본 연구는 한국 정부 주도로 70여 년간 영국에서 개최된 문화교류전시 133건을 분석하여 그 특징과 경향을 파악하고 향후 지향성을 제시하는 데에 목적이 있다. 기존의 많은 국제문화교류 연구는 개별적 사례 연구나 국립중앙박물관 및 한국국제교류재단과 같은 기관 분석에 국한되었으나, 본 연구는 단일 사례만을 연구하거나 개최기관의 경계를 짓지 않고, ‘전시’라는 매체가 국제문화교류의 수단으로써 어떻게 활용되었는지를 통시적이고 실증적 시각에서 분석했다. 본 연구에서는 대상기간을 총 6개로 분류하여 시기 별 전시 주제와 경향을 분석했다. 그 결과, 제1시기(1948년-1989년)에는 양국 정부 개입에 의한 문화외교전시, 제2시기(1990년-2007년)에는 현지 기관 협력 현대예술전시, 제3시기 (2008년-2011년)에는 주영한국문화원 주도 문화교류전시, 제4시기(2012년)에는 런던하계올림픽 연계 경계횡단전시, 제5시기(2013년-2016년)에는 한인작가 현지 활동 지원전시, 마지막으로 제6시기(2017년-2018년)에는 한영 상호교류의 해 연계 탈경계전시가 개최되었음을 확인했으며, 각 시기의 특징을 상세히 기술했다. 이러한 분석 결과를 바탕으로 다음과 같은 향후 문화교류전시의 지향점들을 유추할 수 있었다. 개인 활동을 통한 다양성과 개성 중시, 다자간 교류에 기반한 네트워킹 및 ...
본 연구는 한국 정부 주도로 70여 년간 영국에서 개최된 문화교류전시 133건을 분석하여 그 특징과 경향을 파악하고 향후 지향성을 제시하는 데에 목적이 있다. 기존의 많은 국제문화교류 연구는 개별적 사례 연구나 국립중앙박물관 및 한국국제교류재단과 같은 기관 분석에 국한되었으나, 본 연구는 단일 사례만을 연구하거나 개최기관의 경계를 짓지 않고, ‘전시’라는 매체가 국제문화교류의 수단으로써 어떻게 활용되었는지를 통시적이고 실증적 시각에서 분석했다. 본 연구에서는 대상기간을 총 6개로 분류하여 시기 별 전시 주제와 경향을 분석했다. 그 결과, 제1시기(1948년-1989년)에는 양국 정부 개입에 의한 문화외교전시, 제2시기(1990년-2007년)에는 현지 기관 협력 현대예술전시, 제3시기 (2008년-2011년)에는 주영한국문화원 주도 문화교류전시, 제4시기(2012년)에는 런던하계올림픽 연계 경계횡단전시, 제5시기(2013년-2016년)에는 한인작가 현지 활동 지원전시, 마지막으로 제6시기(2017년-2018년)에는 한영 상호교류의 해 연계 탈경계전시가 개최되었음을 확인했으며, 각 시기의 특징을 상세히 기술했다. 이러한 분석 결과를 바탕으로 다음과 같은 향후 문화교류전시의 지향점들을 유추할 수 있었다. 개인 활동을 통한 다양성과 개성 중시, 다자간 교류에 기반한 네트워킹 및 거버넌스 구축, 과정 중심 문화교류 기획, 문화교류전시의 지역적 확대, 현지 수요 및 현안 고려, 전시 소재의 다양화, 전시 개최 기관의 다양화, 일반 대중 대상 프로그램 운영, 한국학 교육 및 연구 지원의 필요성이 그것들이다. 본 논문의 작성 방법으로는 이론적 연구뿐만 아니라, 현지 조사 및 실무자 인터뷰를 통한 실증적 연구를 병행했다. 전시결과보고서, 도록(圖錄) 자료 그리고 인터뷰 내용은 부록에 정리하여 후속 연구에 참고가 되도록 했다.
본 연구는 한국 정부 주도로 70여 년간 영국에서 개최된 문화교류전시 133건을 분석하여 그 특징과 경향을 파악하고 향후 지향성을 제시하는 데에 목적이 있다. 기존의 많은 국제문화교류 연구는 개별적 사례 연구나 국립중앙박물관 및 한국국제교류재단과 같은 기관 분석에 국한되었으나, 본 연구는 단일 사례만을 연구하거나 개최기관의 경계를 짓지 않고, ‘전시’라는 매체가 국제문화교류의 수단으로써 어떻게 활용되었는지를 통시적이고 실증적 시각에서 분석했다. 본 연구에서는 대상기간을 총 6개로 분류하여 시기 별 전시 주제와 경향을 분석했다. 그 결과, 제1시기(1948년-1989년)에는 양국 정부 개입에 의한 문화외교전시, 제2시기(1990년-2007년)에는 현지 기관 협력 현대예술전시, 제3시기 (2008년-2011년)에는 주영한국문화원 주도 문화교류전시, 제4시기(2012년)에는 런던하계올림픽 연계 경계횡단전시, 제5시기(2013년-2016년)에는 한인작가 현지 활동 지원전시, 마지막으로 제6시기(2017년-2018년)에는 한영 상호교류의 해 연계 탈경계전시가 개최되었음을 확인했으며, 각 시기의 특징을 상세히 기술했다. 이러한 분석 결과를 바탕으로 다음과 같은 향후 문화교류전시의 지향점들을 유추할 수 있었다. 개인 활동을 통한 다양성과 개성 중시, 다자간 교류에 기반한 네트워킹 및 거버넌스 구축, 과정 중심 문화교류 기획, 문화교류전시의 지역적 확대, 현지 수요 및 현안 고려, 전시 소재의 다양화, 전시 개최 기관의 다양화, 일반 대중 대상 프로그램 운영, 한국학 교육 및 연구 지원의 필요성이 그것들이다. 본 논문의 작성 방법으로는 이론적 연구뿐만 아니라, 현지 조사 및 실무자 인터뷰를 통한 실증적 연구를 병행했다. 전시결과보고서, 도록(圖錄) 자료 그리고 인터뷰 내용은 부록에 정리하여 후속 연구에 참고가 되도록 했다.
