최근 학군장교(ROTC) 후보생들은 학생과 장교 후보생 신분으로서 사회에서나 군에서 요구하는 분야가 매우 다양해졌다. 전문성과 어학능력 그리고 정보화 능력 등은 이전보다 광범위한 능력을 갖추기를 바라고 있다. 따라서 군과 사회에서 동시에 요구하는 장교를 양성을 위해서는 과거와는 다른 교육방법의 변화가 필요하다.
본 연구에서는 학군장교(ROTC) 후보생의 입영훈련제도의 현실과 문제점을 분석하고 입영훈련 개선방안을 도출하고자 하였다.
연구방법은 문헌연구를 통해 학군장교(ROTC) 후보생의 입영훈련 변천과정과 미국의 R...
최근 학군장교(ROTC) 후보생들은 학생과 장교 후보생 신분으로서 사회에서나 군에서 요구하는 분야가 매우 다양해졌다. 전문성과 어학능력 그리고 정보화 능력 등은 이전보다 광범위한 능력을 갖추기를 바라고 있다. 따라서 군과 사회에서 동시에 요구하는 장교를 양성을 위해서는 과거와는 다른 교육방법의 변화가 필요하다.
본 연구에서는 학군장교(ROTC) 후보생의 입영훈련제도의 현실과 문제점을 분석하고 입영훈련 개선방안을 도출하고자 하였다.
연구방법은 문헌연구를 통해 학군장교(ROTC) 후보생의 입영훈련 변천과정과 미국의 ROTC의 양성교육을 분석하여 시사점을 도출하고 개선방안을 제안하였다. 연구의 대상은 학군장교(ROTC)후보생으로 2018년 하계입영훈련과 동계입영훈련을 경험한 2년차 후보생에게 한정하였다. 또한 학군장교(ROTC)후보생들은 교내교육과 입영훈련으로 구분되지만, 본 연구에서는 입영훈련을 중점으로 다루었다. 그리고 교육훈련 과목, 중점, 훈련과정 등은 제외하고 오로지 육군학생군사학교에 입소하여 훈련하는 기간과 계절적 요소에만 국한하였다.
연구결과는 다음과 같다. 첫째, 후보생들의 입영훈련에 임하는 심리적 상태는 다소 부정적이었다. 대학생 신분으로 학업 이후 방학기간 휴식을 원하는 이들에게 일정기간 통제를 요구하는 입영훈련의 시기적 문제는 입소 시부터 반감이 있을 수밖에 없다고 본다.
둘째, 계절적으로 여름철 하계입영훈련 4주의 기간은 지속되는 폭염과 장마, 태풍 등의 호우 등으로 훈련에 제한을 가져옴은 물론 효과 또한 떨어질 수밖에 없음을 확인할 수 있었다.
셋째, 12주의 교육기간 동안 훈련하는 학군장교(ROTC) 후보생의 입영훈련은 입·퇴소의 동일한 과정을 세 번 거쳐야 한다. 이는 후보생은 물론 준비하는 교관 및 관계자 모든 인원들의 시간과 노력, 그리고 예산이 수반된다. 결정적으로 교육시간을 침해할 수밖에 없기 때문에 매우 비효율적이라는 것으로 나타났다.
연구결과를 토대로 향후 학군(ROTC) 후보생의 입영훈련제도 개선 방향을 제시하면 다음과 같다.
첫째, 입영훈련은 동·하계를 구분하여 3회 실시하는 것이 아니라 대학생으로서의 모든 학업을 종료하고 졸업 및 임관하기 전에 1회 실시하는 것을 제시한다.
둘째, 입영훈련 구분하지 않고 통합하여 시행하는 것을 제안한다.
셋째, 개선된 제도의 적용을 위해 입영훈련기간을 12주에서 10주로의 조정이 필요가 있다.
본 연구는 입영훈련에 한정하여 연구하였기에 학군장교 전 훈련과정이나 다른 장교양성과정에 적용하는 데는 한계가 있다. 그러나 이번 연구에서 제시된 개선방안이 초급장교의 90% 이상이 배출되는 육군학생군사학교의 입영훈련 발전에 자료로 활용되기를 바란다. 또한 ‘장교양성의 요람’이라는 이름에 걸맞게 미래 육군을 이끌어갈 훌륭한 인재들이 육성되는 기관으로 자리매김 하기를 바란다.
