이 논문의 목적은 백희나 그림책에 나타난 포스트모더니즘 특질의 구현 양상을 연구하는 것이다. 우리나라는 1990년대 이후에서야 그림책이 양적·질적으로 발전하기 시작했다. 짧은 그림책 역사에도 불구하고 다양한 장르와 표현 기법으로 자신만의 스타일을 구축해가는 작가들이 등장하고 있다. 백희나도 자신만의 스타일을 만들어가며 활발한 창작활동을 하는 작가 중 한 사람이다. 그는 입체기법과 애니메이션 기법으로 ...
백희나 그림책 연구 - 포스트모더니즘 특질의 구현 양상을 중심으로-
이 논문의 목적은 백희나 그림책에 나타난 포스트모더니즘 특질의 구현 양상을 연구하는 것이다. 우리나라는 1990년대 이후에서야 그림책이 양적·질적으로 발전하기 시작했다. 짧은 그림책 역사에도 불구하고 다양한 장르와 표현 기법으로 자신만의 스타일을 구축해가는 작가들이 등장하고 있다. 백희나도 자신만의 스타일을 만들어가며 활발한 창작활동을 하는 작가 중 한 사람이다. 그는 입체기법과 애니메이션 기법으로 3차원의 인물과 공간을 창조한 후 영화 촬영기법을 응용해 장면마다 사진을 찍어 그림에 생동감이 넘치고 영상미가 살아 있는 그림책을 만들어왔다. 한편으로 백희나가 사용한 기법과 글과 그림의 상호작용으로 만들어낸 의미에는 포스트모더니즘 특질이 드러난다. 그러나 그동안 백희나 그림책에 관련된 포스트모더니즘적 특질에 관한 연구는 미비했다. 그래서 백희나 그림책에 나타나는 포스트 모더니즘적 표현과 의미의 특질을 분석하고 작품에 내재된 작가의 세계관을 연구할 필요성을 느꼈다. 이에 본 연구에서는 백희나의 주요 작품을 중심으로 작품에 표현된 포스트모더니즘적 특질의 구현 양상과 그 안에 내재된 작가의 세계관을 탐구했다. 먼저 백희나 그림책 36권 중 글· 그림 작업 참여 여부, 환상성, 포스트모더니즘적 특질, 이렇게 세 가지 기준으로 작품을 분석한 후 빈도수를 측정했다. 측정 후 백희나가 글과 그림에 모두 참여 한 작품 중에서 환상성과 포스트모더니즘 특질에 대해 연구할 만한 가치가 있는 9권을 선정했다. 둘째 연구대상으로 선정된 그림책에서 발견된 포스트모던 그림책의 특질인 인물과 공간의 입체적 표현, 주변텍스트, 타이포그래피, 열린 결말, 미장아빔, 패러디, 상호텍스트성의 표현 양상을 분석했다. 이와 함께, 포스트모더니즘 특질의 표현을 통해 창출되는 의미 양상에 대해서 탐구했다. 셋째 백희나는 가족, 또래, 이웃, 이질적 타자와의 공존의 삶과 연대의식을 강조했다. 이 외에, 백희나는 인물 표현에 있어 성역할의 고정관념 탈피, 다양한 가족 형태 제시, 열린 결말을 통한 다양한 해석 가능성 등을 나타내고자 했다. 백희나의 이러한 시도는 다원성과 탈중심성 추구 그리고 연대의 필요성을 강조하는 현대의 시대정신과 맞닿아 있다. 마지막으로 앞에서 논의한 내용을 바탕으로 백희나 그림책에 내재된 연대의식과 그것을 표현하는 방식인 환상성과 포스트모더니즘 특질 표현과 의미에 대해 살펴보았다. 이 과정을 통해 백희나 그림책이 한국 그림책 역사에서 가지는 의의를 알 수 있었다. 그와 함께 백희나 그림책이 한계점과 나아가야 할 방향에 대해 모색해보았다. 이 연구는 그림책을 독자적인 장르로 인식하고 글과 그림을 통한 시각적 의미와 포스트모더니즘 특질의 분석을 시도하고 작가의 세계관 고찰한 것에 의의를 둔다. 그리고 그러한 특질의 구현과 작가의 세계관이 현 시점에서 갖는 의미에 대해 고찰했다. 백희나는 현재에도 왕성하게 창작 활동을 하는 작가이므로 앞으로 발표될 그림책에 대한 기대와 앞으로 다양하게 연구가 진행될 것이다.
