[학위논문]베트남 내륙 물류시설 및 물류센터 경쟁력 강화 방안에 관한 연구 : 남부 지역 중심으로 Research on Fostering Competitiveness on Dry Ports and Logistics Center in VietNam - Focused on Southern Region -원문보기
지난 20년간 베트남은 지속적인 경제성장과 극심한 빈곤감소를 달성했다. 그리고 베트남 해양청 통계자료에 따라 1997년에는 항만을 통한 물동량은 45.7백만톤을 처리되었지만 2017년에는 물동량은 441.9백만톤을 처리되었다. 그러므로, 20년만해 1997부터 2017까지 항만을 통한 처리된 물동량은 10배가 늘었다. 그러나 베트남 국내 물류시설의 공급부족으로 인해 갈수록 증가하는 물동량을 원활하게 처리하지 못함에 따라 정부는 국가물류기본계획을 수립하고 내륙 물류시설 및 물류센터를 조성할 필요가 있다. 개발된 내륙 물류시설을 통해, 복합운송을 충족시키는 2 가지 운송수단으로 연결이 되어 물류비를 절감하고 운송 시간도 줄일 수 있다. 한 편으로, 물류센터 개발을 통해 물류비를 절감할 뿐만 아니라 보관 효율성을 높이고 작업 속도 또한 향상 시킬 수 있다. 따라서 본 연구는 베트남 내륙물류시설과 물류센터의 현황 및 물류산업, 물류 ...
지난 20년간 베트남은 지속적인 경제성장과 극심한 빈곤감소를 달성했다. 그리고 베트남 해양청 통계자료에 따라 1997년에는 항만을 통한 물동량은 45.7백만톤을 처리되었지만 2017년에는 물동량은 441.9백만톤을 처리되었다. 그러므로, 20년만해 1997부터 2017까지 항만을 통한 처리된 물동량은 10배가 늘었다. 그러나 베트남 국내 물류시설의 공급부족으로 인해 갈수록 증가하는 물동량을 원활하게 처리하지 못함에 따라 정부는 국가물류기본계획을 수립하고 내륙 물류시설 및 물류센터를 조성할 필요가 있다. 개발된 내륙 물류시설을 통해, 복합운송을 충족시키는 2 가지 운송수단으로 연결이 되어 물류비를 절감하고 운송 시간도 줄일 수 있다. 한 편으로, 물류센터 개발을 통해 물류비를 절감할 뿐만 아니라 보관 효율성을 높이고 작업 속도 또한 향상 시킬 수 있다. 따라서 본 연구는 베트남 내륙물류시설과 물류센터의 현황 및 물류산업, 물류 인프라 등을 분석하여 각각 문제점을 파악한다. 또한, 국가의 강점, 약점, 기회, 위협(SWOT)을 분석을 통해 내륙 물류시설 및 물류센터 개설 방안을 제시하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 먼저 내륙 물류시설 및 물류센터 관련된 국내외 연구논문을 이용해 탐색적인 연구를 수행하였다. 또한 베트남 업체들의 영세성, 기술 및 자본의 한계 등이 대표적이고 사람들은 물류에 대한 인식 수준이 매우 낮아 실증분석에 많은 어려움이 있기 때문에 베트남 국회의 물류관련 정책, 법률 및 정부의 유관 기관들이 수집한 금융기관 자료, 통계자료를 분석하였으며, 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 베트남 남부지역에서 내륙 물류시설의 개발은 특히 철도 시스템이나 내륙 수로와 내륙항 네트워크 사이의 교통 인프라 개발에서 동기화와 함께 투자를 요청하는 문제에 있어 많은 어려움에 직면해 있다. 베트남 정부는 이미 국가 내륙물류 시스템 개발을 계획했지만, 이 계획은 실행되기 위해서는 많은 재정자원이 필요하다. 한편에 물류센터는 작은 규모와 1, 2 등급으로 물류센터 갖추고 있다. 