이 연구는 중국인 대상으로 위한 비즈니스 커뮤니케이션 능력을 향상시킬 수 있는‘비즈니스 한국어 교재 내용 구성 방안을 제시하는 데에 목적을 둔다. 비즈니스 한국어 교재 내용을 개발할 때 활용할 수 있는 기초 과제 항목 자료 구축을 위해 문헌 연구법, 교재 분석법, 설문조사 방법을 활용한다. 이를 위해‘비즈니스 커뮤니케이션 능력’,‘비즈니스 한국어 교육’,‘비즈니스 한국어 교재’등에 관한 이론적 검토를 한 후 비즈니스 한국어 교재의 내용...
이 연구는 중국인 대상으로 위한 비즈니스 커뮤니케이션 능력을 향상시킬 수 있는‘비즈니스 한국어 교재 내용 구성 방안을 제시하는 데에 목적을 둔다. 비즈니스 한국어 교재 내용을 개발할 때 활용할 수 있는 기초 과제 항목 자료 구축을 위해 문헌 연구법, 교재 분석법, 설문조사 방법을 활용한다. 이를 위해‘비즈니스 커뮤니케이션 능력’,‘비즈니스 한국어 교육’,‘비즈니스 한국어 교재’등에 관한 이론적 검토를 한 후 비즈니스 한국어 교재의 내용 범주와 과제 항목을 도출하려고 한다. 그리고 비즈니스 한국어 교재 현황을 살펴보고 8권의 교재를 선정하여 교재 내용을 분석한다. 교재 분석을 통해 교재 내용의 문제점을 파악하고 이를 해결할 수 있는 요구조사를 실시하려고 한다. 교재 분석 결과와 요구 조사 결과를 바탕으로 교재 내용 범주와 과제 항목을 선정하려고 한다. 외국인(중국인)들이 한국의 비즈니스 환경에서 한국어를 사용하며 업무를 수행할 때 비즈니스 커뮤니케이션 능력이 필요하다. 한국인과 서로 다른 문화적 배경을 가진 중국인들이 한국인과의 상호작용을 통해 원활하게 의미를 구성하는데 필요한 능력이다. 또한 특정한 비즈니스 상황 맥락에서 공통적인 어떤 특정한 목표 달성하기 위해서 필요한 능력이다. 다양한 공적인 비즈니스 상황과 관련하여 원활하게 비즈니스 커뮤니케이션을 할 수 있는 ‘한국어 의사소통 능력’과‘한국어로 이루어진 비즈니스 커뮤니케이션 능력’을 모두 포함하는 개념이다. 그러므로 비즈니스 커뮤니케이션 능력의 요소는‘상황’,‘기술’,‘문화’세 가지 측면에서 기술할 수 있다. 특수 목적 한국어 교육에 속하는 비즈니스 한국어 교육의 수요가 급증하면서 비즈니스 한국어 교재 개발이나 교육과정 설계에 주목하는 연구도 늘어나는 추세이다. 지금까지의 연구들은 비즈니스 한국어 교재 개발을 위한 한국어 의사소통 능력의 신장에 주목해 왔다. 그러나 아직까지 비즈니스 커뮤니케이션 능력의 내용과 비즈니스 한국어 교재 이론을 함께 고찰하며 비즈니스 한국어 교재 내용 구성 개발에 대한 논의는 충분하지 않다. 대부분의 교재는 한국 내에서 출판된 통합교재가 대부분이고 기타 국가와 차별화하여 중국인 학습자의 특성과 한·중 비즈니스 관습이나 실제 한국 직장 문화, 한국어로 하는 비즈니스 커뮤니케이션 능력 향상에 맞는 전문적인 교재가 부족하다. 그러므로 비즈니스 커뮤니케이션에 관한 이론과 비즈니스 한국어 교재 개발에 관한 이론을 함께 어우르는 비즈니스 한국어 교재 내용 구성의 연구가 필요하다. 따라서 본 연구는 비즈니스 커뮤니케이션 및 비즈니스 한국어 교재 개발에 관한 이론적 고찰을 하려고 한다. 이를 토대로 비즈니스 한국어 교재 사용 현황을 알아보고 비즈니스 커뮤니케이션 능력 영역에 따라서 교재 내용을 분석하며 비즈니스 한국어 교재의 문제점을 파악한 뒤, 종사자를 회사별로 분류하고 요구조사를 실시하고자 한다. 교재 분석 결과와 요구조사 결과를 바탕으로 비즈니스 한국어 교재의 내용 구성 방안을 마련하고자 한다. 이 연구는 비즈니스 커뮤니케이션 능력의 관점과 비즈니스한국어 교재 개발 이론에서 비즈니스한국어의 커뮤니케이션 능력에 대해 논의했으며, 비즈니스 한국어 교재 내용을 분석하고 실제 현직 종사자를 대상으로 요구조사를 분석한 후, 비즈니스 한국어 교재 내용 범주를 선정하고 교재의 하위 과제 항목을 제시한 점에서 연구의 의의가 있다. 또한 연구 결과를 특수 목적 한국어 교재나 교수방안 개발을 위한 기초 자료로 활용할 수 있다는 점에서 의의를 찾을 수 있다.
이 연구는 중국인 대상으로 위한 비즈니스 커뮤니케이션 능력을 향상시킬 수 있는‘비즈니스 한국어 교재 내용 구성 방안을 제시하는 데에 목적을 둔다. 비즈니스 한국어 교재 내용을 개발할 때 활용할 수 있는 기초 과제 항목 자료 구축을 위해 문헌 연구법, 교재 분석법, 설문조사 방법을 활용한다. 이를 위해‘비즈니스 커뮤니케이션 능력’,‘비즈니스 한국어 교육’,‘비즈니스 한국어 교재’등에 관한 이론적 검토를 한 후 비즈니스 한국어 교재의 내용 범주와 과제 항목을 도출하려고 한다. 그리고 비즈니스 한국어 교재 현황을 살펴보고 8권의 교재를 선정하여 교재 내용을 분석한다. 교재 분석을 통해 교재 내용의 문제점을 파악하고 이를 해결할 수 있는 요구조사를 실시하려고 한다. 교재 분석 결과와 요구 조사 결과를 바탕으로 교재 내용 범주와 과제 항목을 선정하려고 한다. 외국인(중국인)들이 한국의 비즈니스 환경에서 한국어를 사용하며 업무를 수행할 때 비즈니스 커뮤니케이션 능력이 필요하다. 한국인과 서로 다른 문화적 배경을 가진 중국인들이 한국인과의 상호작용을 통해 원활하게 의미를 구성하는데 필요한 능력이다. 또한 특정한 비즈니스 상황 맥락에서 공통적인 어떤 특정한 목표 달성하기 위해서 필요한 능력이다. 다양한 공적인 비즈니스 상황과 관련하여 원활하게 비즈니스 커뮤니케이션을 할 수 있는 ‘한국어 의사소통 능력’과‘한국어로 이루어진 비즈니스 커뮤니케이션 능력’을 모두 포함하는 개념이다. 