본 논문은 헤어아트 기법을 적용한 업사이클 헤어장신구 개발에 관한 연구이다. 헤어 디자인 분야에서의 업사이클 개념적용은 현재 세계적인 화두가 되고 있는 ‘지속가능성 발전/SD’의 취지에도 부합하며 이질감을 최소화하는데 적합하다. 그럼에도 불구하고 헤어미용분야에 관한 업사이클 학술연구는 다른 분야의 활발한 연구에 비해 이론적으로 정리되지 않았다고 사료된다. 따라서 연구자는 연구의 필요성이 있을 것으로 판단하고 종래의 헤어아트 제작기법을 분석하여 용어 및 그에 따른 개념들을 정리하였다. 그로 인해 헤어아트 기법에서의 체계적인 이론적 정립을 구축하고자 하였고 구축된 이론적 정립을 통해 실증적 입증을 하였다. 이론적 연구 방법으로는 현재까지 미학적 측면에서 바라본 헤어아트를 환경적인 관점에서 관찰하였고 실증적 연구 방법으로는 선행연구로부터 추출된 표현기법 및 기술동향별로 분류하여 시계열적 흐름에 따라 분석하였다. 아울러 전술한 선행연구 분석을 통하여 연구자는 표현기법 간의 작업적 연속성과 예술적 연관성을 기준으로 하여 분쇄하여 뿌리기, 빗고 펼치기, 펼치고 모으기, 바느질, 묶기, 건조하여 굳히기, 압축하기, 감기, 감싸기, 구부리기, 섞고 혼합하기로 총 11가지로 분류하였다. 도출된 기법을 통해 업사이클 헤어아트 디자인 제작기법을 제안하였고 폐 모발을 이용하는 업사이클 헤어아트 디자인 작품 제작 시 각각의 제작기법을 단독으로 사용하기에는 원하는 작품 제작에 어려움이 있어 주요기법을 중심으로 각각의 제작기법을 최소한의 하이브리드 형태로 작품을 제작하였다. 그에 따른 연구의 결과는 다음과 같다. 종래의 헤어아트 관련 선행연구의 표현기법별 기술동향을 분석한 결과, 헤어아트에 활용된 재료에는 폐 모발을 위시한 깃털, 가면, 자연물, 대리석, 목재, 흙, 금속 및 종이 등이 있는 것으로 확인되었다. 그리고 초기의 헤어아트는 금속, 가면, 깃털, 목재, 거울, ...
본 논문은 헤어아트 기법을 적용한 업사이클 헤어장신구 개발에 관한 연구이다. 헤어 디자인 분야에서의 업사이클 개념적용은 현재 세계적인 화두가 되고 있는 ‘지속가능성 발전/SD’의 취지에도 부합하며 이질감을 최소화하는데 적합하다. 그럼에도 불구하고 헤어미용분야에 관한 업사이클 학술연구는 다른 분야의 활발한 연구에 비해 이론적으로 정리되지 않았다고 사료된다. 따라서 연구자는 연구의 필요성이 있을 것으로 판단하고 종래의 헤어아트 제작기법을 분석하여 용어 및 그에 따른 개념들을 정리하였다. 그로 인해 헤어아트 기법에서의 체계적인 이론적 정립을 구축하고자 하였고 구축된 이론적 정립을 통해 실증적 입증을 하였다. 이론적 연구 방법으로는 현재까지 미학적 측면에서 바라본 헤어아트를 환경적인 관점에서 관찰하였고 실증적 연구 방법으로는 선행연구로부터 추출된 표현기법 및 기술동향별로 분류하여 시계열적 흐름에 따라 분석하였다. 