한⦁중 양국은 지리적으로 가깝고 인문학적으로 공통점이 많을 뿐만 아니라 국제적으로도 다양한 협력 관계를 맺고 있는 중요한 이웃 국가이다. 1992년 한⦁중 국교 수립 이후 양국은 경제 협력과 정책적 지원이 꾸준히 이루어진데다 한류의 영향으로 한국 문화에 관심을 갖는 중국인이 지속적으로 늘어왔다. 2022년 현재 중국에서 약 217개 대학에서 한국어 관련 전공이 개설된 것만 보더라도 이러한 사실을 충분히 짐작할 만 하다.
지난 2021년 8 월 26일 베이징에서 개최된 ‘ 제 9 차 한·중 공공 외교 포럼 ’ 에서 한⦁중 양국 청년세대가 미래의 한⦁중관계를 이끌어갈 주역임을 강조하며 양 국 젊은이들의 교류와 소통의 활성화에 관심을 가져야 한다고 주장한 바, 코로나를 비롯하여 여러 가지 어려운 국제 정세에도 불구하고 한⦁중 양국의 우호적인 교류는 계속 순조로울 것으로 보인다.
이제 중국에서 한국어 교육은 이미 성숙기에 접어들었으며 탁월한 성과는 오랜 기간 동안 양국의 협력 관계 발전에 큰 기여를 해왔으나, 한편으로는 국제관계의 변화에 따라 한국어교육 사업이 한·중 간 정치·경제적 요인의 변화에 직간접적인
영향을 받아온 것도 사실이다. 따라서 중국 내 한국어 교육 발전의 과거와 현재를 파악하고, 한국어 교육에 영향을 미치는 다양한 국내외 요인과 변화를 깊이 이해하며, 이를 토대로 한국어 교육의 과거와 현재를 살펴보고, 개선과 보완을 통하여 앞으로 발전할 수 있는 새로운 방향을 제시하고자 한다. 이 연구를 위하여 주로 문헌조사법, 귀납법, 사례분석법, 통계분석법 및 비교분석법 등 다섯 가지 연구방법을 사용하여 어학연수생과 전문대학교 학생을 대상으로 삼아 한국어교육전공에 대한 졸업 후의 진학 및 취업 등 생각하며 현재 직장에 이미 취직된 학생의 발전상황과 미래 졸업할 학생의 상황에 설문조사를 통하여 중국 한국어 교육의 현황과 미래 전망에 대하여 연구하였다.
한⦁중 양국은 지리적으로 가깝고 인문학적으로 공통점이 많을 뿐만 아니라 국제적으로도 다양한 협력 관계를 맺고 있는 중요한 이웃 국가이다. 1992년 한⦁중 국교 수립 이후 양국은 경제 협력과 정책적 지원이 꾸준히 이루어진데다 한류의 영향으로 한국 문화에 관심을 갖는 중국인이 지속적으로 늘어왔다. 2022년 현재 중국에서 약 217개 대학에서 한국어 관련 전공이 개설된 것만 보더라도 이러한 사실을 충분히 짐작할 만 하다.
지난 2021년 8 월 26일 베이징에서 개최된 ‘ 제 9 차 한·중 공공 외교 포럼 ’ 에서 한⦁중 양국 청년세대가 미래의 한⦁중관계를 이끌어갈 주역임을 강조하며 양 국 젊은이들의 교류와 소통의 활성화에 관심을 가져야 한다고 주장한 바, 코로나를 비롯하여 여러 가지 어려운 국제 정세에도 불구하고 한⦁중 양국의 우호적인 교류는 계속 순조로울 것으로 보인다.
