장거리노선 항공사 선택속성 및 행동의도에 관한 연구 : 국내 저비용항공사를 중심으로 A Study on Airline Selection Attributes and Behavioral Intention of Long-haul Low-Cost Carriers: Focusing on LCCs in South Korea원문보기
워라밸 등 라이프스타일의 변화 및 여행의 보편화로 항공수요는 꾸준히 증가했고 잇따른 호황은 다수의 항공사를 출현시켰다. 하지만 항공사 간의 출혈경쟁 속에서 수익성은 계속 악화되고 있다. 외부적으로도 일본불매운동, 세계적 유행병인 코로나 19등을 마주한 항공 산업은 고전중이다. 이미 포화상태인 단거리 노선 중심 저비용항공사의 수익성 개선을 위한 노선다변화 및 비즈니스모델의 변화가 절실한 상황에서, 저비용항공사는 중장거리 운항에 관심을 가지기 시작했다. 세계적으로도 저비용항공사의 장거리 운항 비즈니스모델에 대한 연구가 꾸준히 진행되고 있는 실정이다. 이러한 상황에 발맞추어 국내에서도 진에어가 인천-호놀룰루노선을 운항하고 있으며 티웨이항공과 제주항공 등이 장거리노선 취항을 위한 기재 도입 및 비즈니스모델 변화를 위해 노력하고 있다. 중장거리 전문 저비용항공사로 설립된 에어프레미아도 2021년 취항을 준비하고 있다. 단거리노선만 운항하던 저비용항공사가 장거리노선을 함께 운항하기 위해서는 막대한 추가적인 비용 및 대대적인 시스템의 변화가 필요하기 때문에 관련 전략개발을 위한 철저한 ...
워라밸 등 라이프스타일의 변화 및 여행의 보편화로 항공수요는 꾸준히 증가했고 잇따른 호황은 다수의 항공사를 출현시켰다. 하지만 항공사 간의 출혈경쟁 속에서 수익성은 계속 악화되고 있다. 외부적으로도 일본불매운동, 세계적 유행병인 코로나 19등을 마주한 항공 산업은 고전중이다. 이미 포화상태인 단거리 노선 중심 저비용항공사의 수익성 개선을 위한 노선다변화 및 비즈니스모델의 변화가 절실한 상황에서, 저비용항공사는 중장거리 운항에 관심을 가지기 시작했다. 세계적으로도 저비용항공사의 장거리 운항 비즈니스모델에 대한 연구가 꾸준히 진행되고 있는 실정이다. 이러한 상황에 발맞추어 국내에서도 진에어가 인천-호놀룰루노선을 운항하고 있으며 티웨이항공과 제주항공 등이 장거리노선 취항을 위한 기재 도입 및 비즈니스모델 변화를 위해 노력하고 있다. 중장거리 전문 저비용항공사로 설립된 에어프레미아도 2021년 취항을 준비하고 있다. 단거리노선만 운항하던 저비용항공사가 장거리노선을 함께 운항하기 위해서는 막대한 추가적인 비용 및 대대적인 시스템의 변화가 필요하기 때문에 관련 전략개발을 위한 철저한 시장조사가 선행되어야 한다. 따라서 본 연구는 설문을 통해 승객들이 해당 선택속성을 얼마만큼 중요하게 생각하는지 파악하고 행동의도와의 상관관계를 분석하여 여행거리에 따른 저비용항공사 선택속성의 차이점을 밝히고, 항공사 선택속성이 행동의도에 미치는 영향에 대해 알아보고자한다. 연구를 위해 일반 여행객을 대상으로 설문조사를 하였으며 구글 설문지를 통해 온라인으로 수집된 327부의 응답 전체를 연구에 사용하였다. 이론적 연구를 바탕으로 독립변수를 예약 및 구매, 기내 시설, 공항 서비스, 부가서비스, 운항서비스, 기내서비스의 총 6가지 요인으로 설계하고 종속변수를 행동의도로 하여 단거리 및 장거리 노선에서의 차이점 파악을 위해 두 집단으로 나누어 분석을 수행하였다. 표본의 특성 파악을 위한 빈도분석, 신뢰성 및 타당성 분석, 행동의도 분석을 위한 회귀분석이 사용되었다. 연구결과 단거리와 장거리 노선 모두에서 ‘예약 및 구매’와 ‘부가서비스’ 요인이 행동의도에 유의미한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 단거리노선 ‘운항서비스’ 요인과 장거리노선에서 ‘기내시설’ 요인은 각각 행동의도에 유의미한 부(-)의 영향을 보였다. 저비용항공사가 장거리노선 서비스를 시작할 경우 저비용항공사의 장점인 검색이 쉽고 가격이 저렴한 표를 제공하면서 부가서비스를 확충하고 기내 체류시간이 길어지는 만큼 저비용항공사의 취약점인 기내시설에 대한 투자 및 고민이 필요하다는 것을 알 수 있다. ‘항공은 곧 서비스’라는 인식이 매우 강한 대한민국에서, 서비스를 걷어내고 운송수단으로써의 목적에 충실한 저비용항공사가 장거리노선의 운항을 시작하기에 앞서 승객의 항공사 선택속성을 파악하는 것은 대단히 중요하다. 따라서 본 연구는 실무적으로 가치가 있으며 현장에서 참고할만한 의미 있는 연구였다고 판단된다. 또한 저비용항공사에 관한 연구 중 거리에 초점을 맞춘 선택속성에 관한 연구는 미흡한 실정이므로 학술적인 기여도도 있다고 하겠다.
