보육교사의 직무환경, 심리적 소진과 영유아권리존중 보육실행과의 관계 The relation of child care teacher's psychological burnout and working environment to the child care practice respecting rights of children원문보기
본 연구는 어린이집 보육교사의 직무환경, 심리적 소진과 영유아권리존중 보육실행과의 관계를 알아보는 데에 목적이 있었다. 연구 대상은 경기도 북부 지역 소재의 어린이집에 재직 중인 보육교사 중 국공립어린이집 95명, 법인어린이집 12명, 직장어린이집 35명, 민간어린이집 60명, 가정어린이집 28명 총 215명의 설문을 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS 25 통계프로그램을 이용하여 평균과 ...
본 연구는 어린이집 보육교사의 직무환경, 심리적 소진과 영유아권리존중 보육실행과의 관계를 알아보는 데에 목적이 있었다. 연구 대상은 경기도 북부 지역 소재의 어린이집에 재직 중인 보육교사 중 국공립어린이집 95명, 법인어린이집 12명, 직장어린이집 35명, 민간어린이집 60명, 가정어린이집 28명 총 215명의 설문을 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS 25 통계프로그램을 이용하여 평균과 표준편차를 구하고 집단 간 차이를 알아보기 위하여 t검증, ANOVA를 하고, Scheffe 검증을 실시하였다. 변인간의 관계를 알아보기 위해 적률상관계수를 구하고, 직무환경과 심리적 소진이 영유아권리존중 보육실행에 미치는 영향을 알아보기 위해 중다회귀분석을 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 직무환경 지각은 5점 만점에 평균 4.06점으로서 비교적 양호하였다. 직무환경 요인 중 동료의 지지와 원장의 지지가 상대적으로 높고 의사결정 참여정도가 가장 낮았다. 원장의 지지는 경력 1년 미만, 5년 이상 10년 미만의 교사가 가장 높게 지각하고, 주임교사나 원감이 평교사보다 높게 지각하였다. 동료 지지는 주임, 원감, 교사가 보조교사보다 높게 지각하고 의사결정 참여는 주임이나 원감이 나머지 교사보다 더 높게 지각하였다. 결혼여부, 교사의 양성기관, 담당영유아 연령, 교사의 연령, 어린이집 설립유형별로는 차이가 없었다. 둘째, 심리적 소진은 5점 만점에 2.07점으로 높지는 않았다. 하위 요인으로는 정서적 고갈이 가장 높고 비인간화 요인이 가장 낮았다. 정서고갈은 교사가 보조 교사보다 높았고, 성취감 감소는 교사가 주임이나 원감보다 낮고 직장 어린이집 교사가 민간이나 가정 어린이집 교사보다 낮았다. 그러나 교사 양성기관, 담당영유아 연령별로는 차이가 없었다. 셋째, 영유아권리존중 보육실행은 5점 만점에 4.13점으로 비교적 양호하다. 하위 요인은 아동 일과 존중이 아동의 이익 존중 점수보다 높았다. 영유아권리존중 보육실행 점수는 경력 10년 이상의 교사가 3년 미만의 교사보다 높고, 주임, 원감이 기타 교사보다, 혼합연령 담당교사가 기타 연령반 교사보다 각각 높았다. 그러나 교사의 결혼여부, 교사 양성기관, 연령, 어린이집 설립유형 간에는 점수가 차이가 없었다. 넷째, 보육교사의 직무환경 지각이 좋을수록 영유아권리존중 보육실행은 높았다, 다섯째, 보육교사의 심리적 소진이 높을수록 영유아권리존중 보육실행은 낮았다. 여섯째, 직무환경과 심리적 소진이 영유아권리존중보육실행을 약 51.8% 결정해주었다. 이중에서 직무환경이 28.5% 정적 영향을 주었고 심리적 소진이 추가적으로 23.3% 부적 영향을 주었다.
