중국인 사용자가 지각한 관광지 소개 동영상 앱(app) 특성에 대한 만족도가 app 지속이용의도에 미치는 영향 : Tik Tok(틱톡) app 중심으로 The effect of the satisfaction of video app's characteristics on reuse intention of Chinese users: focused on Tik Tok app원문보기
현재 사회발전에 따라 사람의 생활수준이 전체적으로 꾸준히 상승해왔음이 역력하다. 사람들은 생활방식에 대한 요구가 갈수록 높아지고 있으며 관광산업도 이 사회배경에서 빠른 속도로 선장하여 확산되고 있다. 관광자산을 가지고 있는 관광지(Tourist Attraction)는 관광분야에서 중요한 요소 중에 하나로서 관광객을 유치할 수 있다는 의미를 갖는다. 하지만, 사람의 수요가 이 사회배경에서 날이 갈수록 높아갈밖에 없기 때문에 관광지가 지속가능한 발전을 추구하는 필요성이 있다. 한편, 요즘 모바일 인텔리전트 터미널(Intelligent Terminal)의 보편화(...
현재 사회발전에 따라 사람의 생활수준이 전체적으로 꾸준히 상승해왔음이 역력하다. 사람들은 생활방식에 대한 요구가 갈수록 높아지고 있으며 관광산업도 이 사회배경에서 빠른 속도로 선장하여 확산되고 있다. 관광자산을 가지고 있는 관광지(Tourist Attraction)는 관광분야에서 중요한 요소 중에 하나로서 관광객을 유치할 수 있다는 의미를 갖는다. 하지만, 사람의 수요가 이 사회배경에서 날이 갈수록 높아갈밖에 없기 때문에 관광지가 지속가능한 발전을 추구하는 필요성이 있다. 한편, 요즘 모바일 인텔리전트 터미널(Intelligent Terminal)의 보편화(Generalization)와 4G 네트워크의 컴플리트 커버리지(Complete Coverage)에 따라 2018년까지 국내 모바일 인터넷 사용자 비율은 80.9%(KOSIS)에 이르렀으며, 모바일 인터넷 시대가 이미 왔다고 인증되었다. 한국을 넘어 전 세계 다른 나라도 마찬가지였다. 인구가 조밀한 중국의 경우에는 동년 12월까지 모바일 인터넷 사용자수가 8억 7100만 명에 달하였다. 휴대폰을 이용해서 네트워크에 접속한 비율은 98.6%(CNNIC)로 어마어마하게 나타났다. 사람들의 생활, 사교, 오락 등 양식은 차츰차츰 더 큰 변화가 일어나고 있었다. 사진이나 문자 등 전통적인 의사소통 매개는 충족이 안 되었다(陈晨, 2018). 그것과 비교하면, 동영상으로 정보전달과 의사소통은 더욱 간단하고 원활하였다. 휴대 네트워크 기기(Mobile Internet Device, 약칭: MID)를 통해 모바일 동영상 서비스가 신속하게 향상시킨 양상을 띠었다. 사용자가 동영상 앱(App)을 믿고 영상의 촬영, 관람, 공유를 할 수 있었고 이와 같이 새로운 사교 방식(Social Intercourse)을 기반으로 하고 애플리케이션 시장에서 주목을 끄는 것이 되었다. 예를 들어, 조기에 SocialCam(소셜캠), Viddy 등 나타났고 Kwai(콰이), Tik Tok(틱톡), Snapchat 등 최근의 앱도 차례차례로 그 뒤에 대두되었다. 