백희나 그림책 연구 - 포스트모더니즘 특질의 구현 양상을 중심으로-
이 논문의 목적은 백희나 그림책에 나타난 포스트모더니즘 특질의 구현 양상을 연구하는 것이다. 우리나라는 1990년대 이후에서야 그림책이 양적·질적으로 발전하기 시작했다. 짧은 그림책 역사에도 불구하고 다양한 장르와 표현 기법으로 자신만의 스타일을 구축해가는 작가들이 등장하고 있다. 백희나도 자신만의 스타일을 만들어가며 활발한 창작활동을 하는 작가 중 한 사람이다. 그는 입체기법과 애니메이션 기법으로 3차원의 인물과 공간을 창조한 후 영화 촬영기법을 응용해 장면마다 사진을 찍어 그림에 생동감이 넘치고 영상미가 살아 있는 그림책을 만들어왔다. 한편으로 백희나가 사용한 기법과 글과 그림의 상호작용으로 만들어낸 의미에는 포스트모더니즘 특질이 드러난다. 그러나 그동안 백희나 그림책에 관련된 포스트모더니즘적 특질에 관한 연구는 미비했다. 그래서 백희나 그림책에 나타나는 포스트 모더니즘적 표현과 의미의 특질을 분석하고 작품에 내재된 작가의 세계관을 연구할 필요성을 느꼈다. 이에 본 연구에서는 백희나의 주요 작품을 중심으로 작품에 표현된 포스트모더니즘적 특질의 구현 양상과 그 안에 내재된 작가의 세계관을 탐구했다. 먼저 백희나 그림책 36권 중 글· 그림 작업 참여 여부, 환상성, 포스트모더니즘적 특질, 이렇게 세 가지 기준으로 작품을 분석한 후 빈도수를 측정했다. 측정 후 백희나가 글과 그림에 모두 참여 한 작품 중에서 환상성과 포스트모더니즘 특질에 대해 연구할 만한 가치가 있는 9권을 선정했다. 둘째 연구대상으로 선정된 그림책에서 발견된 포스트모던 그림책의 특질인 인물과 공간의 입체적 표현, 주변텍스트, 타이포그래피, 열린 결말, 미장아빔, 패러디, 상호텍스트성의 표현 양상을 분석했다. 이와 함께, 포스트모더니즘 특질의 표현을 통해 창출되는 의미 양상에 대해서 탐구했다. 셋째 백희나는 가족, 또래, 이웃, 이질적 타자와의 공존의 삶과 연대의식을 강조했다. 이 외에, 백희나는 인물 표현에 있어 성역할의 고정관념 탈피, 다양한 가족 형태 제시, 열린 결말을 통한 다양한 해석 가능성 등을 나타내고자 했다. 백희나의 이러한 시도는 다원성과 탈중심성 추구 그리고 연대의 필요성을 강조하는 현대의 시대정신과 맞닿아 있다. 마지막으로 앞에서 논의한 내용을 바탕으로 백희나 그림책에 내재된 연대의식과 그것을 표현하는 방식인 환상성과 포스트모더니즘 특질 표현과 의미에 대해 살펴보았다. 이 과정을 통해 백희나 그림책이 한국 그림책 역사에서 가지는 의의를 알 수 있었다. 그와 함께 백희나 그림책이 한계점과 나아가야 할 방향에 대해 모색해보았다. 이 연구는 그림책을 독자적인 장르로 인식하고 글과 그림을 통한 시각적 의미와 포스트모더니즘 특질의 분석을 시도하고 작가의 세계관 고찰한 것에 의의를 둔다. 그리고 그러한 특질의 구현과 작가의 세계관이 현 시점에서 갖는 의미에 대해 고찰했다. 백희나는 현재에도 왕성하게 창작 활동을 하는 작가이므로 앞으로 발표될 그림책에 대한 기대와 앞으로 다양하게 연구가 진행될 것이다.
A study on picturebooks of Baek Heena -Focusing on the embodiment of post-modernism features-
The purpose of this study is to research on the embodiment of post-modernism features. It was only in 1990s, since the picture books began to develop both in quantity and quality in Korea. Des...
