현대 사회는 급격한 경제 성장과 산업 기술의 발전에 힘입어 이전과 다르게 빠르게 변화하고 있으며 이에 따른 국민 소득의 성장으로 소비자의 인식이 변화되고 있다. 또한 경제 성장으로 인한 가구 구성의 변화와 1인 가구의 증가 및 여성의 사회 진출 확대는 소비자의 식생활에도 많은 변화를 가져오고 있다. 과거 가정 안에서 식사 준비의 모든 과정과 취식 활동이 이루어졌으나 산업의 발전으로 인해 외식이 발달하게 되었으며 최근에는 외식과 내식의 경계가 허물어지는 중식으로 그 개념이 확대되고 있다. HMR 산업은 그 경계의 변화 중심에 있는 영역으로 가정 밖에서 음식을 사 와서 가정 내에서 취식하는 중식 뿐 아니라 바쁜 현대인의 일상에 가정 밖에서 간편하게 끼니를 해결하는 도시락, 삼각김밥 등 다양한 HMR 상품의 형태로 현대인의 일상에 그 영향을 미치고 있다. 따라서 소비자의 ...
현대 사회는 급격한 경제 성장과 산업 기술의 발전에 힘입어 이전과 다르게 빠르게 변화하고 있으며 이에 따른 국민 소득의 성장으로 소비자의 인식이 변화되고 있다. 또한 경제 성장으로 인한 가구 구성의 변화와 1인 가구의 증가 및 여성의 사회 진출 확대는 소비자의 식생활에도 많은 변화를 가져오고 있다. 과거 가정 안에서 식사 준비의 모든 과정과 취식 활동이 이루어졌으나 산업의 발전으로 인해 외식이 발달하게 되었으며 최근에는 외식과 내식의 경계가 허물어지는 중식으로 그 개념이 확대되고 있다. HMR 산업은 그 경계의 변화 중심에 있는 영역으로 가정 밖에서 음식을 사 와서 가정 내에서 취식하는 중식 뿐 아니라 바쁜 현대인의 일상에 가정 밖에서 간편하게 끼니를 해결하는 도시락, 삼각김밥 등 다양한 HMR 상품의 형태로 현대인의 일상에 그 영향을 미치고 있다. 따라서 소비자의 식생활 라이프 스타일에 따른 HMR의 수요에 관해 연구하는 것이 HMR 산업과 상품의 개발, 트렌드의 변화를 이해하고 새로운 시장을 준비하는데 유용한 기초 자료를 제공할 수 있을 것이다. 본 연구에서는 소비자의 식생활 라이프 스타일에 따른 HMR 상품 이용 횟수에 대한 연구, 분석을 통해 HMR 상품에 대한 수요를 알아보고자 하였다. 이를 위해 첫째, 수도권에 거주하는 20대 이상 소비자 421명을 상대로 설문조사를 실시하였다. 둘째, 설문 조사 결과를 토대로 소비자의 식생활 라이프 스타일을 탐색적 요인분석하였고 추가로 신뢰성 검정을 진행하여 건강형, 미식형, 편리형, 도전형, 안전형, 경제형의 6개 요인을 도출하였다. 셋째, 도출된 식생활 라이프 스타일의 요인과 HMR 상품의 월간 이용 횟수 사이에 어떤 영향 관계가 있는지 알아보기 위해 다중 회귀분석을 실시하였다. 연구 분석 결과 식생활 라이프 스타일 요인 중 건강형은 HMR 상품의 이용 횟수에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 식생활 라이프 스타일 요인 중 편리형, 도전형 그리고 경제형은 HMR 상품의 이용 횟수에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 분석 결과에 따라 본 연구에 대한 시사점은 다음과 같이 제시하고자 한다. 첫째, 건강에 대해 관심이 높은 유형의 소비자일수록 HMR 상품에 대한 수요가 적으므로 이러한 소비자를 위한 상품의 개발을 통해 산업을 확대할 수 있다. 건강을 고려한 식재료 활용이나 프리미엄 상품 개발을 통한 시장의 개척이 가능할 것이다. 둘째, 연구 결과에 따라 편리형, 도전형, 경제형의 소비자는 HMR 상품의 이용 횟수가 많았으며 그 중 특히 가장 높은 순위를 나타내는 편리형은 상품을 개발하는데 있어서 소비자의 편의를 높일 수 있는 패키지를 개발하고 보다 알기 쉽게 취식 방법을 안내하는 등 상품의 개선을 통해 시장 확대가 가능할 것이다.
