중국의 한국어교육 발전 방안 연구 : 대학 내 한국어교육을 중심으로 Research on the Development Program of Korean Language Education in China : Focusing on Korean Language Education in Universities원문보기
본 연구에서는 중국 내 한국어교육의 특징을 파악하고 한국어교육의 발전 과정을 살펴볼 것이다. 나아가 현재 중국 내 대학의 한국어교육 현황을 분석하여 향후 한국어교육 발전 방안을 제시하는 데에 목적이 있다. 1988년 서울 올림픽 대회를 성공적으로 개최하여 한국은 세상에 널리 알려지기 시작했다. 한국의 실력과 문화 등을 세계로 보여 주었다. 한국의 국격은 나날이 상승하여 최근 한국어에 대한 관심이 세계적으로 높아지고 있다. 이에 따라 한국어 학습자의 수가 급속하게 확대되었다. 특히 지리적으로 가깝고 밀접한 관계를 가지고 있는 중국에서 한류 열풍이 일어나, 중국 사람들이 한국 스타와 한국 문화에 관심을 많이 가지게 되었다. 이에 한국어를 배우고자하는 중국 사람도 늘고 한국어 전공을 개설하는 대학교의 수와 한국어교육을 실시하는 기관의 수가 계속 늘어나고 있다. 한국어를 모국어로 하는 사람들을 제외하고, 한국어를 공부하는 학습자의 수가 제일 많은 국가는 중국이다. 또 중국 내 대학 한국어교육의 현황 및 발전은 중국의 정책, 제도, 양국 간의 관계 등 사회 요소와 관련이 있다. 이 연구에서는 중국 내 대학 한국어교육의 발전 과정 및 발전 방안을 논의하기 위하여 한국어교육의 발전과 관련한 분석틀을 규제하였다. 또한 관련 선행 연구과 중국 대학교 한국어교육 현황을 살펴보았다. 이를 토대로 양국의 한국어교육 정책을 통하여 중국 내 대학 한국어교육의 지속적인 개선 방안을 제안하였다. 이 연구의 1장에서는 중국의 한국어교육의 발전 방안 연구의 목적과 필요성을 역설하였다. 또한 연구의 내용과 방법을 제시하였다. 2장에서는 중국 내 한국어교육의 발전 논의하기를 위해 기존 한국어교육 연구 분석틀에서 제시된 한국어교육 발전 관련 거시지표를 토대로 중국 국내 한국어교육의 발전 과정의 흐름에 대해 자세하게 연구하였다. 또 현재 중국 내 한국어교육의 특징 등을 살펴보았다. 3장에서는 한국어교육의 내·외적 측면을 나누어 현재 중국 국내 한국어교육의 발전에 대하여 분석하고 다음과 같은 발전 방안을 제안하였다. 첫째, 중국 정부 정책과의 관련성을 확보해야 한다. 둘째, 내적 역량의 확충의 일환으로 한국 문화 관련 교과목을 확대해 야 한다. 셋째, 교수법과 교재를 개선해야 한다. 또 최근 화제가 되고 있는 ...
본 연구에서는 중국 내 한국어교육의 특징을 파악하고 한국어교육의 발전 과정을 살펴볼 것이다. 나아가 현재 중국 내 대학의 한국어교육 현황을 분석하여 향후 한국어교육 발전 방안을 제시하는 데에 목적이 있다. 1988년 서울 올림픽 대회를 성공적으로 개최하여 한국은 세상에 널리 알려지기 시작했다. 한국의 실력과 문화 등을 세계로 보여 주었다. 한국의 국격은 나날이 상승하여 최근 한국어에 대한 관심이 세계적으로 높아지고 있다. 이에 따라 한국어 학습자의 수가 급속하게 확대되었다. 특히 지리적으로 가깝고 밀접한 관계를 가지고 있는 중국에서 한류 열풍이 일어나, 중국 사람들이 한국 스타와 한국 문화에 관심을 많이 가지게 되었다. 이에 한국어를 배우고자하는 중국 사람도 늘고 한국어 전공을 개설하는 대학교의 수와 한국어교육을 실시하는 기관의 수가 계속 늘어나고 있다. 한국어를 모국어로 하는 사람들을 제외하고, 한국어를 공부하는 학습자의 수가 제일 많은 국가는 중국이다. 또 중국 내 대학 한국어교육의 현황 및 발전은 중국의 정책, 제도, 양국 간의 관계 등 사회 요소와 관련이 있다. 이 연구에서는 중국 내 대학 한국어교육의 발전 과정 및 발전 방안을 논의하기 위하여 한국어교육의 발전과 관련한 분석틀을 규제하였다. 또한 관련 선행 연구과 중국 대학교 한국어교육 현황을 살펴보았다. 이를 토대로 양국의 한국어교육 정책을 통하여 중국 내 대학 한국어교육의 지속적인 개선 방안을 제안하였다. 이 연구의 1장에서는 중국의 한국어교육의 발전 방안 연구의 목적과 필요성을 역설하였다. 