본 연구는 어린이집 보육교사의 직무환경, 심리적 소진과 영유아권리존중 보육실행과의 관계를 알아보는 데에 목적이 있었다. 연구 대상은 경기도 북부 지역 소재의 어린이집에 재직 중인 보육교사 중 국공립어린이집 95명, 법인어린이집 12명, 직장어린이집 35명, 민간어린이집 60명, 가정어린이집 28명 총 215명의 설문을 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS 25 통계프로그램을 이용하여 평균과 표준편차를 구하고 집단 간 차이를 알아보기 위하여 t검증, ANOVA를 하고, Scheffe 검증을 실시하였다. 변인간의 관계를 알아보기 위해 적률상관계수를 구하고, 직무환경과 심리적 소진이 영유아권리존중 보육실행에 미치는 영향을 알아보기 위해 중다회귀분석을 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 직무환경 지각은 5점 만점에 평균 4.06점으로서 비교적 양호하였다. 직무환경 요인 중 동료의 지지와 원장의 지지가 상대적으로 높고 의사결정 참여정도가 가장 낮았다. 원장의 지지는 경력 1년 미만, 5년 이상 10년 미만의 교사가 가장 높게 지각하고, 주임교사나 원감이 평교사보다 높게 지각하였다. 동료 지지는 주임, 원감, 교사가 보조교사보다 높게 지각하고 의사결정 참여는 주임이나 원감이 나머지 교사보다 더 높게 지각하였다. 결혼여부, 교사의 양성기관, 담당영유아 연령, 교사의 연령, 어린이집 설립유형별로는 차이가 없었다. 둘째, 심리적 소진은 5점 만점에 2.07점으로 높지는 않았다. 하위 요인으로는 정서적 고갈이 가장 높고 비인간화 요인이 가장 낮았다. 정서고갈은 교사가 보조 교사보다 높았고, 성취감 감소는 교사가 주임이나 원감보다 낮고 직장 어린이집 교사가 민간이나 가정 어린이집 교사보다 낮았다. 그러나 교사 양성기관, 담당영유아 연령별로는 차이가 없었다. 셋째, 영유아권리존중 보육실행은 5점 만점에 4.13점으로 비교적 양호하다. 하위 요인은 아동 일과 존중이 아동의 이익 존중 점수보다 높았다. 영유아권리존중 보육실행 점수는 경력 10년 이상의 교사가 3년 미만의 교사보다 높고, 주임, 원감이 기타 교사보다, 혼합연령 담당교사가 기타 연령반 교사보다 각각 높았다. 그러나 교사의 결혼여부, 교사 양성기관, 연령, 어린이집 설립유형 간에는 점수가 차이가 없었다. 넷째, 보육교사의 직무환경 지각이 좋을수록 영유아권리존중 보육실행은 높았다, 다섯째, 보육교사의 심리적 소진이 높을수록 영유아권리존중 보육실행은 낮았다. 여섯째, 직무환경과 심리적 소진이 영유아권리존중보육실행을 약 51.8% 결정해주었다. 이중에서 직무환경이 28.5% 정적 영향을 주었고 심리적 소진이 추가적으로 23.3% 부적 영향을 주었다.
The aim of this research was to look into the relation of child care teachers' psychological burnout and working environment to the childcare practice respecting rights of children. The survey was conducted and analysed among 215 employed teachers of daycare centers located in northern part of Kyong...
The aim of this research was to look into the relation of child care teachers' psychological burnout and working environment to the childcare practice respecting rights of children. The survey was conducted and analysed among 215 employed teachers of daycare centers located in northern part of Kyonggi province. (95 teachers from public daycare centers, 12 from corporate daycare centers, 35 from workplace nurseries, 60 from private daycare centers, 28 from home nursery facilities. With the collected data, the average number and the standard deviation was calculated using SPSS 25 statistical program. T verification, ANOVA, Scheffe verification was performed to investigate the group difference. As to explore the relation between variables, product-moment correlation coefficient was calculated. To investigate the effect of child care teachers' psychological burnout and working environment on the practice of childcare respecting rights of children, multiple regression analysis was used. The results of this research are like below.
First, childcare teachers' evaluation on their working environment was 4.06 on average out of 5 full points, which is relatively a good mark. Among the factors of working environment, the support of fellow teachers and the director rated considerably high. Teachers with the career less than 1 year, the ones with more than 5 to 10 years rated the highest points and teachers in charge, assistant directors rated higher than regular teachers. Regarding the support of fellow teachers, teachers in charge, assistant directors, regular teachers rated higher than assistant teachers. About the participation in decision making, teachers in charge and assistant directors rated higher than the rest group. Marital status, graduated training institutes, the age of infants in charge, the ages of teachers, types of establishment didn't show any difference in number.