아울러 전술한 선행연구 분석을 통하여 연구자는 표현기법 간의 작업적 연속성과 예술적 연관성을 기준으로 하여 분쇄하여 뿌리기, 빗고 펼치기, 펼치고 모으기, 바느질, 묶기, 건조하여 굳히기, 압축하기, 감기, 감싸기, 구부리기, 섞고 혼합하기로 총 11가지로 분류하였다. 도출된 기법을 통해 업사이클 헤어아트 디자인 제작기법을 제안하였고 폐 모발을 이용하는 업사이클 헤어아트 디자인 작품 제작 시 각각의 제작기법을 단독으로 사용하기에는 원하는 작품 제작에 어려움이 있어 주요기법을 중심으로 각각의 제작기법을 최소한의 하이브리드 형태로 작품을 제작하였다. 그에 따른 연구의 결과는 다음과 같다. 종래의 헤어아트 관련 선행연구의 표현기법별 기술동향을 분석한 결과, 헤어아트에 활용된 재료에는 폐 모발을 위시한 깃털, 가면, 자연물, 대리석, 목재, 흙, 금속 및 종이 등이 있는 것으로 확인되었다. 그리고 초기의 헤어아트는 금속, 가면, 깃털, 목재, 거울, 알지네이트, 종이, 아크릴, 금속, 폐기물 등의 다양한 오브제 간의 조형적인 형태를 이루는 것이 주류였다면, 후기로 갈수록 폐 모발을 캔버스에 응용한 회화적 형태와 장신구 같이 실용성이 내재된 조형적인 형태를 이루는 변화의 흐름이 형성되는 것이 확인되었다. 특히, 폐모발이 주요 소재로 활용됨에 따라 자르기, 빗질하기, 염색하기, 감기, 분쇄하기, 뿌리기, 붙이기, 구부리기, 꼬기, 땋기, 펼치기, 겹치기, 그리기, 묶기, 감싸기와 같은 표현기법의 사용빈도가 가장 높은 것으로 분석되었다. 전술한 선행연구 분석을 통하여, 본 연구에서는 표현기법 간의 작업적 연속성과 예술적 연관성을 기준으로 분쇄하여 뿌리기, 빗고 펼치기, 펼치고 모으기, 바느질, 묶기, 건조하여 굳히기, 압축하기, 감기, 감싸기, 구부리기, 섞고 혼합하기 11가지의 기법으로 재분류하여 업사이클 헤어아트 디자인 제작기법을 제안하였다. 제안된 기법으로 펼치고 모으기 기법을 이용한 작품 3점, 빗고 펼치기 기법을 이용한 작품 4점, 분쇄하여 뿌리기 기법을 이용한 작품 4점, 바느질 기법을 이용한 작품 1점, 섞고 혼합하기 기법을 이용한 작품 1점. 감기 기법을 이용한 작품 2점, 묶기 기법을 이용한 작품 2점, 섞고 혼합하기 기법을 이용한 작품 2점, 분쇄하여 뿌리기와 빗고 펼치기 기법을 이용한 작품 1점으로 총 20작품으로 제작하였다. 연구의 결과를 통해 미용인들에게는 인지가 되어 있지만 일반인들에게는 미개척분야였던 헤어아트가 각각 도출된 기법을 통해 업사이클 헤어아트 디자인이 누구에게나 원활한 기법 정립이 가능하도록 하였고 작고 단순한 기법을 통한 소품제작부터 크고 난이도가 있는 소품제작까지 제작함으로 인해 실제 판매까지 이루어져 부가가치가 늘어날 수 있도록 하였다. 이는 업사이클 헤어아트 디자인에 대한 영역을 확장하며 실생활에 접목 및 사용 가능한 공예 기법과 작품 제작 가이드라인을 제시할 수 있어서, 폐 모발을 이용한 업사이클 디자인 영역의 저변 확대에도 기여할 수 있을 것으로 사료된다.
