[학위논문]호텔 일식 레스토랑의 감각마케팅 요소가 고객감정반응과 구전의도에 미치는 영향 The Effect of Sensory Marketing Factors in Hotel Japanese Restaurant on the Customer’s Emotion and Word-of-Mouth Intention원문보기
본 연구는 호텔일식레스토랑의 고객이 체험하는 감각마케팅이 고객감정반응 및 구전의도에 미치는 영향관계를 파악하고자 하였다. 이를 위하여 감각마케팅과 고객감정 반응, 구전의도에 대한 이론적 고찰을 실행하였고 기존의 참고문헌과 선행연구를 토대로 연구 모형, 가설을 설정하였고 호텔 일식 레스토랑 방문고객 대상으로 설문 조사를 시행하였다. 감각마케팅은 시각과 미각조화, 청각과 후각조화, 촉각조화 3개의 요인으로 도출하였으며 고객감정반응은 각성 및 지배성, 즐거움 2가지 요인으로 도출되었고. 구전의도는 단일요인으로 도출하였다. 설문지의 표본으로는 350명의 고객들을 대상으로 실시하였으며, 그중 유효표본 332개의 설문자료를 가지고 실증분석에 이용하였다. 분석은 일반적으로 사용되고 있는 ...
본 연구는 호텔일식레스토랑의 고객이 체험하는 감각마케팅이 고객감정반응 및 구전의도에 미치는 영향관계를 파악하고자 하였다. 이를 위하여 감각마케팅과 고객감정 반응, 구전의도에 대한 이론적 고찰을 실행하였고 기존의 참고문헌과 선행연구를 토대로 연구 모형, 가설을 설정하였고 호텔 일식 레스토랑 방문고객 대상으로 설문 조사를 시행하였다. 감각마케팅은 시각과 미각조화, 청각과 후각조화, 촉각조화 3개의 요인으로 도출하였으며 고객감정반응은 각성 및 지배성, 즐거움 2가지 요인으로 도출되었고. 구전의도는 단일요인으로 도출하였다. 설문지의 표본으로는 350명의 고객들을 대상으로 실시하였으며, 그중 유효표본 332개의 설문자료를 가지고 실증분석에 이용하였다. 분석은 일반적으로 사용되고 있는 SPSS 23.0을 이용하여 상관관계분석, 요인분석, 회귀분석, 매개효과분석을 실시하여 얻어진 결과는 다음과 같다. 가설1)감각마케팅이 고객감정반응 중 각성 및 지배성에 미치는 영향관계는 3가지요인이 모두 정(+)의 영향을 미치지만 즐거움과의 영향관계에서는 감정적인 문항 이였던 관계로 시각과 미각의 조화가 유의적 수준을 확보하지 못하였다. 가설2)감각마케팅이 구전의도에 미치는 영향관계는 청각과 후각이 유의적 수준을 확보하지 못하였다. 가설3)고객감정반응이 구전의도에 미치는 영향관계는 요인2가지 모두가 구전의도에 유의적 수준에서 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 가설4)감각마케팅이 구전의도에 미치는 영향관계에서 고객감정반응의 매개효과 검증에서 각성및지배성의 매개효과를 분석한 결과, 시각과 미각 조화에서 부분매개효과, 촉각조화에서는 완전매개효과로 나타났고, 청각과 후각조화에서는 매개효과가 없는 것으로 나타났다. 즐거움의 매개효과를 분석한 결과, 촉각조화에서는 완전매개효과, 시각과 미각조화, 청각과 후각조화에서는 매개효과가 없는 것으로 나타났다. 이러한 결과로 호텔일식레스토랑의 영업 활성화를 위한 방안을 모색했다는 점에서 본 연구의 가치가 있다고 하겠다. 오감을 이용한 마케팅은 우리가 생각 했던 것 보다 손쉽게 고객들에게 제공 할 수 있는 요소가 상당하다고 보여 진다. 감각 마케팅은 기존의 마케팅과는 다르게 인간의 감각을 제일 중요시 하고 있다는 점에서 차별화 되고 있으며 인간은 무언가에 대해 확실히 파악하기 위해서 감각인 오감에 많이 의존하게 되고 감각은 기억과 연결시켜 바로 감정을 자극하게 된다. 그런 감정 자극을 긍정적으로 이끌어 내어 호텔일식레스토랑의 활성화에 접목시킨다면 고객유치에 효과를 볼 수 있을 것이다.