Second, psychological burnout didn't hold a high rank, as 2.07 out of 5points. Looking in to subfactors, emotional exhaustion ranked the highest and depersonalization factor took up the lowest. Regarding the emotional exhaustion, regular teachers rated higher than assistant teachers. About the lack accomplishment, regular teachers rated lower than teachers in charge or assistant directors. In the same way, workplace nursery teachers rated lower than private day care teachers or nursery home teachers. However, teacher training institutes, the age of infants in charge didn't show any difference in number.
Third, the practice of childcare respecting rights of children was accounted for 4.13 out of 5, which relatively is a good result. Analysing subfactors, respect on child's daily schedule held a higher rank than the respect on their interest. Teachers with career of more than 10 years rated higher than the ones with career less than 3years. Teachers in charge, assistant directors rated higher than the rest group. Teachers in charge of infants with mixed age rated higher than the ones who are in charge of infants with the same age. However, marital status, graduated training institutes, the age of infants in charge, the ages of teachers, types of establishment didn't show any difference in number.
Fourth, the higher level of satisfaction chirdcare teachers keep in their working environment, the better they practiced childcare respecting rights of children. Fifth, the bigger psychological burnout child care teachers get, the less respect for the rights of children they practiced when childcaring.
Sixth, child care teachers' psychological burnout and working environment had 51.8% consequence for the practice of childcare respecting rights of children. Specifically, psychological burnout had 23.3% and working environment 28.5% negative effect on it.
The aim of this research was to look into the relation of child care teachers' psychological burnout and working environment to the childcare practice respecting rights of children. The survey was conducted and analysed among 215 employed teachers of daycare centers located in northern part of Kyonggi province. (95 teachers from public daycare centers, 12 from corporate daycare centers, 35 from workplace nurseries, 60 from private daycare centers, 28 from home nursery facilities. With the collected data, the average number and the standard deviation was calculated using SPSS 25 statistical program. T verification, ANOVA, Scheffe verification was performed to investigate the group difference. As to explore the relation between variables, product-moment correlation coefficient was calculated. To investigate the effect of child care teachers' psychological burnout and working environment on the practice of childcare respecting rights of children, multiple regression analysis was used. The results of this research are like below.
First, childcare teachers' evaluation on their working environment was 4.06 on average out of 5 full points, which is relatively a good mark. Among the factors of working environment, the support of fellow teachers and the director rated considerably high. Teachers with the career less than 1 year, the ones with more than 5 to 10 years rated the highest points and teachers in charge, assistant directors rated higher than regular teachers. Regarding the support of fellow teachers, teachers in charge, assistant directors, regular teachers rated higher than assistant teachers. About the participation in decision making, teachers in charge and assistant directors rated higher than the rest group. Marital status, graduated training institutes, the age of infants in charge, the ages of teachers, types of establishment didn't show any difference in number.
Second, psychological burnout didn't hold a high rank, as 2.07 out of 5points. Looking in to subfactors, emotional exhaustion ranked the highest and depersonalization factor took up the lowest. Regarding the emotional exhaustion, regular teachers rated higher than assistant teachers. About the lack accomplishment, regular teachers rated lower than teachers in charge or assistant directors. In the same way, workplace nursery teachers rated lower than private day care teachers or nursery home teachers. However, teacher training institutes, the age of infants in charge didn't show any difference in number.
Third, the practice of childcare respecting rights of children was accounted for 4.13 out of 5, which relatively is a good result. Analysing subfactors, respect on child's daily schedule held a higher rank than the respect on their interest. Teachers with career of more than 10 years rated higher than the ones with career less than 3years. Teachers in charge, assistant directors rated higher than the rest group. Teachers in charge of infants with mixed age rated higher than the ones who are in charge of infants with the same age. However, marital status, graduated training institutes, the age of infants in charge, the ages of teachers, types of establishment didn't show any difference in number.
Fourth, the higher level of satisfaction chirdcare teachers keep in their working environment, the better they practiced childcare respecting rights of children. Fifth, the bigger psychological burnout child care teachers get, the less respect for the rights of children they practiced when childcaring.
Sixth, child care teachers' psychological burnout and working environment had 51.8% consequence for the practice of childcare respecting rights of children. Specifically, psychological burnout had 23.3% and working environment 28.5% negative effect on it.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.