학문 목적 학습자를 위한 읽기·쓰기 통합 교육 방안 연구 : 설명적 텍스트를 중심으로 A study on teaching Korean reading and writing education for academic purpose learners: focus on descriptive texts원문보기
본 연구는 학문 목적 한국어 학습자의 읽기 및 쓰기 능력 향상을 위하여 학문 목적 한국어 교재에 제시된 설명적 텍스트의 읽기·쓰기 연계성을 검토하고 보다 효과적인 지도 모형을 제시하는 데 목적이 있다. 학문 목적 학습자는 학문적 텍스트의 유형에 맞게 숙달된 한국어 능력을 바탕으로 전공과 관련된 내용을 이해하고 표현해야 한다. 그러므로 학문적 텍스트를 읽고 이를 바탕으로 학문적 상황에서 요구하는 텍스트 유형과 자주 쓰이는 표현을 교육해야 한다. 설명적 텍스트는 필자 자신의 의도와 의견을 직접적인 표현하는 방식으로 체현하므로 글의 의미가 명시적이다. 또한 설명적 텍스트는 구조가 아주 뚜렷하며 한국어 학습자가 학술적 텍스트의 기본적인 구조를 배울 수 있는 가장 중요한 쓰기 텍스트 유형이라고 할 수 있다. 보고서, 시험 답안, 발표문 등 대부분이 설명적 텍스트의 범위에 속한다. 이처럼 학문 목적 학습자에게 설명적 텍스트는 아주 중요한 지위를 차지한다. 따라서 본 연구는 학문 목적 한국어 교재를 분석을 통해 읽기·쓰기 ...
본 연구는 학문 목적 한국어 학습자의 읽기 및 쓰기 능력 향상을 위하여 학문 목적 한국어 교재에 제시된 설명적 텍스트의 읽기·쓰기 연계성을 검토하고 보다 효과적인 지도 모형을 제시하는 데 목적이 있다. 학문 목적 학습자는 학문적 텍스트의 유형에 맞게 숙달된 한국어 능력을 바탕으로 전공과 관련된 내용을 이해하고 표현해야 한다. 그러므로 학문적 텍스트를 읽고 이를 바탕으로 학문적 상황에서 요구하는 텍스트 유형과 자주 쓰이는 표현을 교육해야 한다. 설명적 텍스트는 필자 자신의 의도와 의견을 직접적인 표현하는 방식으로 체현하므로 글의 의미가 명시적이다. 또한 설명적 텍스트는 구조가 아주 뚜렷하며 한국어 학습자가 학술적 텍스트의 기본적인 구조를 배울 수 있는 가장 중요한 쓰기 텍스트 유형이라고 할 수 있다. 보고서, 시험 답안, 발표문 등 대부분이 설명적 텍스트의 범위에 속한다. 이처럼 학문 목적 학습자에게 설명적 텍스트는 아주 중요한 지위를 차지한다. 따라서 본 연구는 학문 목적 한국어 교재를 분석을 통해 읽기·쓰기 통합 교육 양상을 검토하여 실제적이고 구체적인 교육 방안을 제시하였다. 먼저 1장에서는 본 논문의 필요성과 목적을 제시하고 설명적 텍스트와 읽기·쓰기 통합 교육에 대한 선행연구를 검토하였다. 2장에서는 학문 목적 한국어 교육에서 읽기·쓰기 통합 교육의 중요성을 알아보기 위하여 읽기·쓰기 통합 교육의 필요성과 원리를 살펴보았다. 3장에서는 읽기와 쓰기 기능의 통합과 연계성을 확인하기 위하여 학문 목적 읽기·쓰기 통합 교재를 분석하였다. 3권의 읽기·쓰기 통합 교재에 제시된 설명적 텍스트의 읽기, 쓰기 기능 통합과 연계성을 살펴보았다. 4장에서는 학문 목적 한국어 읽기·쓰기 통합 교육의 목표와 내용, 교육 자료의 선정 기준과 교수·학습 방안을 제시하였다. 본 연구에서 제시한 설명적 텍스트를 활용한 읽기·쓰기 통합 교수-학습 방안이 학문 목적 학습자의 읽기와 쓰기 능력 향상에 도움을 줄 수 있기를 기대한다.
