2018년 8월 통계청이 발표한 ‘2017년 인구주택총조사’의 전수집계결과에 의하면, 65세 이상 고령 인구가 712만 명으로 한국이 사상 처음으로 ‘고령사회’에 진입한 것으로 나타났다. 한국은 다른 선진국에 비해 급속하게 고령화가 진행됨에 따라 이들 세대를 대상으로 하는 실버산업도 주목받고 있다. 따라서 실버세대에 대한 인구분포 비중이 해마다 높아지는 만큼 이들의 문화예술 향유 활성화를 위한 일반적인 공연예술관람 소비특성을 규명하고 만족도를 기반으로 한 마케팅 전략이 현재 공연예술계에도 필요한 시점이라고 사료된다. 이에 본 연구는 과거 노인세대보다 높은 경제수준을 바탕으로 여가활동과 소비생활에 적극적인 뉴 실버세대의 공연예술관련 소비활성화를 위한 방안을 마련하고자 공연관람 만족도를 분석하였다. 뉴 실버세대들의 일반적 소비특성으로 관람 동반자, 관람 빈도, 관람 동기, 주거 도시 내 공연장 방문 여부, 특정 공연장 선호 여부와 마케팅 믹스 5p를 바탕으로 정한 관람 결정요인인 공연 작품, 가격, 홍보, 공연장, 인적 서비스 요인 5가지로 유형을 구분했으며 이들 중 어느 요인이 공연 관람 만족도에 영향을 미치는지 분석하였다. 앞서 제기했던 연구문제에 대한 실증분석결과를 바탕으로 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 뉴 실버세대의 소비행태를 분석한 결과 주로 공연예술 관람 정보를 얻는 경로로는 인터넷과 동호회로 분석되었다. 이는 뉴 실버세대들이 연령대가 높음에도 불구하고 기존의 노인세대와는 달리 인터넷을 편하게 사용하고 활용도가 높다고 볼 수 있다. 따라서 인터넷이 젊은 층만이 아닌 앞으로의 실버세대들에게도 홍보를 위한 중요한 매체라고 할 수 있으며 이들을 위한 선명한 색채와 쉬운 ...
2018년 8월 통계청이 발표한 ‘2017년 인구주택총조사’의 전수집계결과에 의하면, 65세 이상 고령 인구가 712만 명으로 한국이 사상 처음으로 ‘고령사회’에 진입한 것으로 나타났다. 한국은 다른 선진국에 비해 급속하게 고령화가 진행됨에 따라 이들 세대를 대상으로 하는 실버산업도 주목받고 있다. 따라서 실버세대에 대한 인구분포 비중이 해마다 높아지는 만큼 이들의 문화예술 향유 활성화를 위한 일반적인 공연예술관람 소비특성을 규명하고 만족도를 기반으로 한 마케팅 전략이 현재 공연예술계에도 필요한 시점이라고 사료된다. 이에 본 연구는 과거 노인세대보다 높은 경제수준을 바탕으로 여가활동과 소비생활에 적극적인 뉴 실버세대의 공연예술관련 소비활성화를 위한 방안을 마련하고자 공연관람 만족도를 분석하였다. 뉴 실버세대들의 일반적 소비특성으로 관람 동반자, 관람 빈도, 관람 동기, 주거 도시 내 공연장 방문 여부, 특정 공연장 선호 여부와 마케팅 믹스 5p를 바탕으로 정한 관람 결정요인인 공연 작품, 가격, 홍보, 공연장, 인적 서비스 요인 5가지로 유형을 구분했으며 이들 중 어느 요인이 공연 관람 만족도에 영향을 미치는지 분석하였다. 앞서 제기했던 연구문제에 대한 실증분석결과를 바탕으로 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 뉴 실버세대의 소비행태를 분석한 결과 주로 공연예술 관람 정보를 얻는 경로로는 인터넷과 동호회로 분석되었다. 이는 뉴 실버세대들이 연령대가 높음에도 불구하고 기존의 노인세대와는 달리 인터넷을 편하게 사용하고 활용도가 높다고 볼 수 있다. 따라서 인터넷이 젊은 층만이 아닌 앞으로의 실버세대들에게도 홍보를 위한 중요한 매체라고 할 수 있으며 이들을 위한 선명한 색채와 쉬운 인터페이스를 토대로 한 새로운 온라인 서비스와 시스템이 나타나야 할 것으로 보인다. 둘째, 공연 관람 동반자로 가족과 동호회의 구성원과 함께 관람한다는 응답자의 비율이 가장 높았는데 이는 뉴 실버세대들이 사교활동으로 동호회를 활발히 하며 이를 통해 공연예술 관련 정보를 수집한다는 점에서 마케팅 포지셔닝에 대해 또 하나의 중요한 관점을 제시해주고 있다. 셋째, 특정 공연장만을 선호하냐는 질문에는 10%의 응답자만이 “예”라고 응답하였다. 이는 국내 공연장 중 아직 뉴 실버 세대들에게 특색 있게 각인될만한 공연장이 부족한 것으로 사료되므로 공연장들은 작품 해설 서비스나 로비공간을 활용해서 일반적인 관람만이 아닌 공연장이 각인될 수 있는 부가서비스를 제공해야 할 것이다. 넷째, 마케팅믹스 요인 5p 중 공연 관람 만족도에 영향을 미치는 요인으로는 공연작품과 인적서비스 요인이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 뉴 실버세대는 높은 경제수준을 바탕으로 젊은 세대처럼 가격보다 공연작품의 질을 우선시한다고 유추할 수 있다. 또한, 인적서비스 요인은 기존의 젊은 세대를 대상으로 한 연구에서는 만족도에 가장 영향력이 낮은 요인이었지만 뉴 실버세대에서는 만족도에 중요한 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 이는 공연장 직원들의 친절도가 뉴 실버세대의 만족도에 중요한 영향을 미친다는 것을 말한다. 따라서 공연장의 하우스 어셔들이 현재보다 조금 더 이른 시간에 나와 공연 관련 서비스들을 제공하거나 지속적인 관람으로 이어질 수 있도록 인적서비스에 관련해 더 적극적인 마케팅 방안이 필요하다고 사료된다.
<핵심어> 뉴 실버세대, 공연 만족도, 공연 관람 결정요인
