본 연구는 노인요양시설의 특성을 설립기간, 운영주체, 기관규모, 평가 등급으로 설정하고, 노인요양시설에 종사하는 요양보호사가 인식하는 장기 요양서비스 질에 어떻게 영향을 미치는지 실증적으로 규명하고자 하였다. 더불어 노인요양시설의 효과적인 관리운영과 요양보호사가 제공하는 서비 스의 질적 수준을 향상하고자 본 연구가 시도되었다. 이를 위하여 경기도 소재 노인요양시설에 종사하는 요양보호사에게 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 운영주체에서 민간영리기관보다 국공립기관과 민간비영리기관에 종사하는 요양보호사가 인식하는 서비스 질이 더 높은 것으로 분석되었다. 둘째, 기관규모가 클수록 요양보호사가 인식하는 서비스 질이 더 높은 것으로 분석되었다. 셋째, 서비스 질 하위요인에서는 설립기간이 짧을수록 신뢰성이 높았 으며, 민간영리기관보다 국공립과 민간비영리기관에 종사하는 요양보호사 의 신뢰성이 더 높은 것으로 분석되었다. 넷째, 영리기관과 비영리기관으로 구분하여 살펴봤을 때, 비영리기관에 종사하는 요양보호사일수록, 기관규모가 큰 기관에 종사하는 요양보호사일 수록 서비스 질에 대한 인식이 높은 것으로 분석되었다. 다섯째, 인구학적 특성에서는 교육수준이 높은 요양보호사일수록 스스 로 인식하고 있는 서비스 질이 높게 나타났다. 여섯째, 직무특성에서는 주간근무자일수록, 이직경험이 없는 요양보호 사일수록 서비스 질에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상과 같이 본 연구의 결과에 근거하여 첫째, 비영리기관이 공공적인 성격을 유지하고 안정적인 장기요양서비스를 제공할 있도록 영리조직의 기관점유율을 일정 정도 제한한다거나 서비스 질의 최소기준 등을 마련하 여 비전문적인 특성을 감소시키는 방안 마련이 필요함을 알 수 있었다. 둘 째, 이후 설립될 노인요양시설은 일정 정도 규모 이상의 시설 설치를 지향 하는 방향으로 정책을 수정해야 하고, 가정과 같은 환경을 가질 수 있는 소규모 시설만의 강점을 극대화할 수 있는 소규모시설의 특성화 정책이 필요하다. 셋째, 현행 요양보호사 자격증만 소지하면 어떠한 조건 없이 입 사가 허락되고 있는 자격조건을 상향조정할 필요가 있다. 넷째, 요양보호 사의 고연령으로 인해 주간근무 횟수를 확대하고 야간근무 횟수를 줄일 수 있는 대안이 시급하다. 또한 본 연구에서는 이직경험이 없는 요양보호 사가 이직경험이 있는 요양보호사 보다 서비스 질이 높게 나타나 요양보 호사의 이직 원인을 심도 있게 파악하여 직원관리에 반영할 필요가 있다. 이러한 함의에도 불구하고 본 연구는 서비스 질을 측정함에 있어 서비 스 제공자 중심의 서비스 질을 평가하여 객관적인 서비스 질 수준을 평가 하는 데 한계를 가진다. 따라서 후속연구에서는 이용자 또는 보호자의 서 ...
본 연구는 노인요양시설의 특성을 설립기간, 운영주체, 기관규모, 평가 등급으로 설정하고, 노인요양시설에 종사하는 요양보호사가 인식하는 장기 요양서비스 질에 어떻게 영향을 미치는지 실증적으로 규명하고자 하였다. 더불어 노인요양시설의 효과적인 관리운영과 요양보호사가 제공하는 서비 스의 질적 수준을 향상하고자 본 연구가 시도되었다. 이를 위하여 경기도 소재 노인요양시설에 종사하는 요양보호사에게 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 운영주체에서 민간영리기관보다 국공립기관과 민간비영리기관에 종사하는 요양보호사가 인식하는 서비스 질이 더 높은 것으로 분석되었다. 둘째, 기관규모가 클수록 요양보호사가 인식하는 서비스 질이 더 높은 것으로 분석되었다. 셋째, 서비스 질 하위요인에서는 설립기간이 짧을수록 신뢰성이 높았 으며, 민간영리기관보다 국공립과 민간비영리기관에 종사하는 요양보호사 의 신뢰성이 더 높은 것으로 분석되었다. 넷째, 영리기관과 비영리기관으로 구분하여 살펴봤을 때, 비영리기관에 종사하는 요양보호사일수록, 기관규모가 큰 기관에 종사하는 요양보호사일 수록 서비스 질에 대한 인식이 높은 것으로 분석되었다. 다섯째, 인구학적 특성에서는 교육수준이 높은 요양보호사일수록 스스 로 인식하고 있는 서비스 질이 높게 나타났다. 여섯째, 직무특성에서는 주간근무자일수록, 이직경험이 없는 요양보호 사일수록 서비스 질에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상과 같이 본 연구의 결과에 근거하여 첫째, 비영리기관이 공공적인 성격을 유지하고 안정적인 장기요양서비스를 제공할 있도록 영리조직의 기관점유율을 일정 정도 제한한다거나 서비스 질의 최소기준 등을 마련하 여 비전문적인 특성을 감소시키는 방안 마련이 필요함을 알 수 있었다. 