청소년들이 다양하고 빠르게 변화하는 새로운 환경에 적응하고 자신의 적성과 소질에 맞는 진로를 충분히 탐색할 수 있는 계기를 마련하기 위해 중학교 1학년을 대상으로 자유학기제가 전면 실시되고 있다. 초반에는 자유학기제가 진로탐색을 중점으로 추진하다 2015 개정 교육과정과 연계하여 학생들이 꿈과 끼를 찾고, 토론·실습 등 학생 참여 형 수업 중심으로 개선하게 되었다. 또한, 진로탐색 활동 등 다양한 체험 활동이 가능하도록 단위학교별로 교육과정을 유연하게 운영하게 되었다. 이러한 자유학기제의 배경에서 창의적으로 생각하고 주도적 실행 역량을 키우기 위한 독서의 중요성이 증대되었고, 2015 개정 교육과정의 ...
청소년들이 다양하고 빠르게 변화하는 새로운 환경에 적응하고 자신의 적성과 소질에 맞는 진로를 충분히 탐색할 수 있는 계기를 마련하기 위해 중학교 1학년을 대상으로 자유학기제가 전면 실시되고 있다. 초반에는 자유학기제가 진로탐색을 중점으로 추진하다 2015 개정 교육과정과 연계하여 학생들이 꿈과 끼를 찾고, 토론·실습 등 학생 참여 형 수업 중심으로 개선하게 되었다. 또한, 진로탐색 활동 등 다양한 체험 활동이 가능하도록 단위학교별로 교육과정을 유연하게 운영하게 되었다. 이러한 자유학기제의 배경에서 창의적으로 생각하고 주도적 실행 역량을 키우기 위한 독서의 중요성이 증대되었고, 2015 개정 교육과정의 창의융합 사고 함양을 위한 독서기반 교육과정 연계의 중요성을 강조하게 되었다. 이런 교육과정의 변화에 맞춰 독서기반시설이 갖추어져 있으며 독서교육이 제대로 실현될 수 있는 학교도서관의 역할이 중요하게 되었다. 본 연구에서는 자유학기제의 요구에 맞춰 학교도서관이 최대한 어떻게 지원할 수 있으며, 이를 통하여 학교도서관을 학교교육의 중심으로 활성화 시킬 수 있는지 방안을 연구하고자 하였다. 이를 위해 첫 번째로, 경기도 지역 자유학기제와 관련하여 활발하게 운영되는 학교도서관 6곳의 사서·사서교사를 대상으로 심층면담을 실시하였다. 자유학기제와 관련한 학교도서관 운영의 성공사례와, 운영 시 제약 및 문제점, 전담인력으로서 제안사항 등을 질의 하였다. 이를 통한 시사점으로 학교도서관에서 자유학기제와 관련한 많은 동아리 활동 및 행사, 창의체험 활동 등이 진행되고 있지만, 대부분 방과 후에 이루어지는 선택 활동이다 보니 좋은 수업과 프로그램이라도 일회성으로 끝나고 연계되어 전개되지 못하는 한계점이 있었다. 이에 적절한 시수부여와 체계적인 프로그램 설계의 필요성이 제기되었다. 두 번째로 학교도서관 실제사례 분석을 위해 최근 자유학기제에 맞추어 공간구성을 개선한 경기도 지역 호평중학교 공간구성을 분석 하였고, 수업사례 연구를 위해 공주 중학교와 남양주 별가람 중학교 실제 수업사례와 경기도 지역 학교도서관 사서·사서교사 학습동아리가 개발하고 실시한 창의체험활동을 분석 하였다. 이를 통한 시사점은 공간적인 측면으로 자유학기제 특성에 맞춘 공간의 확보와 환경 구성의 필요성이 제기 되었다. 수업 측면으로는 자유학기제에서 교과 융합수업을 강조하는 만큼 학교도서관을 활용한 타 교과와의 연계·협력수업과 더불어 학교도서관에서 제공하는 다양한 진로탐색 활동, 창의체험활동을 개발하고 활발하게 이루어질 수 있도록 적극적으로 노력해야 한다는 것이다. 세 번째로 가장 최근 자유학기제 기간 학교도서관을 활용한 경험이 있는 경기도 지역 중학교 학생들을 대상으로 학교도서관 만족도에 대한 설문조사를 실시하였다. 