본 연구는 호텔일식레스토랑의 고객이 체험하는 감각마케팅이 고객감정반응 및 구전의도에 미치는 영향관계를 파악하고자 하였다. 이를 위하여 감각마케팅과 고객감정 반응, 구전의도에 대한 이론적 고찰을 실행하였고 기존의 참고문헌과 선행연구를 토대로 연구 모형, 가설을 설정하였고 호텔 일식 레스토랑 방문고객 대상으로 설문 조사를 시행하였다. 감각마케팅은 시각과 미각조화, 청각과 후각조화, 촉각조화 3개의 요인으로 도출하였으며 고객감정반응은 각성 및 지배성, 즐거움 2가지 요인으로 도출되었고. 구전의도는 단일요인으로 도출하였다. 설문지의 표본으로는 350명의 고객들을 대상으로 실시하였으며, 그중 유효표본 332개의 설문자료를 가지고 실증분석에 이용하였다. 분석은 일반적으로 사용되고 있는 SPSS 23.0을 이용하여 상관관계분석, 요인분석, 회귀분석, 매개효과분석을 실시하여 얻어진 결과는 다음과 같다. 가설1)감각마케팅이 고객감정반응 중 각성 및 지배성에 미치는 영향관계는 3가지요인이 모두 정(+)의 영향을 미치지만 즐거움과의 영향관계에서는 감정적인 문항 이였던 관계로 시각과 미각의 조화가 유의적 수준을 확보하지 못하였다. 가설2)감각마케팅이 구전의도에 미치는 영향관계는 청각과 후각이 유의적 수준을 확보하지 못하였다. 가설3)고객감정반응이 구전의도에 미치는 영향관계는 요인2가지 모두가 구전의도에 유의적 수준에서 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 가설4)감각마케팅이 구전의도에 미치는 영향관계에서 고객감정반응의 매개효과 검증에서 각성및지배성의 매개효과를 분석한 결과, 시각과 미각 조화에서 부분매개효과, 촉각조화에서는 완전매개효과로 나타났고, 청각과 후각조화에서는 매개효과가 없는 것으로 나타났다. 즐거움의 매개효과를 분석한 결과, 촉각조화에서는 완전매개효과, 시각과 미각조화, 청각과 후각조화에서는 매개효과가 없는 것으로 나타났다. 이러한 결과로 호텔일식레스토랑의 영업 활성화를 위한 방안을 모색했다는 점에서 본 연구의 가치가 있다고 하겠다. 오감을 이용한 마케팅은 우리가 생각 했던 것 보다 손쉽게 고객들에게 제공 할 수 있는 요소가 상당하다고 보여 진다. 감각 마케팅은 기존의 마케팅과는 다르게 인간의 감각을 제일 중요시 하고 있다는 점에서 차별화 되고 있으며 인간은 무언가에 대해 확실히 파악하기 위해서 감각인 오감에 많이 의존하게 되고 감각은 기억과 연결시켜 바로 감정을 자극하게 된다. 그런 감정 자극을 긍정적으로 이끌어 내어 호텔일식레스토랑의 활성화에 접목시킨다면 고객유치에 효과를 볼 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to investigate the effect of sensory marketing of Japanese hotel restaurant on customer's emotional response and viral marketing through oral intent. To do this, we conducted a theoretical study on sensory marketing, customer's emotional response, and oral intentio...