또한 앱스토어(App Store) 등 애플리케이션 장터의 인기차트에서 오랫동안 상위에 차지한다는 것도 똑똑히 보이었다. 그러므로 관광지의 지속적인 발전을 생각하면서 동영상 앱은 관광지의 새로운 홍보 도구가 되는 게 좋으냐고, 구체적으로 말하면 동영상 앱에 나오던 관광지 소개 부분을 연구내용으로 사용자의 만족도가 앱 지속이용의도에 어떠한 영향을 미치는지 본 연구의 목적으로 선정하고 탐구하여 두었다. 이러한 목적을 가지고 이론연구 검토와 실증분석을 진행하게 되었다. 본 연구는 요즘엔 유행하던 동영상 앱 겸 소셜 미디어(SNS)인 Tik Tok(틱톡) 앱을 중심으로 허이린(2016), 김재혼, 백림정, 변정우(2015), 유로(2017)와 손증군, 김홍범(2016) 등 연구자 분들의 연구 논문을 바탕으로 정리해서 관광지 소개 동영상 앱의 특성은 주로 정보성, 오락성, 심미성, 공감성을 구현하였다. 빈도분석, 신뢰도분석, 요인분석, 기술 통계분석, 다중회귀분석으로 통계를 내서 이 4가지 앱 특성에 대한 만족도가 과연 앱 지속이용의도에 모두 유의한 정(+)의 영향을 미치는 결과를 밝혀내었다. 특히, 공감성이 지속이용의도에 가장 유의한 영향을 미치는 것을 알게 되었다. 모바일 동영상 앱의 사용자가 관광지 소개에 대한 영상을 보고 서비스를 이용해서 앱만족 때문에 향후에도 계속해서 동영상 앱을 쓸 추세가 있다. 이상 결과에 의거하여 관광지의 지속가능한 발전을 위해 관광지 해당 부서는 뉴미디어인 동영상 앱과 합작하고 관리하는 필요성이 있었고, 앱의 경험자 및 사용자가 관광객으로 전환될 수 있도록 신경을 더욱 써야 한다. 정보성, 오락성, 심미성, 공감성에 대한 사용자의 만족도의 극대화를 추구하여 향상시켜야 한다는 시사점을 제시하였다.
현재 사회발전에 따라 사람의 생활수준이 전체적으로 꾸준히 상승해왔음이 역력하다. 사람들은 생활방식에 대한 요구가 갈수록 높아지고 있으며 관광산업도 이 사회배경에서 빠른 속도로 선장하여 확산되고 있다. 관광자산을 가지고 있는 관광지(Tourist Attraction)는 관광분야에서 중요한 요소 중에 하나로서 관광객을 유치할 수 있다는 의미를 갖는다. 하지만, 사람의 수요가 이 사회배경에서 날이 갈수록 높아갈밖에 없기 때문에 관광지가 지속가능한 발전을 추구하는 필요성이 있다. 한편, 요즘 모바일 인텔리전트 터미널(Intelligent Terminal)의 보편화(Generalization)와 4G 네트워크의 컴플리트 커버리지(Complete Coverage)에 따라 2018년까지 국내 모바일 인터넷 사용자 비율은 80.9%(KOSIS)에 이르렀으며, 모바일 인터넷 시대가 이미 왔다고 인증되었다. 한국을 넘어 전 세계 다른 나라도 마찬가지였다. 인구가 조밀한 중국의 경우에는 동년 12월까지 모바일 인터넷 사용자수가 8억 7100만 명에 달하였다. 휴대폰을 이용해서 네트워크에 접속한 비율은 98.6%(CNNIC)로 어마어마하게 나타났다. 사람들의 생활, 사교, 오락 등 양식은 차츰차츰 더 큰 변화가 일어나고 있었다. 