짧은 동영상(short clip)의 콘텐츠 특성과 몰입 경험,사회적 영향이 도시 이미지와 관광객 방문의도에 미치는 영향 : 중국 시안 관련 틱톡 콘텐츠를 중심으로 The effect of content characteristics of short clips, flow experience, and social influence on city image and visit intention: Focused on TikTok content related to Xi’an, China원문보기
도시의 지속적인 발전을 위해서 짧은 동영상은 도시의 새로운 홍보 도구가 되고 있다. 구체적으로 말해서 짧은 동영상에 나온 도시에 관련된 콘텐츠를 통해 짧은 동영상의 콘텐츠 특성이 도시 이미지와 관광객 방문의도에 어떠한 영향을 미치는지를 본 연구의 목적으로 선정하고 탐구하였다. 이러한 목적을 가지고 이론연구 검토와 실증분석을 진행하였다. 본 연구는 요즘에 유행하는 짧은 동영상 애플리케이션 겸 소셜 네트워크 서비스(...
도시의 지속적인 발전을 위해서 짧은 동영상은 도시의 새로운 홍보 도구가 되고 있다. 구체적으로 말해서 짧은 동영상에 나온 도시에 관련된 콘텐츠를 통해 짧은 동영상의 콘텐츠 특성이 도시 이미지와 관광객 방문의도에 어떠한 영향을 미치는지를 본 연구의 목적으로 선정하고 탐구하였다. 이러한 목적을 가지고 이론연구 검토와 실증분석을 진행하였다. 본 연구는 요즘에 유행하는 짧은 동영상 애플리케이션 겸 소셜 네트워크 서비스(SNS)인 틱톡(Tik Tok)에서 중국 시안(西安) 관련 콘텐츠를 중심으로 하며 선행연구자들의 연구 논문을 바탕으로 짧은 동영상의 콘텐츠 특성을 정보성, 직관성, 다양성, 오락성의 4가지로 도출하였다. 이 외에 몰입 경험(flow experience)과 사회적 영향(social influence) 2가지 변인을 도입하였다. 연구방법은 틱톡에서 시안 관련 콘텐츠를 본 경험 있는 중국인 대상으로 온라인 설문조사를 시행하여 최종 332부의 유효 표본을 수집하였다. SPSS 통계 프로그램을 이용하여 빈도분석, 신뢰도분석, 요인분석, 위계적 회귀분석을 진행하였으며 짧은 동영상의 콘텐츠 특성과 몰입 경험, 사회적 영향이 시안의 도시 이미지와 관광객 방문의도에 어떤 영향을 미치는지를 검증하였다. 연구결과를 보면, 짧은 동영상의 콘텐츠 특성인 다양성은 시안의 도시 이미지와 관광객 방문의도에 긍정적인 영향을 미친다. 몰입 경험은 시안의 도시 이미지에 부정적인 영향을 미친다. 사회적 영향은 시안의 도시 이미지와 관광객 방문의도에 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 연구결과에 의해 실증 기반의 도시 이미지 홍보와 도시 관광산업의 발전에 전략적 시사점을 도출하였다.
도시의 지속적인 발전을 위해서 짧은 동영상은 도시의 새로운 홍보 도구가 되고 있다. 구체적으로 말해서 짧은 동영상에 나온 도시에 관련된 콘텐츠를 통해 짧은 동영상의 콘텐츠 특성이 도시 이미지와 관광객 방문의도에 어떠한 영향을 미치는지를 본 연구의 목적으로 선정하고 탐구하였다. 이러한 목적을 가지고 이론연구 검토와 실증분석을 진행하였다. 본 연구는 요즘에 유행하는 짧은 동영상 애플리케이션 겸 소셜 네트워크 서비스(SNS)인 틱톡(Tik Tok)에서 중국 시안(西安) 관련 콘텐츠를 중심으로 하며 선행연구자들의 연구 논문을 바탕으로 짧은 동영상의 콘텐츠 특성을 정보성, 직관성, 다양성, 오락성의 4가지로 도출하였다. 이 외에 몰입 경험(flow experience)과 사회적 영향(social influence) 2가지 변인을 도입하였다. 연구방법은 틱톡에서 시안 관련 콘텐츠를 본 경험 있는 중국인 대상으로 온라인 설문조사를 시행하여 최종 332부의 유효 표본을 수집하였다. SPSS 통계 프로그램을 이용하여 빈도분석, 신뢰도분석, 요인분석, 위계적 회귀분석을 진행하였으며 짧은 동영상의 콘텐츠 특성과 몰입 경험, 사회적 영향이 시안의 도시 이미지와 관광객 방문의도에 어떤 영향을 미치는지를 검증하였다. 연구결과를 보면, 짧은 동영상의 콘텐츠 특성인 다양성은 시안의 도시 이미지와 관광객 방문의도에 긍정적인 영향을 미친다. 몰입 경험은 시안의 도시 이미지에 부정적인 영향을 미친다. 사회적 영향은 시안의 도시 이미지와 관광객 방문의도에 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 연구결과에 의해 실증 기반의 도시 이미지 홍보와 도시 관광산업의 발전에 전략적 시사점을 도출하였다.