자유학기제와 관련하여 학교도서관을 활발하게 이용하는 경기도 지역 중학교 학교도서관 6곳의 1학년 학생 122명을 대상으로 하였다. 현재 이루어지고 있는 자유학기제에 따른 학교도서관의 지원 및 역할을 알아보고, 자유학기제 지원을 위한 도서관 공간구성, 연계·협력수업, 정보센터로서의 역할, 사서교사의 역할 등을 전반적으로 고찰 하였다. 수립된 설문자료는 SPSS ver.21.0을 통해 분석하였고, 구체적인 자료처리는 빈도분석 및 기술통계, 교차검증 및 카이스퀘어, t검증을 실시하였다. 이를 통한 시사점은 공간구성면에서 자유학기제 특성에 맞춘 세부적 기능을 고려한 구성과 환경 조성의 필요성, 학교도서관 연계·협력수업의 확대와 정보매체를 활용한 정보 활용 수업을 위한 기반 마련, 학교도서관에서의 수업과 다양한 활동들이 원활하게 이루어질 수 있는 사서·사서교사의 적극적인 역할 인식과 역량강화의 필요성이다. 네 번째로 자유학기제 기간 학교도서관 이용 후 인식변화를 연구하였다. 방법은 학생들의 이용만족도 조사와 동일한 설문조사 방법과 내용으로 이루어졌으며 이를 통한 시사점은 자유학기제 지원을 위한 학교도서관의 노력으로 이용 후 학생들의 인식변화는 긍정적이었다. 다만 약간 높아진 수치의 변화로 좀 더 적극적으로 학생들을 학교도서관으로 이끌어야 할 필요성이 제기되었다. 위의 심층연구와 설문연구를 종합하여 활성화 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 학생들의 학교도서관 경험 확대 및 필요성 인식을 높여야 한다. 이를 위해 학교도서관을 활용하는 수업의 비중을 높여 학생들이 과제 및 문제해결을 위해 학교도서관에서 책을 찾고 정보탐색을 할 수 있도록 하여 학교도서관 의존율을 높이는 방법을 제안한다. 둘째, 자유학기제를 위한 학교도서관의 공간 구성에 있어 자유학기제 특성에 맞춘 세부적인 기능을 고려한 구성과 환경 조성이 필요하다. 셋째, 자유학기제 시행으로 단위학교별 유연한 교육과정 편성과 운영이 가능해짐에 따라 교육과정과 연계한 타 교과와의 통합·융합 독서 프로그램을 기획하고 사서교사의 단독수업 시수확보와 학교도서관에서의 연계·협력수업을 적극적으로 편성하길 제안한다. 넷째, 자유학기제는 학습효과를 높일 수 있는 학생 참여·활동 형 수업을 강화하고 있는 만큼 학교도서관 사서·사서교사는 진로 및 자유학기 연계 독서기반 프로젝트 활동들을 기획 운영하고, 다양한 진로탐색 및 창의적 체험활동을 적극적으로 지원하길 제안한다. 다섯째, 학교도서관의 단체 수업 공간에 무선 인터넷을 이용할 수 있는 기반을 마련하고, 크롬북과 같이 무선으로 정보검색과 정보 활용을 손쉽게 할 수 있는 정보매체를 학생 수대로 충분히 마련하여, 정보매체와 함께 학교도서관 자료도 함께 이용할 수 있도록 지원하길 제안한다. 여섯째, 사서교사는 다른 교과교사와의 협력 체제를 구축 하여 학교도서관 협력수업을 좀 더 적극적으로 전개해 나가야 하며, 사서는 교육적 역할의 한계를 고려하여 정규수업 외 독서동아리 활동 및 독서체험활동을 중심으로 교육적 영역을 확대해 나가길 제안한다. 더불어 동료사서·사서교사와 독서기반 수업 실천 사례들을 서로 공유하고 독서교육 연수, 독서중심 연구회 및 전문적학습공동체를 운영함으로써 독서교육의 전문가로서의 역량 강화 힘쓰길 제안한다.