본 논문은 헤어아트 기법을 적용한 업사이클 헤어장신구 개발에 관한 연구이다. 헤어 디자인 분야에서의 업사이클 개념적용은 현재 세계적인 화두가 되고 있는 ‘지속가능성 발전/SD’의 취지에도 부합하며 이질감을 최소화하는데 적합하다. 그럼에도 불구하고 헤어미용분야에 관한 업사이클 학술연구는 다른 분야의 활발한 연구에 비해 이론적으로 정리되지 않았다고 사료된다. 따라서 연구자는 연구의 필요성이 있을 것으로 판단하고 종래의 헤어아트 제작기법을 분석하여 용어 및 그에 따른 개념들을 정리하였다. 그로 인해 헤어아트 기법에서의 체계적인 이론적 정립을 구축하고자 하였고 구축된 이론적 정립을 통해 실증적 입증을 하였다. 이론적 연구 방법으로는 현재까지 미학적 측면에서 바라본 헤어아트를 환경적인 관점에서 관찰하였고 실증적 연구 방법으로는 선행연구로부터 추출된 표현기법 및 기술동향별로 분류하여 시계열적 흐름에 따라 분석하였다. 아울러 전술한 선행연구 분석을 통하여 연구자는 표현기법 간의 작업적 연속성과 예술적 연관성을 기준으로 하여 분쇄하여 뿌리기, 빗고 펼치기, 펼치고 모으기, 바느질, 묶기, 건조하여 굳히기, 압축하기, 감기, 감싸기, 구부리기, 섞고 혼합하기로 총 11가지로 분류하였다. 도출된 기법을 통해 업사이클 헤어아트 디자인 제작기법을 제안하였고 폐 모발을 이용하는 업사이클 헤어아트 디자인 작품 제작 시 각각의 제작기법을 단독으로 사용하기에는 원하는 작품 제작에 어려움이 있어 주요기법을 중심으로 각각의 제작기법을 최소한의 하이브리드 형태로 작품을 제작하였다. 그에 따른 연구의 결과는 다음과 같다. 종래의 헤어아트 관련 선행연구의 표현기법별 기술동향을 분석한 결과, 헤어아트에 활용된 재료에는 폐 모발을 위시한 깃털, 가면, 자연물, 대리석, 목재, 흙, 금속 및 종이 등이 있는 것으로 확인되었다. 그리고 초기의 헤어아트는 금속, 가면, 깃털, 목재, 거울, 알지네이트, 종이, 아크릴, 금속, 폐기물 등의 다양한 오브제 간의 조형적인 형태를 이루는 것이 주류였다면, 후기로 갈수록 폐 모발을 캔버스에 응용한 회화적 형태와 장신구 같이 실용성이 내재된 조형적인 형태를 이루는 변화의 흐름이 형성되는 것이 확인되었다. 특히, 폐모발이 주요 소재로 활용됨에 따라 자르기, 빗질하기, 염색하기, 감기, 분쇄하기, 뿌리기, 붙이기, 구부리기, 꼬기, 땋기, 펼치기, 겹치기, 그리기, 묶기, 감싸기와 같은 표현기법의 사용빈도가 가장 높은 것으로 분석되었다. 전술한 선행연구 분석을 통하여, 본 연구에서는 표현기법 간의 작업적 연속성과 예술적 연관성을 기준으로 분쇄하여 뿌리기, 빗고 펼치기, 펼치고 모으기, 바느질, 묶기, 건조하여 굳히기, 압축하기, 감기, 감싸기, 구부리기, 섞고 혼합하기 11가지의 기법으로 재분류하여 업사이클 헤어아트 디자인 제작기법을 제안하였다. 제안된 기법으로 펼치고 모으기 기법을 이용한 작품 3점, 빗고 펼치기 기법을 이용한 작품 4점, 분쇄하여 뿌리기 기법을 이용한 작품 4점, 바느질 기법을 이용한 작품 1점, 섞고 혼합하기 기법을 이용한 작품 1점. 감기 기법을 이용한 작품 2점, 묶기 기법을 이용한 작품 2점, 섞고 혼합하기 기법을 이용한 작품 2점, 분쇄하여 뿌리기와 빗고 펼치기 기법을 이용한 작품 1점으로 총 20작품으로 제작하였다. 연구의 결과를 통해 미용인들에게는 인지가 되어 있지만 일반인들에게는 미개척분야였던 헤어아트가 각각 도출된 기법을 통해 업사이클 헤어아트 디자인이 누구에게나 원활한 기법 정립이 가능하도록 하였고 작고 단순한 기법을 통한 소품제작부터 크고 난이도가 있는 소품제작까지 제작함으로 인해 실제 판매까지 이루어져 부가가치가 늘어날 수 있도록 하였다. 이는 업사이클 헤어아트 디자인에 대한 영역을 확장하며 실생활에 접목 및 사용 가능한 공예 기법과 작품 제작 가이드라인을 제시할 수 있어서, 폐 모발을 이용한 업사이클 디자인 영역의 저변 확대에도 기여할 수 있을 것으로 사료된다.