핵심용어: 저비용항공사, 장거리운항 저비용항공사, 항공사선택속성, 행동의도
워라밸 등 라이프스타일의 변화 및 여행의 보편화로 항공수요는 꾸준히 증가했고 잇따른 호황은 다수의 항공사를 출현시켰다. 하지만 항공사 간의 출혈경쟁 속에서 수익성은 계속 악화되고 있다. 외부적으로도 일본불매운동, 세계적 유행병인 코로나 19등을 마주한 항공 산업은 고전중이다. 이미 포화상태인 단거리 노선 중심 저비용항공사의 수익성 개선을 위한 노선다변화 및 비즈니스모델의 변화가 절실한 상황에서, 저비용항공사는 중장거리 운항에 관심을 가지기 시작했다. 세계적으로도 저비용항공사의 장거리 운항 비즈니스모델에 대한 연구가 꾸준히 진행되고 있는 실정이다. 이러한 상황에 발맞추어 국내에서도 진에어가 인천-호놀룰루노선을 운항하고 있으며 티웨이항공과 제주항공 등이 장거리노선 취항을 위한 기재 도입 및 비즈니스모델 변화를 위해 노력하고 있다. 중장거리 전문 저비용항공사로 설립된 에어프레미아도 2021년 취항을 준비하고 있다. 단거리노선만 운항하던 저비용항공사가 장거리노선을 함께 운항하기 위해서는 막대한 추가적인 비용 및 대대적인 시스템의 변화가 필요하기 때문에 관련 전략개발을 위한 철저한 시장조사가 선행되어야 한다. 따라서 본 연구는 설문을 통해 승객들이 해당 선택속성을 얼마만큼 중요하게 생각하는지 파악하고 행동의도와의 상관관계를 분석하여 여행거리에 따른 저비용항공사 선택속성의 차이점을 밝히고, 항공사 선택속성이 행동의도에 미치는 영향에 대해 알아보고자한다. 연구를 위해 일반 여행객을 대상으로 설문조사를 하였으며 구글 설문지를 통해 온라인으로 수집된 327부의 응답 전체를 연구에 사용하였다. 이론적 연구를 바탕으로 독립변수를 예약 및 구매, 기내 시설, 공항 서비스, 부가서비스, 운항서비스, 기내서비스의 총 6가지 요인으로 설계하고 종속변수를 행동의도로 하여 단거리 및 장거리 노선에서의 차이점 파악을 위해 두 집단으로 나누어 분석을 수행하였다. 표본의 특성 파악을 위한 빈도분석, 신뢰성 및 타당성 분석, 행동의도 분석을 위한 회귀분석이 사용되었다. 연구결과 단거리와 장거리 노선 모두에서 ‘예약 및 구매’와 ‘부가서비스’ 요인이 행동의도에 유의미한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 단거리노선 ‘운항서비스’ 요인과 장거리노선에서 ‘기내시설’ 요인은 각각 행동의도에 유의미한 부(-)의 영향을 보였다. 저비용항공사가 장거리노선 서비스를 시작할 경우 저비용항공사의 장점인 검색이 쉽고 가격이 저렴한 표를 제공하면서 부가서비스를 확충하고 기내 체류시간이 길어지는 만큼 저비용항공사의 취약점인 기내시설에 대한 투자 및 고민이 필요하다는 것을 알 수 있다. ‘항공은 곧 서비스’라는 인식이 매우 강한 대한민국에서, 서비스를 걷어내고 운송수단으로써의 목적에 충실한 저비용항공사가 장거리노선의 운항을 시작하기에 앞서 승객의 항공사 선택속성을 파악하는 것은 대단히 중요하다. 따라서 본 연구는 실무적으로 가치가 있으며 현장에서 참고할만한 의미 있는 연구였다고 판단된다. 또한 저비용항공사에 관한 연구 중 거리에 초점을 맞춘 선택속성에 관한 연구는 미흡한 실정이므로 학술적인 기여도도 있다고 하겠다.