그러므로 비즈니스 커뮤니케이션 능력의 요소는‘상황’,‘기술’,‘문화’세 가지 측면에서 기술할 수 있다. 특수 목적 한국어 교육에 속하는 비즈니스 한국어 교육의 수요가 급증하면서 비즈니스 한국어 교재 개발이나 교육과정 설계에 주목하는 연구도 늘어나는 추세이다. 지금까지의 연구들은 비즈니스 한국어 교재 개발을 위한 한국어 의사소통 능력의 신장에 주목해 왔다. 그러나 아직까지 비즈니스 커뮤니케이션 능력의 내용과 비즈니스 한국어 교재 이론을 함께 고찰하며 비즈니스 한국어 교재 내용 구성 개발에 대한 논의는 충분하지 않다. 대부분의 교재는 한국 내에서 출판된 통합교재가 대부분이고 기타 국가와 차별화하여 중국인 학습자의 특성과 한·중 비즈니스 관습이나 실제 한국 직장 문화, 한국어로 하는 비즈니스 커뮤니케이션 능력 향상에 맞는 전문적인 교재가 부족하다. 그러므로 비즈니스 커뮤니케이션에 관한 이론과 비즈니스 한국어 교재 개발에 관한 이론을 함께 어우르는 비즈니스 한국어 교재 내용 구성의 연구가 필요하다. 따라서 본 연구는 비즈니스 커뮤니케이션 및 비즈니스 한국어 교재 개발에 관한 이론적 고찰을 하려고 한다. 이를 토대로 비즈니스 한국어 교재 사용 현황을 알아보고 비즈니스 커뮤니케이션 능력 영역에 따라서 교재 내용을 분석하며 비즈니스 한국어 교재의 문제점을 파악한 뒤, 종사자를 회사별로 분류하고 요구조사를 실시하고자 한다. 교재 분석 결과와 요구조사 결과를 바탕으로 비즈니스 한국어 교재의 내용 구성 방안을 마련하고자 한다. 이 연구는 비즈니스 커뮤니케이션 능력의 관점과 비즈니스한국어 교재 개발 이론에서 비즈니스한국어의 커뮤니케이션 능력에 대해 논의했으며, 비즈니스 한국어 교재 내용을 분석하고 실제 현직 종사자를 대상으로 요구조사를 분석한 후, 비즈니스 한국어 교재 내용 범주를 선정하고 교재의 하위 과제 항목을 제시한 점에서 연구의 의의가 있다. 또한 연구 결과를 특수 목적 한국어 교재나 교수방안 개발을 위한 기초 자료로 활용할 수 있다는 점에서 의의를 찾을 수 있다.
The purpose of this study is to suggest a 'business Korean teaching materials composition plan' that can improve business communication ability for Chinese learners. To fulfill this goal this study used utilize literature research method, textbook analysis method, and survey method to construct basi...
The purpose of this study is to suggest a 'business Korean teaching materials composition plan' that can improve business communication ability for Chinese learners. To fulfill this goal this study used utilize literature research method, textbook analysis method, and survey method to construct basic task item data that can be used when developing business Korean textbook contents. After theoretical reviews about 'Business Communication Ability', 'Business Korean Education' and 'Business Korean Textbook', content category and task items of business Korean textbooks were derived. This study examined the current status of business Korean textbooks and analyzed the contents of 8 types of textbooks. Through analyzing textbooks, this study tries to understand the problems of the contents of the textbooks and conducted a demand survey to develop the contents of business Korean textbooks. Based on the results of the analysis of the textbook and the results of the demand survey, the textbook content categories and the items of the study were selected. Business communication skills are needed when foreigners (Chinese) use Korean language in business environment of Korea. It is the ability to communicate the meaning or flow of information associated with their interaction despite the fact they have different cultural backgrounds