본 연구는 독자의 자기이해 확장을 도모할 수 있는 독서 교육 방안을 구체적으로 마련하는 데 있다. 독서 교육 방안은 리쾨르의 텍스트 해석학을 중심으로 자기이해를 위한 독서 원리와 단계를 정립하고, 자기이해를 위한 독서 교육을 실제로 적용해 보고자 한다. 자기이해는 인간이 주체적인 삶을 살아가는 데 반드시 필요한 과정이다. “나는 누구인가, 어떠한 사람인가, 어떻게 살아가는 것이 바람직한 삶인가”에 대한 실존적 물음은 인간을 주체적인 존재로 성장...
본 연구는 독자의 자기이해 확장을 도모할 수 있는 독서 교육 방안을 구체적으로 마련하는 데 있다. 독서 교육 방안은 리쾨르의 텍스트 해석학을 중심으로 자기이해를 위한 독서 원리와 단계를 정립하고, 자기이해를 위한 독서 교육을 실제로 적용해 보고자 한다. 자기이해는 인간이 주체적인 삶을 살아가는 데 반드시 필요한 과정이다. “나는 누구인가, 어떠한 사람인가, 어떻게 살아가는 것이 바람직한 삶인가”에 대한 실존적 물음은 인간을 주체적인 존재로 성장하게 한다. 주체적인 삶은 자신의 정체성을 확립하는 것으로 자기이해라는 과정을 통해서 획득될 수 있다. 리쾨르는 진정한 자기이해가 텍스트 해석을 통한 간접적이고 우회적으로 도달 가능하다고 하였다. 텍스트를 매개하지 않은 자기이해는 추상적이고 공허할 수 있어 자기를 이해하고 있는지 분명하지 않다는 것이다. 자기 성찰의 공허성을 극복하기 위해서는 성찰이 구체적이어야 한다. 독자는 텍스트를 통해 자기이해의 사유를 불러일으키고 자신의 새로운 가능성을 깨닫게 된다. 따라서, 자기이해를 위한 독서는 독자가 텍스트의 세계에 참여하고 텍스트 의미를 직접 해석해 보는 경험을 하는 것이다. 자기이해는 자기가 타자와의 상호적인 관계를 통해 자신의 새로운 가능성을 탐색하고 발전적으로 변화되는 과정이다. 여기서 타자는 또 다른 자기, 타인, 자신이 속한 세계를 모두 포함한다. 인간은 타자와의 관계 맺음을 통해서 존재한다. 자신을 이해하기 위해서는 타인과 자신이 속한 세계에 대한 이해가 필요하며, 이를 통해 자신이 이전에 알지 못했던 자신을 만나게 된다. 문학은 인간의 삶의 표현으로 독자가 텍스트의 세계를 체험하게 하여 자기이해를 확장하거나 조정하는 데 효과적인 매개이다. 따라서, 자기이해를 위한 문학독서는 독자가 텍스트를 해석해 봄으로써 주체적이고 충만한 삶을 획득할 수 있게 한다. 또한 타인과 공생하며 가치 있는 사회를 모색하고자 하는 윤리적인 주체를 확립할 수 있게 한다. 자기이해를 위한 독서 원리는 리쾨르의 텍스트 해석학을 기반으로 거리두기, 해석학적 순환, 자기화로 설정하였다. 거리두기는 텍스트 의미의 자율성을 확보하는 전제가 된다. 해석학적 순환은 ‘이해-설명-이해’라는 변증법적 순환과정을 통해 표층적 의미에서 심층적 의미로 이해가 확장된다. 자기화는 해석을 통해 얻은 텍스트의 의미를 자기의 것으로 만드는 것이다. 이러한 원리를 바탕으로 자기이해를 위한 독서 단계는 ‘의미 구성- 의미 강화- 의미 자기화’ 단계로 설정하였다. 의미 구성 단계에서는 독자가 마음 열기와 텍스트 몰입하기를 통해 표층적 의미를 읽는 것이다. 의미 강화 단계에서는 핵심 구절 설명하기와 심층적 의미 응축하기 단계를 통해 심층적 의미를 파악하는 것이다. 의미 자기화 단계는 심층적 의미를 자기화하는 것으로 심층적 의미와 자신의 삶을 연결하고 자신의 삶의 지향을 설정하는 것이다. 이 과정에서는 반드시 자신의 언어로 이야기하는 것이 중요하다. 본 연구에서는 자기이해를 위한 독서 교수·학습 모형을 구안하였고, 자기이해를 위한 독서 수업을 3차시로 구성하였다. 수업 주제를 ‘자기 이해, 타자 이해, 세계 이해’로 구성하고, 세 편의 문학작품인 헤르만 헤세의 크눌프, F. 스콧 피츠제럴드의 위대한 개츠비, 알베르 카뮈의 페스트로 선정하였다. 독서 수업안을 계획하여 실제로 자기이해를 위한 독서 수업을 진행하였고, 독자가 독서 단계를 거쳐서 심층적 의미를 찾고 그 의미를 자신의 삶과 연결하여 자기화하는데 도움을 주었다. 자기이해는 텍스트가 의미하는 바를 스스로 찾고 그 의미를 자신의 삶과 연결하여 자기화하는 과정이다. 그 과정에서 타인과 세계를 이해하게 되고 궁극적으로 자신은 어떻게 살아갈 것인가에 대한 윤리적인 문제에까지 사유하게 된다.따라서, 본 연구는 자기이해를 위한 독서 교육 방안을 구체적으로 마련하였다는 점에서 의의를 갖는다.