The purpose of this study was to investigate the effect of sensory marketing of Japanese hotel restaurant on customer's emotional response and viral marketing through oral intent. To do this, we conducted a theoretical study on sensory marketing, customer's emotional response, and oral intention. Based on the existing reference literature and previous research, we set up a research model and hypothesis. Sensory marketing was derived from three factors: visual and taste harmony, auditory and olfactory harmony, and tactile harmony. Customer emotional response was derived from two factors: arousal and dominance, and enjoyment. Oral intention was derived as a single factor. As a sample of the questionnaires, 350 clients were used. Among them, 332 valid samples were used for empirical analysis. The results of correlation analysis, factor analysis, regression analysis, and mediating effect analysis using SPSS 23.0, which is commonly used, are as follows: Hypothesis 1) The influence of sensory marketing on arousal and dominance in customer emotional response was positively affected by all three factors, but the relationship between pleasure and emotion was related with the visual and taste harmony of the respondents. Hypothesis 2) The effect of sensory marketing on oral intention did not achieve significant level of correlation with the sounds and smells of the restaurant. Hypothesis 3) The effect of customer's emotional response on oral intention showed that both factors had a positive (+) effect on oral intention. Hypothesis 4) As a result of analyzing the mediating effects of arousal and dominance in the mediating effect of customer's emotional response in the influence of sensory marketing on oral intention, partial mediating effect in visual and taste harmony and full mediating effect in tactile harmony, and there was no mediation effect in hearing and olfactory harmony. As a result of analyzing the mediating effect of pleasure, it was found that there is no mediating effect in the tactile harmony in the full mediation effect, in the visual and taste harmony, and in the auditory and olfactory harmony. As a result, we sought to activate the business of Japanese restaurants in hotels. Marketing with the five senses seems to be a significant factor that we can provide to our customers more easily than we thought. Sensory marketing is differentiated from other existing marketing methods in that it places the most amount of importance on human senses. Humans depend heavily on the senses in order to grasp something clearly. If such emotional stimulation can be positively applied to the activation of a Japanese restaurant in hotels, it will be effective in attracting customers.
The purpose of this study was to investigate the effect of sensory marketing of Japanese hotel restaurant on customer's emotional response and viral marketing through oral intent. To do this, we conducted a theoretical study on sensory marketing, customer's emotional response, and oral intention. Based on the existing reference literature and previous research, we set up a research model and hypothesis. Sensory marketing was derived from three factors: visual and taste harmony, auditory and olfactory harmony, and tactile harmony. Customer emotional response was derived from two factors: arousal and dominance, and enjoyment. Oral intention was derived as a single factor. As a sample of the questionnaires, 350 clients were used. Among them, 332 valid samples were used for empirical analysis. The results of correlation analysis, factor analysis, regression analysis, and mediating effect analysis using SPSS 23.0, which is commonly used, are as follows: Hypothesis 1) The influence of sensory marketing on arousal and dominance in customer emotional response was positively affected by all three factors, but the relationship between pleasure and emotion was related with the visual and taste harmony of the respondents. Hypothesis 2) The effect of sensory marketing on oral intention did not achieve significant level of correlation with the sounds and smells of the restaurant. Hypothesis 3) The effect of customer's emotional response on oral intention showed that both factors had a positive (+) effect on oral intention. Hypothesis 4) As a result of analyzing the mediating effects of arousal and dominance in the mediating effect of customer's emotional response in the influence of sensory marketing on oral intention, partial mediating effect in visual and taste harmony and full mediating effect in tactile harmony, and there was no mediation effect in hearing and olfactory harmony. As a result of analyzing the mediating effect of pleasure, it was found that there is no mediating effect in the tactile harmony in the full mediation effect, in the visual and taste harmony, and in the auditory and olfactory harmony. As a result, we sought to activate the business of Japanese restaurants in hotels. Marketing with the five senses seems to be a significant factor that we can provide to our customers more easily than we thought. Sensory marketing is differentiated from other existing marketing methods in that it places the most amount of importance on human senses. Humans depend heavily on the senses in order to grasp something clearly. If such emotional stimulation can be positively applied to the activation of a Japanese restaurant in hotels, it will be effective in attracting customers.
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