중년여성의 인문그림책 경험 연구 : - 독서토론 내용을 중심으로 A study on the middle-aged women's experience of reading humanities picture books- focusing on the contents of reading discussion원문보기
본 연구는 독서토론 내용을 중심으로 중년여성의 인문그림책 경험을 살펴 본 질적 연구다. 중년여성들은 신체적·심리적·사회적 변화를 겪으며 삶의 전환기를 맞는다. 인생의 전환점에 선 중년여성 대부분은 나는 누구인가, 어떻게 살아야 하는가라는 본질적인 질문을 품게 된다. 이에 본 연구에서는 중년여성의 자아정체성과 삶의 의미가 인문그림책 경험에서 어떻게 나타나는가를 살펴보고 기술하는 데 목적이 있다.
본 연구 목적을 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 인문그림책 토론 경험에서 중년여성의 자아정체성은 어떻게 드러나는가? 둘째, 인문그림책 토론 경험에서 중년여성의 삶의 의미는 어떻게 드러나는가?
이상의 연구 과제를 수행하기 위해 서울시 G구에 거주하는 중년여성 10명을 대상으로 총 11차시 중 프로그램 안내 및 설문지 작성 1차시와 10차시의 인문그림책 독서토론 프로그램을 10주 동안 20시간에 걸쳐 진행하였다. 프로그램 실행을 위해 인문그림책 10권을 이용하였으며, 프로그램 전 과정을 녹취하여 전사하였고 회기별 활동지와 연구자의 서면 기록을 자료로 수집하였다. 인문그림책 경험에서 중년여성의 자아정체성과 삶의 의미를 살펴보기 위해 자아정체성은 박아청(2003)이 개발한 ‘한국형 ...
본 연구는 독서토론 내용을 중심으로 중년여성의 인문그림책 경험을 살펴 본 질적 연구다. 중년여성들은 신체적·심리적·사회적 변화를 겪으며 삶의 전환기를 맞는다. 인생의 전환점에 선 중년여성 대부분은 나는 누구인가, 어떻게 살아야 하는가라는 본질적인 질문을 품게 된다. 이에 본 연구에서는 중년여성의 자아정체성과 삶의 의미가 인문그림책 경험에서 어떻게 나타나는가를 살펴보고 기술하는 데 목적이 있다.
본 연구 목적을 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 인문그림책 토론 경험에서 중년여성의 자아정체성은 어떻게 드러나는가? 둘째, 인문그림책 토론 경험에서 중년여성의 삶의 의미는 어떻게 드러나는가?
이상의 연구 과제를 수행하기 위해 서울시 G구에 거주하는 중년여성 10명을 대상으로 총 11차시 중 프로그램 안내 및 설문지 작성 1차시와 10차시의 인문그림책 독서토론 프로그램을 10주 동안 20시간에 걸쳐 진행하였다. 프로그램 실행을 위해 인문그림책 10권을 이용하였으며, 프로그램 전 과정을 녹취하여 전사하였고 회기별 활동지와 연구자의 서면 기록을 자료로 수집하였다. 인문그림책 경험에서 중년여성의 자아정체성과 삶의 의미를 살펴보기 위해 자아정체성은 박아청(2003)이 개발한 ‘한국형 자아 정체감 검사’를 토대로 하였고, 삶의 의미는 Steger등(2006)이 개발하고 원두리등(2005)이 번안, 타당화한 삶의 의미 척도를 기준으로 분석하였다.
본 연구를 통해 얻은 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 독서토론을 중심으로 한 인문그림책 경험에서 중년여성의 자아정체성이 잘 드러났다. 인문그림책 경험과 독서토론을 통해 중년여성은 나는 누구인가라는 인문적 사유로 자기개념을 탐색하였으며, 새로운 자아정체성 정립으로 삶의 의욕을 고취시키는 것을 알 수 있었다. 둘째, 독서토론을 중심으로 한 인문그림책 경험에서 중년여성의 전환기적 삶의 의미가 잘 드러났다. 인문그림책을 경험한 중년여성들은 삶의 의미를 외부세계가 아닌 자신의 내부에서 찾았으며, 자아정체성이 높을수록 삶의 의미를 추구하고 발견하는데 긍정적이라는 것을 알 수 있었다.
이러한 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다.