또한 물류센터 개발과 관련된 규제 및 법률, 정책이 불분명하며 정부는 여전히 부정부패가 남아 통관, 도로교통비 등의 불안정성이 증가된다. 그리고 물류 서비스에서 베트남 기업은 늦은 부가가치 서비스를 제공하였다. 현재 베트남 온라인 쇼핑시장을 점점 증가하고 있다. 이로 인해 온라인 전용 물류센터의 성장이 추세다. 국가의 강점, 약점, 기회, 위협(SWOT)을 분석을 통해 내륙 물류시설 및 물류센터를 개발하는 것은 다음과 같다. 베트남은 고품질 통합 운송 네트워크를 지속적으로 개발하는 방향으로 주요 무역노선을 따라 인프라 연결을 개선할 필요가 있다. 베트남이 글로벌 가치사슬을 더 높이 올라갈수록 점점 더 발전하고 있을 때 공급망의 증가하는 수요를 충족시키기 위해 효율적인 물류 서비스 제공을 촉진하기 위한 복합운송 연결(항만 및 도로, 또는 항만과 철도)을 더욱 개선할 필요가 있다. 또한 어려운 예산에 직면해, 인프라를 제공하고, 인프라 개발을 위한 상업적 자본을 유치하기 위한 공공-민간 파트너십(PPP)을 지속적으로 촉진하는 등, 인프라 개발에 있어서의 민간 부문 참가를 높이는 규제 개혁이 필요하다. 그리고 운영되지 않는 서비스 업체는 무역 업체와 운송업체간의 중개 등을 통해 서비스 품질을 개선하고 물류 서비스 성과를 높일 수 있으며, 무역 기업의 수요를 운송 업체의 공급과 연결시켜 공급망 효율을 높이고 물류비용을 절감하여 미착용자 수를 줄일 수 있다. 이러한 유형의 비즈니스의 대표적인 예를 (주)로지번(Logivan) 기술업체와 아비빈(Abivin) 주식회사들이 있다. 동남아시아 국가 중 하나인 싱가포르의 개발 사례를 적용하며 베트남은 정부 시스템에서 개방적이 되고 정부 부패가 없어질 수 있다. 싱가포르와 말레이시아를 연결하는 단일 철도를 개발했을 뿐만 아니라 고속철도(싱가포르)를 포함한 완전하고 다양한 도로교통 시스템을 구축하는 데 많은 투자를 했다. 싱가포르는 다국적 기업(MNCs)과 국제 물류 서비스 제공업체들에 위해 실시하거나 5년 후 서비스 제공으로 인한 수익 증대에 대해 10% 미만의 우대세율과 선박 및 컨테이너와의 우대대출 등의 혜택을 주고 있다. 내륙 물류시설은 내륙항의 경쟁력은 경쟁요인을 평가 속성을 4가지 즉 지리적 요인, 경제 및 물동량, 인프라, 정책 및 운영으로 구분하였다. 인프라 관련 요인은 내륙항 면적 요인이 중요하게 나타났고, 정책 및 제도적 요인은 전반적으로 중요도가 낮으나 항만당국 운영이 그 중 가장 중요한 요인으로 도출되었다.(이충배, 2018) 이에 따라, 남부 지역에 있는 내륙항만 중에 ICDTBS Tan Van 및 ICD Nhon Trach 가장 갱쟁력이 높이다. 물류센터의 개설 방안은 물류서비스 역량 강화 및 물류센터 확대시켜야 한다. 플랫폼 기반으로 3PL 물류 서비스 시장의 조기 구축 및 급속한 개발은 항만 인프라, 창고, 교통을 최적으로 연결, 법률 환경, 국가 관리(물류)는 투명하고 효율적이다. 물류센터 확대하려면 첫째, 내부 도시(슈퍼 마켓, 소매점)에 있는 유통 체인들에게 화물을 공급 및 물류의 네트워크를 형성해서 호치민 물류센터를 통해 수출품 및 호치민과 다른 지방/도시 사이에 화물을 환적에 개발해야 한다. 둘째, 도시 내에 (슈퍼마켓, 소매점 등)에서 영업하는 유통망(유통센터)에 대한 물품의 수집, 보관, 공급을 위한 상품 유통 센터의 네트워크를 구축해야 한다. 셋째, 베트남의 온라인 시장이 빠르게 발전함에 따라 온라인 전용 물류센터 모델을 적용해야 한다.
