인터넷이 발달하고 모바일이 발달하면서 오픈마켓에서의 쇼핑 서비스가 활성화되고 있지만 이에 반해 소비자 피해는 매년 늘어가고 있다. 오픈마켓은 기존 고객을 유지하고, 신규고객을 유치하여 지속적인 경쟁우위를 확보하기 위하여 고객의 정보에 대한 보안수준을 제고함으로써 고객 정보를 보호하고 고 고객이 자신의 정보에 즉각적으로 접근할 수 있도록 하는 정책을 강화해야 한다. 본 연구는 이러한 배경에서 오픈마켓의 보안수준을 기밀성, 무결성, 가용성 세 요인으로 분류하여 고객의 신뢰, ...
인터넷이 발달하고 모바일이 발달하면서 오픈마켓에서의 쇼핑 서비스가 활성화되고 있지만 이에 반해 소비자 피해는 매년 늘어가고 있다. 오픈마켓은 기존 고객을 유지하고, 신규고객을 유치하여 지속적인 경쟁우위를 확보하기 위하여 고객의 정보에 대한 보안수준을 제고함으로써 고객 정보를 보호하고 고 고객이 자신의 정보에 즉각적으로 접근할 수 있도록 하는 정책을 강화해야 한다. 본 연구는 이러한 배경에서 오픈마켓의 보안수준을 기밀성, 무결성, 가용성 세 요인으로 분류하여 고객의 신뢰, 구매의도 및 추천의도에 미치는 영향에 대하여 알아보고자 하였다. 본 연구의 설문조사 기간은 2018년 8월 1일부터 8월 20일까지 진행하였다. 총 300부의 유효한 설문지를 배포하였는데 278부를 회수하였고, 그 중 불성실한 설문과 모호한 설문을 제외한 총 263부의 설문을 바탕으로 실증분석을 하였다. 분석방법은 AMOS 통계 패키지 프로그램을 이용하여 경로분석을 실시하여 변수들 간의 관계를 규명하였고, 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 오픈마켓의 보안수준이 고객 신뢰에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 가설 1이 채택되었다. 특히 가용성은 고객 신뢰에 가장 높은 영향을 미치는 것으로 증명되었으며 무결성이 가장 낮은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 고객은 오픈마켓이 자신의 정보를 바로 제공해주고 정보 백업을 하는 할수록 오픈마켓을 더욱 신뢰한다는 것을 의미한다. 둘째, 오픈마켓의 보안수준이 구매의도에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 가설 2가 채택되었다. 특히 가용성은 구매의도에 가장 높은 영향을 미치는 것으로 나타났으며 기밀성이 가장 낮은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 고객은 오픈마켓에서 정보에 대하여 쉽게 접근하고 정보를 저장하면 구매가 쉽다고 느껴 구매충동을 느낀다는 것을 의미한다. 셋째, 오픈마켓에서 고객의 신뢰는 구매의도에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 가설 3이 채택되었다. 이는 고객이 오픈마켓에 대하여 신뢰하고 거래가 안전하다고 느낄수록 구매를 한다는 것을 의미한다. 넷째, 오픈마켓에서 고객의 신뢰는 추천의도에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 가설 4가 채택되었다. 이는 고객이 오픈마켓이 신뢰할만한 가치가 있고, 정직하다고 느낄수록 타인에게 오픈마켓에 대하여 추천을 하고 좋은 방향으로 구전한다는 것을 의미한다. 따라서 오픈마켓의 관리자는 오픈마켓의 보안수준을 강화하여 고객의 신뢰를 제고하여 구매의도와 추천의도를 높이도록 노력해야 한다.