A study on picturebooks of Baek Heena -Focusing on the embodiment of post-modernism features-
The purpose of this study is to research on the embodiment of post-modernism features. It was only in 1990s, since the picture books began to develop both in quantity and quality in Korea. Despite the short history of picturebooks, there are writers with their unique expressive techniques in various genres. The writer, Baek Heena, is also one of the writers with her own style of writing and actively participating in her creative activities. She has been creating a lifelike and visual beauty picture books by using three-dimensional techniques and animation techniques to create stereoscopic characters. After then, a photo is taken by applying movie shooting techniques. Meanwhile, the embodiment of post-modernism features can be seen in her techniques and the meanings formed by interaction of her drawing and writing. However, there was a lack in the research on the embodiment of post-modernism features regarding the Baek’s works. Therefore, further research on post-modernism expressions and meanings in Baek’s picture books is needed. This study focuses on the embodiment of post-modernism features and the outlook of Baek Hee Na by researching on her main works. Firstly, 36 picturebooks of Baek Heena were analyzed according to the three criteria – participation of writing and drawing works, fantasy, and post-modernism features – and then the frequency was measured. After measuring, the works with Baek’s participation in both writing and drawing were selected, and among those works, the value of studying the post-modernism features and the fantasy were regarded to select the final 9 pieces of works. Secondly, among the chosen picture books, the three-dimensional expression of characteristics and a space, surrounding text, typography, an open ending, Mise-en-abyme, parody, and the expression of intertextuality were analyzed. With these analyzation, the research was on the meaning of the post-modernism features. Thirdly, Baek Heena emphasized on the coexistence and the solidarity of family, peer, neighbors, and other different individuals. She also tried to breakaway the stereotype of gender roles, suggest different types of families, and show the possibilities of various understandings. These attempts of pursuing pluralism and off-center nature meet the spirit of the age. Lastly, the sense of solidarity embedded in Baek’s picturebooks and fantasy to express the solidarity, the post-modernism features and meanings were organized throughout the research paper. The meaning of Baek Heena’s works in Korea picture books history was found through the process. Along with the meaning, the breaking point of Baek’s works and the pointing spot has been sought. This study has a meaning in analyzing post-modernism features and considering outlook of the writer. Furthermore, this study considers the meaning of post-modernism features and the outlook of the writer in these days. Since Baek Heena is a writer who is still vigorously writing, the upcoming picturebooks and the further study on her works are anticipated.
A study on picturebooks of Baek Heena -Focusing on the embodiment of post-modernism features-
The purpose of this study is to research on the embodiment of post-modernism features. It was only in 1990s, since the picture books began to develop both in quantity and quality in Korea. Despite the short history of picturebooks, there are writers with their unique expressive techniques in various genres. The writer, Baek Heena, is also one of the writers with her own style of writing and actively participating in her creative activities. She has been creating a lifelike and visual beauty picture books by using three-dimensional techniques and animation techniques to create stereoscopic characters. After then, a photo is taken by applying movie shooting techniques. Meanwhile, the embodiment of post-modernism features can be seen in her techniques and the meanings formed by interaction of her drawing and writing. However, there was a lack in the research on the embodiment of post-modernism features regarding the Baek’s works. Therefore, further research on post-modernism expressions and meanings in Baek’s picture books is needed. This study focuses on the embodiment of post-modernism features and the outlook of Baek Hee Na by researching on her main works. Firstly, 36 picturebooks of Baek Heena were analyzed according to the three criteria – participation of writing and drawing works, fantasy, and post-modernism features – and then the frequency was measured. After measuring, the works with Baek’s participation in both writing and drawing were selected, and among those works, the value of studying the post-modernism features and the fantasy were regarded to select the final 9 pieces of works. Secondly, among the chosen picture books, the three-dimensional expression of characteristics and a space, surrounding text, typography, an open ending, Mise-en-abyme, parody, and the expression of intertextuality were analyzed. With these analyzation, the research was on the meaning of the post-modernism features. Thirdly, Baek Heena emphasized on the coexistence and the solidarity of family, peer, neighbors, and other different individuals. She also tried to breakaway the stereotype of gender roles, suggest different types of families, and show the possibilities of various understandings. These attempts of pursuing pluralism and off-center nature meet the spirit of the age. Lastly, the sense of solidarity embedded in Baek’s picturebooks and fantasy to express the solidarity, the post-modernism features and meanings were organized throughout the research paper. The meaning of Baek Heena’s works in Korea picture books history was found through the process. Along with the meaning, the breaking point of Baek’s works and the pointing spot has been sought. This study has a meaning in analyzing post-modernism features and considering outlook of the writer. Furthermore, this study considers the meaning of post-modernism features and the outlook of the writer in these days. Since Baek Heena is a writer who is still vigorously writing, the upcoming picturebooks and the further study on her works are anticipated.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.