현대 사회는 급격한 경제 성장과 산업 기술의 발전에 힘입어 이전과 다르게 빠르게 변화하고 있으며 이에 따른 국민 소득의 성장으로 소비자의 인식이 변화되고 있다. 또한 경제 성장으로 인한 가구 구성의 변화와 1인 가구의 증가 및 여성의 사회 진출 확대는 소비자의 식생활에도 많은 변화를 가져오고 있다. 과거 가정 안에서 식사 준비의 모든 과정과 취식 활동이 이루어졌으나 산업의 발전으로 인해 외식이 발달하게 되었으며 최근에는 외식과 내식의 경계가 허물어지는 중식으로 그 개념이 확대되고 있다. HMR 산업은 그 경계의 변화 중심에 있는 영역으로 가정 밖에서 음식을 사 와서 가정 내에서 취식하는 중식 뿐 아니라 바쁜 현대인의 일상에 가정 밖에서 간편하게 끼니를 해결하는 도시락, 삼각김밥 등 다양한 HMR 상품의 형태로 현대인의 일상에 그 영향을 미치고 있다. 따라서 소비자의 식생활 라이프 스타일에 따른 HMR의 수요에 관해 연구하는 것이 HMR 산업과 상품의 개발, 트렌드의 변화를 이해하고 새로운 시장을 준비하는데 유용한 기초 자료를 제공할 수 있을 것이다. 본 연구에서는 소비자의 식생활 라이프 스타일에 따른 HMR 상품 이용 횟수에 대한 연구, 분석을 통해 HMR 상품에 대한 수요를 알아보고자 하였다. 이를 위해 첫째, 수도권에 거주하는 20대 이상 소비자 421명을 상대로 설문조사를 실시하였다. 둘째, 설문 조사 결과를 토대로 소비자의 식생활 라이프 스타일을 탐색적 요인분석하였고 추가로 신뢰성 검정을 진행하여 건강형, 미식형, 편리형, 도전형, 안전형, 경제형의 6개 요인을 도출하였다. 셋째, 도출된 식생활 라이프 스타일의 요인과 HMR 상품의 월간 이용 횟수 사이에 어떤 영향 관계가 있는지 알아보기 위해 다중 회귀분석을 실시하였다. 연구 분석 결과 식생활 라이프 스타일 요인 중 건강형은 HMR 상품의 이용 횟수에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 식생활 라이프 스타일 요인 중 편리형, 도전형 그리고 경제형은 HMR 상품의 이용 횟수에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 분석 결과에 따라 본 연구에 대한 시사점은 다음과 같이 제시하고자 한다. 첫째, 건강에 대해 관심이 높은 유형의 소비자일수록 HMR 상품에 대한 수요가 적으므로 이러한 소비자를 위한 상품의 개발을 통해 산업을 확대할 수 있다. 건강을 고려한 식재료 활용이나 프리미엄 상품 개발을 통한 시장의 개척이 가능할 것이다. 둘째, 연구 결과에 따라 편리형, 도전형, 경제형의 소비자는 HMR 상품의 이용 횟수가 많았으며 그 중 특히 가장 높은 순위를 나타내는 편리형은 상품을 개발하는데 있어서 소비자의 편의를 높일 수 있는 패키지를 개발하고 보다 알기 쉽게 취식 방법을 안내하는 등 상품의 개선을 통해 시장 확대가 가능할 것이다.
Modern society is rapidly changing due to rapid economic growth and development of industrial technology, and consumer perception is changing due to the growth of national income. In addition, changes in household composition due to economic growth, an increase in single - person households and the ...