This paper is on developing up-cycle hair accessory by applying hair art technique. Applying concept of up-cycle in the field of hair design is in accord with the purpose of 'sustainability development/SD,' becoming global topic now and suitable for minimizing the sense of difference. Nevertheless, ...
This paper is on developing up-cycle hair accessory by applying hair art technique. Applying concept of up-cycle in the field of hair design is in accord with the purpose of 'sustainability development/SD,' becoming global topic now and suitable for minimizing the sense of difference. Nevertheless, we think that academic study of up-cycle on hair beauty is not theoretically organized, compared to active study of other fields. Therefore, the researcher decides that there is a need for study, analyzes the traditional manufacturing technique of hair art, and organizes the terms and consequent concepts. It is to make a systematic and theoretical establishment in the hair art technique by that, and it proves empirically via built theoretical establishment. For theoretical method of study, it finds out hair art in terms of aesthetic viewpoints up to now from environmental view, and for empirical method of study, it classifies by presentation technique and technology trend, deducted from the precedent study and analyzes it in accordance with time sequential flow. In addition, researcher assorts it as total of eleven items; blending and spraying, combing and spreading, unfolding and collecting, sewing, tying, drying and hardening, compressing, winding, wrapping, bending, mixing and blending, based on operational continuity and artistic connection among presentation techniques via stated above analysis of precedent study. We have suggested manufacturing technique of up-cycle hair art design through the deducted technique, and there is a difficulty in manufacturing the desired works for using each manufacturing technique exclusively when producing design work of up-cycle hair art using scrap hair. Based on primary techniques, it produced works of manufacturing technique as minimum form of hybrid. The result of study is as follows; as a result of analyzing technology trend by presentation technique in the precedent study related to traditional hair art, it could confirm that there are feather, mask, natural object, marble, timber, soil, metal, and paper, etc. including scrap hair, for used materials in hair art. Also, it was mainstream to have formative forms among various objets such as metal, mask, feather, timber, mirror, alginate, paper, acrylic, metal, and waste, etc. in the early hair art, and it checked that flow of change is formed for formative forms to have practicality like hair picturesque forms which applied scrap to canvas and accessory, as it passes back. In particular, we have analyzed that frequency of use in presentation technique such as cutting, combing, dyeing, winding, blending, spraying, attaching, bending, twisting, braiding, spreading, stacking, drawing, tying, and wrapping is the highest, as scrap hair is utilized as main material. By analyzing the stated-above precedent study, it assorts again as eleven techniques; blending and spraying, combing and spreading, unfolding and collecting, sewing, tying, drying and hardening, compressing, winding, wrapping, bending, mixing and blending, focused on operational continuity and artistic connection among presentation techniques in this study, and suggests the manufacturing technique of up-cycle hair art design. With suggested techniques, it has produced twenty works in total; three works using unfolding and collecting technique, four works combing and spreading technique, four works blending and spraying technique, a work sewing technique, a work mixing and blending technique, two works winding technique, two works tying technique, two works mixing and blending technique, and a work blending, spraying and combing, spreading technique. It made possible up-cycle hair art design to be established smooth technique to everybody for hair art, known to hairdressers but unexplored field for the general public via deducted technique respectively in the results of study. Moreover, it can enhance added value so that real sale was done by way of producing from producing props via small and simple technique to large and difficult producing props. This can expand the field for art design of up-cycle hair and propose the production guideline for craft technique and work which can be applicable and usable to real life, so we think that it can contribute to expand the base in the fields of up-cycle design using scrap hair.