2018년 8월 통계청이 발표한 ‘2017년 인구주택총조사’의 전수집계결과에 의하면, 65세 이상 고령 인구가 712만 명으로 한국이 사상 처음으로 ‘고령사회’에 진입한 것으로 나타났다. 한국은 다른 선진국에 비해 급속하게 고령화가 진행됨에 따라 이들 세대를 대상으로 하는 실버산업도 주목받고 있다. 따라서 실버세대에 대한 인구분포 비중이 해마다 높아지는 만큼 이들의 문화예술 향유 활성화를 위한 일반적인 공연예술관람 소비특성을 규명하고 만족도를 기반으로 한 마케팅 전략이 현재 공연예술계에도 필요한 시점이라고 사료된다. 이에 본 연구는 과거 노인세대보다 높은 경제수준을 바탕으로 여가활동과 소비생활에 적극적인 뉴 실버세대의 공연예술관련 소비활성화를 위한 방안을 마련하고자 공연관람 만족도를 분석하였다. 뉴 실버세대들의 일반적 소비특성으로 관람 동반자, 관람 빈도, 관람 동기, 주거 도시 내 공연장 방문 여부, 특정 공연장 선호 여부와 마케팅 믹스 5p를 바탕으로 정한 관람 결정요인인 공연 작품, 가격, 홍보, 공연장, 인적 서비스 요인 5가지로 유형을 구분했으며 이들 중 어느 요인이 공연 관람 만족도에 영향을 미치는지 분석하였다. 앞서 제기했던 연구문제에 대한 실증분석결과를 바탕으로 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 뉴 실버세대의 소비행태를 분석한 결과 주로 공연예술 관람 정보를 얻는 경로로는 인터넷과 동호회로 분석되었다. 이는 뉴 실버세대들이 연령대가 높음에도 불구하고 기존의 노인세대와는 달리 인터넷을 편하게 사용하고 활용도가 높다고 볼 수 있다. 따라서 인터넷이 젊은 층만이 아닌 앞으로의 실버세대들에게도 홍보를 위한 중요한 매체라고 할 수 있으며 이들을 위한 선명한 색채와 쉬운 인터페이스를 토대로 한 새로운 온라인 서비스와 시스템이 나타나야 할 것으로 보인다. 둘째, 공연 관람 동반자로 가족과 동호회의 구성원과 함께 관람한다는 응답자의 비율이 가장 높았는데 이는 뉴 실버세대들이 사교활동으로 동호회를 활발히 하며 이를 통해 공연예술 관련 정보를 수집한다는 점에서 마케팅 포지셔닝에 대해 또 하나의 중요한 관점을 제시해주고 있다. 셋째, 특정 공연장만을 선호하냐는 질문에는 10%의 응답자만이 “예”라고 응답하였다. 이는 국내 공연장 중 아직 뉴 실버 세대들에게 특색 있게 각인될만한 공연장이 부족한 것으로 사료되므로 공연장들은 작품 해설 서비스나 로비공간을 활용해서 일반적인 관람만이 아닌 공연장이 각인될 수 있는 부가서비스를 제공해야 할 것이다. 넷째, 마케팅믹스 요인 5p 중 공연 관람 만족도에 영향을 미치는 요인으로는 공연작품과 인적서비스 요인이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 뉴 실버세대는 높은 경제수준을 바탕으로 젊은 세대처럼 가격보다 공연작품의 질을 우선시한다고 유추할 수 있다. 또한, 인적서비스 요인은 기존의 젊은 세대를 대상으로 한 연구에서는 만족도에 가장 영향력이 낮은 요인이었지만 뉴 실버세대에서는 만족도에 중요한 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 이는 공연장 직원들의 친절도가 뉴 실버세대의 만족도에 중요한 영향을 미친다는 것을 말한다. 따라서 공연장의 하우스 어셔들이 현재보다 조금 더 이른 시간에 나와 공연 관련 서비스들을 제공하거나 지속적인 관람으로 이어질 수 있도록 인적서비스에 관련해 더 적극적인 마케팅 방안이 필요하다고 사료된다.
According to the tally from the 2017 Population and Housing Survey released by Statistics Korea in August 2018, 7.12 million people aged 65 or older entered the "aged society" for the first time. As Korea ages rapidly compared to other advanced countries, the silver industry targeting these generati...
According to the tally from the 2017 Population and Housing Survey released by Statistics Korea in August 2018, 7.12 million people aged 65 or older entered the "aged society" for the first time. As Korea ages rapidly compared to other advanced countries, the silver industry targeting these generations is also drawing attention. Therefore, as the proportion of the population distribution to the Silver generation increases year by year, it is said that the current stage of marketing strategy based on satisfaction is necessary for the performing arts industry by identifying the consumption characteristics of the general performing arts viewing to promote cultural and artistic flavor. This study analyzed the satisfaction level of the performance viewing in order to develop measures for revitalizing consumption related to performing arts in the New Silver Generation, which is active in leisure activities and consumption life based on the economic level higher than that of the older generation in the past. The typical consumption characteristics of the New Silver generation are viewing partners, frequency, motivation, whether or not to visit a concert hall in a residential city, whether or not certain concert halls are preferred and based on the marketing mix of 5pThe types were divided into five factors: person-to-person performance work, price, promotion, performance hall, and human service, and which of these factors affected performance audience satisfaction. Based on the