족도가 매개변수로 사용되었다. 본 연구를 위해서 울산광역시에 소재한 영어수학 보습학원에 다니는 중고등학생들을 대상으로 설문조사를 하였다. 총 210부의 설문지를 배포하였고, 이 중에서 불성실하게 응답한 11부를 제외한 199부가 본 연구에 사용되었다. 수집된 자료는 SPSS 24.0 통계 패키지를 사용하여 통계분석을 수행하였다. 연구결과를 요약 정리해 보면 다음과 같다. 학원마케팅믹스의 강사/교육프로그램 요인은 학습성과의 학업성취도 요인에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 학원마케팅믹스의 강사/교육프로그램과 홍보 요인이 학습성과의 학습몰입 요인에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학원마케팅믹스의 강사/교육프로그램과 홍보 요인은 만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학원마케팅믹스의 강사/교육프로그램과 홍보 요인은 행동의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 학습성과의 학업성취도와 학습몰입 요인은 만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 학습성과의 학습몰입은 행동의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 만족도는 행동의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 더 나아가서, 학원마케팅믹스의 강사/교육프로그램 및 홍보 요인과 행동의도 간의 관계에서 학습성과가 부분매개효과가 있는 것으로 나타났고, 학원마케팅믹스의 강사/교육프로그램과 행동의도 간의 관계에서는 만족도가 완전매개효과가 있는 것으로 나타났으며, 학원마케팅믹스의 홍보 요인과 행동의도 간의 관계에서는 만족도가 부분매개효과가 있는 것으로 검증되었다. 끝으로, 학원마케팅믹스의 강사/교육프로그램 및 홍보 요인과 만족도 간의 관계에서 학습성과가 부분매개효과가 있는 것으로 나타났고, 학습성과와 행동의도 간의 관계에서 만족도는 부분매개효과가 있는 것으로 검증되었다.
This study empirically analyzed the relationship between school marketing mix(instructor, accessibility, tuition, promotion, physical environment, education program, counseling), learning outcomes(academic achievement, learning flaw), satisfaction, and behavioral intentions(re-enrollment intent, oral intention) for middle and high school students attending English mathematics academies. In detail, this study empirically analyzed the following causal relations: the relationship between academy marketing mix and learning outcome and satisfaction, the relationship between academy marketing mix and behavior intention, the relationship between learning outcome and behavior intention, satisfaction and behavior, the mediating role of learning outcomes in the relationship between academy marketing mix and behavior intention, the mediating role of satisfaction in the relationship between academy marketing mix and behavior intention, mediating role of learning outcome in the relationship between academy marketing mix and satisfaction, the mediating role of satisfaction in the relationship between learning performance and behavioral intention. In order to achieve the purpose of this study, research model was proposed, research hypotheses were established, and hypotheses based on previous studies were verified. In the research model, the academic marketing mix influences the behavioral intention. In this process, the learning achievement and satisfaction are used as the parameters. For this study, we surveyed middle and high school students attending English Mathematics academies in Ulsan Metropolitan City. A total of 210 questionnaires were distributed in this study, 199 of which were used in this study. Statistical analysis was performed using the SPSS 24.0 statistical package. The results of the study are summarized as follows. The results of the study are summarized as follows. The instructor / education program factors of the academy marketing mix showed a positive (+) influence on the academic achievement factors of the learning achievement, and the instructor / education program and promotional factors of the academy marketing mix showed a positive (+) influence on the learning commitment of learning outcomes. The instructor / education program and promotional factors of the academy marketing mix showed a positive (+) effect on satisfaction. The instructor / education program and the promotional factors of the academy marketing mix showed a positive (+) influence on the behavioral intention. Learning achievement and learning commitment of learning achievement have a positive (+) effect on satisfaction. The learning commitment of learning achievement has a positive (+) influence on the behavioral intention. Satisfaction had a positive (+) effect on behavioral intention. On the other hand, learning achievement has a partial mediating effect on the relationship between instructor / education program and promotional factor and behavioral intention of the academy marketing mix. Satisfaction was found to have a full mediating effect in the relationship between instructor / education program of the academy marketing mix and behavioral intention, and the relationship between promotional factors of the academy marketing mix and behavioral intention was proved to have a partial mediating effect. The results showed that the learning outcomes had a partial mediating effect on the relationship between the instructor / education program and promotional factors of the academy marketing mix and satisfaction, and satisfaction was found to be partially mediated in the relationship between learning outcomes and behavioral intentions.
