이 연구는 초등학교 태권도 선수들의 경기력 향상 방안에 대한 지도자들의 인식을 탐색하여 초등학교 태권도 겨루기 지도자들에게 시사점을 제공하는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 표집방법은 유목적 표집방법을 사용하였으며 최종적으로 현직 초등학교 지도자 6명을 연구 참여자로 선정하였다. 조사도구는 문헌조사와 비참여관찰 그리고 심층면담을 통해 자료를 수집하였다. 이렇게 수집된 자료는 귀납적 범주 분석을 활용하여 처리하였다. 자료의 진실성을 검증하기 위하여 구성원간 검토(member checks), 동료간 협의(peer debriefing), 다각도 ...
이 연구는 초등학교 태권도 선수들의 경기력 향상 방안에 대한 지도자들의 인식을 탐색하여 초등학교 태권도 겨루기 지도자들에게 시사점을 제공하는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 표집방법은 유목적 표집방법을 사용하였으며 최종적으로 현직 초등학교 지도자 6명을 연구 참여자로 선정하였다. 조사도구는 문헌조사와 비참여관찰 그리고 심층면담을 통해 자료를 수집하였다. 이렇게 수집된 자료는 귀납적 범주 분석을 활용하여 처리하였다. 자료의 진실성을 검증하기 위하여 구성원간 검토(member checks), 동료간 협의(peer debriefing), 다각도 분석법(triangulation) 등을 활용하였다. 이상과 같은 연구방법과 절차를 통하여 자료를 분석한 결과 아래와 같은 연구결과를 도출해냈다. 첫째, 지도자들은 훈련개선과 경기력 향상을 위하여 다양한 노력을 하고 있다. 재미요인을 통해 동기부여와 훈련목표를 설정하고 다양한 방법의 연구를 통해 발전을 꾀하여 질 높은 훈련을 제공하고 있다. 하지만 이러한 노력에도 어려운 점은 존재하였다. 이는 선수선발로 엘리트 체육에 대한 부정적인 인식과 태권도계 이미지 하락, 금전적인 부담 때문이다. 이를 원활하게 하기 위해서는 엘리트 체육의 이미지를 쇄신시키기 위한 노력과 학교 운동부에 대한 행·재정적 지원이 필요할 것이다. 둘째, 전자호구의 도입으로 인한 경기력의 요인 변화는 발차기가 변화되어 밀기식의 발차기와 변칙발차기들이 생겨나서 많이 사용되고 있고 지도자 또한 중점을 두고 지도를 하고 있다. 그로 인하여 스텝과 모션으로 상대방을 견제하는 것보다는 밀기식의 발차기로 상대방을 견제하는 것으로 변화되었다. 경기운영 방식이 변화됨에 따라 체력요인의 비중이 높아지고 경기력 향상에 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 또한 훈련 시 전자호구의 유무는 경기력에 영향을 미쳤다. 전자호구를 활용한 훈련이 전자호구에 대한 감각을 향상시키며 실전에서 차이를 보였지만, 금전적 부담으로 인하여 정부나 학교의 지원 없이는 전자호구의 사용이 어려운 실정이다. 셋째, 경기규칙의 변화의 따른 경기력의 요인 변화는 경기운영과 훈련방식에 영향을 미쳤다. 수비적인 선수에 대한 감점사안이 늘어나면서 선수들을 공격적으로 가르치고 있으며 이에 따라 체력요인의 비중이 더욱 높아졌다. 또한 손사용과 몸싸움이 허용되면서 접근전 상황에 대비한 훈련의 비중이 높아졌다. 그리고 차등점수제로 인하여 회전점수가 높아졌다. 하지만 초등학생의 경우 기초체력이 부족하고 위험요소에 대한 대응력이 떨어지기 때문에 회전공격의 발현은 위험성이 높다. 회전공격에 대한 위험요소 중 하나로 감점을 이야기하는데, 이는 기술 발현 실패에 따라 감점을 받을 확률이 높아짐을 의미하고 회전 공격 중 상대방의 역습에 대한 회피나 방어의 실패는 실점으로 이어질 수 있다.