Modern society is rapidly changing due to rapid economic growth and development of industrial technology, and consumer perception is changing due to the growth of national income. In addition, changes in household composition due to economic growth, an increase in single - person households and the expansion of women's entry into society have brought many changes to consumers' eating habits. In the past, all the processes of preparing meals were carried out in the home, and in takes of the food were also made in the home, but due to the development of industry, dining out developed, and recently the boundary between dining out and eating in the home has disappeared and the concept in the middle section has expanded. The HMR industry is at the center of this change. You can buy food outside the home and bring it to the home and eat it, or you can also eat a simple lunch box form outside the home. HMR products are becoming more diverse in form and type and are affecting the lives of modern people. Therefore, studying the demand for HMR according to the consumer's Food-related lifestyle will provide a useful basis for the development of the HMR industry and the development of products. In this study, the research and analysis of the number of HMR products used according to the consumer's Food-related lifestyle was conducted to identify the demand for HMR products. To that end, the survey was conducted on 421 consumers in their 20s and older living in the Seoul metropolitan area. Second, based on the results of the survey, the consumer's Food-related lifestyle was analyzed and six factors were derived by conducting additional reliability tests. Third, multiple regression analyses were conducted to find out what impact the elicited Food-related lifestyle factors have on the number of HMR products used per month. Studies have shown that health patterns among Food-related lifestyle factors have a negative effect on the number of HMR products used. In addition, convenience, adventure type and economics among Food-related lifestyle factors were analyzed to have positive influence on the number of HMR products used. Depending on the results of the analysis, the implications of this study may be presented as follows: First, the more health-conscious the type of consumer, the less demand for HMR products, so the development of products for these consumers can expand the industry. It will be possible to pioneer the market through the development of premium products utilizing healthy food ingredients. Second, according to the results of the study, consumers of convenience, adventure type and economy were more likely to use HMR products more frequently, especially those with the highest ranking would be able to expand the market by improving products, such as developing packages that would enhance the convenience of consumers in developing the products and guiding them to eat them more intelligently.
Modern society is rapidly changing due to rapid economic growth and development of industrial technology, and consumer perception is changing due to the growth of national income. In addition, changes in household composition due to economic growth, an increase in single - person households and the expansion of women's entry into society have brought many changes to consumers' eating habits. In the past, all the processes of preparing meals were carried out in the home, and in takes of the food were also made in the home, but due to the development of industry, dining out developed, and recently the boundary between dining out and eating in the home has disappeared and the concept in the middle section has expanded. The HMR industry is at the center of this change. You can buy food outside the home and bring it to the home and eat it, or you can also eat a simple lunch box form outside the home. HMR products are becoming more diverse in form and type and are affecting the lives of modern people. Therefore, studying the demand for HMR according to the consumer's Food-related lifestyle will provide a useful basis for the development of the HMR industry and the development of products. In this study, the research and analysis of the number of HMR products used according to the consumer's Food-related lifestyle was conducted to identify the demand for HMR products. To that end, the survey was conducted on 421 consumers in their 20s and older living in the Seoul metropolitan area. Second, based on the results of the survey, the consumer's Food-related lifestyle was analyzed and six factors were derived by conducting additional reliability tests. Third, multiple regression analyses were conducted to find out what impact the elicited Food-related lifestyle factors have on the number of HMR products used per month. Studies have shown that health patterns among Food-related lifestyle factors have a negative effect on the number of HMR products used. In addition, convenience, adventure type and economics among Food-related lifestyle factors were analyzed to have positive influence on the number of HMR products used. Depending on the results of the analysis, the implications of this study may be presented as follows: First, the more health-conscious the type of consumer, the less demand for HMR products, so the development of products for these consumers can expand the industry. It will be possible to pioneer the market through the development of premium products utilizing healthy food ingredients. Second, according to the results of the study, consumers of convenience, adventure type and economy were more likely to use HMR products more frequently, especially those with the highest ranking would be able to expand the market by improving products, such as developing packages that would enhance the convenience of consumers in developing the products and guiding them to eat them more intelligently.
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