사진이나 문자 등 전통적인 의사소통 매개는 충족이 안 되었다(陈晨, 2018). 그것과 비교하면, 동영상으로 정보전달과 의사소통은 더욱 간단하고 원활하였다. 휴대 네트워크 기기(Mobile Internet Device, 약칭: MID)를 통해 모바일 동영상 서비스가 신속하게 향상시킨 양상을 띠었다. 사용자가 동영상 앱(App)을 믿고 영상의 촬영, 관람, 공유를 할 수 있었고 이와 같이 새로운 사교 방식(Social Intercourse)을 기반으로 하고 애플리케이션 시장에서 주목을 끄는 것이 되었다. 예를 들어, 조기에 SocialCam(소셜캠), Viddy 등 나타났고 Kwai(콰이), Tik Tok(틱톡), Snapchat 등 최근의 앱도 차례차례로 그 뒤에 대두되었다. 또한 앱스토어(App Store) 등 애플리케이션 장터의 인기차트에서 오랫동안 상위에 차지한다는 것도 똑똑히 보이었다. 그러므로 관광지의 지속적인 발전을 생각하면서 동영상 앱은 관광지의 새로운 홍보 도구가 되는 게 좋으냐고, 구체적으로 말하면 동영상 앱에 나오던 관광지 소개 부분을 연구내용으로 사용자의 만족도가 앱 지속이용의도에 어떠한 영향을 미치는지 본 연구의 목적으로 선정하고 탐구하여 두었다. 이러한 목적을 가지고 이론연구 검토와 실증분석을 진행하게 되었다. 본 연구는 요즘엔 유행하던 동영상 앱 겸 소셜 미디어(SNS)인 Tik Tok(틱톡) 앱을 중심으로 허이린(2016), 김재혼, 백림정, 변정우(2015), 유로(2017)와 손증군, 김홍범(2016) 등 연구자 분들의 연구 논문을 바탕으로 정리해서 관광지 소개 동영상 앱의 특성은 주로 정보성, 오락성, 심미성, 공감성을 구현하였다. 빈도분석, 신뢰도분석, 요인분석, 기술 통계분석, 다중회귀분석으로 통계를 내서 이 4가지 앱 특성에 대한 만족도가 과연 앱 지속이용의도에 모두 유의한 정(+)의 영향을 미치는 결과를 밝혀내었다. 특히, 공감성이 지속이용의도에 가장 유의한 영향을 미치는 것을 알게 되었다. 모바일 동영상 앱의 사용자가 관광지 소개에 대한 영상을 보고 서비스를 이용해서 앱만족 때문에 향후에도 계속해서 동영상 앱을 쓸 추세가 있다. 이상 결과에 의거하여 관광지의 지속가능한 발전을 위해 관광지 해당 부서는 뉴미디어인 동영상 앱과 합작하고 관리하는 필요성이 있었고, 앱의 경험자 및 사용자가 관광객으로 전환될 수 있도록 신경을 더욱 써야 한다. 정보성, 오락성, 심미성, 공감성에 대한 사용자의 만족도의 극대화를 추구하여 향상시켜야 한다는 시사점을 제시하였다.
Recently, as the current social development, people's living standards are improving as a whole. Tourism industry is growing steadily at a rapid pace in this social background. Tourist attractions have the meaning of attracting tourists as one of the important factors in the field of tourism. Howeve...