이 연구는 초등학교 태권도 선수들의 경기력 향상 방안에 대한 지도자들의 인식을 탐색하여 초등학교 태권도 겨루기 지도자들에게 시사점을 제공하는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 표집방법은 유목적 표집방법을 사용하였으며 최종적으로 현직 초등학교 지도자 6명을 연구 참여자로 선정하였다. 조사도구는 문헌조사와 비참여관찰 그리고 심층면담을 통해 자료를 수집하였다. 이렇게 수집된 자료는 귀납적 범주 분석을 활용하여 처리하였다. 자료의 진실성을 검증하기 위하여 구성원간 검토(member checks), 동료간 협의(peer debriefing), 다각도 분석법(triangulation) 등을 활용하였다. 이상과 같은 연구방법과 절차를 통하여 자료를 분석한 결과 아래와 같은 연구결과를 도출해냈다. 첫째, 지도자들은 훈련개선과 경기력 향상을 위하여 다양한 노력을 하고 있다. 재미요인을 통해 동기부여와 훈련목표를 설정하고 다양한 방법의 연구를 통해 발전을 꾀하여 질 높은 훈련을 제공하고 있다. 하지만 이러한 노력에도 어려운 점은 존재하였다. 이는 선수선발로 엘리트 체육에 대한 부정적인 인식과 태권도계 이미지 하락, 금전적인 부담 때문이다. 이를 원활하게 하기 위해서는 엘리트 체육의 이미지를 쇄신시키기 위한 노력과 학교 운동부에 대한 행·재정적 지원이 필요할 것이다. 둘째, 전자호구의 도입으로 인한 경기력의 요인 변화는 발차기가 변화되어 밀기식의 발차기와 변칙발차기들이 생겨나서 많이 사용되고 있고 지도자 또한 중점을 두고 지도를 하고 있다. 그로 인하여 스텝과 모션으로 상대방을 견제하는 것보다는 밀기식의 발차기로 상대방을 견제하는 것으로 변화되었다. 경기운영 방식이 변화됨에 따라 체력요인의 비중이 높아지고 경기력 향상에 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 또한 훈련 시 전자호구의 유무는 경기력에 영향을 미쳤다. 전자호구를 활용한 훈련이 전자호구에 대한 감각을 향상시키며 실전에서 차이를 보였지만, 금전적 부담으로 인하여 정부나 학교의 지원 없이는 전자호구의 사용이 어려운 실정이다. 셋째, 경기규칙의 변화의 따른 경기력의 요인 변화는 경기운영과 훈련방식에 영향을 미쳤다. 수비적인 선수에 대한 감점사안이 늘어나면서 선수들을 공격적으로 가르치고 있으며 이에 따라 체력요인의 비중이 더욱 높아졌다. 또한 손사용과 몸싸움이 허용되면서 접근전 상황에 대비한 훈련의 비중이 높아졌다. 그리고 차등점수제로 인하여 회전점수가 높아졌다. 하지만 초등학생의 경우 기초체력이 부족하고 위험요소에 대한 대응력이 떨어지기 때문에 회전공격의 발현은 위험성이 높다. 회전공격에 대한 위험요소 중 하나로 감점을 이야기하는데, 이는 기술 발현 실패에 따라 감점을 받을 확률이 높아짐을 의미하고 회전 공격 중 상대방의 역습에 대한 회피나 방어의 실패는 실점으로 이어질 수 있다.
The purpose of this study was to provide implications to the taekwondo sparring instructors of elementary school by exploring instructors' perception towards the improvement plan of athletic performance of elementary taekwondo athletes. To this end, this study used purposeful sampling method, and se...