with Koreans and the ability to achieve certain specific goals common to specific business contexts. It is a concept that includes both 'Korean communication ability' and 'Korean business communication ability' so that business communication can be smoothly performed in relation to various public business situations. The factors of business communication ability can be described in three aspects: 'situation', 'technology' and 'culture'. The demand for Korean language education has increased, and the number of studies regarding the improvement of learners' communication skills through development of business Korean textbooks and curriculum design has been increased. So far, studies have been focused on the development of Korean communication skills in order to develop business Korean textbooks. However, discussions on the development of contents of business Korean textbooks are not enough, considering the contents of business communication ability and business Korean textbook theory. Currently, the textbooks sold in the market are mostly integrated textbooks published in Korea and there is a lack of teaching materials that are specialized in the characteristics of Chinese learners and their business customs in Korea. In order to overcome the limitations of this previous research and the lack of textbooks, it is necessary to study the composition of contents of business Korean textbook based on the theoretical content of business communication and the theory of business Korean textbook development. Therefore, this study intends to examine the theoretical study on the development of business communication and business Korean textbooks in order to present directions for the contents of business Korean textbooks. Based on this, we will examine the status of using Korean textbooks in business, analyze the content of textbooks according to the areas of business communication ability, identify the problems of business Korean textbooks, classify employees by company, and conduct a demand survey. Based on the analysis results of the textbooks and the results of the demand survey, we plan to formulate the content composition of business Korean textbooks. This study discussed the communication skills of business Korean in the business communication skills perspective and business Korean language development theory of business. After analyzing the contents of business Korean textbooks and analyzing the needs survey of actual in-service workers, the sub-task items of the textbook are presented. The results of the study can be used as base data for the development of special purpose Korean textbooks and teaching methods.
