영화는 시대의 산물로써 특정한 시대는 일정한 작품에 반영되고, 그 작품은 다시 특정 시대를 내포한다. 따라서 어떠한 영화의 우수성을 판단하기 위해서는 예술성뿐만 아니라 영화가 처한 시대적 배경과 환경을 함께 고려해야 한다. 영화는 서사의 예술로서, 어떤 서사를 선택하고 어떻게 스토리를 서술할 것인지는 서술자의 개성적 기질과 서술자의 사회와 인생에 대한 독특한 인식에 대한 구현이며, 또한 그 잠재적 문화 심리 구조의 영향을 받는다. 허우샤오시엔과 이창동의 영화는 역사 관념과 서사 전략 등 다양한 측면에서 전통 영화에 대한 극복과 발전을 드러내며, 개성적인 영상 언어로 깊은 문화적 인식과 인문적 배려를 표현하였다. 본 연구는 두 감독의 대표 영화를 사례로 영화의 시대적 특징에 관해 연구했으며, 이는 우리가 경제 및 문화의 ...
영화는 시대의 산물로써 특정한 시대는 일정한 작품에 반영되고, 그 작품은 다시 특정 시대를 내포한다. 따라서 어떠한 영화의 우수성을 판단하기 위해서는 예술성뿐만 아니라 영화가 처한 시대적 배경과 환경을 함께 고려해야 한다. 영화는 서사의 예술로서, 어떤 서사를 선택하고 어떻게 스토리를 서술할 것인지는 서술자의 개성적 기질과 서술자의 사회와 인생에 대한 독특한 인식에 대한 구현이며, 또한 그 잠재적 문화 심리 구조의 영향을 받는다. 허우샤오시엔과 이창동의 영화는 역사 관념과 서사 전략 등 다양한 측면에서 전통 영화에 대한 극복과 발전을 드러내며, 개성적인 영상 언어로 깊은 문화적 인식과 인문적 배려를 표현하였다. 본 연구는 두 감독의 대표 영화를 사례로 영화의 시대적 특징에 관해 연구했으며, 이는 우리가 경제 및 문화의 글로벌화가 이미 강력한 추세를 형성하는 상황에서 문화에 관해 침착하고 냉철한 자세를 유지하고 자신의 문화에 대한 뿌리를 찾는데 일정한 의의를 지닌다. 본 논문의 연구 대상은 영화 <박하사탕>과 <비정성시> 두 작품을 중점으로 한다. 그중 영화 <박하사탕>은 1979년에서 1999년까지 주인공 김영호의 인생 변화를 서술했으며, 해당 20년은 주인공과 한국의 역사에서 모두 중요한 시기였다. 영화 <비정성시>의 역사적 배경은 대만의 광복 시기인 1945-1949년이며, 이 영화에는 해당 시기 대만의 많은 중요한 사건들이 포함되어 있다. 두 영화는 모두 민족과 국가의 역할에 대한 비판적인 고찰과 함께 사람들의 집단적 기억을 심층적으로 고찰하여 민족과 국가에 대한 개인의 심리를 깊이 탐색하였다. 그리고 본 논문은 비교 연구 이론을 기초로 두 영화 작품의 서사에 관해 비교하였으며, 또한 영화의 시대성에 대한 중요 의미를 탐구하였다. 본 논문은 크게 다음과 같은 7개의 부분으로 구성되어 있다. 제1장은 서론으로 연구의 의미와 목적을 서술하였고, 본 연구의 창의성에 관해 설명했으며 또한 연구 대상과 연구 방법을 정의하였다. 제2장은 기초 이론 부분으로 영화 서사학의 주요 이론과 발전 과정에서 직면한 문제들에 관한 서술하였다. 구체적으로 허우샤오시엔과 이창동 두 감독의 작품을 소개하였고, 본 논문에서 언급되는 현실주의 이론, 사회 지리학 이론과 정체성 이론 등 시대성 표현의 이론에 관해 살펴보았다. 제3장에서는 영화의 시대적 구현에 관해 고찰하였고, 두 작품의 영화 주제, 인물과 서사 시각에 관해 중점적으로 비교 연구하였다. 제4장에서는 시대성영상 미학에 관한 비교 연구를 진행하였으며, 두 작품의 샷 언어, 소리 언어와 색채 등 세 가지 측면을 중점적으로 비교 연구하였다. 제5장은 시대성의 서사 구조에 관한 비교 연구로써 두 영화의 서사 시간, 서사 공간 특징과 기타 서사 구조 표현에 관해 소개했다. 또한 두 감독 작품의 공통점과 차이점이 발생한 원인에 관해 고찰하였다. 제6장은 시대성의 기호학에 관한 비교 연구를 진행했으며, 구체적으로 시대성 상징기호, 폭력의 상징기호와 종교의 상징기호 등 세 가지 측면에서 두 영화를 비교 연구하고 이를 토대로 결론을 도출하였다. 제7장은 결론 부분으로 본 연구에 관해 전체적인 요약과 함께 영화의 시대적 서사에 대한 일정한 건의사항을 제시하였다.