empirical analysis results of the aforementioned research problems, the results are as follows: First, the analysis of consumption behaviors of the New Silver generation mainly analyzed the Internet and the club as the channels for obtaining information on viewing performing arts. This means that despite the high age group, the New Silver generation uses the Internet comfortably and has high utilization rates, unlike the older generation. Therefore, the Internet is an important medium for promoting not only the young but also the future silver generation, and new online services and systems based on vivid colors and easy interfaces should emerge for them. Second, the highest percentage of respondents who attended the concert with their family members and members of the club suggested another important view of marketing positioning in that the New Silver generation actively promotes the club as a social activity and collects information on performing arts. Third, when asked if they preferred only certain venues, only 10 percent said yes. This means that there are still not enough theaters in Korea that can be uniquely identified by the New Silver generation, so they will have to provide additional services that will not only be used for general viewing but also for viewing. Fourth, among the 5p marketing mix factors, performance works and human service factors were found to affect performance viewing satisfaction. This can be inferred that the New Silver generation puts the quality of its performance ahead of price, as the younger generation does, based on its high economic level. In addition, human-service factors were the least influential factor in satisfaction in existing research on the younger generation, but were analyzed to have a significant impact on satisfaction in the New Silver generation. This means that the kindness of the staff at the concert hall has a significant impact on the satisfaction of the New Silver generation. Therefore, it is said that more aggressive marketing measures are needed regarding human services so that housekeepers at the concert will come out a little earlier than the present time to provide performance-related services or lead to continuous viewing.
New silver generation, Performance satisfaction, Determinants of performance
According to the tally from the 2017 Population and Housing Survey released by Statistics Korea in August 2018, 7.12 million people aged 65 or older entered the "aged society" for the first time. As Korea ages rapidly compared to other advanced countries, the silver industry targeting these generations is also drawing attention. Therefore, as the proportion of the population distribution to the Silver generation increases year by year, it is said that the current stage of marketing strategy based on satisfaction is necessary for the performing arts industry by identifying the consumption characteristics of the general performing arts viewing to promote cultural and artistic flavor. This study analyzed the satisfaction level of the performance viewing in order to