또한 연구의 내용과 방법을 제시하였다. 2장에서는 중국 내 한국어교육의 발전 논의하기를 위해 기존 한국어교육 연구 분석틀에서 제시된 한국어교육 발전 관련 거시지표를 토대로 중국 국내 한국어교육의 발전 과정의 흐름에 대해 자세하게 연구하였다. 또 현재 중국 내 한국어교육의 특징 등을 살펴보았다. 3장에서는 한국어교육의 내·외적 측면을 나누어 현재 중국 국내 한국어교육의 발전에 대하여 분석하고 다음과 같은 발전 방안을 제안하였다. 첫째, 중국 정부 정책과의 관련성을 확보해야 한다. 둘째, 내적 역량의 확충의 일환으로 한국 문화 관련 교과목을 확대해 야 한다. 셋째, 교수법과 교재를 개선해야 한다. 또 최근 화제가 되고 있는 MOOC 플랫폼을 통한 온라인 교육을 적극 활용해야 한다. 넷째, 학문 목적과 특수 목적 한국어를 함께 배울 수 있도록 대학의 교육과정과 교육 목표를 수정해야 한다. 또 한국의 대학과 협력하여 유학생들이 전공과 한국어를 병행하여 익힐 수 있는 방안도 강구해야 한다. 다섯째, 점진적으로 대학 기관의 한국어 교사는 모두 한국어교원 자격증을 소지하도록 해나가야 한다. 이와 더불어 교사의 수준 향상을 위한 프로그램을 강화해야 한다. 앞으로 이 연구가 중국 내 한국어교육 발전을 위해 참고할 수 있는 연구가 되기를 기대한다.
본 연구에서는 중국 내 한국어교육의 특징을 파악하고 한국어교육의 발전 과정을 살펴볼 것이다. 나아가 현재 중국 내 대학의 한국어교육 현황을 분석하여 향후 한국어교육 발전 방안을 제시하는 데에 목적이 있다. 1988년 서울 올림픽 대회를 성공적으로 개최하여 한국은 세상에 널리 알려지기 시작했다. 한국의 실력과 문화 등을 세계로 보여 주었다. 한국의 국격은 나날이 상승하여 최근 한국어에 대한 관심이 세계적으로 높아지고 있다. 이에 따라 한국어 학습자의 수가 급속하게 확대되었다. 특히 지리적으로 가깝고 밀접한 관계를 가지고 있는 중국에서 한류 열풍이 일어나, 중국 사람들이 한국 스타와 한국 문화에 관심을 많이 가지게 되었다. 이에 한국어를 배우고자하는 중국 사람도 늘고 한국어 전공을 개설하는 대학교의 수와 한국어교육을 실시하는 기관의 수가 계속 늘어나고 있다. 한국어를 모국어로 하는 사람들을 제외하고, 한국어를 공부하는 학습자의 수가 제일 많은 국가는 중국이다. 또 중국 내 대학 한국어교육의 현황 및 발전은 중국의 정책, 제도, 양국 간의 관계 등 사회 요소와 관련이 있다. 이 연구에서는 중국 내 대학 한국어교육의 발전 과정 및 발전 방안을 논의하기 위하여 한국어교육의 발전과 관련한 분석틀을 규제하였다. 또한 관련 선행 연구과 중국 대학교 한국어교육 현황을 살펴보았다. 이를 토대로 양국의 한국어교육 정책을 통하여 중국 내 대학 한국어교육의 지속적인 개선 방안을 제안하였다. 이 연구의 1장에서는 중국의 한국어교육의 발전 방안 연구의 목적과 필요성을 역설하였다. 또한 연구의 내용과 방법을 제시하였다. 2장에서는 중국 내 한국어교육의 발전 논의하기를 위해 기존 한국어교육 연구 분석틀에서 제시된 한국어교육 발전 관련 거시지표를 토대로 중국 국내 한국어교육의 발전 과정의 흐름에 대해 자세하게 연구하였다. 또 현재 중국 내 한국어교육의 특징 등을 살펴보았다. 3장에서는 한국어교육의 내·외적 측면을 나누어 현재 중국 국내 한국어교육의 발전에 대하여 분석하고 다음과 같은 발전 방안을 제안하였다. 첫째, 중국 정부 정책과의 관련성을 확보해야 한다. 둘째, 내적 역량의 확충의 일환으로 한국 문화 관련 교과목을 확대해 야 한다. 셋째, 교수법과 교재를 개선해야 한다. 또 최근 화제가 되고 있는 MOOC 플랫폼을 통한 온라인 교육을 적극 활용해야 한다. 넷째, 학문 목적과 특수 목적 한국어를 함께 배울 수 있도록 대학의 교육과정과 교육 목표를 수정해야 한다. 또 한국의 대학과 협력하여 유학생들이 전공과 한국어를 병행하여 익힐 수 있는 방안도 강구해야 한다. 다섯째, 점진적으로 대학 기관의 한국어 교사는 모두 한국어교원 자격증을 소지하도록 해나가야 한다. 이와 더불어 교사의 수준 향상을 위한 프로그램을 강화해야 한다. 앞으로 이 연구가 중국 내 한국어교육 발전을 위해 참고할 수 있는 연구가 되기를 기대한다.