지난 20년간 베트남은 지속적인 경제성장과 극심한 빈곤감소를 달성했다. 그리고 베트남 해양청 통계자료에 따라 1997년에는 항만을 통한 물동량은 45.7백만톤을 처리되었지만 2017년에는 물동량은 441.9백만톤을 처리되었다. 그러므로, 20년만해 1997부터 2017까지 항만을 통한 처리된 물동량은 10배가 늘었다. 그러나 베트남 국내 물류시설의 공급부족으로 인해 갈수록 증가하는 물동량을 원활하게 처리하지 못함에 따라 정부는 국가물류기본계획을 수립하고 내륙 물류시설 및 물류센터를 조성할 필요가 있다. 개발된 내륙 물류시설을 통해, 복합운송을 충족시키는 2 가지 운송수단으로 연결이 되어 물류비를 절감하고 운송 시간도 줄일 수 있다. 한 편으로, 물류센터 개발을 통해 물류비를 절감할 뿐만 아니라 보관 효율성을 높이고 작업 속도 또한 향상 시킬 수 있다. 따라서 본 연구는 베트남 내륙물류시설과 물류센터의 현황 및 물류산업, 물류 인프라 등을 분석하여 각각 문제점을 파악한다. 또한, 국가의 강점, 약점, 기회, 위협(SWOT)을 분석을 통해 내륙 물류시설 및 물류센터 개설 방안을 제시하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 먼저 내륙 물류시설 및 물류센터 관련된 국내외 연구논문을 이용해 탐색적인 연구를 수행하였다. 또한 베트남 업체들의 영세성, 기술 및 자본의 한계 등이 대표적이고 사람들은 물류에 대한 인식 수준이 매우 낮아 실증분석에 많은 어려움이 있기 때문에 베트남 국회의 물류관련 정책, 법률 및 정부의 유관 기관들이 수집한 금융기관 자료, 통계자료를 분석하였으며, 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 베트남 남부지역에서 내륙 물류시설의 개발은 특히 철도 시스템이나 내륙 수로와 내륙항 네트워크 사이의 교통 인프라 개발에서 동기화와 함께 투자를 요청하는 문제에 있어 많은 어려움에 직면해 있다. 베트남 정부는 이미 국가 내륙물류 시스템 개발을 계획했지만, 이 계획은 실행되기 위해서는 많은 재정자원이 필요하다. 한편에 물류센터는 작은 규모와 1, 2 등급으로 물류센터 갖추고 있다. 또한 물류센터 개발과 관련된 규제 및 법률, 정책이 불분명하며 정부는 여전히 부정부패가 남아 통관, 도로교통비 등의 불안정성이 증가된다. 그리고 물류 서비스에서 베트남 기업은 늦은 부가가치 서비스를 제공하였다. 현재 베트남 온라인 쇼핑시장을 점점 증가하고 있다. 이로 인해 온라인 전용 물류센터의 성장이 추세다. 국가의 강점, 약점, 기회, 위협(SWOT)을 분석을 통해 내륙 물류시설 및 물류센터를 개발하는 것은 다음과 같다. 베트남은 고품질 통합 운송 네트워크를 지속적으로 개발하는 방향으로 주요 무역노선을 따라 인프라 연결을 개선할 필요가 있다. 베트남이 글로벌 가치사슬을 더 높이 올라갈수록 점점 더 발전하고 있을 때 공급망의 증가하는 수요를 충족시키기 위해 효율적인 물류 서비스 제공을 촉진하기 위한 복합운송 연결(항만 및 도로, 또는 항만과 철도)을 더욱 개선할 필요가 있다. 또한 어려운 예산에 직면해, 인프라를 제공하고, 인프라 개발을 위한 상업적 자본을 유치하기 위한 공공-민간 파트너십(PPP)을 지속적으로 촉진하는 등, 인프라 개발에 있어서의 민간 부문 참가를 높이는 규제 개혁이 필요하다. 그리고 운영되지 않는 서비스 업체는 무역 업체와 운송업체간의 중개 등을 통해 서비스 품질을 개선하고 물류 서비스 성과를 높일 수 있으며, 무역 기업의 수요를 운송 업체의 공급과 연결시켜 공급망 효율을 높이고 물류비용을 절감하여 미착용자 수를 줄일 수 있다. 이러한 유형의 비즈니스의 대표적인 예를 (주)로지번(Logivan) 기술업체와 아비빈(Abivin) 주식회사들이 있다. 동남아시아 국가 중 하나인 싱가포르의 개발 사례를 적용하며 베트남은 정부 시스템에서 개방적이 되고 정부 부패가 없어질 수 있다. 싱가포르와 말레이시아를 연결하는 단일 철도를 개발했을 뿐만 아니라 고속철도(싱가포르)를 포함한 완전하고 다양한 도로교통 시스템을 구축하는 데 많은 투자를 했다. 싱가포르는 다국적 기업(MNCs)과 국제 물류 서비스 제공업체들에 위해 실시하거나 5년 후 서비스 제공으로 인한 수익 증대에 대해 10% 미만의 우대세율과 선박 및 컨테이너와의 우대대출 등의 혜택을 주고 있다. 내륙 물류시설은 내륙항의 경쟁력은 경쟁요인을 평가 속성을 4가지 즉 지리적 요인, 경제 및 물동량, 인프라, 정책 및 운영으로 구분하였다. 인프라 관련 요인은 내륙항 면적 요인이 중요하게 나타났고, 정책 및 제도적 요인은 전반적으로 중요도가 낮으나 항만당국 운영이 그 중 가장 중요한 요인으로 도출되었다.(이충배, 2018) 이에 따라, 남부 지역에 있는 내륙항만 중에 ICD TBS Tan Van 및 ICD Nhon Trach 가장 갱쟁력이 높이다. 물류센터의 개설 방안은 물류서비스 역량 강화 및 물류센터 확대시켜야 한다. 플랫폼 기반으로 3PL 물류 서비스 시장의 조기 구축 및 급속한 개발은 항만 인프라, 창고, 교통을 최적으로 연결, 법률 환경, 국가 관리(물류)는 투명하고 효율적이다. 물류센터 확대하려면 첫째, 내부 도시(슈퍼 마켓, 소매점)에 있는 유통 체인들에게 화물을 공급 및 물류의 네트워크를 형성해서 호치민 물류센터를 통해 수출품 및 호치민과 다른 지방/도시 사이에 화물을 환적에 개발해야 한다. 둘째, 도시 내에 (슈퍼마켓, 소매점 등)에서 영업하는 유통망(유통센터)에 대한 물품의 수집, 보관, 공급을 위한 상품 유통 센터의 네트워크를 구축해야 한다. 셋째, 베트남의 온라인 시장이 빠르게 발전함에 따라 온라인 전용 물류센터 모델을 적용해야 한다.
Over the past two decades, Vietnam has achieved sustained economic growth and extreme poverty reduction. According to statistics of the Vietnam Maritime Administration, the total volume of cargo throughput seaport system in 1997 was only 45,7 million tons, but by 2017 it reached 441.9 million tons. ...