본 연구는 독자의 자기이해 확장을 도모할 수 있는 독서 교육 방안을 구체적으로 마련하는 데 있다. 독서 교육 방안은 리쾨르의 텍스트 해석학을 중심으로 자기이해를 위한 독서 원리와 단계를 정립하고, 자기이해를 위한 독서 교육을 실제로 적용해 보고자 한다. 자기이해는 인간이 주체적인 삶을 살아가는 데 반드시 필요한 과정이다. “나는 누구인가, 어떠한 사람인가, 어떻게 살아가는 것이 바람직한 삶인가”에 대한 실존적 물음은 인간을 주체적인 존재로 성장하게 한다. 주체적인 삶은 자신의 정체성을 확립하는 것으로 자기이해라는 과정을 통해서 획득될 수 있다. 리쾨르는 진정한 자기이해가 텍스트 해석을 통한 간접적이고 우회적으로 도달 가능하다고 하였다. 텍스트를 매개하지 않은 자기이해는 추상적이고 공허할 수 있어 자기를 이해하고 있는지 분명하지 않다는 것이다. 자기 성찰의 공허성을 극복하기 위해서는 성찰이 구체적이어야 한다. 독자는 텍스트를 통해 자기이해의 사유를 불러일으키고 자신의 새로운 가능성을 깨닫게 된다. 따라서, 자기이해를 위한 독서는 독자가 텍스트의 세계에 참여하고 텍스트 의미를 직접 해석해 보는 경험을 하는 것이다. 자기이해는 자기가 타자와의 상호적인 관계를 통해 자신의 새로운 가능성을 탐색하고 발전적으로 변화되는 과정이다. 여기서 타자는 또 다른 자기, 타인, 자신이 속한 세계를 모두 포함한다. 인간은 타자와의 관계 맺음을 통해서 존재한다. 자신을 이해하기 위해서는 타인과 자신이 속한 세계에 대한 이해가 필요하며, 이를 통해 자신이 이전에 알지 못했던 자신을 만나게 된다. 문학은 인간의 삶의 표현으로 독자가 텍스트의 세계를 체험하게 하여 자기이해를 확장하거나 조정하는 데 효과적인 매개이다. 따라서, 자기이해를 위한 문학독서는 독자가 텍스트를 해석해 봄으로써 주체적이고 충만한 삶을 획득할 수 있게 한다. 또한 타인과 공생하며 가치 있는 사회를 모색하고자 하는 윤리적인 주체를 확립할 수 있게 한다. 자기이해를 위한 독서 원리는 리쾨르의 텍스트 해석학을 기반으로 거리두기, 해석학적 순환, 자기화로 설정하였다. 거리두기는 텍스트 의미의 자율성을 확보하는 전제가 된다. 해석학적 순환은 ‘이해-설명-이해’라는 변증법적 순환과정을 통해 표층적 의미에서 심층적 의미로 이해가 확장된다. 자기화는 해석을 통해 얻은 텍스트의 의미를 자기의 것으로 만드는 것이다. 이러한 원리를 바탕으로 자기이해를 위한 독서 단계는 ‘의미 구성- 의미 강화- 의미 자기화’ 단계로 설정하였다. 의미 구성 단계에서는 독자가 마음 열기와 텍스트 몰입하기를 통해 표층적 의미를 읽는 것이다. 의미 강화 단계에서는 핵심 구절 설명하기와 심층적 의미 응축하기 단계를 통해 심층적 의미를 파악하는 것이다. 의미 자기화 단계는 심층적 의미를 자기화하는 것으로 심층적 의미와 자신의 삶을 연결하고 자신의 삶의 지향을 설정하는 것이다. 이 과정에서는 반드시 자신의 언어로 이야기하는 것이 중요하다. 본 연구에서는 자기이해를 위한 독서 교수·학습 모형을 구안하였고, 자기이해를 위한 독서 수업을 3차시로 구성하였다. 수업 주제를 ‘자기 이해, 타자 이해, 세계 이해’로 구성하고, 세 편의 문학작품인 헤르만 헤세의 크눌프, F. 스콧 피츠제럴드의 위대한 개츠비, 알베르 카뮈의 페스트로 선정하였다. 독서 수업안을 계획하여 실제로 자기이해를 위한 독서 수업을 진행하였고, 독자가 독서 단계를 거쳐서 심층적 의미를 찾고 그 의미를 자신의 삶과 연결하여 자기화하는데 도움을 주었다. 자기이해는 텍스트가 의미하는 바를 스스로 찾고 그 의미를 자신의 삶과 연결하여 자기화하는 과정이다. 그 과정에서 타인과 세계를 이해하게 되고 궁극적으로 자신은 어떻게 살아갈 것인가에 대한 윤리적인 문제에까지 사유하게 된다.따라서, 본 연구는 자기이해를 위한 독서 교육 방안을 구체적으로 마련하였다는 점에서 의의를 갖는다.
The purpose of this study is to develop reading education methods for accomplishing readers' self-comprehension. The methods of reading education aims to establish reading principles and steps for self-comprehension and to apply reading education for self-comprehension, based on Ricoeur’s theory.
The purpose of this study is to develop reading education methods for accomplishing readers' self-comprehension. The methods of reading education aims to establish reading principles and steps for self-comprehension and to apply reading education for self-comprehension, based on Ricoeur’s theory. Self-comprehension is a necessary process for human beings to live a subjective life. The existential question of “Who am I, What kind of person, how is it desirable to live?” makes man a subjective human. Subjective life can be acquired through the process of Self-comprehension by establishing one's identity. Ricoeur pointed out that true self-comprehension is reachable indirectly through the text. Self-comprehension without the mediation of text is abstract and empty, so it is not clear whether you understand yourself. Reading for Self-comprehension is an experience