develop measures for revitalizing consumption related to performing arts in the New Silver Generation, which is active in leisure activities and consumption life based on the economic level higher than that of the older generation in the past. The typical consumption characteristics of the New Silver generation are viewing partners, frequency, motivation, whether or not to visit a concert hall in a residential city, whether or not certain concert halls are preferred and based on the marketing mix of 5pThe types were divided into five factors: person-to-person performance work, price, promotion, performance hall, and human service, and which of these factors affected performance audience satisfaction. Based on the empirical analysis results of the aforementioned research problems, the results are as follows: First, the analysis of consumption behaviors of the New Silver generation mainly analyzed the Internet and the club as the channels for obtaining information on viewing performing arts. This means that despite the high age group, the New Silver generation uses the Internet comfortably and has high utilization rates, unlike the older generation. Therefore, the Internet is an important medium for promoting not only the young but also the future silver generation, and new online services and systems based on vivid colors and easy interfaces should emerge for them. Second, the highest percentage of respondents who attended the concert with their family members and members of the club suggested another important view of marketing positioning in that the New Silver generation actively promotes the club as a social activity and collects information on performing arts. Third, when asked if they preferred only certain venues, only 10 percent said yes. This means that there are still not enough theaters in Korea that can be uniquely identified by the New Silver generation, so they will have to provide additional services that will not only be used for general viewing but also for viewing. Fourth, among the 5p marketing mix factors, performance works and human service factors were found to affect performance viewing satisfaction. This can be inferred that the New Silver generation puts the quality of its performance ahead of price, as the younger generation does, based on its high economic level. In addition, human-service factors were the least influential factor in satisfaction in existing research on the younger generation, but were analyzed to have a significant impact on satisfaction in the New Silver generation. This means that the kindness of the staff at the concert hall has a significant impact on the satisfaction of the New Silver generation. Therefore, it is said that more aggressive marketing measures are needed regarding human services so that housekeepers at the concert will come out a little earlier than the present time to provide performance-related services or lead to continuous viewing.
New silver generation, Performance satisfaction, Determinants of performance
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