Over the past two decades, Vietnam has achieved sustained economic growth and extreme poverty reduction. According to statistics of the Vietnam Maritime Administration, the total volume of cargo throughput seaport system in 1997 was only 45,7 million tons, but by 2017 it reached 441.9 million tons. Within 20 years, the volume of cargos through the port system of Vietnam has increased 10 times. However, due to the supply shortage of Vietnam's domestic logistics facilities, the government is unable to smoothly process the increasing volume of cargo. Therefore, the government needs to make a national logistics master plan and establish dry ports and logistics center. Through the development of dry ports which can be connected two modes of transportation to meet complex transportation, reducing logistics costs and transportation time can also be reduced. On the other hand, developing logistics centers not only reduces logistics costs, but can also improve storage efficiency and speed up work. Therefore, this research analyzes the current status of dry ports and logistics centers in Vietnam and the logistics industry and logistics infrastructure to identify problems in each sector. It is also aimed at presenting a plan to open dry ports and logistics centers through analysis analyzing the strengths, weaknesses, opportunities, and threats (SWOT) of the country. To achieve these research objectives, exploratory research was first conducted using domestic and international research papers related to dry ports and logistics centers. In addition, because of small size of Vietnamese companies, the limitations of technology and capital, and people's awareness of logistics, the level of awareness of logistics is very low, so it's difficulties to empirical analysis. The data and statistical data were analyzed and the results are summarized as follows. we analyzed the data of the logistics-related policies of the Vietnamese National Assembly and the data of the slow-down institutions and statistics collected by relevant government agencies, and summarize the results as follows. The development of dry ports in Vietnam's Southern region faces many difficulties, especially in the development of transportation infrastructure between the railway systemma inland waterway and inland port networks, as well as in requesting investment. The Vietnamese government has already planned to develop a national dry ports system, but the plan requires a lot of financial resources to be implemented. On the other hand, the logistics center is small and has only logistics centers of 1 and 2 grades. In addition, regulations, laws and policies related to the development of logistics centers are unclear, and the government remains corrupt, which increases instability such as customs clearance and road transportation costs. And in logistics services, Vietnamese companies offered late value-added services. Currently, the online shopping market in Vietnam is growing. As a result, the growth of online logistics centers is on the rise. The development of inland logistics facilities and logistics centers through analysis of the country's strengths, weaknesses, opportunities and threats (SWOT) is as follows. Vietnam needs to improve infrastructure connectivity along major trade routes in a way that continues to develop high-quality integrated transport networks. As Vietnam moves up