영화는 시대의 산물로써 특정한 시대는 일정한 작품에 반영되고, 그 작품은 다시 특정 시대를 내포한다. 따라서 어떠한 영화의 우수성을 판단하기 위해서는 예술성뿐만 아니라 영화가 처한 시대적 배경과 환경을 함께 고려해야 한다. 영화는 서사의 예술로서, 어떤 서사를 선택하고 어떻게 스토리를 서술할 것인지는 서술자의 개성적 기질과 서술자의 사회와 인생에 대한 독특한 인식에 대한 구현이며, 또한 그 잠재적 문화 심리 구조의 영향을 받는다. 허우샤오시엔과 이창동의 영화는 역사 관념과 서사 전략 등 다양한 측면에서 전통 영화에 대한 극복과 발전을 드러내며, 개성적인 영상 언어로 깊은 문화적 인식과 인문적 배려를 표현하였다. 본 연구는 두 감독의 대표 영화를 사례로 영화의 시대적 특징에 관해 연구했으며, 이는 우리가 경제 및 문화의 글로벌화가 이미 강력한 추세를 형성하는 상황에서 문화에 관해 침착하고 냉철한 자세를 유지하고 자신의 문화에 대한 뿌리를 찾는데 일정한 의의를 지닌다. 본 논문의 연구 대상은 영화 <박하사탕>과 <비정성시> 두 작품을 중점으로 한다. 그중 영화 <박하사탕>은 1979년에서 1999년까지 주인공 김영호의 인생 변화를 서술했으며, 해당 20년은 주인공과 한국의 역사에서 모두 중요한 시기였다. 영화 <비정성시>의 역사적 배경은 대만의 광복 시기인 1945-1949년이며, 이 영화에는 해당 시기 대만의 많은 중요한 사건들이 포함되어 있다. 두 영화는 모두 민족과 국가의 역할에 대한 비판적인 고찰과 함께 사람들의 집단적 기억을 심층적으로 고찰하여 민족과 국가에 대한 개인의 심리를 깊이 탐색하였다. 그리고 본 논문은 비교 연구 이론을 기초로 두 영화 작품의 서사에 관해 비교하였으며, 또한 영화의 시대성에 대한 중요 의미를 탐구하였다. 본 논문은 크게 다음과 같은 7개의 부분으로 구성되어 있다. 제1장은 서론으로 연구의 의미와 목적을 서술하였고, 본 연구의 창의성에 관해 설명했으며 또한 연구 대상과 연구 방법을 정의하였다. 제2장은 기초 이론 부분으로 영화 서사학의 주요 이론과 발전 과정에서 직면한 문제들에 관한 서술하였다. 구체적으로 허우샤오시엔과 이창동 두 감독의 작품을 소개하였고, 본 논문에서 언급되는 현실주의 이론, 사회 지리학 이론과 정체성 이론 등 시대성 표현의 이론에 관해 살펴보았다. 제3장에서는 영화의 시대적 구현에 관해 고찰하였고, 두 작품의 영화 주제, 인물과 서사 시각에 관해 중점적으로 비교 연구하였다. 제4장에서는 시대성영상 미학에 관한 비교 연구를 진행하였으며, 두 작품의 샷 언어, 소리 언어와 색채 등 세 가지 측면을 중점적으로 비교 연구하였다. 제5장은 시대성의 서사 구조에 관한 비교 연구로써 두 영화의 서사 시간, 서사 공간 특징과 기타 서사 구조 표현에 관해 소개했다. 또한 두 감독 작품의 공통점과 차이점이 발생한 원인에 관해 고찰하였다. 제6장은 시대성의 기호학에 관한 비교 연구를 진행했으며, 구체적으로 시대성 상징기호, 폭력의 상징기호와 종교의 상징기호 등 세 가지 측면에서 두 영화를 비교 연구하고 이를 토대로 결론을 도출하였다. 제7장은 결론 부분으로 본 연구에 관해 전체적인 요약과 함께 영화의 시대적 서사에 대한 일정한 건의사항을 제시하였다.