The research aims to study cultural interaction. It surveys 133 cultural interaction exhibitions held by the Korean government in the United Kingdom from 1948 to 2018, analysing how the trends of exhibitions have changed over time. Based on the analysis, it examines implications for cultural int...
The research aims to study cultural interaction. It surveys 133 cultural interaction exhibitions held by the Korean government in the United Kingdom from 1948 to 2018, analysing how the trends of exhibitions have changed over time. Based on the analysis, it examines implications for cultural interaction exhibitions in the future. Previous studies have focused mainly on specific cases of events or organisations, whereas this study sheds light on the medium of ‘exhibition’ to examine how it has contributed to the cultural interaction between Korea and the UK. In this study, 70 years of research period is divided into six periods based on major cultural interaction events between the two countries. The trends of each period are thoroughly described. In Period I (1948-1989), the Korean government was deeply involved in organising the exhibitions in order to pursue cultural diplomacy. Exhibitions in Period II (1990-2007) began to deal with modern art and were co-organised with local useums. In Period III(2008-2011), the Korea Cultural Centre UK began to lead most of the exhibitions. During Period IV (2012), crossing boundaries of genres and themes was attempted in exhibitions, many of which were held in association with the 2012 London Summer Olympics. Exhibitions in Period V(2013-2016) functioned as a platform to support Korean artists aborad. Finally, in Period VI (2017-2018), exhibitions that widely traversed boundaries were held as a part of UK/Korea 2017-18 Creative Futures. The analysis leads to the implications on what should be done to improve cultural interaction exhibitions as follow: emphasis on diversity and individuality based on individual engagement; networks and governance based on multilateral interaction; process-centred interaction; regional expansion of cultural interaction; consideration on local needs and issues; diversification of exhibition themes; diversification of exhibition spaces; public engagement programmes; and support for Korean studies abroad. This research was conducted based on empirical studies by field research and interviews with practitioners in the field of cultural interaction, along with theoretical reviews. The empirical data and interviews are included in the appendix for potential needs in later studies.
The research aims to study cultural interaction. It surveys 133 cultural interaction exhibitions held by the Korean government in the United Kingdom from 1948 to 2018, analysing how the trends of exhibitions have changed over time. Based on the analysis, it examines implications for cultural interaction exhibitions in the future. Previous studies have focused mainly on specific cases of events or organisations, whereas this study sheds light on the medium of ‘exhibition’ to examine how it has contributed to the cultural interaction between Korea and the UK. In this study, 70 years of research period is divided into six periods based on major cultural interaction events between the two countries. The trends of each period are thoroughly described. In Period I (1948-1989), the Korean government was deeply involved in organising the exhibitions in order to pursue cultural diplomacy. Exhibitions in Period II (1990-2007) began to deal with modern art and were co-organised with local useums. In Period III(2008-2011), the Korea Cultural Centre UK began to lead most of the exhibitions. During Period IV (2012), crossing boundaries of genres and themes was attempted in exhibitions, many of which were held in association with the 2012 London Summer Olympics. Exhibitions in Period V(2013-2016) functioned as a platform to support Korean artists aborad. Finally, in Period VI (2017-2018), exhibitions that widely traversed boundaries were held as a part of UK/Korea 2017-18 Creative Futures. The analysis leads to the implications on what should be done to improve cultural interaction exhibitions as follow: emphasis on diversity and individuality based on individual engagement; networks and governance based on multilateral interaction; process-centred interaction; regional expansion of cultural interaction; consideration on local needs and issues; diversification of exhibition themes; diversification of exhibition spaces; public engagement programmes; and support for Korean studies abroad. This research was conducted based on empirical studies by field research and interviews with practitioners in the field of cultural interaction, along with theoretical reviews. The empirical data and interviews are included in the appendix for potential needs in later studies.
주제어
#대외문화정책 국제문화교류 문화교류전시 문화예술 한국과 영국의 문화교류 International Cultural Relations International cultural interaction Cultural Interaction Exhibition Korea-UK Relations
학위논문 정보
저자
김슬아
학위수여기관
韓國外國語大學校 大學院
학위구분
국내석사
학과
글로벌문화콘텐츠학과
지도교수
이종오
발행연도
2020
총페이지
[v], 294 p.
키워드
대외문화정책 국제문화교류 문화교류전시 문화예술 한국과 영국의 문화교류 International Cultural Relations International cultural interaction Cultural Interaction Exhibition Korea-UK Relations
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.