global value chain higher and higher, it is necessary to further improve the combined transport connection(port and road, or port and railway) to promote efficient provision of logistics services to meet the growing demand of the supply chain. It also needs regulatory reforms to enhance private sector participation in infrastructure development, including the continued promotion of public-private partnerships(PPPs) provide infrastructure and attract commercial capital for infrastructure development. In addition, non-operating service providers can improve service quality and improve logistics service performance through intermediation between traders and carriers, and reduce the number of people who have not been employed by connecting the demands of trading companies with the supply of carriers, thereby increasing supply chain efficiency and reducing logistics costs. Typical examples of this type of business are(main) "Logivan'' technology companies and "Avivin'' stock companies. Also, comparing to the development case of Singapore, one of the Southeast Asian countries, the Vietnamese government is baggy and corrupt from the government system. Not only did it develop a single railway linking Singapore and Malaysia, but it also invested heavily in building a complete and diverse road transport system, including a high-speed railway(Singapore). Singapore offers benefits such as preferential tax rates of less than 10 percent and preferential loans to ships and containers for increased profits from the provision of services conducted for multinational companies and international logistics service providers five years later. Inland logistics facilities, the competitiveness of inland ports divided the evaluation properties of the competition factors into four categories: geographical factors, economic and logistics, infrastructure, policies and operations. The infrastructure-related factors were important, and while the policy and institutional factors were of low importance. Overall, the operation of port authorities was derived as the most important of them(Lee, Choong bae, 2018). Accordingly, ICD TBS Tan Van and ICD Nhon Trach have the most competitive among dry ports in the southern region. Measures to open a logistics center should be made to enhance the capacity of logistics services and expand the logistics center. The early establishment and rapid development of the 3PL logistics service market based on the platform is the optimal connection of port infrastructure, warehouse and transportation, legal environment, and state management (floating) are transparent and efficient. To expand the logistics center, first, it should form a network of freight supply and logistics to distribution chains in the inner cities (supermarkets, retailers) and develop the cargo in transshipment between exports and Ho Chi Minh and other provinces and cities through the Ho Chi Minh Logistics Center. Second, a network of commodity distribution centers should be established to collect, store and supply goods to distribution networks(distribution centers) operating in cities(supermarkets, retailers, etc.). Third, the online logistics center model should be applied as Vietnam's online market develops rapidly.
