초등학교 고학년 학생의 독서동기가 진로성숙도에 미치는 영향 : 진로자기효능감의 매개효과 Effects of reading motivation on career maturity in elementary school upper grades students : Mediating effects of career self-efficacy원문보기
본 연구의 목적은 초등학교 고학년 학생의 독서동기가 진로성숙에 영향을 미칠 때 진로자기효능감의 매개효과를 검증하고자 하는 것이다. 초등학교 고학년 학생의 독서동기가 진로성숙에 영향을 주는 관계에서 내적변인인 진로자기효능감을 매개변인으로 상정하여 연구함으로써 진로성숙을 높이기 위한 독서교육과 ...
본 연구의 목적은 초등학교 고학년 학생의 독서동기가 진로성숙에 영향을 미칠 때 진로자기효능감의 매개효과를 검증하고자 하는 것이다. 초등학교 고학년 학생의 독서동기가 진로성숙에 영향을 주는 관계에서 내적변인인 진로자기효능감을 매개변인으로 상정하여 연구함으로써 진로성숙을 높이기 위한 독서교육과 진로교육의 또 다른 경로를 찾고자 하였다. 이를 통해 초등학생의 독서교육 및 진로교육에 있어 진로성숙을 높이기 위해 독서만을 강조하는 것이 아니라, 개인 내적변인인 진로자기효능감을 활용하여 보다 효과적인 도움을 주고자 하였다. 초등학교 고학년 학생의 진로자기효능감을 매개로 독서동기가 진로성숙에 미치는 영향을 알아보기 위해 공인된 초등학생용 읽기동기 측정도구 (정수정, 최나야, 2017)와 진로성숙도 측정도구(임진영, 정익중, 황매향, 2011), 진로자기효능감 측정도구(김윤주(2010)가 개발한 검사를 민현홍 (2013)이 요인분석 및 문항수정을 통해 재구성한 문항)를 사용하여 설문지를 작성하였다. 작성된 설문지는 4월 서울시 소재 H초등학교 4∼6학년 11개 학급 학생들에게 배포하여서 회수된 설문지 중에서, 불성실한 응답을 한 설문지를 제외한 총 214부의 설문지가 본 연구 분석에 사용되었으며 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 독서동기, 진로자기효능감, 진로성숙의 관계를 알아보기 위해 Pearson 적률 상관분석을 실시한 결과, 독서동기가 높을수록 진로자기효능감이 높아졌으며 독서동기가 높을수록 진로성숙도 높아졌다. 또한 진로자기효능감이 높을수록 진로성숙도 높았다. 둘째, 독서동기가 진로자기효능감과 진로성숙에, 진로자기효능감이 진로성숙에 미치는 영향을 검증하기 위해 회귀 분석을 실시한 결과, 독서동기가 진로자기효능감과 진로성숙에 영향을 미쳤고, 진로자기효능감은 진로성숙에 영향을 미쳤다. 셋째, 독서동기가 진로성숙에 미치는 영향에서 진로자기효능감의 매개효과를 검증하기 위해 위계적 회귀 분석을 실시한 결과, 초등학교 고학년 학생의 독서동기가 진로성숙에 미치는 영향에서 진로자기효능감이 부분매개효과를 보였다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구의 의의는 초등학교 고학년 학생의 독서동기와 진로자기효능감, 진로성숙의 상관관계를 통해 변인들 간의 다차원적인 접근이 이루어진 점이다. 또한 독서동기가 진로자기효능감을 통해 간접적으로 진로성숙에 영향을 준다는 것을 알 수 있었다. 이를 통해 초등학교 독서교육 및 진로교육에서 학생들의 독서동기를 높이는 것과 함께 진로자기효능감을 높이는 접근 방법이 효과적이라는 것을 인식해야 한다. 본 연구는 초등학생 진로발달의 측면에서 보다 적극적이고 주도적으로 독서동기와 진로자기효능감을 높일 수 있는 독서교육과 진로교육에 대한 이론적이고 실천적인 접근 방법을 모색했다는 점에서 의의가 있다.