둘 째, 이후 설립될 노인요양시설은 일정 정도 규모 이상의 시설 설치를 지향 하는 방향으로 정책을 수정해야 하고, 가정과 같은 환경을 가질 수 있는 소규모 시설만의 강점을 극대화할 수 있는 소규모시설의 특성화 정책이 필요하다. 셋째, 현행 요양보호사 자격증만 소지하면 어떠한 조건 없이 입 사가 허락되고 있는 자격조건을 상향조정할 필요가 있다. 넷째, 요양보호 사의 고연령으로 인해 주간근무 횟수를 확대하고 야간근무 횟수를 줄일 수 있는 대안이 시급하다. 또한 본 연구에서는 이직경험이 없는 요양보호 사가 이직경험이 있는 요양보호사 보다 서비스 질이 높게 나타나 요양보 호사의 이직 원인을 심도 있게 파악하여 직원관리에 반영할 필요가 있다. 이러한 함의에도 불구하고 본 연구는 서비스 질을 측정함에 있어 서비 스 제공자 중심의 서비스 질을 평가하여 객관적인 서비스 질 수준을 평가 하는 데 한계를 가진다. 따라서 후속연구에서는 이용자 또는 보호자의 서 비스 질 수준을 함께 측정하여, 제공하는 또는 제공받는 서비스에 대해 이 들이 인식하는 각각의 서비스 질에 대한 보다 객관적이고 정교한 연구와 더불어 양적 연구의 한계를 보완하기 위해 질적 연구를 통한 심도 있는 후속연구가 요구된다.
본 연구는 노인요양시설의 특성을 설립기간, 운영주체, 기관규모, 평가 등급으로 설정하고, 노인요양시설에 종사하는 요양보호사가 인식하는 장기 요양서비스 질에 어떻게 영향을 미치는지 실증적으로 규명하고자 하였다. 더불어 노인요양시설의 효과적인 관리운영과 요양보호사가 제공하는 서비 스의 질적 수준을 향상하고자 본 연구가 시도되었다. 이를 위하여 경기도 소재 노인요양시설에 종사하는 요양보호사에게 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 운영주체에서 민간영리기관보다 국공립기관과 민간비영리기관에 종사하는 요양보호사가 인식하는 서비스 질이 더 높은 것으로 분석되었다. 둘째, 기관규모가 클수록 요양보호사가 인식하는 서비스 질이 더 높은 것으로 분석되었다. 셋째, 서비스 질 하위요인에서는 설립기간이 짧을수록 신뢰성이 높았 으며, 민간영리기관보다 국공립과 민간비영리기관에 종사하는 요양보호사 의 신뢰성이 더 높은 것으로 분석되었다. 넷째, 영리기관과 비영리기관으로 구분하여 살펴봤을 때, 비영리기관에 종사하는 요양보호사일수록, 기관규모가 큰 기관에 종사하는 요양보호사일 수록 서비스 질에 대한 인식이 높은 것으로 분석되었다. 다섯째, 인구학적 특성에서는 교육수준이 높은 요양보호사일수록 스스 로 인식하고 있는 서비스 질이 높게 나타났다. 여섯째, 직무특성에서는 주간근무자일수록, 이직경험이 없는 요양보호 사일수록 서비스 질에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상과 같이 본 연구의 결과에 근거하여 첫째, 비영리기관이 공공적인 성격을 유지하고 안정적인 장기요양서비스를 제공할 있도록 영리조직의 기관점유율을 일정 정도 제한한다거나 서비스 질의 최소기준 등을 마련하 여 비전문적인 특성을 감소시키는 방안 마련이 필요함을 알 수 있었다. 둘 째, 이후 설립될 노인요양시설은 일정 정도 규모 이상의 시설 설치를 지향 하는 방향으로 정책을 수정해야 하고, 가정과 같은 환경을 가질 수 있는 소규모 시설만의 강점을 극대화할 수 있는 소규모시설의 특성화 정책이 필요하다. 셋째, 현행 요양보호사 자격증만 소지하면 어떠한 조건 없이 입 사가 허락되고 있는 자격조건을 상향조정할 필요가 있다. 넷째, 요양보호 사의 고연령으로 인해 주간근무 횟수를 확대하고 야간근무 횟수를 줄일 수 있는 대안이 시급하다. 또한 본 연구에서는 이직경험이 없는 요양보호 사가 이직경험이 있는 요양보호사 보다 서비스 질이 높게 나타나 요양보 호사의 이직 원인을 심도 있게 파악하여 직원관리에 반영할 필요가 있다. 이러한 함의에도 불구하고 본 연구는 서비스 질을 측정함에 있어 서비 스 제공자 중심의 서비스 질을 평가하여 객관적인 서비스 질 수준을 평가 하는 데 한계를 가진다. 따라서 후속연구에서는 이용자 또는 보호자의 서 비스 질 수준을 함께 측정하여, 제공하는 또는 제공받는 서비스에 대해 이 들이 인식하는 각각의 서비스 질에 대한 보다 객관적이고 정교한 연구와 더불어 양적 연구의 한계를 보완하기 위해 질적 연구를 통한 심도 있는 후속연구가 요구된다.