This paper is on developing up-cycle hair accessory by applying hair art technique. Applying concept of up-cycle in the field of hair design is in accord with the purpose of 'sustainability development/SD,' becoming global topic now and suitable for minimizing the sense of difference. Nevertheless, we think that academic study of up-cycle on hair beauty is not theoretically organized, compared to active study of other fields. Therefore, the researcher decides that there is a need for study, analyzes the traditional manufacturing technique of hair art, and organizes the terms and consequent concepts. It is to make a systematic and theoretical establishment in the hair art technique by that, and it proves empirically via built theoretical establishment. For theoretical method of study, it finds out hair art in terms of aesthetic viewpoints up to now from environmental view, and for empirical method of study, it classifies by presentation technique and technology trend, deducted from the precedent study and analyzes it in accordance with time sequential flow. In addition, researcher assorts it as total of eleven items; blending and spraying, combing and spreading, unfolding and collecting, sewing, tying, drying and hardening, compressing, winding, wrapping, bending, mixing and blending, based on operational continuity and artistic connection among presentation techniques via stated above analysis of precedent study. We have suggested manufacturing technique of up-cycle hair art design through the deducted technique, and there is a difficulty in manufacturing the desired works for using each manufacturing technique exclusively when producing design work of up-cycle hair art using scrap hair. Based on primary techniques, it produced works of manufacturing technique as minimum form of hybrid. The result of study is as follows; as a result of analyzing technology trend by presentation technique in the precedent study related to traditional hair art, it could confirm that there are feather, mask, natural object, marble, timber, soil, metal, and paper, etc. including scrap hair, for used materials in hair art. Also, it was mainstream to have formative forms among various objets such as metal, mask, feather, timber, mirror, alginate, paper, acrylic, metal, and waste, etc. in the early hair art, and it checked that flow of change is formed for formative forms to have practicality like hair picturesque forms which applied scrap to canvas and accessory, as it passes back. In particular, we have analyzed that frequency of use in presentation technique such as cutting, combing, dyeing, winding, blending, spraying, attaching, bending, twisting, braiding, spreading, stacking, drawing, tying, and wrapping is the highest, as scrap hair is utilized as main material. By analyzing the stated-above precedent study, it assorts again as eleven techniques; blending and spraying, combing and spreading, unfolding and collecting, sewing, tying, drying and hardening, compressing, winding, wrapping, bending, mixing and blending, focused on operational continuity and artistic connection among presentation techniques in this study, and suggests the manufacturing technique of up-cycle hair art design. With suggested techniques, it has produced twenty works in total; three works using unfolding and collecting technique, four works combing and spreading technique, four works blending and spraying technique, a work sewing technique, a work mixing and blending technique, two works winding technique, two works tying technique, two works mixing and blending technique, and a work blending, spraying and combing, spreading technique. It made possible up-cycle hair art design to be established smooth technique to everybody for hair art, known to hairdressers but unexplored field for the general public via deducted technique respectively in the results of study. Moreover, it can enhance added value so that real sale was done by way of producing from producing props via small and simple technique to large and difficult producing props. This can expand the field for art design of up-cycle hair and propose the production guideline for craft technique and work which can be applicable and usable to real life, so we think that it can contribute to expand the base in the fields of up-cycle design using scrap hair.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.