주제어: 보안수준, 기밀성, 무결성, 가용성, 신뢰, 구매의도, 추천의도
인터넷이 발달하고 모바일이 발달하면서 오픈마켓에서의 쇼핑 서비스가 활성화되고 있지만 이에 반해 소비자 피해는 매년 늘어가고 있다. 오픈마켓은 기존 고객을 유지하고, 신규고객을 유치하여 지속적인 경쟁우위를 확보하기 위하여 고객의 정보에 대한 보안수준을 제고함으로써 고객 정보를 보호하고 고 고객이 자신의 정보에 즉각적으로 접근할 수 있도록 하는 정책을 강화해야 한다. 본 연구는 이러한 배경에서 오픈마켓의 보안수준을 기밀성, 무결성, 가용성 세 요인으로 분류하여 고객의 신뢰, 구매의도 및 추천의도에 미치는 영향에 대하여 알아보고자 하였다. 본 연구의 설문조사 기간은 2018년 8월 1일부터 8월 20일까지 진행하였다. 총 300부의 유효한 설문지를 배포하였는데 278부를 회수하였고, 그 중 불성실한 설문과 모호한 설문을 제외한 총 263부의 설문을 바탕으로 실증분석을 하였다. 분석방법은 AMOS 통계 패키지 프로그램을 이용하여 경로분석을 실시하여 변수들 간의 관계를 규명하였고, 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 오픈마켓의 보안수준이 고객 신뢰에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 가설 1이 채택되었다. 특히 가용성은 고객 신뢰에 가장 높은 영향을 미치는 것으로 증명되었으며 무결성이 가장 낮은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 고객은 오픈마켓이 자신의 정보를 바로 제공해주고 정보 백업을 하는 할수록 오픈마켓을 더욱 신뢰한다는 것을 의미한다. 둘째, 오픈마켓의 보안수준이 구매의도에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 가설 2가 채택되었다. 특히 가용성은 구매의도에 가장 높은 영향을 미치는 것으로 나타났으며 기밀성이 가장 낮은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 고객은 오픈마켓에서 정보에 대하여 쉽게 접근하고 정보를 저장하면 구매가 쉽다고 느껴 구매충동을 느낀다는 것을 의미한다. 셋째, 오픈마켓에서 고객의 신뢰는 구매의도에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 가설 3이 채택되었다. 이는 고객이 오픈마켓에 대하여 신뢰하고 거래가 안전하다고 느낄수록 구매를 한다는 것을 의미한다. 넷째, 오픈마켓에서 고객의 신뢰는 추천의도에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 가설 4가 채택되었다. 이는 고객이 오픈마켓이 신뢰할만한 가치가 있고, 정직하다고 느낄수록 타인에게 오픈마켓에 대하여 추천을 하고 좋은 방향으로 구전한다는 것을 의미한다. 따라서 오픈마켓의 관리자는 오픈마켓의 보안수준을 강화하여 고객의 신뢰를 제고하여 구매의도와 추천의도를 높이도록 노력해야 한다.
As the development of Internet and mobile service, shopping services in the open market are being activated, but consumer damage is increasing every year. In order to attract new customers and sustain existing customers to secure a competitive advantage, open market should enhance the security level...
As the development of Internet and mobile service, shopping services in the open market are being activated, but consumer damage is increasing every year. In order to attract new customers and sustain existing customers to secure a competitive advantage, open market should enhance the security level of customers’ information and allow customers to access their information immediately. The purpose of this study is to investigate the effect of open market security level on customer trust, purchase intention and recommendation intention by classifying them into three factors: confidentiality, integrity and availability. The survey was conducted from August 1, 2018 to August 20, 2018. Of the 300 responses, 278 were collected and 15 incomplete responses were omitted. Finally, 263 effective responses were used in the survey analysis. To test the hypothesis, the analysis method was analyzed by path analysis using AMOS statistical package program. The results are as follows. First, hypothesis 1 was supported that open market security levels would have a positive impact on customer trust. In particular, availability has been shown the highest impact on customer trust and integrity has the lowest impact. That means the more open market provided customer information and the more information back-up, the more customers trust the open market. Second, hypothesis 2 was supported that open market security level would positively affect purchase intention. Especially, availability has the highest influence on purchase intention and confidentiality has the lowest effect. In other words, customers have easy access to information and store information in open market, which means that they fell purchasing is easy and they fell purchasing impulse. Third, hypothesis 3 was supported that customer trust in the open market would have a positive effect on purchase intention. This means that when customers trust the open market and feel safety to the transaction, customers will buy more in the open market. Forth, hypothesis 4 was supported that customers trust in the open market would have a positive effect on recommendation intention. This means that as long as the customers feel the open market is worty of trust and honest, they will recommend the open market to others and make good use of it. Accordingly, managers of open market should strive to enhance the level of security of the open market, thereby enhancing customer trust and raising purchase intention and recommendation intention.
As the development of Internet and mobile service, shopping services in the open market are being activated, but consumer damage is increasing every year. In order to attract new customers and sustain existing customers to secure a competitive advantage, open market should enhance the security level of customers’ information and allow customers to access their information immediately. The purpose of this study is to investigate the effect of open market security level on customer trust, purchase intention and recommendation intention by classifying them into three factors: confidentiality, integrity and availability. The survey was conducted from August 1, 2018 to August 20, 2018. Of the 300 responses, 278 were collected and 15 incomplete responses were omitted. Finally, 263 effective responses were used in the survey analysis. To test the hypothesis, the analysis method was analyzed by path analysis using AMOS statistical package program. The results are as follows. First, hypothesis 1 was supported that open market security levels would have a positive impact on customer trust. In particular, availability has been shown the highest impact on customer trust and integrity has the lowest impact. That means the more open market provided customer information and the more information back-up, the more customers trust the open market. Second, hypothesis 2 was supported that open market security level would positively affect purchase intention. Especially, availability has the highest influence on purchase intention and confidentiality has the lowest effect. In other words, customers have easy access to information and store information in open market, which means that they fell purchasing is easy and they fell purchasing impulse. Third, hypothesis 3 was supported that customer trust in the open market would have a positive effect on purchase intention. This means that when customers trust the open market and feel safety to the transaction, customers will buy more in the open market. Forth, hypothesis 4 was supported that customers trust in the open market would have a positive effect on recommendation intention. This means that as long as the customers feel the open market is worty of trust and honest, they will recommend the open market to others and make good use of it. Accordingly, managers of open market should strive to enhance the level of security of the open market, thereby enhancing customer trust and raising purchase intention and recommendation intention.
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