The purpose of this study is to establish the characteristics of the elderly care facilities in terms of the establishment period, the operating entity, the institutional scale, and the evaluation level and to investigate the effect of the long-term care service quality recognized by car...
The purpose of this study is to establish the characteristics of the elderly care facilities in terms of the establishment period, the operating entity, the institutional scale, and the evaluation level and to investigate the effect of the long-term care service quality recognized by care givers engaged in elderly care facilities. In addition, this study was conducted to improve the quality of service provided by care givers and effective management and management of elderly care facilities. For this purpose, a questionnaire survey was conducted to nursing care workers engaged in nursing homes in Gyeonggi-do. The results of this study are as follows. First, it is analyzed that the service quality recognized by the nursing care workers engaged in public and private nonprofit organizations is higher than that of private commercial organizations. Second, the larger the institution, the higher the service quality perceived by care givers. Third, as the service quality sub-factors, the shorter the establishment period, the higher the reliability and the higher the reliability of the nursing care workers engaged in the public and private nonprofit organizations than the commercial non-profit organizations. Fourth, as for the commercial and nonprofit organizations, it is analyzed that the care givers engaged in non-profit organizations are more aware of the quality of care than the care givers engaged in large organizations. Fifth, in demographic characteristics, care givers with high education level showed higher self-perceived quality of service. Sixth, the job characteristics showed a positive(+) effect on the quality of service for day care workers and those who did not have a job turnover. The results of this study are as follows: First, the nonprofit organization should maintain a public nature and provide stable long-term care services by restricting the institutional share of the profit organization to a certain extent, It is necessary to establish measures to reduce Second, the elderly nursing facility that will be established later needs to revise the policy in the direction of establishing facilities of a certain size or more, and it needs a specialization policy of small facilities that can maximize the strength of small facilities that can have the environment like home. Do. Third, if you have only a current medical certificate, you need to raise the qualification that you are allowed to enter without any condition. Fourth, due to the aging of nursing care workers, it is urgent to increase the number of weekly work and reduce the number of night work. In addition, in this study, it is necessary that the care giver without experience of turnover has higher quality of service than the care giver with experience of turnover, so it is necessary to deeply grasp the cause of departure of care giver and reflect it in the management of the staff. However, this study has limitations in evaluating the quality of service quality by evaluating service quality based on service provider. Therefore, in the subsequent study, the quality of service of the user or the care giver is measured together, and more objective and sophisticated research is conducted on the quality of each service they perceive, In-depth follow-up research is required.
The purpose of this study is to establish the characteristics of the elderly care facilities in terms of the establishment period, the operating entity, the institutional scale, and the evaluation level and to investigate the effect of the long-term care service quality recognized by care givers engaged in elderly care facilities. In addition, this study was conducted to improve the quality of service provided by care givers and effective management and management of elderly care facilities. For this purpose, a questionnaire survey was conducted to nursing care workers engaged in nursing homes in Gyeonggi-do. The results of this study are as follows. First, it is analyzed that the service quality recognized by the nursing care workers engaged in public and private nonprofit organizations is higher than that of private commercial organizations. Second, the larger the institution, the higher the service quality perceived by care givers. Third, as the service quality sub-factors, the shorter the establishment period, the higher the reliability and the higher the reliability of the nursing care workers engaged in the public and private nonprofit organizations than the commercial non-profit organizations. Fourth, as for the commercial and nonprofit organizations, it is analyzed that the care givers engaged in non-profit organizations are more aware of the quality of care than the care givers engaged in large organizations. Fifth, in demographic characteristics, care givers with high education level showed higher self-perceived quality of service. Sixth, the job characteristics showed a positive(+) effect on the quality of service for day care workers and those who did not have a job turnover. The results of this study are as follows: First, the nonprofit organization should maintain a public nature and provide stable long-term care services by restricting the institutional share of the profit organization to a certain extent, It is necessary to establish measures to reduce Second, the elderly nursing facility that will be established later needs to revise the policy in the direction of establishing facilities of a certain size or more, and it needs a specialization policy of small facilities that can maximize the strength of small facilities that can have the environment like home. Do. Third, if you have only a current medical certificate, you need to raise the qualification that you are allowed to enter without any condition. Fourth, due to the aging of nursing care workers, it is urgent to increase the number of weekly work and reduce the number of night work. In addition, in this study, it is necessary that the care giver without experience of turnover has higher quality of service than the care giver with experience of turnover, so it is necessary to deeply grasp the cause of departure of care giver and reflect it in the management of the staff. However, this study has limitations in evaluating the quality of service quality by evaluating service quality based on service provider. Therefore, in the subsequent study, the quality of service of the user or the care giver is measured together, and more objective and sophisticated research is conducted on the quality of each service they perceive, In-depth follow-up research is required.
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