매년 항공기 이용객은 사상 최고치를 갱신하고 있다. 주5일 근무와 함께 이제 사람들은 일과 삶의 균형을 의미하는 Work-life balance (워라벨)을 중요시하는 인식이 보편화되었으며, 다양한 항공사들의 경쟁 속에 항공기 이용은 예전보다 쉬워져 이러한 배경 속에 항공기 이용객 수는 급증하고 있다. 하지만 이용객이 급증한 만큼 항공기내에서의 다양한 안전관련 사건·사고 발생 역시 급증하고 있다. 그 어느 때보다 항공안전에 대한 중요성이 대두되고 있는 시점인 만큼 본 연구에서는 항공기 기내안전에 대한 수요를 조건부시장가치평가법을 이용하여 분석해보고, 고객의 다양한 심리적 성향이 항공기 기내안전수요 형성에 영향을 미친다면 그 결정요인은 무엇인지 알아보았다. 문헌 고찰을 바탕으로 항공안전 및 항공기 기내불법행위에 대한 개념을 정립하였고, 고객 개인의 심리적 성향은 위험감수성향, 위험회피성향 그리고 ...
매년 항공기 이용객은 사상 최고치를 갱신하고 있다. 주5일 근무와 함께 이제 사람들은 일과 삶의 균형을 의미하는 Work-life balance (워라벨)을 중요시하는 인식이 보편화되었으며, 다양한 항공사들의 경쟁 속에 항공기 이용은 예전보다 쉬워져 이러한 배경 속에 항공기 이용객 수는 급증하고 있다. 하지만 이용객이 급증한 만큼 항공기내에서의 다양한 안전관련 사건·사고 발생 역시 급증하고 있다. 그 어느 때보다 항공안전에 대한 중요성이 대두되고 있는 시점인 만큼 본 연구에서는 항공기 기내안전에 대한 수요를 조건부시장가치평가법을 이용하여 분석해보고, 고객의 다양한 심리적 성향이 항공기 기내안전수요 형성에 영향을 미친다면 그 결정요인은 무엇인지 알아보았다. 문헌 고찰을 바탕으로 항공안전 및 항공기 기내불법행위에 대한 개념을 정립하였고, 고객 개인의 심리적 성향은 위험감수성향, 위험회피성향 그리고 조절초점의 향상 초점과 예방초점을 제시하였다. 또한 조건부가치평가법을 위한 가상시장 설정 및 설문지를 작성하고 예비조사를 통해 제시금액을 설정하였다. 실증 분석을 위해 각각의 변수들에 대한 조사대상은 최근 2년 이내에 항공기 이용경험이 있는 고객을 대상으로 2019년 2월 20일부터 28일까지 조사하였고 표본의 크기는 총 541개이다. 표본에 대한 기초적인 분석은 SPSS 24.0을 이용하였으며 연구과제 해결은 LIMDEP 8.0을 이용하여 로짓(Logit)모형을 적용 및 분석하였다. 첫 번째 연구과제인 항공기 기내안전수요에 영향을 미치는 결정요인 분석에서는 이중 양분선택형 CVM을 이용하여 파악하였다. 연구결과 고객의 성향이 위험회피성향 및 향상초점 성향일수록 정(+)의 영향을 예방초점 성향일수록 음(-)의 영향을 나타냈다. 또한 인구통계학적 요인 중에서는 나이가 어릴수록 그리고 여성일 경우 항공기 기내안전을 위해 항공 운임료에 추가금액 지불의사가 있는 것으로 파악되었다. 두 번째 연구과제인 항공기 기내안전수요의 가치 추정 결과 95%신뢰구간에서 137,464원 ~ 169,257원으로 평균값은 153,360원의 결과가 도출되었다. 즉 100만원 항공권 구입 시 항공기내 안전 및 보안을 위해 전문 객실승무원이 탑승한다면 추가적으로 평균 153,360원을 지불할 의사가 있는 것으로 나타났다. 이러한 본 연구의 분석결과는 항공사들의 기내안전에 대한 고객의 수요를 분석함으로써 항공기 기내안전을 위한 항공사의 다양한 안전 프로그램 및 계획의 확장여부와 당위성을 제공하였다. 그리고 항공기 기내안전을 위한 항공 운임료 추가금액 지불의사에 영향을 미치는 요인들이 다르게 나타났으므로, 각 요인들에 맞춘 세분화된 마케팅 수립이 필요한 것으로 보인다. 또한 항공기 기내안전을 위한 전문 객실승무원의 탑승으로 얻게 되는 여러 효용성 및 객관적인 정보를 명확히 전달하고 홍보할 것을 제언한다.