청소년들이 다양하고 빠르게 변화하는 새로운 환경에 적응하고 자신의 적성과 소질에 맞는 진로를 충분히 탐색할 수 있는 계기를 마련하기 위해 중학교 1학년을 대상으로 자유학기제가 전면 실시되고 있다. 초반에는 자유학기제가 진로탐색을 중점으로 추진하다 2015 개정 교육과정과 연계하여 학생들이 꿈과 끼를 찾고, 토론·실습 등 학생 참여 형 수업 중심으로 개선하게 되었다. 또한, 진로탐색 활동 등 다양한 체험 활동이 가능하도록 단위학교별로 교육과정을 유연하게 운영하게 되었다. 이러한 자유학기제의 배경에서 창의적으로 생각하고 주도적 실행 역량을 키우기 위한 독서의 중요성이 증대되었고, 2015 개정 교육과정의 창의융합 사고 함양을 위한 독서기반 교육과정 연계의 중요성을 강조하게 되었다. 이런 교육과정의 변화에 맞춰 독서기반시설이 갖추어져 있으며 독서교육이 제대로 실현될 수 있는 학교도서관의 역할이 중요하게 되었다. 본 연구에서는 자유학기제의 요구에 맞춰 학교도서관이 최대한 어떻게 지원할 수 있으며, 이를 통하여 학교도서관을 학교교육의 중심으로 활성화 시킬 수 있는지 방안을 연구하고자 하였다. 이를 위해 첫 번째로, 경기도 지역 자유학기제와 관련하여 활발하게 운영되는 학교도서관 6곳의 사서·사서교사를 대상으로 심층면담을 실시하였다. 자유학기제와 관련한 학교도서관 운영의 성공사례와, 운영 시 제약 및 문제점, 전담인력으로서 제안사항 등을 질의 하였다. 이를 통한 시사점으로 학교도서관에서 자유학기제와 관련한 많은 동아리 활동 및 행사, 창의체험 활동 등이 진행되고 있지만, 대부분 방과 후에 이루어지는 선택 활동이다 보니 좋은 수업과 프로그램이라도 일회성으로 끝나고 연계되어 전개되지 못하는 한계점이 있었다. 이에 적절한 시수부여와 체계적인 프로그램 설계의 필요성이 제기되었다. 두 번째로 학교도서관 실제사례 분석을 위해 최근 자유학기제에 맞추어 공간구성을 개선한 경기도 지역 호평중학교 공간구성을 분석 하였고, 수업사례 연구를 위해 공주 중학교와 남양주 별가람 중학교 실제 수업사례와 경기도 지역 학교도서관 사서·사서교사 학습동아리가 개발하고 실시한 창의체험활동을 분석 하였다. 이를 통한 시사점은 공간적인 측면으로 자유학기제 특성에 맞춘 공간의 확보와 환경 구성의 필요성이 제기 되었다. 수업 측면으로는 자유학기제에서 교과 융합수업을 강조하는 만큼 학교도서관을 활용한 타 교과와의 연계·협력수업과 더불어 학교도서관에서 제공하는 다양한 진로탐색 활동, 창의체험활동을 개발하고 활발하게 이루어질 수 있도록 적극적으로 노력해야 한다는 것이다. 세 번째로 가장 최근 자유학기제 기간 학교도서관을 활용한 경험이 있는 경기도 지역 중학교 학생들을 대상으로 학교도서관 만족도에 대한 설문조사를 실시하였다. 자유학기제와 관련하여 학교도서관을 활발하게 이용하는 경기도 지역 중학교 학교도서관 6곳의 1학년 학생 122명을 대상으로 하였다. 현재 이루어지고 있는 자유학기제에 따른 학교도서관의 지원 및 역할을 알아보고, 자유학기제 지원을 위한 도서관 공간구성, 연계·협력수업, 정보센터로서의 역할, 사서교사의 역할 등을 전반적으로 고찰 하였다. 수립된 설문자료는 SPSS ver.21.0을 통해 분석하였고, 구체적인 자료처리는 빈도분석 및 기술통계, 교차검증 및 카이스퀘어, t검증을 실시하였다. 