in which the reader participates in the world of text and directly interprets the meaning of the text. Self-comprehension is the process of exploring and developing your own new possibilities through mutual relations with others. Here the other includes another self, the other, and the world to which he belongs. Humans exist through their relationship with others. In order to understand yourself, you need to understand others and the world you belong to. Through this, you meet yourself who you did not know before. Literature is an expression of human life and is an effective medium for expanding or adjusting self-comprehension by allowing the reader to experience the world of text. Thus, literary reading for self-comprehension enables the reader to acquire a subjective and full life by interpreting the text. It also enables them to establish ethical subjects that seek to live in harmony with others and to seek valuable societies. The reading principle for Self-comprehension was set based on distance analysis, hermeneutics circle of ‘understanding-explanation-comprehension’, appropriation. based on Ricoeur’s text hermeneutics. Distanceing is the premise of securing autonomy of text meaning. The hermeneutic cycle expands its understanding from the superficial to the in-depth through the dialectical cycle of understanding, explanation, and understanding. Appropriation is to make the meaning of the text obtained through interpretation one's own. On the basis of this principle, the reading stage for self-comprehensionwas set up as 'constitution of meaning’-‘strength of meaning’-‘meaning of appropriation’. In the meaning construction phase, the reader reads the superficial meaning through open mind and immersion in the text. In the step of reinforcing meaning, the meaning of deeper meaning is explained by explaining key phrases and condensing in depth. The meaning appropriation phase is to magnetize deep meanings, to connect deep meanings with one's own life, and to establish one's own orientation. It is important to speak in your language during this process. In this study, the teaching and learning model for self-comprehension was devised, and the reading class for self-comprehension was composed of three classes. The class topics consisted of self-understanding, understanding of others, understanding of the world, and selected three literary works, Hermann Hesse's 『Knulp』and F. Scott Fitzgerald's 『Great Gatsby』and Albert Camus’ 『La Peste. I planned a reading class plan and actually conducted a reading class for self-comprehension, and helped the reader to find in-depth meaning through the reading stage and connect the meaning with his life and to magnetize it. Self-comprehension is the process of self-finding what the text means and connecting it with your life. In the process, they come to understand others and the world and ultimately think about ethical questions about how to live. Therefore, this study is meaningful in that it provides a specific reading education plan for self-comprehension.