본 연구의 목적은 초등학교 고학년 학생의 독서동기가 진로성숙에 영향을 미칠 때 진로자기효능감의 매개효과를 검증하고자 하는 것이다. 초등학교 고학년 학생의 독서동기가 진로성숙에 영향을 주는 관계에서 내적변인인 진로자기효능감을 매개변인으로 상정하여 연구함으로써 진로성숙을 높이기 위한 독서교육과 진로교육의 또 다른 경로를 찾고자 하였다. 이를 통해 초등학생의 독서교육 및 진로교육에 있어 진로성숙을 높이기 위해 독서만을 강조하는 것이 아니라, 개인 내적변인인 진로자기효능감을 활용하여 보다 효과적인 도움을 주고자 하였다. 초등학교 고학년 학생의 진로자기효능감을 매개로 독서동기가 진로성숙에 미치는 영향을 알아보기 위해 공인된 초등학생용 읽기동기 측정도구 (정수정, 최나야, 2017)와 진로성숙도 측정도구(임진영, 정익중, 황매향, 2011), 진로자기효능감 측정도구(김윤주(2010)가 개발한 검사를 민현홍 (2013)이 요인분석 및 문항수정을 통해 재구성한 문항)를 사용하여 설문지를 작성하였다. 작성된 설문지는 4월 서울시 소재 H초등학교 4∼6학년 11개 학급 학생들에게 배포하여서 회수된 설문지 중에서, 불성실한 응답을 한 설문지를 제외한 총 214부의 설문지가 본 연구 분석에 사용되었으며 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 독서동기, 진로자기효능감, 진로성숙의 관계를 알아보기 위해 Pearson 적률 상관분석을 실시한 결과, 독서동기가 높을수록 진로자기효능감이 높아졌으며 독서동기가 높을수록 진로성숙도 높아졌다. 또한 진로자기효능감이 높을수록 진로성숙도 높았다. 둘째, 독서동기가 진로자기효능감과 진로성숙에, 진로자기효능감이 진로성숙에 미치는 영향을 검증하기 위해 회귀 분석을 실시한 결과, 독서동기가 진로자기효능감과 진로성숙에 영향을 미쳤고, 진로자기효능감은 진로성숙에 영향을 미쳤다. 셋째, 독서동기가 진로성숙에 미치는 영향에서 진로자기효능감의 매개효과를 검증하기 위해 위계적 회귀 분석을 실시한 결과, 초등학교 고학년 학생의 독서동기가 진로성숙에 미치는 영향에서 진로자기효능감이 부분매개효과를 보였다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구의 의의는 초등학교 고학년 학생의 독서동기와 진로자기효능감, 진로성숙의 상관관계를 통해 변인들 간의 다차원적인 접근이 이루어진 점이다. 또한 독서동기가 진로자기효능감을 통해 간접적으로 진로성숙에 영향을 준다는 것을 알 수 있었다. 이를 통해 초등학교 독서교육 및 진로교육에서 학생들의 독서동기를 높이는 것과 함께 진로자기효능감을 높이는 접근 방법이 효과적이라는 것을 인식해야 한다. 본 연구는 초등학생 진로발달의 측면에서 보다 적극적이고 주도적으로 독서동기와 진로자기효능감을 높일 수 있는 독서교육과 진로교육에 대한 이론적이고 실천적인 접근 방법을 모색했다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study is to examine the mediating effect of career self - efficacy when reading motivation of elementary school senior students affects career maturity. The purpose of this study is to find out the different ways of reading education and career education for career maturity by pr...