본 연구는 학문 목적 한국어 학습자의 읽기 및 쓰기 능력 향상을 위하여 학문 목적 한국어 교재에 제시된 설명적 텍스트의 읽기·쓰기 연계성을 검토하고 보다 효과적인 지도 모형을 제시하는 데 목적이 있다. 학문 목적 학습자는 학문적 텍스트의 유형에 맞게 숙달된 한국어 능력을 바탕으로 전공과 관련된 내용을 이해하고 표현해야 한다. 그러므로 학문적 텍스트를 읽고 이를 바탕으로 학문적 상황에서 요구하는 텍스트 유형과 자주 쓰이는 표현을 교육해야 한다. 설명적 텍스트는 필자 자신의 의도와 의견을 직접적인 표현하는 방식으로 체현하므로 글의 의미가 명시적이다. 또한 설명적 텍스트는 구조가 아주 뚜렷하며 한국어 학습자가 학술적 텍스트의 기본적인 구조를 배울 수 있는 가장 중요한 쓰기 텍스트 유형이라고 할 수 있다. 보고서, 시험 답안, 발표문 등 대부분이 설명적 텍스트의 범위에 속한다. 이처럼 학문 목적 학습자에게 설명적 텍스트는 아주 중요한 지위를 차지한다. 따라서 본 연구는 학문 목적 한국어 교재를 분석을 통해 읽기·쓰기 통합 교육 양상을 검토하여 실제적이고 구체적인 교육 방안을 제시하였다. 먼저 1장에서는 본 논문의 필요성과 목적을 제시하고 설명적 텍스트와 읽기·쓰기 통합 교육에 대한 선행연구를 검토하였다. 2장에서는 학문 목적 한국어 교육에서 읽기·쓰기 통합 교육의 중요성을 알아보기 위하여 읽기·쓰기 통합 교육의 필요성과 원리를 살펴보았다. 3장에서는 읽기와 쓰기 기능의 통합과 연계성을 확인하기 위하여 학문 목적 읽기·쓰기 통합 교재를 분석하였다. 3권의 읽기·쓰기 통합 교재에 제시된 설명적 텍스트의 읽기, 쓰기 기능 통합과 연계성을 살펴보았다. 4장에서는 학문 목적 한국어 읽기·쓰기 통합 교육의 목표와 내용, 교육 자료의 선정 기준과 교수·학습 방안을 제시하였다. 본 연구에서 제시한 설명적 텍스트를 활용한 읽기·쓰기 통합 교수-학습 방안이 학문 목적 학습자의 읽기와 쓰기 능력 향상에 도움을 줄 수 있기를 기대한다.
The purpose of this study is to review the reading and writing linkages of the descriptive texts presented in the Korean language textbooks for academic purposes and to suggest a more effective map model for the improvement of the reading and writing ability of academic learners. Academic Purpos...
The purpose of this study is to review the reading and writing linkages of the descriptive texts presented in the Korean language textbooks for academic purposes and to suggest a more effective map model for the improvement of the reading and writing ability of academic learners. Academic Purpose The learner should understand and express the contents related to the major based on the proficiency of the Korean language proficient in the type of academic text. Therefore, students should read academic texts and use them to train the types of texts and frequently used expressions required in academic situations. Explicit text implies my own intention and opinion in a way that expresses directly, so the meaning of the text is explicit. In addition, descriptive text has a very clear structure, and it can be said that Korean learners are the most important writing text type to learn the basic structure of academic texts. Most of the reports, exam answers, and presentations fall within the scope of descriptive text. Thus, descriptive texts for academical learners take a very important position. Therefore, this study examines the aspect of reading and writing integrated education through analyzing academic textbooks for academic purposes, and present practical and concrete education plan. In chapter 1, we present the necessity and purpose of this paper, and examined previous studies on explanatory texts and integrated reading and writing. In Chapter 2, we examined the necessity and principle of integrated reading and writing education to understand the importance of reading and writing integrated education in Korean language education for academic purposes. In Chapter 3, we analyzed the integrated reading and writing materials for academic purposes to confirm the integration and linkage of reading and writing functions. We examined the integration and connection of reading and writing functions of descriptive text presented in the integrated reading and writing textbooks of three books. In Chapter 4, the goals and contents of the integrated reading and writing of Korean for academic purposes, the selection criteria of educational materials, and the teaching and learning plan were presented. We hope that the integrated teaching - learning method using the descriptive text presented in this study will help improve the reading and writing skills of academic learners.
The purpose of this study is to review the reading and writing linkages of the descriptive texts presented in the Korean language textbooks for academic purposes and to suggest a more effective map model for the improvement of the reading and writing ability of academic learners. Academic Purpose The learner should understand and express the contents related to the major based on the proficiency of the Korean language proficient in the type of academic text. Therefore, students should read academic texts and use them to train the types of texts and frequently used expressions required in academic situations. Explicit text implies my own intention and opinion in a way that expresses directly, so the meaning of the text is explicit. In addition, descriptive text has a very clear structure, and it can be said that Korean learners are the most important writing text type to learn the basic structure of academic texts. Most of the reports, exam answers, and presentations fall within the scope of descriptive text. Thus, descriptive texts for academical learners take a very important position. Therefore, this study examines the aspect of reading and writing integrated education through analyzing academic textbooks for academic purposes, and present practical and concrete education plan. In chapter 1, we present the necessity and purpose of this paper, and examined previous studies on explanatory texts and integrated reading and writing. In Chapter 2, we examined the necessity and principle of integrated reading and writing education to understand the importance of reading and writing integrated education in Korean language education for academic purposes. In Chapter 3, we analyzed the integrated reading and writing materials for academic purposes to confirm the integration and linkage of reading and writing functions. We examined the integration and connection of reading and writing functions of descriptive text presented in the integrated reading and writing textbooks of three books. In Chapter 4, the goals and contents of the integrated reading and writing of Korean for academic purposes, the selection criteria of educational materials, and the teaching and learning plan were presented. We hope that the integrated teaching - learning method using the descriptive text presented in this study will help improve the reading and writing skills of academic learners.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.