본 연구는 가상현실 기반 상지 훈련이 경직형 뇌성마비 아동의 상지 기능과 시지각 능력에 미치는 영향을 알아보았다. 이에 본 연구는 경직형 뇌성마비 아동 1명을 대상(왼쪽 편마비)으로 연구를 수행하였다. 연구 설계는 단일사례연구(Single subject ...
본 연구는 가상현실 기반 상지 훈련이 경직형 뇌성마비 아동의 상지 기능과 시지각 능력에 미치는 영향을 알아보았다. 이에 본 연구는 경직형 뇌성마비 아동 1명을 대상(왼쪽 편마비)으로 연구를 수행하였다. 연구 설계는 단일사례연구(Single subject design)로 ABA’ 설계를 사용하였고, 중재는 1일 40분, 주 4회 총 6주간 가상현실 기반 상지 훈련을 하였다. 측정은 주 1회로 기초선(A) 3주, 중재(B) 6주, 중재 후(A’) 3주로 총 12회 검사를 하였다. 본 연구 중재의 효과를 알아보기 위해 악력 검사, 파지력 검사, 젭슨 테일러 손 기능 검사, 퍼듀 페그보드 검사, 비 운동 시지각 검사-3, 뇌파 검사를 시행하였다. 본 연구를 통해 수집된 자료는 그래프를 사용하여 시각적 분석(visual analysis)을 하였다. 연구 결과 뇌 활성도와 상지 기능 및 시지각 능력은 기초선보다 중재 기간과 중재 후 모두 증가함을 보였다. 따라서, 본 연구결과를 통해 가상현실 기반 상지 훈련은 경직형 뇌성마비 아동의 상지 기능과 시지각을 개선하는데 효과적인 방법이다.
본 연구는 가상현실 기반 상지 훈련이 경직형 뇌성마비 아동의 상지 기능과 시지각 능력에 미치는 영향을 알아보았다. 이에 본 연구는 경직형 뇌성마비 아동 1명을 대상(왼쪽 편마비)으로 연구를 수행하였다. 연구 설계는 단일사례연구(Single subject design)로 ABA’ 설계를 사용하였고, 중재는 1일 40분, 주 4회 총 6주간 가상현실 기반 상지 훈련을 하였다. 측정은 주 1회로 기초선(A) 3주, 중재(B) 6주, 중재 후(A’) 3주로 총 12회 검사를 하였다. 본 연구 중재의 효과를 알아보기 위해 악력 검사, 파지력 검사, 젭슨 테일러 손 기능 검사, 퍼듀 페그보드 검사, 비 운동 시지각 검사-3, 뇌파 검사를 시행하였다. 본 연구를 통해 수집된 자료는 그래프를 사용하여 시각적 분석(visual analysis)을 하였다. 연구 결과 뇌 활성도와 상지 기능 및 시지각 능력은 기초선보다 중재 기간과 중재 후 모두 증가함을 보였다. 따라서, 본 연구결과를 통해 가상현실 기반 상지 훈련은 경직형 뇌성마비 아동의 상지 기능과 시지각을 개선하는데 효과적인 방법이다.
This study was designed single subject design (ABA' design) for investigating effects of upper extremity training based virtual reality on upper extremity function and visual perception in a spastic cerebral palsy. The subject participated to the study for 12 weeks and performed upper extremity trai...
This study was designed single subject design (ABA' design) for investigating effects of upper extremity training based virtual reality on upper extremity function and visual perception in a spastic cerebral palsy. The subject participated to the study for 12 weeks and performed upper extremity training based virtual reality for intervention session(B), four times per week for 6 weeks (24 sessions in total), and assessments were conducted for baseline session(A) and follow-up session(A'), one time per week for three weeks. To evaluate the effects of upper extremity training based virtual reality, participation conducted grip strength, pinch strength and Jebsen-Taylor hand function test, Purdue pegboard test, motor free visual perception test -3(MVPT-3) and electroencephalography(EEG). Analysis of acquired data was taken the visual analysis using graph. In results, brain activity, upper extremity function and visual perception ability for B and A' sessions increased than A sessions. The results show that upper extremity training based virtual reality was an effective intervention approach to improve upper extremity function and visual perception in spastic cerebral palsy.
This study was designed single subject design (ABA' design) for investigating effects of upper extremity training based virtual reality on upper extremity function and visual perception in a spastic cerebral palsy. The subject participated to the study for 12 weeks and performed upper extremity training based virtual reality for intervention session(B), four times per week for 6 weeks (24 sessions in total), and assessments were conducted for baseline session(A) and follow-up session(A'), one time per week for three weeks. To evaluate the effects of upper extremity training based virtual reality, participation conducted grip strength, pinch strength and Jebsen-Taylor hand function test, Purdue pegboard test, motor free visual perception test -3(MVPT-3) and electroencephalography(EEG). Analysis of acquired data was taken the visual analysis using graph. In results, brain activity, upper extremity function and visual perception ability for B and A' sessions increased than A sessions. The results show that upper extremity training based virtual reality was an effective intervention approach to improve upper extremity function and visual perception in spastic cerebral palsy.
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