The purpose of this study is to examine the mediating effect of career self - efficacy when reading motivation of elementary school senior students affects career maturity. The purpose of this study is to find out the different ways of reading education and career education for career maturity by presuming career self - efficacy, which is an internal variable, as a mediating variable in the relationship of reading motivation of elementary school senior student influencing career maturity. In order to improve career maturity in elementary school student's reading education and career education, I tried to help me achieve more effective career maturity by using career self-efficacy, which is an internal variable, rather than emphasizing reading alone. In order to investigate the effect of reading motivation on career maturity by using the career self-efficacy of elementary school students, we conducted a study on the validated elementary school students's reading motivation measurement tool (Jeongjae Choi, 2014) and career maturity measurement tool (Jinjung Im, (2011)), and career self-efficacy measurement tool (Kim, Yoon-ju (2010), and Hyun-hong Min (2013) who reconstructed through factor analysis and item revision). The questionnaires were distributed to 11 elementary school students in 4th and 6th grades of H elementary school in April, and 214 questionnaires were used in this study. First, as a result of Pearson 's ratios correlation analysis to find out the relationship between reading motivation, career self - efficacy and career maturity, career self - efficacy increased with higher reading motivation, and career maturity increased with higher reading motivation. The higher the career self - efficacy, the higher the career maturity. Second, regression analysis was conducted to examine the effect of reading motivation on career self - efficacy, career maturity, and career self - efficacy on career maturity. As a result, reading motivation influenced career self - efficacy and career maturity. Career maturity. Third, as a result of hierarchical regression analysis to examine mediating effects of career self-efficacy on the influence of reading motivation on career maturity, career self-efficacy has a partial mediating effect on the effect of reading motivation on the career maturity of elementary school students . Based on these results, the significance of this study is the multidimensional approach among the variables through the correlation of reading motivation, career self-efficacy and career maturity of the elementary school students. In addition, we found that reading motivation influences career maturity indirectly through career self - efficacy. It is important to recognize that in elementary school reading and career education, it is effective to increase students' motivation to read and to improve their career self-efficacy. This study is meaningful in that it sought the theoretical and practical approach to reading education and career education which can increase the motivation and career self-efficacy more positively in the aspect of career development of elementary school students.
The purpose of this study is to examine the mediating effect of career self - efficacy when reading motivation of elementary school senior students affects career maturity. The purpose of this study is to find out the different ways of reading education and career education for career maturity by presuming career self - efficacy, which is an internal variable, as a mediating variable in the relationship of reading motivation of elementary school senior student influencing career maturity. In order to improve career maturity in elementary school student's reading education and career education, I tried to help me achieve more effective career maturity by using career self-efficacy, which is an internal variable, rather than emphasizing reading alone. In order to investigate the effect of reading motivation on career maturity by using the career self-efficacy of elementary school students, we conducted a study on the validated elementary school students's reading motivation measurement tool (Jeongjae Choi, 2014) and career maturity measurement tool (Jinjung Im, (2011)), and career self-efficacy measurement tool (Kim, Yoon-ju (2010), and Hyun-hong Min (2013) who reconstructed through factor analysis and item revision). The questionnaires were distributed to 11 elementary school students in 4th and 6th grades of H elementary school in April, and 214 questionnaires were used in this study. First, as a result of Pearson 's ratios correlation analysis to find out the relationship between reading motivation, career self - efficacy and career maturity, career self - efficacy increased with higher reading motivation, and career maturity increased with higher reading motivation. The higher the career self - efficacy, the higher the career maturity. Second, regression analysis was conducted to examine the effect of reading motivation on career self - efficacy, career maturity, and career self - efficacy on career maturity. As a result, reading motivation influenced career self - efficacy and career maturity. Career maturity. Third, as a result of hierarchical regression analysis to examine mediating effects of career self-efficacy on the influence of reading motivation on career maturity, career self-efficacy has a partial mediating effect on the effect of reading motivation on the career maturity of elementary school students . Based on these results, the significance of this study is the multidimensional approach among the variables through the correlation of reading motivation, career self-efficacy and career maturity of the elementary school students. In addition, we found that reading motivation influences career maturity indirectly through career self - efficacy. It is important to recognize that in elementary school reading and career education, it is effective to increase students' motivation to read and to improve their career self-efficacy. This study is meaningful in that it sought the theoretical and practical approach to reading education and career education which can increase the motivation and career self-efficacy more positively in the aspect of career development of elementary school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.