주요어: 항공안전, 기내안전, 위험감수성향, 조절초점, 조건부가치평가법
매년 항공기 이용객은 사상 최고치를 갱신하고 있다. 주5일 근무와 함께 이제 사람들은 일과 삶의 균형을 의미하는 Work-life balance (워라벨)을 중요시하는 인식이 보편화되었으며, 다양한 항공사들의 경쟁 속에 항공기 이용은 예전보다 쉬워져 이러한 배경 속에 항공기 이용객 수는 급증하고 있다. 하지만 이용객이 급증한 만큼 항공기내에서의 다양한 안전관련 사건·사고 발생 역시 급증하고 있다. 그 어느 때보다 항공안전에 대한 중요성이 대두되고 있는 시점인 만큼 본 연구에서는 항공기 기내안전에 대한 수요를 조건부시장가치평가법을 이용하여 분석해보고, 고객의 다양한 심리적 성향이 항공기 기내안전수요 형성에 영향을 미친다면 그 결정요인은 무엇인지 알아보았다. 문헌 고찰을 바탕으로 항공안전 및 항공기 기내불법행위에 대한 개념을 정립하였고, 고객 개인의 심리적 성향은 위험감수성향, 위험회피성향 그리고 조절초점의 향상 초점과 예방초점을 제시하였다. 또한 조건부가치평가법을 위한 가상시장 설정 및 설문지를 작성하고 예비조사를 통해 제시금액을 설정하였다. 실증 분석을 위해 각각의 변수들에 대한 조사대상은 최근 2년 이내에 항공기 이용경험이 있는 고객을 대상으로 2019년 2월 20일부터 28일까지 조사하였고 표본의 크기는 총 541개이다. 표본에 대한 기초적인 분석은 SPSS 24.0을 이용하였으며 연구과제 해결은 LIMDEP 8.0을 이용하여 로짓(Logit)모형을 적용 및 분석하였다. 첫 번째 연구과제인 항공기 기내안전수요에 영향을 미치는 결정요인 분석에서는 이중 양분선택형 CVM을 이용하여 파악하였다. 연구결과 고객의 성향이 위험회피성향 및 향상초점 성향일수록 정(+)의 영향을 예방초점 성향일수록 음(-)의 영향을 나타냈다. 또한 인구통계학적 요인 중에서는 나이가 어릴수록 그리고 여성일 경우 항공기 기내안전을 위해 항공 운임료에 추가금액 지불의사가 있는 것으로 파악되었다. 두 번째 연구과제인 항공기 기내안전수요의 가치 추정 결과 95%신뢰구간에서 137,464원 ~ 169,257원으로 평균값은 153,360원의 결과가 도출되었다. 즉 100만원 항공권 구입 시 항공기내 안전 및 보안을 위해 전문 객실승무원이 탑승한다면 추가적으로 평균 153,360원을 지불할 의사가 있는 것으로 나타났다. 이러한 본 연구의 분석결과는 항공사들의 기내안전에 대한 고객의 수요를 분석함으로써 항공기 기내안전을 위한 항공사의 다양한 안전 프로그램 및 계획의 확장여부와 당위성을 제공하였다. 그리고 항공기 기내안전을 위한 항공 운임료 추가금액 지불의사에 영향을 미치는 요인들이 다르게 나타났으므로, 각 요인들에 맞춘 세분화된 마케팅 수립이 필요한 것으로 보인다. 또한 항공기 기내안전을 위한 전문 객실승무원의 탑승으로 얻게 되는 여러 효용성 및 객관적인 정보를 명확히 전달하고 홍보할 것을 제언한다.
Airplane users are growing rapidly every year. With five days working a week, people are now more aware of the importance of the work-life balance and the use of airplanes is becoming easier than ever before in competition among various airlines. However, as the number of passengers increases, vario...