최근 학군장교(ROTC) 후보생들은 학생과 장교 후보생 신분으로서 사회에서나 군에서 요구하는 분야가 매우 다양해졌다. 전문성과 어학능력 그리고 정보화 능력 등은 이전보다 광범위한 능력을 갖추기를 바라고 있다. 따라서 군과 사회에서 동시에 요구하는 장교를 양성을 위해서는 과거와는 다른 교육방법의 변화가 필요하다.
본 연구에서는 학군장교(ROTC) 후보생의 입영훈련제도의 현실과 문제점을 분석하고 입영훈련 개선방안을 도출하고자 하였다.
연구방법은 문헌연구를 통해 학군장교(ROTC) 후보생의 입영훈련 변천과정과 미국의 ROTC의 양성교육을 분석하여 시사점을 도출하고 개선방안을 제안하였다. 연구의 대상은 학군장교(ROTC)후보생으로 2018년 하계입영훈련과 동계입영훈련을 경험한 2년차 후보생에게 한정하였다. 또한 학군장교(ROTC)후보생들은 교내교육과 입영훈련으로 구분되지만, 본 연구에서는 입영훈련을 중점으로 다루었다. 그리고 교육훈련 과목, 중점, 훈련과정 등은 제외하고 오로지 육군학생군사학교에 입소하여 훈련하는 기간과 계절적 요소에만 국한하였다.
연구결과는 다음과 같다. 첫째, 후보생들의 입영훈련에 임하는 심리적 상태는 다소 부정적이었다. 대학생 신분으로 학업 이후 방학기간 휴식을 원하는 이들에게 일정기간 통제를 요구하는 입영훈련의 시기적 문제는 입소 시부터 반감이 있을 수밖에 없다고 본다.
둘째, 계절적으로 여름철 하계입영훈련 4주의 기간은 지속되는 폭염과 장마, 태풍 등의 호우 등으로 훈련에 제한을 가져옴은 물론 효과 또한 떨어질 수밖에 없음을 확인할 수 있었다.
셋째, 12주의 교육기간 동안 훈련하는 학군장교(ROTC) 후보생의 입영훈련은 입·퇴소의 동일한 과정을 세 번 거쳐야 한다. 이는 후보생은 물론 준비하는 교관 및 관계자 모든 인원들의 시간과 노력, 그리고 예산이 수반된다. 결정적으로 교육시간을 침해할 수밖에 없기 때문에 매우 비효율적이라는 것으로 나타났다.
연구결과를 토대로 향후 학군(ROTC) 후보생의 입영훈련제도 개선 방향을 제시하면 다음과 같다.
첫째, 입영훈련은 동·하계를 구분하여 3회 실시하는 것이 아니라 대학생으로서의 모든 학업을 종료하고 졸업 및 임관하기 전에 1회 실시하는 것을 제시한다.
둘째, 입영훈련 구분하지 않고 통합하여 시행하는 것을 제안한다.
셋째, 개선된 제도의 적용을 위해 입영훈련기간을 12주에서 10주로의 조정이 필요가 있다.
본 연구는 입영훈련에 한정하여 연구하였기에 학군장교 전 훈련과정이나 다른 장교양성과정에 적용하는 데는 한계가 있다. 그러나 이번 연구에서 제시된 개선방안이 초급장교의 90% 이상이 배출되는 육군학생군사학교의 입영훈련 발전에 자료로 활용되기를 바란다. 또한 ‘장교양성의 요람’이라는 이름에 걸맞게 미래 육군을 이끌어갈 훌륭한 인재들이 육성되는 기관으로 자리매김 하기를 바란다.
Recently, the fields required by society or military have diversified for ROTC officer as students and military officer. Society needs that candidates have a broader range of skills than ever before, such as expertise, language skills and information skills. Therefore, the change in educational meth...
