본문은 심미 주체의 각도에서 심리학 이론의 정서와 감정 연구방법을 응용하여 영화음악이 인물 정서에 미치는 영향을 연구했다. 인물에 관하여 또 영화 속 인물, 즉 영화음악이 어떻게 영화 속 캐릭터의 정서를 자아내는가를 논술했다; 다음 영화 외 인물, 다시 말하면 영화음악이 어떻게 시청자들의 정서를 자아 내는가 이 두 측면으로 논술했다. 일부 대표성이 있는 영화를 열거하여 영화음악이 어떻게 인물 정서를 자아내고, 감정을 표현, 전달하는가에 대해 해석했다. 영화는 종합 예술이자 시청예술이다. 영화 속 소리는 음악, 음향과 영화의 화면 ...
본문은 심미 주체의 각도에서 심리학 이론의 정서와 감정 연구방법을 응용하여 영화음악이 인물 정서에 미치는 영향을 연구했다. 인물에 관하여 또 영화 속 인물, 즉 영화음악이 어떻게 영화 속 캐릭터의 정서를 자아내는가를 논술했다; 다음 영화 외 인물, 다시 말하면 영화음악이 어떻게 시청자들의 정서를 자아 내는가 이 두 측면으로 논술했다. 일부 대표성이 있는 영화를 열거하여 영화음악이 어떻게 인물 정서를 자아내고, 감정을 표현, 전달하는가에 대해 해석했다. 영화는 종합 예술이자 시청예술이다. 영화 속 소리는 음악, 음향과 영화의 화면 언어로 구성하였다. 한 영화작품에 음악을 가하면 영화의 표현력과 전달력을 돋보이게 한다. 최초 영화음악은 단지 시나리오에 맞추어 일종의 보조적이거나 부속품처럼 임의로 추가했지만, 영화의 기술, 기법 및 영화제반 기술의 발달로 인해 새로운 스타일과 장르의 개발이 활발해졌고 영화산업의 발전은 날로 더해졌다 이에 따라 영화음악은 점차 중요한 분야로 인식되었고 좀 더 직접적이고 전문적으로 영화영역의 한 부분이 되었으며 독립된 영화음악 장르로도 인정을 받게 되었다 영화발전사에 영화음악은 중요한 지위를 차지하였다. 영화음악은 영화 예술과 표현력, 전달력, 감화력을 강화했고 영화 서사와 함께 감독이 표현하려는 이념, 심지어 인물의 내면세계도 표현해 낼만큼 중요한 역할을 담당하고 있다 또 영화음악을 통해 더 폭넓은 해석이 가능하게 하고 서사와 폴리포니 형식을 구성하거나, 서정적 혹은 추상적으로 영화의 철학적 사고를 표현하고 전달 할 수 있다. 영화음악이 영화에 주는 작용을 연구하면 영화, 감독의 사상을 더 잘 이해할 수 있고 영화의 예술성을 더 높은 층면에서 파악할 수 있다. 다시 말하면 영화음악은 마치 영화의 표정과 같이 이야기 인물에 맞춰 자신의 정서를 표현하고 전달하고 감정에 하소연하는 것 같다. 영화음악은 온통 영화의 정서를 이끌고 영화 속에서 우선 관람자들에게 일종의 스토리 분위기를 제시해 준다. 예를 들어 이야기의 환경, 영화의 주제에 대한 분위기 등을 직, 간접적으로 시청자들에게 제시해주며 감독이 영화에 대한 감정 체험을 이러한 화면과 음악 형식으로 보여주어 영화의 정서를 표현하고 전달한다. 영화이론가 아스트리드 린드그렌은 음악을 통해 인물의 심리와 정서를 파악하는 것은 감독들이 자주 사용하는 방법이라고 말했다. 이는 본 연구에서 깊이 다루어 보고자 하는 근거다.