Airplane users are growing rapidly every year. With five days working a week, people are now more aware of the importance of the work-life balance and the use of airplanes is becoming easier than ever before in competition among various airlines. However, as the number of passengers increases, various safety incidents and accidents within the aircraft are increasing rapidly. The importance of in-flight safety has been emphasized more than ever. Therefore, this study analyzed the determinants of in-flight safety demand using CVM. Especially, if the various psychological tendency factors of the individual affects the in-flight safety demand, we analyzed the determinants. The concept of aviation and in-flight safety was established based on literature review. Psychological tendency of customer was suggested to focus on risk - taking tendency, risk avoidance tendency, promotion focus and preventive focus. In addition, the virtual market setting and questionnaire for the conditional valuation method were prepared and the amount of presentation was set through the preliminary investigation. For the empirical analysis, each variable was surveyed from February 20th to February 28th, 2019 for customers who had experience using the aircraft within the past two years. The size of the sample is 541 in total. SPSS 24.0 was used for the basic analysis of the sample. Logit model was applied and analyzed using LIMDEP 8.0. The first research project is the analysis of determinants affecting in-flight safety demand. This was confirmed by using double bounded dichotomous choice model(DBDC) of CVM. As a result of the study, the tendency of customer 's risk avoidance tendency and the promotion focus of focus were positively (+). The prevention focus tendency was affected by negative (-). Also, among the demographic factors, it was found that the woman and younger the aged, the more willing to pay the extra ticket for in-flight safety. The second task is to estimate the value of in-flight safety demand. As a result, the average value of 153,360 won was derived from 137,464 won to 169,257 won in the 95% confidence interval. In other words, when purchasing one million won airline ticket, it is indicated that they will pay an additional average of 153,367 won when boarding a professional flight attendant for in-flight safety security. The analysis results of this study provided the necessity and expansion of various programs and plans of airlines for in-flight safety by analyzing customer 's demand for aviation safety program of airlines. In addition, since factors influencing the willingness to pay additional airline tickets for aviation safety are different, it seems necessary to establish detailed marketing for each factor. Also, it is suggested to clearly communicate and promote various utility and objective information obtained by boarding a professional cabin crew for aviation and in-flight safety.
Airplane users are growing rapidly every year. With five days working a week, people are now more aware of the importance of the work-life balance and the use of airplanes is becoming easier than ever before in competition among various airlines. However, as the number of passengers increases, various safety incidents and accidents within the aircraft are increasing rapidly. The importance of in-flight safety has been emphasized more than ever. Therefore, this study analyzed the determinants of in-flight safety demand using CVM. Especially, if the various psychological tendency factors of the individual affects the in-flight safety demand, we analyzed the determinants. The concept of aviation and in-flight safety was established based on literature review. Psychological tendency of customer was suggested to focus on risk - taking tendency, risk avoidance tendency, promotion focus and preventive focus. In addition, the virtual market setting and questionnaire for the conditional valuation method were prepared and the amount of presentation was set through the preliminary investigation. For the empirical analysis, each variable was surveyed from February 20th to February 28th, 2019 for customers who had experience using the aircraft within the past two years. The size of the sample is 541 in total. SPSS 24.0 was used for the basic analysis of the sample. Logit model was applied and analyzed using LIMDEP 8.0. The first research project is the analysis of determinants affecting in-flight safety demand. This was confirmed by using double bounded dichotomous choice model(DBDC) of CVM. As a result of the study, the tendency of customer 's risk avoidance tendency and the promotion focus of focus were positively (+). The prevention focus tendency was affected by negative (-). Also, among the demographic factors, it was found that the woman and younger the aged, the more willing to pay the extra ticket for in-flight safety. The second task is to estimate the value of in-flight safety demand. As a result, the average value of 153,360 won was derived from 137,464 won to 169,257 won in the 95% confidence interval. In other words, when purchasing one million won airline ticket, it is indicated that they will pay an additional average of 153,367 won when boarding a professional flight attendant for in-flight safety security. The analysis results of this study provided the necessity and expansion of various programs and plans of airlines for in-flight safety by analyzing customer 's demand for aviation safety program of airlines. In addition, since factors influencing the willingness to pay additional airline tickets for aviation safety are different, it seems necessary to establish detailed marketing for each factor. Also, it is suggested to clearly communicate and promote various utility and objective information obtained by boarding a professional cabin crew for aviation and in-flight safety.
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