이를 통한 시사점은 공간구성면에서 자유학기제 특성에 맞춘 세부적 기능을 고려한 구성과 환경 조성의 필요성, 학교도서관 연계·협력수업의 확대와 정보매체를 활용한 정보 활용 수업을 위한 기반 마련, 학교도서관에서의 수업과 다양한 활동들이 원활하게 이루어질 수 있는 사서·사서교사의 적극적인 역할 인식과 역량강화의 필요성이다. 네 번째로 자유학기제 기간 학교도서관 이용 후 인식변화를 연구하였다. 방법은 학생들의 이용만족도 조사와 동일한 설문조사 방법과 내용으로 이루어졌으며 이를 통한 시사점은 자유학기제 지원을 위한 학교도서관의 노력으로 이용 후 학생들의 인식변화는 긍정적이었다. 다만 약간 높아진 수치의 변화로 좀 더 적극적으로 학생들을 학교도서관으로 이끌어야 할 필요성이 제기되었다. 위의 심층연구와 설문연구를 종합하여 활성화 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 학생들의 학교도서관 경험 확대 및 필요성 인식을 높여야 한다. 이를 위해 학교도서관을 활용하는 수업의 비중을 높여 학생들이 과제 및 문제해결을 위해 학교도서관에서 책을 찾고 정보탐색을 할 수 있도록 하여 학교도서관 의존율을 높이는 방법을 제안한다. 둘째, 자유학기제를 위한 학교도서관의 공간 구성에 있어 자유학기제 특성에 맞춘 세부적인 기능을 고려한 구성과 환경 조성이 필요하다. 셋째, 자유학기제 시행으로 단위학교별 유연한 교육과정 편성과 운영이 가능해짐에 따라 교육과정과 연계한 타 교과와의 통합·융합 독서 프로그램을 기획하고 사서교사의 단독수업 시수확보와 학교도서관에서의 연계·협력수업을 적극적으로 편성하길 제안한다. 넷째, 자유학기제는 학습효과를 높일 수 있는 학생 참여·활동 형 수업을 강화하고 있는 만큼 학교도서관 사서·사서교사는 진로 및 자유학기 연계 독서기반 프로젝트 활동들을 기획 운영하고, 다양한 진로탐색 및 창의적 체험활동을 적극적으로 지원하길 제안한다. 다섯째, 학교도서관의 단체 수업 공간에 무선 인터넷을 이용할 수 있는 기반을 마련하고, 크롬북과 같이 무선으로 정보검색과 정보 활용을 손쉽게 할 수 있는 정보매체를 학생 수대로 충분히 마련하여, 정보매체와 함께 학교도서관 자료도 함께 이용할 수 있도록 지원하길 제안한다. 여섯째, 사서교사는 다른 교과교사와의 협력 체제를 구축 하여 학교도서관 협력수업을 좀 더 적극적으로 전개해 나가야 하며, 사서는 교육적 역할의 한계를 고려하여 정규수업 외 독서동아리 활동 및 독서체험활동을 중심으로 교육적 영역을 확대해 나가길 제안한다. 더불어 동료사서·사서교사와 독서기반 수업 실천 사례들을 서로 공유하고 독서교육 연수, 독서중심 연구회 및 전문적학습공동체를 운영함으로써 독서교육의 전문가로서의 역량 강화 힘쓰길 제안한다.
The free semester system is in full force for first-year middle school students in order to provide opportunities for teens to adapt to a diverse and rapidly changing new environment and fully explore their career path to suit their aptitude and aptitude. In the beginning, the free semester system f...