Recently, the fields required by society or military have diversified for ROTC officer as students and military officer. Society needs that candidates have a broader range of skills than ever before, such as expertise, language skills and information skills. Therefore, the change in educational methods is needed in various ways in order to foster military officer.
The purpose of this study is to analyze the present situation and the problems of the system and draw up the improving strategies for military training.
Through the literature review, the transformation process of ROTC candidates' military training and the ROTC training system of the U.S. were analyzed, and the corresponding suggestions were entailed and proposed measures for improvement. The subjects of the study were limited to those who had experienced the 2018 Summer and Winter Second-year Training (ROTC) candidates. In addition, students who are eligible for the ROTC are categorized into in-school education and military training, but this study focused on military training. Furthermore, except for training subject, skill point, and educational course, only the period and seasonal elements of the training were limited to the period and training.
The results of the study are as follow.
First, the psychological condition of the candidates was rather negative. The timing of the military training, which requires a certain period of time to be controlled is a reason of antipathy from the time they start by those who want to take break during their vacation after studying as a university student.
Second, the four-week period of camp training in the summer season bring restrictions on ongoing training due to heat waves, monsoon rains, and typhoons as well as slight effect.
Third, during the 12-week training period, the camp must go through the same entry-exit process. It means whole process entails budget, time and effort of all the instructors and related officer as well as candidates. Especially, it is very inefficient because it infringes on education time.
Based on the results of the study, Here are some factors that improvement study of ROTC recruit training system.
First, it is suggested that the military training should not be conducted three times which is divided winter and summer, but one time before graduating and commissioning after they complete their studies.
Second, it is proposed that the military training be conducted by combining without separation.
Third, it is necessary to adjust the length of military training from 12 weeks to 10 weeks for the application of the improved system.
This study is limited to recruite training, so there are limitations in applying it to in-door training courses or other officer training courses. However, This presented improvement study will help to use as practical data for the development of the army cadet military school, which produces more than 90 percent of the army officer. It is also hoped that the organization will be established as an institution to nurture talented people who will lead the future Army in line with the name "Cradle of Army General Education."
Recently, the fields required by society or military have diversified for ROTC officer as students and military officer. Society needs that candidates have a broader range of skills than ever before, such as expertise, language skills and information skills. Therefore, the change in educational methods is needed in various ways in order to foster military officer.
The purpose of this study is to analyze the present situation and the problems of the system and draw up the improving strategies for military training.
Through the literature review, the transformation process of ROTC candidates' military training and the ROTC training system of the U.S. were analyzed, and the corresponding suggestions were entailed and proposed measures for improvement. The subjects of the study were limited to those who had experienced the 2018 Summer and Winter Second-year Training (ROTC) candidates. In addition, students who are eligible for the ROTC are categorized into in-school education and military training, but this study focused on military training. Furthermore, except for training subject, skill point, and educational course, only the period and seasonal elements of the training were limited to the period and training.
The results of the study are as follow.
First, the psychological condition of the candidates was rather negative. The timing of the military training, which requires a certain period of time to be controlled is a reason of antipathy from the time they start by those who want to take break during their vacation after studying as a university student.
Second, the four-week period of camp training in the summer season bring restrictions on ongoing training due to heat waves, monsoon rains, and typhoons as well as slight effect.
Third, during the 12-week training period, the camp must go through the same entry-exit process. It means whole process entails budget, time and effort of all the instructors and related officer as well as candidates. Especially, it is very inefficient because it infringes on education time.
Based on the results of the study, Here are some factors that improvement study of ROTC recruit training system.
First, it is suggested that the military training should not be conducted three times which is divided winter and summer, but one time before graduating and commissioning after they complete their studies.
Second, it is proposed that the military training be conducted by combining without separation.
Third, it is necessary to adjust the length of military training from 12 weeks to 10 weeks for the application of the improved system.
This study is limited to recruite training, so there are limitations in applying it to in-door training courses or other officer training courses. However, This presented improvement study will help to use as practical data for the development of the army cadet military school, which produces more than 90 percent of the army officer. It is also hoped that the organization will be established as an institution to nurture talented people who will lead the future Army in line with the name "Cradle of Army General Education."
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.