첫째, 중년여성들에게 인문그림책 경험은 유용하다. 인문그림책은 삶의 문제를 스스로 질문하고 이에 대한 답을 찾아가게 한다. 또 상징적이고 은유적 메시지는 깊은 사고의 과정을 거치게 하며, 중년여성 독자를 사유하고 성찰하게 한다. 이에 인문그림책은 중년여성 독자의 자아정체성과 삶의 의미를 탐색하는 유용한 상징자원의 수단이 될 수 있다. 둘째, 인문그림책을 활용한 독서토론은 다양한 해석과 상호작용으로 자신에 대한 객관적 조망과 타인에 대한 이해를 높일 수 있다. 또한 개인적 읽기에서 생길 수 있는 피상적이고 독단적인 이해를 벗어나 확장적사고가 가능하며, 이는 인문적 사유에 효과적이다.
본 연구는 독서토론 내용을 중심으로 중년여성의 인문그림책 경험을 살펴 본 질적 연구다. 중년여성들은 신체적·심리적·사회적 변화를 겪으며 삶의 전환기를 맞는다. 인생의 전환점에 선 중년여성 대부분은 나는 누구인가, 어떻게 살아야 하는가라는 본질적인 질문을 품게 된다. 이에 본 연구에서는 중년여성의 자아정체성과 삶의 의미가 인문그림책 경험에서 어떻게 나타나는가를 살펴보고 기술하는 데 목적이 있다.
본 연구 목적을 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 인문그림책 토론 경험에서 중년여성의 자아정체성은 어떻게 드러나는가? 둘째, 인문그림책 토론 경험에서 중년여성의 삶의 의미는 어떻게 드러나는가?
이상의 연구 과제를 수행하기 위해 서울시 G구에 거주하는 중년여성 10명을 대상으로 총 11차시 중 프로그램 안내 및 설문지 작성 1차시와 10차시의 인문그림책 독서토론 프로그램을 10주 동안 20시간에 걸쳐 진행하였다. 프로그램 실행을 위해 인문그림책 10권을 이용하였으며, 프로그램 전 과정을 녹취하여 전사하였고 회기별 활동지와 연구자의 서면 기록을 자료로 수집하였다. 인문그림책 경험에서 중년여성의 자아정체성과 삶의 의미를 살펴보기 위해 자아정체성은 박아청(2003)이 개발한 ‘한국형 자아 정체감 검사’를 토대로 하였고, 삶의 의미는 Steger등(2006)이 개발하고 원두리등(2005)이 번안, 타당화한 삶의 의미 척도를 기준으로 분석하였다.
본 연구를 통해 얻은 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 독서토론을 중심으로 한 인문그림책 경험에서 중년여성의 자아정체성이 잘 드러났다. 인문그림책 경험과 독서토론을 통해 중년여성은 나는 누구인가라는 인문적 사유로 자기개념을 탐색하였으며, 새로운 자아정체성 정립으로 삶의 의욕을 고취시키는 것을 알 수 있었다. 둘째, 독서토론을 중심으로 한 인문그림책 경험에서 중년여성의 전환기적 삶의 의미가 잘 드러났다. 인문그림책을 경험한 중년여성들은 삶의 의미를 외부세계가 아닌 자신의 내부에서 찾았으며, 자아정체성이 높을수록 삶의 의미를 추구하고 발견하는데 긍정적이라는 것을 알 수 있었다.
이러한 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다.
첫째, 중년여성들에게 인문그림책 경험은 유용하다. 인문그림책은 삶의 문제를 스스로 질문하고 이에 대한 답을 찾아가게 한다. 또 상징적이고 은유적 메시지는 깊은 사고의 과정을 거치게 하며, 중년여성 독자를 사유하고 성찰하게 한다. 이에 인문그림책은 중년여성 독자의 자아정체성과 삶의 의미를 탐색하는 유용한 상징자원의 수단이 될 수 있다. 둘째, 인문그림책을 활용한 독서토론은 다양한 해석과 상호작용으로 자신에 대한 객관적 조망과 타인에 대한 이해를 높일 수 있다. 또한 개인적 읽기에서 생길 수 있는 피상적이고 독단적인 이해를 벗어나 확장적사고가 가능하며, 이는 인문적 사유에 효과적이다.
The study is a qualitative research of picture book of the humanities experience of middle-aged women, that focus on the content of the reading discussion. Middle-aged women face a turning point in their life by undergoing physical, psychological and social changes. They put a turning point in thei...