Recently, as the current social development, people's living standards are improving as a whole. Tourism industry is growing steadily at a rapid pace in this social background. Tourist attractions have the meaning of attracting tourists as one of the important factors in the field of tourism. However, people's demand is only going to increase in this situation. Therefore, the tourist attractions should pursue sustainable development. On the other hand, based on the popularity of the latest mobile intelligence terminals and the full coverage of 4G networks, we have entered in the era of mobile internet. By 2018, the mobile internet users’ ratio was 80.9% (KOSIS). The same is true of other countries in the world outside Korea. In the case of China, as of December of the same year, the number of mobile internet users had reached 871 million. The mobile phone user using the mobile network is 98.6% (CNNIC). In this generation, the way of people’s livelihood, social contact and recreation is constantly changing. Traditional means of communication, such as pictures and words, have simply not been able to meet demand. In contrast, it is simpler and smoother to transmit information and communicate via videos. Mobile video services have been rapidly improved through the use of mobile internet devices(MID). Users can capture, watch and share videos through video apps(applications). Based on the new social approach, the app market has also received a lot of attention. For example, SocialCam, Viddy etc. appeared in early stages. Kwai, Tik Tok, Snapchat and other recently released apps came behind them. It also seems the popularity of the APP Store's top charts for a long time. Therefore, while thinking about the sustainable development of the tourist attractions, the purpose of this study has selected and explored how the user satisfaction affect the app's reuse intention with the video app. With this purpose, the theoretical research review and demonstration analysis were conducted. This study focused on the video app and social media-Tik Tok app which was popular nowadays. Accordingly, this study selected hypotheses and a framework for research based on the theories in the related previous literatures, and verified them empirically. According to the previous research, this study derived that the video app’s characteristics included informatively, entertainment, aesthetics and empathy. In the process of this research, it used the theory source and the design of the questionnaire. The statistical sampling was 415 Chinese netizen having ever used the video app, and 370 valid specimens were utilized in statistical analysis. Among these, 370 specimens except 45 outliers were used for hypothesis testing. In a statistical analysis, SPSS 24.0 was used for frequency analysis and factor analysis. The factor analysis was conducted based on the items with construct validity and reliability obtained. In addition, this study made a multiple regression analysis of the tourist sites introduction on Tik Tok app between the characteristics of satisfaction and the app’s reuse intention. In this statistic, the satisfaction of the 4 app characteristics has been revealed to the effect of the positive (+) on the app's reuse intention.
Recently, as the current social development, people's living standards are improving as a whole. Tourism industry is growing steadily at a rapid pace in this social background. Tourist attractions have the meaning of attracting tourists as one of the important factors in the field of tourism. However, people's demand is only going to increase in this situation. Therefore, the tourist attractions should pursue sustainable development. On the other hand, based on the popularity of the latest mobile intelligence terminals and the full coverage of 4G networks, we have entered in the era of mobile internet. By 2018, the mobile internet users’ ratio was 80.9% (KOSIS). The same is true of other countries in the world outside Korea. In the case of China, as of December of the same year, the number of mobile internet users had reached 871 million. The mobile phone user using the mobile network is 98.6% (CNNIC). In this generation, the way of people’s livelihood, social contact and recreation is constantly changing. Traditional means of communication, such as pictures and words, have simply not been able to meet demand. In contrast, it is simpler and smoother to transmit information and communicate via videos. Mobile video services have been rapidly improved through the use of mobile internet devices(MID). Users can capture, watch and share videos through video apps(applications). Based on the new social approach, the app market has also received a lot of attention. For example, SocialCam, Viddy etc. appeared in early stages. Kwai, Tik Tok, Snapchat and other recently released apps came behind them. It also seems the popularity of the APP Store's top charts for a long time. Therefore, while thinking about the sustainable development of the tourist attractions, the purpose of this study has selected and explored how the user satisfaction affect the app's reuse intention with the video app. With this purpose, the theoretical research review and demonstration analysis were conducted. This study focused on the video app and social media-Tik Tok app which was popular nowadays. Accordingly, this study selected hypotheses and a framework for research based on the theories in the related previous literatures, and verified them empirically. According to the previous research, this study derived that the video app’s characteristics included informatively, entertainment, aesthetics and empathy. In the process of this research, it used the theory source and the design of the questionnaire. The statistical sampling was 415 Chinese netizen having ever used the video app, and 370 valid specimens were utilized in statistical analysis. Among these, 370 specimens except 45 outliers were used for hypothesis testing. In a statistical analysis, SPSS 24.0 was used for frequency analysis and factor analysis. The factor analysis was conducted based on the items with construct validity and reliability obtained. In addition, this study made a multiple regression analysis of the tourist sites introduction on Tik Tok app between the characteristics of satisfaction and the app’s reuse intention. In this statistic, the satisfaction of the 4 app characteristics has been revealed to the effect of the positive (+) on the app's reuse intention.
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