‘안전’에 대한 국민들의 인식이 점점 높아짐에 따라 교육부는 학교 안전교육을 ‘체험위주’의 교육을 진행을 권고하였고 다양한 안전관련 콘텐츠들을 ‘학교안전정보센터’라는 곳에서 제공해 주고 있지만 제공되는 콘텐츠를 분석해본 결과 체험위주의 콘텐츠는 찾을 수 없었다. 선행연구에서조차 일선 교사들은 안전교육 7대 영역 중 ‘재난안전’에 대한 체험교육을 진행하는 것에 대한 막연함과 콘텐츠의 부족을 말하고 있었으며 안전체험관에 방문하는 체험학습의 경우 과도한 운영지침으로 인해 담당자들이 기피한다는 문제점이 조사되었다. 따라서 본 연구는 학교 내에서 체험할 수 있으며 효율적은 재난안전-지진재해 대처법을 교육하고자 HMD(Head Mounted Display)를 활용하여 ...
‘안전’에 대한 국민들의 인식이 점점 높아짐에 따라 교육부는 학교 안전교육을 ‘체험위주’의 교육을 진행을 권고하였고 다양한 안전관련 콘텐츠들을 ‘학교안전정보센터’라는 곳에서 제공해 주고 있지만 제공되는 콘텐츠를 분석해본 결과 체험위주의 콘텐츠는 찾을 수 없었다. 선행연구에서조차 일선 교사들은 안전교육 7대 영역 중 ‘재난안전’에 대한 체험교육을 진행하는 것에 대한 막연함과 콘텐츠의 부족을 말하고 있었으며 안전체험관에 방문하는 체험학습의 경우 과도한 운영지침으로 인해 담당자들이 기피한다는 문제점이 조사되었다. 따라서 본 연구는 학교 내에서 체험할 수 있으며 효율적은 재난안전-지진재해 대처법을 교육하고자 HMD(Head Mounted Display)를 활용하여 가상현실(Virtual Reality:VR)을 기반으로 한 교육용 게임 콘텐츠를 디자인을 제안하였다. 지진재해 대처법 중 교실에서의 대처법 교육을 통하여 지진 발생 시 효과적으로 대처할 수 있도록 스토리를 기획하였고 행정안전부와 교육부에서 제공하는 자료와 상황학습이론을 통해 학습자가 능동적인 참여를 이끌어 내고 가상현실을 기반으로 하여 실제와 같은 교육환경으로 상황 발생 시 학습한 지식을 사용할 수 있도록 디자인하였다. 또한 학습의 재미를 극대화시키기 위하여 학습기반 게임의 재미요소인 아바타, 미션수행, 시간제한, 점수획득을 도입하였다. 본 초등학교 재난안전교육을 위한 VR 게임 콘텐츠디자인을 통하여 학교에서 체험위주의 교육이 가능하도록 하고 학습자의 재난안전-지진재해로부터의 피해를 최소화하며 대처능력을 기르는데 하는데 도움이 될 것을 기대한다.