The study is a qualitative research of picture book of the humanities experience of middle-aged women, that focus on the content of the reading discussion. Middle-aged women face a turning point in their life by undergoing physical, psychological and social changes. They put a turning point in their life face an essential question such as who am I, how do I live. Thus goal of the study is to describe how it expresses ego-identity and meaning of life of them via picture book of the humanities experience
Research project that sets up goal of the study is as follows.
First, How does it be shown ego-identity from picture book of the humanities experience?
Second, How does it be shown meaning of life from picture book of the humanities experience?
For that, I conducted 20-hours reading program for 10 weeks for 10 middle-aged women who live in G Gu in Seoul. I used 10 picture books of the humanities for it, recorded whole process and collected activity sheets and research’s memo by session. Also I adopted measurement of Korean style ego-identity from Bark Acheung(2003) for studying ego-identity and meaning of life of middle-aged women, analyzed meaning of life with validated meaning of life measurement that Steger etc.(2006) developed and Wonduri(2005) etc. in Korea translated.
Result of the study is as belows.
First, the study is shown ego-identity of middle-aged women from picture book of the humanities experience. They explore self-concept such as Who am I because of humanistic reason through picture book of the humanities experience and reading discussion and inspire desire as establishing their self-identity.
Second, it’ so meaningful to discover meaning of life during transitional period with picture book of the humanities based on reading discussion. Those who experienced it find meaning of life not at outside but selfward and the higher ego-identity is more positive in their life.
Thus, I can conclude the result as follows.
First, picture book of the humanities experience is so meaningful to middle-aged women. It can ask a question of life and reach to answer by itself.
And symbolic, metaphorical message leads to process of deep thinking, can reflect and think by middle-aged women reader. Thus picture book of the humanities is method of significant symbolic resource.
Second, reading discussion activities with picture book can increase objective overview about oneself and understanding about others with interaction among them and various understanding. Also it can be broaden thinking beyond a superficial and dogmatic understanding that can be appear from individual reading. That is so effective in humanities reason
Keywords : picture book of the humanities, middle-aged women readers, reading discussion, ego-identity, meaning of life.
The study is a qualitative research of picture book of the humanities experience of middle-aged women, that focus on the content of the reading discussion. Middle-aged women face a turning point in their life by undergoing physical, psychological and social changes. They put a turning point in their life face an essential question such as who am I, how do I live. Thus goal of the study is to describe how it expresses ego-identity and meaning of life of them via picture book of the humanities experience
Research project that sets up goal of the study is as follows.
First, How does it be shown ego-identity from picture book of the humanities experience?
Second, How does it be shown meaning of life from picture book of the humanities experience?
For that, I conducted 20-hours reading program for 10 weeks for 10 middle-aged women who live in G Gu in Seoul. I used 10 picture books of the humanities for it, recorded whole process and collected activity sheets and research’s memo by session. Also I adopted measurement of Korean style ego-identity from Bark Acheung(2003) for studying ego-identity and meaning of life of middle-aged women, analyzed meaning of life with validated meaning of life measurement that Steger etc.(2006) developed and Wonduri(2005) etc. in Korea translated.
Result of the study is as belows.
First, the study is shown ego-identity of middle-aged women from picture book of the humanities experience. They explore self-concept such as Who am I because of humanistic reason through picture book of the humanities experience and reading discussion and inspire desire as establishing their self-identity.
Second, it’ so meaningful to discover meaning of life during transitional period with picture book of the humanities based on reading discussion. Those who experienced it find meaning of life not at outside but selfward and the higher ego-identity is more positive in their life.
Thus, I can conclude the result as follows.
First, picture book of the humanities experience is so meaningful to middle-aged women. It can ask a question of life and reach to answer by itself.
And symbolic, metaphorical message leads to process of deep thinking, can reflect and think by middle-aged women reader. Thus picture book of the humanities is method of significant symbolic resource.
Second, reading discussion activities with picture book can increase objective overview about oneself and understanding about others with interaction among them and various understanding. Also it can be broaden thinking beyond a superficial and dogmatic understanding that can be appear from individual reading. That is so effective in humanities reason
Keywords : picture book of the humanities, middle-aged women readers, reading discussion, ego-identity, meaning of life.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.