This research paper is to propose the future plan of developing Korean education in China by mastering the characteristics of Korean education in China and analyzing the development and current situation of Korean education in Chinese universities. The success of Seoul Olympic Games in 1988 made...
This research paper is to propose the future plan of developing Korean education in China by mastering the characteristics of Korean education in China and analyzing the development and current situation of Korean education in Chinese universities. The success of Seoul Olympic Games in 1988 made the world learn about South Korea and showed the strength and culture of this country to the whole world. Recently, with South Korea's rapid economic growth and rising international status, interest in the its language has expanded around the world. As a result, the number of people learning Korean as a foreign language is growing rapidly. Especially in China mainland which has close relations with Korea, launched a wave of Korean weave. Chinese are learning Korean because they are fond of Korean stars and culture, and the number of universities and institutions that teach Korean is growing. Excluding native Korean speakers, China has the largest number of Korean learners in the world. The current situation and development of Korean language education in Chinese universities are closely related to China's policies, systems, relations between the two countries and other social factors. Taking the development of Korean education in Chinese universities as a thesis, this paper analyzes the data of learning Korean as a foreign language, existing research papers and the current situation of Korean education in Chinese universities. On this basis, the sustainable plan of Korean education in Chinese universities is proposed considering the education policies of the two countries. The main contents of this research paper are as follows. The first chapter puts forward the purpose of the research on the development of Korean education in China, and puts forward the content and methods of the research. The second chapter focuses on the development of Korean education in China, and studies it analyzing data and taking relevant indicators of Korean education as the cornerstone. Besides, it analyzes the characteristics of Korean education in China. The third chapter studies the internal and external causes of learning Korean as a foreign language and puts forward the following plan: First, the relevance of Chinese government policies should be expanded. Second, courses related to Korean culture should be expanded. Third, teaching principles and textbooks should be improved, and MOOC online education, which has recently become a topic, should be put into practice. Fourth, combine learning-oriented education with foreign Korean education to improve the educational curriculum and objectives of universities. In addition, domestic universities can also get together with South Korean universities to improve the program for overseas students to study well in South Korea. Fifth, teachers in domestic universities and institutions should hold Korean teaching certificate, and improve . Finally, it is expected that this research paper can be of reference value in the development of Korean education in China.
This research paper is to propose the future plan of developing Korean education in China by mastering the characteristics of Korean education in China and analyzing the development and current situation of Korean education in Chinese universities. The success of Seoul Olympic Games in 1988 made the world learn about South Korea and showed the strength and culture of this country to the whole world. Recently, with South Korea's rapid economic growth and rising international status, interest in the its language has expanded around the world. As a result, the number of people learning Korean as a foreign language is growing rapidly. Especially in China mainland which has close relations with Korea, launched a wave of Korean weave. Chinese are learning Korean because they are fond of Korean stars and culture, and the number of universities and institutions that teach Korean is growing. Excluding native Korean speakers, China has the largest number of Korean learners in the world. The current situation and development of Korean language education in Chinese universities are closely related to China's policies, systems, relations between the two countries and other social factors. Taking the development of Korean education in Chinese universities as a thesis, this paper analyzes the data of learning Korean as a foreign language, existing research papers and the current situation of Korean education in Chinese universities. On this basis, the sustainable plan of Korean education in Chinese universities is proposed considering the education policies of the two countries. The main contents of this research paper are as follows. The first chapter puts forward the purpose of the research on the development of Korean education in China, and puts forward the content and methods of the research. The second chapter focuses on the development of Korean education in China, and studies it analyzing data and taking relevant indicators of Korean education as the cornerstone. Besides, it analyzes the characteristics of Korean education in China. The third chapter studies the internal and external causes of learning Korean as a foreign language and puts forward the following plan: First, the relevance of Chinese government policies should be expanded. Second, courses related to Korean culture should be expanded. Third, teaching principles and textbooks should be improved, and MOOC online education, which has recently become a topic, should be put into practice. Fourth, combine learning-oriented education with foreign Korean education to improve the educational curriculum and objectives of universities. In addition, domestic universities can also get together with South Korean universities to improve the program for overseas students to study well in South Korea. Fifth, teachers in domestic universities and institutions should hold Korean teaching certificate, and improve . Finally, it is expected that this research paper can be of reference value in the development of Korean education in China.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.