‘안전’에 대한 국민들의 인식이 점점 높아짐에 따라 교육부는 학교 안전교육을 ‘체험위주’의 교육을 진행을 권고하였고 다양한 안전관련 콘텐츠들을 ‘학교안전정보센터’라는 곳에서 제공해 주고 있지만 제공되는 콘텐츠를 분석해본 결과 체험위주의 콘텐츠는 찾을 수 없었다. 선행연구에서조차 일선 교사들은 안전교육 7대 영역 중 ‘재난안전’에 대한 체험교육을 진행하는 것에 대한 막연함과 콘텐츠의 부족을 말하고 있었으며 안전체험관에 방문하는 체험학습의 경우 과도한 운영지침으로 인해 담당자들이 기피한다는 문제점이 조사되었다. 따라서 본 연구는 학교 내에서 체험할 수 있으며 효율적은 재난안전-지진재해 대처법을 교육하고자 HMD(Head Mounted Display)를 활용하여 가상현실(Virtual Reality:VR)을 기반으로 한 교육용 게임 콘텐츠를 디자인을 제안하였다. 지진재해 대처법 중 교실에서의 대처법 교육을 통하여 지진 발생 시 효과적으로 대처할 수 있도록 스토리를 기획하였고 행정안전부와 교육부에서 제공하는 자료와 상황학습이론을 통해 학습자가 능동적인 참여를 이끌어 내고 가상현실을 기반으로 하여 실제와 같은 교육환경으로 상황 발생 시 학습한 지식을 사용할 수 있도록 디자인하였다. 또한 학습의 재미를 극대화시키기 위하여 학습기반 게임의 재미요소인 아바타, 미션수행, 시간제한, 점수획득을 도입하였다. 본 초등학교 재난안전교육을 위한 VR 게임 콘텐츠디자인을 통하여 학교에서 체험위주의 교육이 가능하도록 하고 학습자의 재난안전-지진재해로부터의 피해를 최소화하며 대처능력을 기르는데 하는데 도움이 될 것을 기대한다.
As the public awareness of 'safety' has increased, the Ministry of Education has recommended the education of 'experience-oriented' to the school safety education and various safety related contents are provided in the 'School safety information center'. However, we could not find any ‘experienced-o...
As the public awareness of 'safety' has increased, the Ministry of Education has recommended the education of 'experience-oriented' to the school safety education and various safety related contents are provided in the 'School safety information center'. However, we could not find any ‘experienced-oriented’ content from the provided content analysis. Even in the previous studies, the teachers in the field were talking about the lack of vagueness and lack of content in conducting the experiential education about 'disaster safety' among the 7 areas of safety education. In case of field trip, visiting the Safety Experience Center, is avoided by those in charge because of its excessive operation guideline. Therefore, this study suggests the design of education game contents based on Virtual Reality (VR) using HMD (Head Mounted Display) in order to educate how to efficiently deal with a disaster like earthquake in school. The story was designed to cope with the earthquake in an effective way through the disaster education in the classroom. Plus, the materials provided by the Ministry of Public Administration and Security and the Ministry of Education and the theory of a situation learning were designed so that learners could draw active participation and make them use the knowledge they learned in the event of a situation with a realistic setting based on virtual reality. In order to maximize the fun of learning, we introduced avatar, mission performance, time limit, score-winning which are fun elements of learning based game. We expect that this VR game content design for elementary school disaster safety education will enable experiential education at school and help students to minimize damage from disaster – like earthquake and help them to develop their coping skills.
As the public awareness of 'safety' has increased, the Ministry of Education has recommended the education of 'experience-oriented' to the school safety education and various safety related contents are provided in the 'School safety information center'. However, we could not find any ‘experienced-oriented’ content from the provided content analysis. Even in the previous studies, the teachers in the field were talking about the lack of vagueness and lack of content in conducting the experiential education about 'disaster safety' among the 7 areas of safety education. In case of field trip, visiting the Safety Experience Center, is avoided by those in charge because of its excessive operation guideline. Therefore, this study suggests the design of education game contents based on Virtual Reality (VR) using HMD (Head Mounted Display) in order to educate how to efficiently deal with a disaster like earthquake in school. The story was designed to cope with the earthquake in an effective way through the disaster education in the classroom. Plus, the materials provided by the Ministry of Public Administration and Security and the Ministry of Education and the theory of a situation learning were designed so that learners could draw active participation and make them use the knowledge they learned in the event of a situation with a realistic setting based on virtual reality. In order to maximize the fun of learning, we introduced avatar, mission performance, time limit, score-winning which are fun elements of learning based game. We expect that this VR game content design for elementary school disaster safety education will enable experiential education at school and help students to minimize damage from disaster – like earthquake and help them to develop their coping skills.
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