이제 중국에서 한국어 교육은 이미 성숙기에 접어들었으며 탁월한 성과는 오랜 기간 동안 양국의 협력 관계 발전에 큰 기여를 해왔으나, 한편으로는 국제관계의 변화에 따라 한국어교육 사업이 한·중 간 정치·경제적 요인의 변화에 직간접적인
영향을 받아온 것도 사실이다. 따라서 중국 내 한국어 교육 발전의 과거와 현재를 파악하고, 한국어 교육에 영향을 미치는 다양한 국내외 요인과 변화를 깊이 이해하며, 이를 토대로 한국어 교육의 과거와 현재를 살펴보고, 개선과 보완을 통하여 앞으로 발전할 수 있는 새로운 방향을 제시하고자 한다. 이 연구를 위하여 주로 문헌조사법, 귀납법, 사례분석법, 통계분석법 및 비교분석법 등 다섯 가지 연구방법을 사용하여 어학연수생과 전문대학교 학생을 대상으로 삼아 한국어교육전공에 대한 졸업 후의 진학 및 취업 등 생각하며 현재 직장에 이미 취직된 학생의 발전상황과 미래 졸업할 학생의 상황에 설문조사를 통하여 중국 한국어 교육의 현황과 미래 전망에 대하여 연구하였다.
China and Korea are geographically close, have much in common in terms of humanities and literature, and are important neighbors for many kinds of cooperation at the international level. Since the establishment of diplomatic relations between Korea and China in 1992, there has been continuous econom...
China and Korea are geographically close, have much in common in terms of humanities and literature, and are important neighbors for many kinds of cooperation at the international level. Since the establishment of diplomatic relations between Korea and China in 1992, there has been continuous economic cooperation and policy support between the two countries, and coupled with the influence of the Korean Wave, the number of Chinese people interested in Korean language and Korean culture continues to increase. Looking at the Korean language related majors offered in about 191 higher education institutions in China as of 2021, it is enough to speculate this fact.
At the 9th Korea-China Public Diplomacy Forum held in Beijing on August 26, 2021, it was emphasized that the young generation of Korea and China will lead the future Korea-China relations, and it was advocated that the exchange and communication between the young people of the two countries should be activated, so that the friendly exchange between Korea and China will continue smoothly under various difficult international situations, including the New Crown epidemic.
Korean language education in China has entered a mature period. Korean language education has long contributed greatly to the development of cooperative relations between the two countries, but on the other hand, changes in political and economic factors between Korea and China have indeed been directly
or indirectly affected by the changes in international relations. Therefore, we need to understand the past and present development of Korean language education within China, deeply understand the multiple domestic and foreign policies that affect Korean language education, and use this as a basis to look forward to the future and development of Korean language education, improving what is old and proposing what is new. For this purpose, five research methods such as literature survey method, inductive method, case study method, statistical analysis method and comparative analysis method were used to consider the advancement and employment of Korean language education students after graduation from language trainees and specialized universities, and to conduct a questionnaire survey on the development status of students who are currently employed and the situation of students who are about to graduate. The study was conducted on the current
situation and future outlook of Korean language education in China.
China and Korea are geographically close, have much in common in terms of humanities and literature, and are important neighbors for many kinds of cooperation at the international level. Since the establishment of diplomatic relations between Korea and China in 1992, there has been continuous economic cooperation and policy support between the two countries, and coupled with the influence of the Korean Wave, the number of Chinese people interested in Korean language and Korean culture continues to increase. Looking at the Korean language related majors offered in about 191 higher education institutions in China as of 2021, it is enough to speculate this fact.
At the 9th Korea-China Public Diplomacy Forum held in Beijing on August 26, 2021, it was emphasized that the young generation of Korea and China will lead the future Korea-China relations, and it was advocated that the exchange and communication between the young people of the two countries should be activated, so that the friendly exchange between Korea and China will continue smoothly under various difficult international situations, including the New Crown epidemic.
Korean language education in China has entered a mature period. Korean language education has long contributed greatly to the development of cooperative relations between the two countries, but on the other hand, changes in political and economic factors between Korea and China have indeed been directly
or indirectly affected by the changes in international relations. Therefore, we need to understand the past and present development of Korean language education within China, deeply understand the multiple domestic and foreign policies that affect Korean language education, and use this as a basis to look forward to the future and development of Korean language education, improving what is old and proposing what is new. For this purpose, five research methods such as literature survey method, inductive method, case study method, statistical analysis method and comparative analysis method were used to consider the advancement and employment of Korean language education students after graduation from language trainees and specialized universities, and to conduct a questionnaire survey on the development status of students who are currently employed and the situation of students who are about to graduate. The study was conducted on the current
situation and future outlook of Korean language education in China.
주제어
#조선어학과 응용한국어학과 주제어: 한국어교육 한중수교 ‘언어+전공’의 인재 양성
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.