The purpose of this study is to suggest a 'business Korean teaching materials composition plan' that can improve business communication ability for Chinese learners. To fulfill this goal this study used utilize literature research method, textbook analysis method, and survey method to construct basic task item data that can be used when developing business Korean textbook contents. After theoretical reviews about 'Business Communication Ability', 'Business Korean Education' and 'Business Korean Textbook', content category and task items of business Korean textbooks were derived. This study examined the current status of business Korean textbooks and analyzed the contents of 8 types of textbooks. Through analyzing textbooks, this study tries to understand the problems of the contents of the textbooks and conducted a demand survey to develop the contents of business Korean textbooks. Based on the results of the analysis of the textbook and the results of the demand survey, the textbook content categories and the items of the study were selected. Business communication skills are needed when foreigners (Chinese) use Korean language in business environment of Korea. It is the ability to communicate the meaning or flow of information associated with their interaction despite the fact they have different cultural backgrounds with Koreans and the ability to achieve certain specific goals common to specific business contexts. It is a concept that includes both 'Korean communication ability' and 'Korean business communication ability' so that business communication can be smoothly performed in relation to various public business situations. The factors of business communication ability can be described in three aspects: 'situation', 'technology' and 'culture'. The demand for Korean language education has increased, and the number of studies regarding the improvement of learners' communication skills through development of business Korean textbooks and curriculum design has been increased. So far, studies have been focused on the development of Korean communication skills in order to develop business Korean textbooks. However, discussions on the development of contents of business Korean textbooks are not enough, considering the contents of business communication ability and business Korean textbook theory. Currently, the textbooks sold in the market are mostly integrated textbooks published in Korea and there is a lack of teaching materials that are specialized in the characteristics of Chinese learners and their business customs in Korea. In order to overcome the limitations of this previous research and the lack of textbooks, it is necessary to study the composition of contents of business Korean textbook based on the theoretical content of business communication and the theory of business Korean textbook development. Therefore, this study intends to examine the theoretical study on the development of business communication and business Korean textbooks in order to present directions for the contents of business Korean textbooks. Based on this, we will examine the status of using Korean textbooks in business, analyze the content of textbooks according to the areas of business communication ability, identify the problems of business Korean textbooks, classify employees by company, and conduct a demand survey. Based on the analysis results of the textbooks and the results of the demand survey, we plan to formulate the content composition of business Korean textbooks. This study discussed the communication skills of business Korean in the business communication skills perspective and business Korean language development theory of business. After analyzing the contents of business Korean textbooks and analyzing the needs survey of actual in-service workers, the sub-task items of the textbook are presented. The results of the study can be used as base data for the development of special purpose Korean textbooks and teaching methods.
주제어
#비즈니스 커뮤니케이션 능력 비즈니스 한국어 교육 비즈니스 한국어 교재 내용 개발 비즈니스 한국어 교재 과제 항목
학위논문 정보
저자
Wang Yang
학위수여기관
세종대학교 일반대학원
학위구분
국내박사
학과
국어국문학과
발행연도
2019
총페이지
244p.
키워드
비즈니스 커뮤니케이션 능력 비즈니스 한국어 교육 비즈니스 한국어 교재 내용 개발 비즈니스 한국어 교재 과제 항목
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