본문은 심미 주체의 각도에서 심리학 이론의 정서와 감정 연구방법을 응용하여 영화음악이 인물 정서에 미치는 영향을 연구했다. 인물에 관하여 또 영화 속 인물, 즉 영화음악이 어떻게 영화 속 캐릭터의 정서를 자아내는가를 논술했다; 다음 영화 외 인물, 다시 말하면 영화음악이 어떻게 시청자들의 정서를 자아 내는가 이 두 측면으로 논술했다. 일부 대표성이 있는 영화를 열거하여 영화음악이 어떻게 인물 정서를 자아내고, 감정을 표현, 전달하는가에 대해 해석했다. 영화는 종합 예술이자 시청예술이다. 영화 속 소리는 음악, 음향과 영화의 화면 언어로 구성하였다. 한 영화작품에 음악을 가하면 영화의 표현력과 전달력을 돋보이게 한다. 최초 영화음악은 단지 시나리오에 맞추어 일종의 보조적이거나 부속품처럼 임의로 추가했지만, 영화의 기술, 기법 및 영화제반 기술의 발달로 인해 새로운 스타일과 장르의 개발이 활발해졌고 영화산업의 발전은 날로 더해졌다 이에 따라 영화음악은 점차 중요한 분야로 인식되었고 좀 더 직접적이고 전문적으로 영화영역의 한 부분이 되었으며 독립된 영화음악 장르로도 인정을 받게 되었다 영화발전사에 영화음악은 중요한 지위를 차지하였다. 영화음악은 영화 예술과 표현력, 전달력, 감화력을 강화했고 영화 서사와 함께 감독이 표현하려는 이념, 심지어 인물의 내면세계도 표현해 낼만큼 중요한 역할을 담당하고 있다 또 영화음악을 통해 더 폭넓은 해석이 가능하게 하고 서사와 폴리포니 형식을 구성하거나, 서정적 혹은 추상적으로 영화의 철학적 사고를 표현하고 전달 할 수 있다. 영화음악이 영화에 주는 작용을 연구하면 영화, 감독의 사상을 더 잘 이해할 수 있고 영화의 예술성을 더 높은 층면에서 파악할 수 있다. 다시 말하면 영화음악은 마치 영화의 표정과 같이 이야기 인물에 맞춰 자신의 정서를 표현하고 전달하고 감정에 하소연하는 것 같다. 영화음악은 온통 영화의 정서를 이끌고 영화 속에서 우선 관람자들에게 일종의 스토리 분위기를 제시해 준다. 예를 들어 이야기의 환경, 영화의 주제에 대한 분위기 등을 직, 간접적으로 시청자들에게 제시해주며 감독이 영화에 대한 감정 체험을 이러한 화면과 음악 형식으로 보여주어 영화의 정서를 표현하고 전달한다. 영화이론가 아스트리드 린드그렌은 음악을 통해 인물의 심리와 정서를 파악하는 것은 감독들이 자주 사용하는 방법이라고 말했다. 이는 본 연구에서 깊이 다루어 보고자 하는 근거다.
In this paper, from the perspective of aesthetic subject, by using the methods of emotion and emotional psychology in the theory, to discuss the film music to create the characters emotions. For the character; and wbe divided into characters from the film, the film music of the role of mood is discu...
In this paper, from the perspective of aesthetic subject, by using the methods of emotion and emotional psychology in the theory, to discuss the film music to create the characters emotions. For the character; and wbe divided into characters from the film, the film music of the role of mood is discussed; secondly, launches the analysis from the external characters, is also the film music to the mood of the audience to create, these two aspects. By listing some representative film further explain the film music is how to create a character's emotions, expressing their feelings. The movie is a comprehensive art, is also an audition art, music, language, sound together constitute the film sound. Joining the film music, makes the film performance of the more prominent, the original film music just to fit the need and as a byproduct of arbitrarily add one, but with the development of new style, new style, film music in the history of the development of a lead level position, greatly enhanced the film art the strength and the power; it can with the film's narrative in parallel, to express the director to express ideas and even into the inner world of the
characters, can be further explained through the film music, or with the narrative form of polyphonic relationships, or lyric or abstract expression of philosophical thoughts of film, film music on the movie, you can go to a better understanding of the film, the director thought understanding, but also on the film art in a deeper grasp. From a certain point of view, the film music is more like a face film, with the story, expressing their emotions, recounting their feelings. Film music can lead the entire movie mood, but the movie is followed in this first music atmosphere to tell and planning, the music into the film, combined with sound, emitting a director
personal produced in certain ideological basis of the objective world, emotional experience. As Lindgren said:" an artist is want to express the feelings and emotions of things, for he had much more important, therefore, the film in the expression of feelings and lyrical part of the use of music history the most appropriate. ” Through the music to grasp the character of mental and emotional, is the director of gimmick with idiomatic. Also this paper wants to discuss the basis of research.
In this paper, from the perspective of aesthetic subject, by using the methods of emotion and emotional psychology in the theory, to discuss the film music to create the characters emotions. For the character; and wbe divided into characters from the film, the film music of the role of mood is discussed; secondly, launches the analysis from the external characters, is also the film music to the mood of the audience to create, these two aspects. By listing some representative film further explain the film music is how to create a character's emotions, expressing their feelings. The movie is a comprehensive art, is also an audition art, music, language, sound together constitute the film sound. Joining the film music, makes the film performance of the more prominent, the original film music just to fit the need and as a byproduct of arbitrarily add one, but with the development of new style, new style, film music in the history of the development of a lead level position, greatly enhanced the film art the strength and the power; it can with the film's narrative in parallel, to express the director to express ideas and even into the inner world of the
characters, can be further explained through the film music, or with the narrative form of polyphonic relationships, or lyric or abstract expression of philosophical thoughts of film, film music on the movie, you can go to a better understanding of the film, the director thought understanding, but also on the film art in a deeper grasp. From a certain point of view, the film music is more like a face film, with the story, expressing their emotions, recounting their feelings. Film music can lead the entire movie mood, but the movie is followed in this first music atmosphere to tell and planning, the music into the film, combined with sound, emitting a director
personal produced in certain ideological basis of the objective world, emotional experience. As Lindgren said:" an artist is want to express the feelings and emotions of things, for he had much more important, therefore, the film in the expression of feelings and lyrical part of the use of music history the most appropriate. ” Through the music to grasp the character of mental and emotional, is the director of gimmick with idiomatic. Also this paper wants to discuss the basis of research.
주제어
#영화 음악, 영화, 감정, 표현 미학
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.