The free semester system is in full force for first-year middle school students in order to provide opportunities for teens to adapt to a diverse and rapidly changing new environment and fully explore their career path to suit their aptitude and aptitude. In the beginning, the free semester system focuses on career exploration. In conjunction with the 2015 revised curriculum, students were able to find their dreams and talents, and to improve them with a focus on student-participating classes, such as discussion and practice. In addition, the school operated its curriculum flexibly by unit schools to enable diverse experience activities such as career exploration activities. Against this backdrop of the free semester system, the importance of reading to think creatively and develop leading performance skills was increased, and the importance of linking the reading-based curriculum to foster creative convergence thinking in the 2015 revised curriculum. In line with these changes in the curriculum, the school library's role has become important, as reading infrastructure has been established and reading education can be properly realized. In this study, we wanted to study how the school library could support as much as possible in accordance with the requirements of the free semester system, so that the school library could be activated as the center of school education. To this end, the in-depth interview was conducted for librarians and librarians at six actively operated school libraries in connection with the free semester system in Gyeonggi-do. They inquired about the success of the operation of the school library with regard to the free semester system, restrictions and problems in operation, and suggestions as dedicated personnel. Although many club activities, events, and creative experience activities related to the free semester system are under way in the school library, there were limitations that even good classes and programs could not be developed in connection with one-time work since most of them were selected after school. This raised the need for proper timekeeping and systematic program design. Second, we analyzed the spatial composition of Hopyeong Middle School in Gyeonggi-do, which recently improved its spatial composition in line with the free semester system, and analyzed the creative experience activities developed and conducted by Gongju Middle School and Namyangju Byeolgaram Middle School and a librarian and librarian study club in Gyeonggi-do to study the class case. The implications of this were the spatial aspects, which raised the need to secure space tailored to the characteristics of the free semester system and to organize the environment. In terms of classes, since the free semester system emphasizes convergence classes, the government should actively work to develop diverse career and creative experience activities provided by the school library, as well as link-up and cooperation classes with other subjects using the school library. Third, the most recent survey was conducted on the satisfaction level of the school library for middle school students in Gyeonggi-do, who had used the school library during the free semester system. In connection with the free semester system, 122 first-year students from six middle school libraries in Gyeonggi-do Province actively used the school library. It recognized the support and role of the school library according to the current free semester system, and considered overall library space composition, connection and cooperation classes, role as information center, and role of librarian in support of the free semester system. The established survey data were analyzed through the SPSS ver.21.0, and specific data processing was performed by frequency analysis and technical statistics, cross-checking, and kisequare and t-verification. The implications of this are the need to organize and create the environment considering the specific functions tailored to the characteristics of the free semester system in terms of space composition, the need to expand the school library connection and cooperation classes, lay the foundation for information-use classes using information media, and actively recognize the role and capacity of librarians and librarians to facilitate classes and various activities in the school library. Fourth, we studied the change in perception after using the school library during the free semester system. The method consisted of the same survey method and contents as the students' satisfaction survey, and the implications of the survey were positive changes in students' perception after using it due to the efforts of the school library to support the free semester system. However, the slightly higher figure raised the need to more actively lead students to school libraries. When the activation measures are presented by summing up the in-depth studies and the survey studies above. First, students should expand their school library experience and increase awareness of the need. To this end, the government proposes to increase the percentage of classes that utilize school libraries so that students can find books and search for information in school libraries for homework and problem solving, thereby increasing the dependency rate of school libraries. Second, the composition of the space in the school library for the free semester system requires the organization and environment composition considering the detailed functions tailored to the characteristics of the free semester system. Third, as the free semester system enables the formation and operation of flexible curriculum for each unit school, it is proposed to plan an integrated and integrated reading program with other subjects linked to the curriculum and to actively organize independent and cooperative classes at the school library. Fourth, since the free semester system is strengthening classes for students' participation and activities, the librarian and librarian of the school library proposes to plan and operate activities for reading-based projects linking career and free semester, and actively support various career exploration and creative experience activities. Fifth, it is proposed to provide a foundation for wireless Internet access in the school library's group classroom space, and to provide enough information media for students to easily search for information and utilize information through radio, such as chrome books, to support the use of school library materials along with information media. Sixth, the librarian should establish a cooperative system with other teachers to actively develop cooperative classes in the school library, and the librarian proposes to expand the educational scope, focusing on reading club activities and reading experience activities other than regular classes, taking into account the limitations of the educational role. In addition, it is proposed to work hard as an expert in reading education by sharing examples of practice of reading-based classes with fellow librarians and librarians and by operating reading-based study sessions, reading-oriented research sessions and professional learning communities.