The purpose of this study is to develop reading education methods for accomplishing readers' self-comprehension. The methods of reading education aims to establish reading principles and steps for self-comprehension and to apply reading education for self-comprehension, based on Ricoeur’s theory. Self-comprehension is a necessary process for human beings to live a subjective life. The existential question of “Who am I, What kind of person, how is it desirable to live?” makes man a subjective human. Subjective life can be acquired through the process of Self-comprehension by establishing one's identity. Ricoeur pointed out that true self-comprehension is reachable indirectly through the text. Self-comprehension without the mediation of text is abstract and empty, so it is not clear whether you understand yourself. Reading for Self-comprehension is an experience in which the reader participates in the world of text and directly interprets the meaning of the text. Self-comprehension is the process of exploring and developing your own new possibilities through mutual relations with others. Here the other includes another self, the other, and the world to which he belongs. Humans exist through their relationship with others. In order to understand yourself, you need to understand others and the world you belong to. Through this, you meet yourself who you did not know before. Literature is an expression of human life and is an effective medium for expanding or adjusting self-comprehension by allowing the reader to experience the world of text. Thus, literary reading for self-comprehension enables the reader to acquire a subjective and full life by interpreting the text. It also enables them to establish ethical subjects that seek to live in harmony with others and to seek valuable societies. The reading principle for Self-comprehension was set based on distance analysis, hermeneutics circle of ‘understanding-explanation-comprehension’, appropriation. based on Ricoeur’s text hermeneutics. Distanceing is the premise of securing autonomy of text meaning. The hermeneutic cycle expands its understanding from the superficial to the in-depth through the dialectical cycle of understanding, explanation, and understanding. Appropriation is to make the meaning of the text obtained through interpretation one's own. On the basis of this principle, the reading stage for self-comprehensionwas set up as 'constitution of meaning’-‘strength of meaning’-‘meaning of appropriation’. In the meaning construction phase, the reader reads the superficial meaning through open mind and immersion in the text. In the step of reinforcing meaning, the meaning of deeper meaning is explained by explaining key phrases and condensing in depth. The meaning appropriation phase is to magnetize deep meanings, to connect deep meanings with one's own life, and to establish one's own orientation. It is important to speak in your language during this process. In this study, the teaching and learning model for self-comprehension was devised, and the reading class for self-comprehension was composed of three classes. The class topics consisted of self-understanding, understanding of others, understanding of the world, and selected three literary works, Hermann Hesse's 『Knulp』and F. Scott Fitzgerald's 『Great Gatsby』and Albert Camus’ 『La Peste. I planned a reading class plan and actually conducted a reading class for self-comprehension, and helped the reader to find in-depth meaning through the reading stage and connect the meaning with his life and to magnetize it. Self-comprehension is the process of self-finding what the text means and connecting it with your life. In the process, they come to understand others and the world and ultimately think about ethical questions about how to live. Therefore, this study is meaningful in that it provides a specific reading education plan for self-comprehension.
주제어
#자기이해 독서 교육 문학 독서 리쾨르 텍스트 해석 Self-comprehension reading education Literature Ricoeur text hermeneutics
학위논문 정보
저자
박순옥
학위수여기관
韓國外國語大學校 敎育大學院
학위구분
국내석사
학과
독서논술교육전공
지도교수
임경순
발행연도
2020
총페이지
x, 95 p.
키워드
자기이해 독서 교육 문학 독서 리쾨르 텍스트 해석 Self-comprehension reading education Literature Ricoeur text hermeneutics
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