Film is a product of the era. A certain era breeds a certain works, and a certain works reflects a certain era. To judge whether a film is classic or excellent, it is necessary to consider not only the artistic quality, but also the historical background. Film is the art of narration. How to choose ...
Film is a product of the era. A certain era breeds a certain works, and a certain works reflects a certain era. To judge whether a film is classic or excellent, it is necessary to consider not only the artistic quality, but also the historical background. Film is the art of narration. How to choose and tell a story not only reflects the personality of the narrator and his unique understanding of society and life, but also is influenced by his cultural psychological structure. The films of Hsiao-hsien and Lee Chang-dong surpass traditional films in many aspects such as historical concept and narrative strategy. With stylized image language, it expresses profound cultural concern and humanistic care. This thesis takes the two films as an example to study the contemporary characteristics of the two films, which is meaningful for us to maintain a sober cultural attitude and find our own cultural foundation in the trend of economic and cultural globalization. The research object of this paper is and . tells the protagonist Kim yong ho's life changes from 1979 to 1999. These two decades are a very important time period for both the leading role of the film and the whole South Korea. The historical background of is set between 1945 and 1949 during the period of Taiwan's recovery. The film contains many important events in this period of history. While critically examining the role of the nation, the two films also explore people's collective memory and the psychology of the nation. Under the guidance of the theory of comparative study, this paper makes a comparative study of the narration of the two films and discusses the significance of the chronology of the films. This study is divided into the following seven chapters: the first chapter is the introduction, which explains the research significance and purpose, and defines the research object and research method of this paper. The second chapter is theory review, which expounds the main theory and development dilemma of film narratology, introduces the works of Hsiao-hsien and Lee Chang-dong, and lists the interdisciplinary theories involved in the paper, including realism theory, social geography theory and identity theory. The third chapter is the embodiment of the era in the film, from the film theme, characters and narrative point of view of the two works to conduct a comparative study. The fourth chapter is a comparative study of the era of visual-audio aesthetics. This chapter makes a comparative study of the visual-audio language and color of the two works. The fifth chapter is a comparative study of the era of narrative structure, which introduces the characteristics of narrative time and space, as well as different narrative structures of the two films, and compares and summarizes the reasons for their similarities and differences. The sixth chapter is the comparative study of the era semiotics, respectively from the three points of image symbols, violence symbols and religion symbols. Chapter 7 is the conclusion. which summarize the whole study and give advice on the narration of times of cinema.
Film is a product of the era. A certain era breeds a certain works, and a certain works reflects a certain era. To judge whether a film is classic or excellent, it is necessary to consider not only the artistic quality, but also the historical background. Film is the art of narration. How to choose and tell a story not only reflects the personality of the narrator and his unique understanding of society and life, but also is influenced by his cultural psychological structure. The films of Hsiao-hsien and Lee Chang-dong surpass traditional films in many aspects such as historical concept and narrative strategy. With stylized image language, it expresses profound cultural concern and humanistic care. This thesis takes the two films as an example to study the contemporary characteristics of the two films, which is meaningful for us to maintain a sober cultural attitude and find our own cultural foundation in the trend of economic and cultural globalization. The research object of this paper is and . tells the protagonist Kim yong ho's life changes from 1979 to 1999. These two decades are a very important time period for both the leading role of the film and the whole South Korea. The historical background of is set between 1945 and 1949 during the period of Taiwan's recovery. The film contains many important events in this period of history. While critically examining the role of the nation, the two films also explore people's collective memory and the psychology of the nation. Under the guidance of the theory of comparative study, this paper makes a comparative study of the narration of the two films and discusses the significance of the chronology of the films. This study is divided into the following seven chapters: the first chapter is the introduction, which explains the research significance and purpose, and defines the research object and research method of this paper. The second chapter is theory review, which expounds the main theory and development dilemma of film narratology, introduces the works of Hsiao-hsien and Lee Chang-dong, and lists the interdisciplinary theories involved in the paper, including realism theory, social geography theory and identity theory. The third chapter is the embodiment of the era in the film, from the film theme, characters and narrative point of view of the two works to conduct a comparative study. The fourth chapter is a comparative study of the era of visual-audio aesthetics. This chapter makes a comparative study of the visual-audio language and color of the two works. The fifth chapter is a comparative study of the era of narrative structure, which introduces the characteristics of narrative time and space, as well as different narrative structures of the two films, and compares and summarizes the reasons for their similarities and differences. The sixth chapter is the comparative study of the era semiotics, respectively from the three points of image symbols, violence symbols and religion symbols. Chapter 7 is the conclusion. which summarize the whole study and give advice on the narration of times of cinema.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.