본 연구는 영어수학 보습학원에 수강중인 중고등학생들을 대상으로 학원마케팅믹스(강사, 접근성, 수강료, 홍보, 물리적환경, 교육프로그램, 상담), 수상생들의 학습성과(학업성취도, 학습몰입), 만족도, 그리고 행동의도(연속수강의도, 구전의도)와의 관련성에 대하여 종합적으로 실증분석을 하였다. 특히 학원마케팅믹스와 학습성과 및 만족도 간의 관계, 학원마케팅믹스와 행동의도 간의 관계, 학습성과와 행동의도 간의 관계, 만족도와 행동의도 간의 관계, 그리고 학원마케팅믹스와 행동의도 간의 관계에서 학습성과의 매개역할, 학원마케팅믹스와 행동의도 간의 관계에서 만족도의 매개역할, 학원마케팅믹스와 만족도 간의 관계에서 학습성과의 매개역할, 학습성과와 행동의도 간의 관계에서 만족도의 매개역할과 이들 간의 인과관계 및 영향관계를 중심으로 실증분석을 하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해서 연구모형을 제안하고 연구가설을 설정하였으며, 선행연구에 근거한 가설을 검증하였다. 제안된 연구모형을 살펴보면, 연구모형에서는 학원마케팅믹스가 행동의도에 영향을 미치는 과정에서 학습성과와 만족도가 매개변수로 사용되었다. 본 연구를 위해서 울산광역시에 소재한 영어수학 보습학원에 다니는 중고등학생들을 대상으로 설문조사를 하였다. 총 210부의 설문지를 배포하였고, 이 중에서 불성실하게 응답한 11부를 제외한 199부가 본 연구에 사용되었다. 수집된 자료는 SPSS 24.0 통계 패키지를 사용하여 통계분석을 수행하였다. 연구결과를 요약 정리해 보면 다음과 같다. 학원마케팅믹스의 강사/교육프로그램 요인은 학습성과의 학업성취도 요인에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 학원마케팅믹스의 강사/교육프로그램과 홍보 요인이 학습성과의 학습몰입 요인에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학원마케팅믹스의 강사/교육프로그램과 홍보 요인은 만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학원마케팅믹스의 강사/교육프로그램과 홍보 요인은 행동의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 학습성과의 학업성취도와 학습몰입 요인은 만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 학습성과의 학습몰입은 행동의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 만족도는 행동의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 더 나아가서, 학원마케팅믹스의 강사/교육프로그램 및 홍보 요인과 행동의도 간의 관계에서 학습성과가 부분매개효과가 있는 것으로 나타났고, 학원마케팅믹스의 강사/교육프로그램과 행동의도 간의 관계에서는 만족도가 완전매개효과가 있는 것으로 나타났으며, 학원마케팅믹스의 홍보 요인과 행동의도 간의 관계에서는 만족도가 부분매개효과가 있는 것으로 검증되었다. 끝으로, 학원마케팅믹스의 강사/교육프로그램 및 홍보 요인과 만족도 간의 관계에서 학습성과가 부분매개효과가 있는 것으로 나타났고, 학습성과와 행동의도 간의 관계에서 만족도는 부분매개효과가 있는 것으로 검증되었다.
This study empirically analyzed the relationship between school marketing mix(instructor, accessibility, tuition, promotion, physical environment, education program, counseling), learning outcomes(academic achievement, learning flaw), satisfaction, and behavioral intentions(re-enrollment intent, oral intention) for middle and high school students attending English mathematics academies. In detail, this study empirically analyzed the following causal relations: the relationship between academy marketing mix and learning outcome and satisfaction, the relationship between academy marketing mix and behavior intention, the relationship between learning outcome and behavior intention, satisfaction and behavior, the mediating role of learning outcomes in the relationship between academy marketing mix and behavior intention, the mediating role of satisfaction in the relationship between academy marketing mix and behavior intention, mediating role of learning outcome in the relationship between academy marketing mix and satisfaction, the mediating role of satisfaction in the relationship between learning performance and behavioral intention. In order to achieve the purpose of this study, research model was proposed, research hypotheses were established, and hypotheses based on previous studies were verified. In the research model, the academic marketing mix influences the behavioral intention. In this process, the learning achievement and satisfaction are used as the parameters. For this study, we surveyed middle and high school students attending English Mathematics academies in Ulsan Metropolitan City. A total of 210 questionnaires were distributed in this study, 199 of which were used in this study. Statistical analysis was performed using the SPSS 24.0 statistical package. The results of the study are summarized as follows. The results of the study are summarized as follows. The instructor / education program factors of the academy marketing mix showed a positive (+) influence on the academic achievement factors of the learning achievement, and the instructor / education program and promotional factors of the academy marketing mix showed a positive (+) influence on the learning commitment of learning outcomes. The instructor / education program and promotional factors of the academy marketing mix showed a positive (+) effect on satisfaction. The instructor / education program and the promotional factors of the academy marketing mix showed a positive (+) influence on the behavioral intention. Learning achievement and learning commitment of learning achievement have a positive (+) effect on satisfaction. The learning commitment of learning achievement has a positive (+) influence on the behavioral intention. Satisfaction had a positive (+) effect on behavioral intention. On the other hand, learning achievement has a partial mediating effect on the relationship between instructor / education program and promotional factor and behavioral intention of the academy marketing mix. Satisfaction was found to have a full mediating effect in the relationship between instructor / education program of the academy marketing mix and behavioral intention, and the relationship between promotional factors of the academy marketing mix and behavioral intention was proved to have a partial mediating effect. The results showed that the learning outcomes had a partial mediating effect on the relationship between the instructor / education program and promotional factors of the academy marketing mix and satisfaction, and satisfaction was found to be partially mediated in the relationship between learning outcomes and behavioral intentions.
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