For the sustainable development of the city, short clips are becoming a new marketing tool for the city. Specifically, the purpose of this study is to determine how the content characteristics of short clips, flow experience, and social influence affect city image and visitors intention....
For the sustainable development of the city, short clips are becoming a new marketing tool for the city. Specifically, the purpose of this study is to determine how the content characteristics of short clips, flow experience, and social influence affect city image and visitors intention. For this purpose, theoretical research review and empirical analysis were conducted. This study focuses on content related to Xian, China in Tik Tok, a short clip application and social network service (SNS) that is popular these days, and provides information on the content characteristics of short videos based on research papers of previous researchers. Four factors were derived: information, visualization, variety, and entertainment. In addition, two variables were introduced: flow experience and social influence. As for the research method, an online survey was conducted with Chinese people who had seen Xian-related content on TikTok, and the final 332 copies of effective samples were collected. Using the SPSS statistical program, frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, and hierarchical regression analysis were conducted, and how the content characteristics of short clips, flow experience, and social influence affect the city image of Xi'an and visitors intention. According to the research results, the variety, which is the content characteristic of short clips, had a positive effect on the city image of Xi'an and visitors intention. The flow experience had a negatively effect on the city image of Xi'an. It was found that the social influence had a positive effect on the city image of Xi'an and visitors intention. Based on the research results, strategic implications were drawn to the promotion of the city image of Xi'an and the development of the tourism industry.
For the sustainable development of the city, short clips are becoming a new marketing tool for the city. Specifically, the purpose of this study is to determine how the content characteristics of short clips, flow experience, and social influence affect city image and visitors intention. For this purpose, theoretical research review and empirical analysis were conducted. This study focuses on content related to Xian, China in Tik Tok, a short clip application and social network service (SNS) that is popular these days, and provides information on the content characteristics of short videos based on research papers of previous researchers. Four factors were derived: information, visualization, variety, and entertainment. In addition, two variables were introduced: flow experience and social influence. As for the research method, an online survey was conducted with Chinese people who had seen Xian-related content on TikTok, and the final 332 copies of effective samples were collected. Using the SPSS statistical program, frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, and hierarchical regression analysis were conducted, and how the content characteristics of short clips, flow experience, and social influence affect the city image of Xi'an and visitors intention. According to the research results, the variety, which is the content characteristic of short clips, had a positive effect on the city image of Xi'an and visitors intention. The flow experience had a negatively effect on the city image of Xi'an. It was found that the social influence had a positive effect on the city image of Xi'an and visitors intention. Based on the research results, strategic implications were drawn to the promotion of the city image of Xi'an and the development of the tourism industry.
주제어
#짧은 동영상(short clip) 틱톡(tik tok) 몰입 경험(flow experiencce) 사회적 영향(social influence) 시안(Xi'an) 도시 이미지(city image) 관광객 방문의도(visit intention)
학위논문 정보
저자
GAO HUAN
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
문화관광콘텐츠학과
지도교수
남윤재
발행연도
2021
총페이지
v, 65 p.
키워드
짧은 동영상(short clip) 틱톡(tik tok) 몰입 경험(flow experiencce) 사회적 영향(social influence) 시안(Xi'an) 도시 이미지(city image) 관광객 방문의도(visit intention)
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