Many low-cost carriers(LCCs) in Korea has been established due to the demands of rapidly increased air travelers. Competition among the airlines are getting intensified and the short-haul routes are becoming saturated. Therefore, the LCCs have started to think about the new business model to improve...
Many low-cost carriers(LCCs) in Korea has been established due to the demands of rapidly increased air travelers. Competition among the airlines are getting intensified and the short-haul routes are becoming saturated. Therefore, the LCCs have started to think about the new business model to improve their profitability to provide the long-haul routes to the passengers. The basic concept of the LCCs is to lower the costs by the reducing the in-flight service, operating the short-haul routes with same type of the aircraft. Although number of LCCs in Korea are eagerly interested in operating the long-haul routes, the change for the LCCs to operate the new long-haul routes needs great expenses and efforts. Thus, it is very important to make sufficient preparation to operate long-haul routes for LCCs and it is necessary to establish a marketing strategy that meets expectations of the passengers. This study was conducted to identify the importance of each airline selection attributes when passengers of the LCCs are traveling short-haul route and long-haul route respectively, and to determine the relationship between those selection attributes and behavioral intentions. A survey was conducted on general airline-passengers with ‘Google research’ by online. Total of 327 copies were collected and all of those were used for the analysis. In this study, three analyses were used: Frequency Analysis; to verify demographic characteristics of the respondent, Factor Analysis; for the validity and reliability, Regression Analysis; to figure out the effect of each selection attributes on behavioral intention. The results of this study are as below: First, ‘Reservation and Purchasing’ and ‘Additional Service’ are important factors to lead a positive behavioral intention in both short-haul route and long-haul route. Second, ‘Flight’ factor has a negative effect on behavioral intention in short-haul route. Third, ‘Aircraft’ factor has a negative effect on behavioral intentions in long-haul route. The implication on this study is that low fare, additional service such as airport lounge, frequent flyer miles, rent-a-car or hotel reservation service, environment during the flight are important factors to the long-haul route passengers of the low-cost carriers in Korea. This study is to provide not only an initial guideline but also the source of marketing strategies for the LCCs that want to set up the business model for long-haul flights.
Many low-cost carriers(LCCs) in Korea has been established due to the demands of rapidly increased air travelers. Competition among the airlines are getting intensified and the short-haul routes are becoming saturated. Therefore, the LCCs have started to think about the new business model to improve their profitability to provide the long-haul routes to the passengers. The basic concept of the LCCs is to lower the costs by the reducing the in-flight service, operating the short-haul routes with same type of the aircraft. Although number of LCCs in Korea are eagerly interested in operating the long-haul routes, the change for the LCCs to operate the new long-haul routes needs great expenses and efforts. Thus, it is very important to make sufficient preparation to operate long-haul routes for LCCs and it is necessary to establish a marketing strategy that meets expectations of the passengers. This study was conducted to identify the importance of each airline selection attributes when passengers of the LCCs are traveling short-haul route and long-haul route respectively, and to determine the relationship between those selection attributes and behavioral intentions. A survey was conducted on general airline-passengers with ‘Google research’ by online. Total of 327 copies were collected and all of those were used for the analysis. In this study, three analyses were used: Frequency Analysis; to verify demographic characteristics of the respondent, Factor Analysis; for the validity and reliability, Regression Analysis; to figure out the effect of each selection attributes on behavioral intention. The results of this study are as below: First, ‘Reservation and Purchasing’ and ‘Additional Service’ are important factors to lead a positive behavioral intention in both short-haul route and long-haul route. Second, ‘Flight’ factor has a negative effect on behavioral intention in short-haul route. Third, ‘Aircraft’ factor has a negative effect on behavioral intentions in long-haul route. The implication on this study is that low fare, additional service such as airport lounge, frequent flyer miles, rent-a-car or hotel reservation service, environment during the flight are important factors to the long-haul route passengers of the low-cost carriers in Korea. This study is to provide not only an initial guideline but also the source of marketing strategies for the LCCs that want to set up the business model for long-haul flights.
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