Over the past two decades, Vietnam has achieved sustained economic growth and extreme poverty reduction. According to statistics of the Vietnam Maritime Administration, the total volume of cargo throughput seaport system in 1997 was only 45,7 million tons, but by 2017 it reached 441.9 million tons. Within 20 years, the volume of cargos through the port system of Vietnam has increased 10 times. However, due to the supply shortage of Vietnam's domestic logistics facilities, the government is unable to smoothly process the increasing volume of cargo. Therefore, the government needs to make a national logistics master plan and establish dry ports and logistics center. Through the development of dry ports which can be connected two modes of transportation to meet complex transportation, reducing logistics costs and transportation time can also be reduced. On the other hand, developing logistics centers not only reduces logistics costs, but can also improve storage efficiency and speed up work. Therefore, this research analyzes the current status of dry ports and logistics centers in Vietnam and the logistics industry and logistics infrastructure to identify problems in each sector. It is also aimed at presenting a plan to open dry ports and logistics centers through analysis analyzing the strengths, weaknesses, opportunities, and threats (SWOT) of the country. To achieve these research objectives, exploratory research was first conducted using domestic and international research papers related to dry ports and logistics centers. In addition, because of small size of Vietnamese companies, the limitations of technology and capital, and people's awareness of logistics, the level of awareness of logistics is very low, so it's difficulties to empirical analysis. The data and statistical data were analyzed and the results are summarized as follows. we analyzed the data of the logistics-related policies of the Vietnamese National Assembly and the data of the slow-down institutions and statistics collected by relevant government agencies, and summarize the results as follows. The development of dry ports in Vietnam's Southern region faces many difficulties, especially in the development of transportation infrastructure between the railway systemma inland waterway and inland port networks, as well as in requesting investment. The Vietnamese government has already planned to develop a national dry ports system, but the plan requires a lot of financial resources to be implemented. On the other hand, the logistics center is small and has only logistics centers of 1 and 2 grades. In addition, regulations, laws and policies related to the development of logistics centers are unclear, and the government remains corrupt, which increases instability such as customs clearance and road transportation costs. And in logistics services, Vietnamese companies offered late value-added services. Currently, the online shopping market in Vietnam is growing. As a result, the growth of online logistics centers is on the rise. The development of inland logistics facilities and logistics centers through analysis of the country's strengths, weaknesses, opportunities and threats (SWOT) is as follows. Vietnam needs to improve infrastructure connectivity along major trade routes in a way that continues to develop high-quality integrated transport networks. As Vietnam moves up global value chain higher and higher, it is necessary to further improve the combined transport connection(port and road, or port and railway) to promote efficient provision of logistics services to meet the growing demand of the supply chain. It also needs regulatory reforms to enhance private sector participation in infrastructure development, including the continued promotion of public-private partnerships(PPPs) provide infrastructure and attract commercial capital for infrastructure development. In addition, non-operating service providers can improve service quality and improve logistics service performance through intermediation between traders and carriers, and reduce the number of people who have not been employed by connecting the demands of trading companies with the supply of carriers, thereby increasing supply chain efficiency and reducing logistics costs. Typical examples of this type of business are(main) "Logivan'' technology companies and "Avivin'' stock companies. Also, comparing to the development case of Singapore, one of the Southeast Asian countries, the Vietnamese government is baggy and corrupt from the government system. Not only did it develop a single railway linking Singapore and Malaysia, but it also invested heavily in building a complete and diverse road transport system, including a high-speed railway(Singapore). Singapore offers benefits such as preferential tax rates of less than 10 percent and preferential loans to ships and containers for increased profits from the provision of services conducted for multinational companies and international logistics service providers five years later. Inland logistics facilities, the competitiveness of inland ports divided the evaluation properties of the competition factors into four categories: geographical factors, economic and logistics, infrastructure, policies and operations. The infrastructure-related factors were important, and while the policy and institutional factors were of low importance. Overall, the operation of port authorities was derived as the most important of them(Lee, Choong bae, 2018). Accordingly, ICD TBS Tan Van and ICD Nhon Trach have the most competitive among dry ports in the southern region. Measures to open a logistics center should be made to enhance the capacity of logistics services and expand the logistics center. The early establishment and rapid development of the 3PL logistics service market based on the platform is the optimal connection of port infrastructure, warehouse and transportation, legal environment, and state management (floating) are transparent and efficient. To expand the logistics center, first, it should form a network of freight supply and logistics to distribution chains in the inner cities (supermarkets, retailers) and develop the cargo in transshipment between exports and Ho Chi Minh and other provinces and cities through the Ho Chi Minh Logistics Center. Second, a network of commodity distribution centers should be established to collect, store and supply goods to distribution networks(distribution centers) operating in cities(supermarkets, retailers, etc.). Third, the online logistics center model should be applied as Vietnam's online market develops rapidly.
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