The free semester system is in full force for first-year middle school students in order to provide opportunities for teens to adapt to a diverse and rapidly changing new environment and fully explore their career path to suit their aptitude and aptitude. In the beginning, the free semester system focuses on career exploration. In conjunction with the 2015 revised curriculum, students were able to find their dreams and talents, and to improve them with a focus on student-participating classes, such as discussion and practice. In addition, the school operated its curriculum flexibly by unit schools to enable diverse experience activities such as career exploration activities. Against this backdrop of the free semester system, the importance of reading to think creatively and develop leading performance skills was increased, and the importance of linking the reading-based curriculum to foster creative convergence thinking in the 2015 revised curriculum. In line with these changes in the curriculum, the school library's role has become important, as reading infrastructure has been established and reading education can be properly realized. In this study, we wanted to study how the school library could support as much as possible in accordance with the requirements of the free semester system, so that the school library could be activated as the center of school education. To this end, the in-depth interview was conducted for librarians and librarians at six actively operated school libraries in connection with the free semester system in Gyeonggi-do. They inquired about the success of the operation of the school library with regard to the free semester system, restrictions and problems in operation, and suggestions as dedicated personnel. Although many club activities, events, and creative experience activities related to the free semester system are under way in the school library, there were limitations that even good classes and programs could not be developed in connection with one-time work since most of them were selected after school. This raised the need for proper timekeeping and systematic program design. Second, we analyzed the spatial composition of Hopyeong Middle School in Gyeonggi-do, which recently improved its spatial composition in line with the free semester system, and analyzed the creative experience activities developed and conducted by Gongju Middle School and Namyangju Byeolgaram Middle School and a librarian and librarian study club in Gyeonggi-do to study the class case. The implications of this were the spatial aspects, which raised the need to secure space tailored to the characteristics of the free semester system and to organize the environment. In terms of classes, since the free semester system emphasizes convergence classes, the government should actively work to develop diverse career and creative experience activities provided by the school library, as well as link-up and cooperation classes with other subjects using the school library. Third, the most recent survey was conducted on the satisfaction level of the school library for middle school students in Gyeonggi-do, who had used the school library during the free semester system. In connection with the free semester system, 122 first-year students from six middle school libraries in Gyeonggi-do Province actively used the school library. It recognized the support and role of the school library according to the current free semester system, and considered overall library space composition, connection and cooperation classes, role as information center, and role of librarian in support of the free semester system. The established survey data were analyzed through the SPSS ver.21.0, and specific data processing was performed by frequency analysis and technical statistics, cross-checking, and kisequare and t-verification. The implications of this are the need to organize and create the environment considering the specific functions tailored to the characteristics of the free semester system in terms of space composition, the need to expand the school library connection and cooperation classes, lay the foundation for information-use classes using information media, and actively recognize the role and capacity of librarians and librarians to facilitate classes and various activities in the school library. Fourth, we studied the change in perception after using the school library during the free semester system. The method consisted of the same survey method and contents as the students' satisfaction survey, and the implications of the survey were positive changes in students' perception after using it due to the efforts of the school library to support the free semester system. However, the slightly higher figure raised the need to more actively lead students to school libraries. When the activation measures are presented by summing up the in-depth studies and the survey studies above. First, students should expand their school library experience and increase awareness of the need. To this end, the government proposes to increase the percentage of classes that utilize school libraries so that students can find books and search for information in school libraries for homework and problem solving, thereby increasing the dependency rate of school libraries. Second, the composition of the space in the school library for the free semester system requires the organization and environment composition considering the detailed functions tailored to the characteristics of the free semester system. Third, as the free semester system enables the formation and operation of flexible curriculum for each unit school, it is proposed to plan an integrated and integrated reading program with other subjects linked to the curriculum and to actively organize independent and cooperative classes at the school library. Fourth, since the free semester system is strengthening classes for students' participation and activities, the librarian and librarian of the school library proposes to plan and operate activities for reading-based projects linking career and free semester, and actively support various career exploration and creative experience activities. Fifth, it is proposed to provide a foundation for wireless Internet access in the school library's group classroom space, and to provide enough information media for students to easily search for information and utilize information through radio, such as chrome books, to support the use of school library materials along with information media. Sixth, the librarian should establish a cooperative system with other teachers to actively develop cooperative classes in the school library, and the librarian proposes to expand the educational scope, focusing on reading club activities and reading experience activities other than regular classes, taking into account the limitations of the educational role. In addition, it is proposed to work hard as an expert in reading education by sharing examples of practice of reading-based classes with fellow librarians and librarians and by operating reading-based study sessions, reading-oriented research sessions and professional learning communities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.