The purpose of this study was to provide implications to the taekwondo sparring instructors of elementary school by exploring instructors' perception towards the improvement plan of athletic performance of elementary taekwondo athletes. To this end, this study used purposeful sampling method, and selected 6 current instructors in elementary school as research participants. For research tool, literature investigation, non-participant observation, and in-depth interview were used to collect data. The collected data was processed through inductive domain analysis. To verify the trustworthiness of the data, this study used member checks, peer debriefing, and triangulation. According to the result of analyzing data through the research method and procedure, this study drew the following research results. First, instructors are putting various efforts to improve training and athletic performance. They are motivating athletes, setting up training objectives, and providing high quality training by seeking development through various research methods. However, there were difficulties despite all these efforts. This is because of negative perceptions toward elite sports by player selection, image down of the world of taekwondo, and financial burden. To make this amicable, effort for reforming the image of elite sports and administrative·financial support for school athletic team would be necessary. Secondly, for changes in factors of athletic performance due to the introduction of electronic protective gear, push type kick and irregular kick have been created and are being widely used and instructors are placing emphasis on the kicks during training. As a result, it was changed to check the opponent with a push kick rather than to check the opponent with steps and motions. It was identified that physical strength factor became more important as competition operation method changed and made effect on improvement of athletic performance. Also, presence of electronic protective gear made effect on athletic performance. Training using electronic protective gear improved a feeling for electronic protective gear and showed difference in actual match, but it is difficult to use electronic protective gears without the government or school support because of financial burden. Thirdly, changes in factors of athletic performance according to the changes in game rule made effect on game operation and training method. Instructors are teaching players to be more aggressive as scores are being deducted for defensive players, and importance of physical factor has increased accordingly. Also, the importance of training for infighting increased when the use of hands and physical fight started to be allowed in games. Also, rotation attack point got higher due to the differential point system. However, expression of rotation attack for elementary school student is dangerous because they are short of basic physical strength and lack in responsiveness. Point deduction is being considered as one of the risk factors of rotation attack, and this signifies that failure in technique development increases the chances of getting point deduction and evasion for counterattack of opponents or failed to defend during rotation attack can lead to lost points.
The purpose of this study was to provide implications to the taekwondo sparring instructors of elementary school by exploring instructors' perception towards the improvement plan of athletic performance of elementary taekwondo athletes. To this end, this study used purposeful sampling method, and selected 6 current instructors in elementary school as research participants. For research tool, literature investigation, non-participant observation, and in-depth interview were used to collect data. The collected data was processed through inductive domain analysis. To verify the trustworthiness of the data, this study used member checks, peer debriefing, and triangulation. According to the result of analyzing data through the research method and procedure, this study drew the following research results. First, instructors are putting various efforts to improve training and athletic performance. They are motivating athletes, setting up training objectives, and providing high quality training by seeking development through various research methods. However, there were difficulties despite all these efforts. This is because of negative perceptions toward elite sports by player selection, image down of the world of taekwondo, and financial burden. To make this amicable, effort for reforming the image of elite sports and administrative·financial support for school athletic team would be necessary. Secondly, for changes in factors of athletic performance due to the introduction of electronic protective gear, push type kick and irregular kick have been created and are being widely used and instructors are placing emphasis on the kicks during training. As a result, it was changed to check the opponent with a push kick rather than to check the opponent with steps and motions. It was identified that physical strength factor became more important as competition operation method changed and made effect on improvement of athletic performance. Also, presence of electronic protective gear made effect on athletic performance. Training using electronic protective gear improved a feeling for electronic protective gear and showed difference in actual match, but it is difficult to use electronic protective gears without the government or school support because of financial burden. Thirdly, changes in factors of athletic performance according to the changes in game rule made effect on game operation and training method. Instructors are teaching players to be more aggressive as scores are being deducted for defensive players, and importance of physical factor has increased accordingly. Also, the importance of training for infighting increased when the use of hands and physical fight started to be allowed in games. Also, rotation attack point got higher due to the differential point system. However, expression of rotation attack for elementary school student is dangerous because they are short of basic physical strength and lack in responsiveness. Point deduction is being considered as one of the risk factors of rotation attack, and this signifies that failure in technique development increases the chances of getting point deduction and evasion for counterattack of opponents or failed to defend during rotation attack can lead to lost points.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.