자원기반학습을 활용한 뮤지컬 협력종합예술활동 : 학교 수준의 교육과정 프로토타입 개발 및 시행 Musical Production Education Using Resource Based Method(RBD) : Developing Educational Curriculum Prototype원문보기
본 연구의 목적은 학교 뮤지컬 제작 교육과정의 교수 결과를 높이기 위한 방법 탐색과 효과성 검증이다. 오늘날 학교 교육 현장에서는 창의성을 포함한 미래역량 개발을 위해 문화예술교육이 확산되고 있다. 이중 뮤지컬 교육에 대한 수요는 타 예술 분야보다 압도적으로 많다. 연예의 형식으로 학습자 만족도가 높고, 다양한 예술 분야를 종합하는 등 융합·연계형 수업이 용이하기 때문이다. 그러나 뮤지컬 교육 현장에서도 다양한 문제점이 지적되고 있다. 우선, 교과서를 비롯한 국가 수준의 교육과정이 확립되지 않아 예술강사의 주관적 전문성에 의존해 교육과정이 운영되고 있다. 또, 공공연하게 이루어지는 공연 제작 분야에 대해서는 교수-학습 연구가 부족하다. 따라서 체계적·전문적인 교육이 이루어지고 있다고 보기 어렵다. 이를 해결하기 위해 본 연구에서는 학교 뮤지컬 제작 교육의 효과성을 증가시키기 위한 교수-학습 전략을 탐색하고, 이에 기반한 교육과정 ...
본 연구의 목적은 학교 뮤지컬 제작 교육과정의 교수 결과를 높이기 위한 방법 탐색과 효과성 검증이다. 오늘날 학교 교육 현장에서는 창의성을 포함한 미래역량 개발을 위해 문화예술교육이 확산되고 있다. 이중 뮤지컬 교육에 대한 수요는 타 예술 분야보다 압도적으로 많다. 연예의 형식으로 학습자 만족도가 높고, 다양한 예술 분야를 종합하는 등 융합·연계형 수업이 용이하기 때문이다. 그러나 뮤지컬 교육 현장에서도 다양한 문제점이 지적되고 있다. 우선, 교과서를 비롯한 국가 수준의 교육과정이 확립되지 않아 예술강사의 주관적 전문성에 의존해 교육과정이 운영되고 있다. 또, 공공연하게 이루어지는 공연 제작 분야에 대해서는 교수-학습 연구가 부족하다. 따라서 체계적·전문적인 교육이 이루어지고 있다고 보기 어렵다. 이를 해결하기 위해 본 연구에서는 학교 뮤지컬 제작 교육의 효과성을 증가시키기 위한 교수-학습 전략을 탐색하고, 이에 기반한 교육과정 프로토타입을 개발하였다. 교육과정 개발의 기준은 시·도 교육청의 지침에 의해 법적 구속력과 대표성을 동시에 가지고 있는 협력종합예술활동으로 선정하였다. 우선, 해당 교육활동의 목적과 운영 방식을 분석하였다. 이를 통해 세부 교육 목적을 달성할 수 있으면서도 교육 현장에서 실현 가능한 교수-학습 방법을 탐색하였다. 다양한 교수-학습 방법론 중 자원기반학습을 교육과정 개발의 핵심 원리로 선정하였다. 자원기반학습은 뮤지컬 제작에 필요한 다양한 분야의 학습 자원을 제공하며, 개별화 학습을 통해 협력종합예술활동의 학습자 1인 1역 원칙을 실현할 수 있기 때문이다. 또한 학습자의 학습 동기를 향상시키고, 교·강사의 업무 과중 현상을 완화하는 등 다양한 장점을 가지고 있다. 이러한 자원기반학습의 장점을 살려 학교 수준의 뮤지컬 교육과정 프로토타입을 개발하였다. 프로토타입은 실제 현장의 교·강사가 참고할 수 있도록 협력종합예술활동의 목표와 운영 방식을 고려하였다. 또, 국가 수준의 교육과정으로 개설된 『연극』의 교육목표 및 성취기준을 빌려와 교육 목표의 타당성 및 교육 활동의 일관성을 확보하였다. 개발된 프로토타입의 효과성 검증을 위해 실제 교육 현장에서 사례 연구를 실시하였다. 서울시 소재 I고등학교의 1학년을 대상으로 교육과정을 실행하였으며, 효과성 검증을 위한 참여관찰 및 설문조사가 이루어졌다. 이를 통해 자원기반학습이 뮤지컬 협력종합예술활동의 교수 결과 향상에 긍정적인 영향을 주었는지 검토하였다. I고등학교의 사례 연구 결과, 자원기반학습은 뮤지컬 제작 교육과정의 효과성을 크게 상승시켜준 것으로 나타났다. 학습자들은 해당 교육과정을 통해 국가 수준의 교육과정에서 제시한 교육목표 및 성취기준을 고루 달성할 수 있었다. 학습 동기수준 및 만족도 역시 큰 것으로 나타났다. 더불어, 개발 과정에서 기대되었던 자원기반학습의 다양한 효용이 실제 뮤지컬 교육 현장에서 의도대로 기능하는 것으로 나타났다. 학습자들은 다양한 학습자원을 바탕으로 여러 분야의 지식과 기능을 통합했다. 또, 교수자 없이도 학습자 주도 개별화 학습이 진행되는 등 교육과정 운영 측면에서도 다양한 효용성이 확인되었다. 지금도 교육 현장에서는 뮤지컬 제작 교육이 확대되고 있으며, 관련 교육사업의 종류와 투입 예산도 증가하고 있다. 그만큼 교육 당국이 공연예술 분야에 거는 기대가 크다는 뜻이다. 문화예술교육현장의 교·강사들이 책무성을 갖고 교육의 질 개선을 위해 노력할 때, 막대한 정책과 금전적 투자 역시 실효성을 거둘 수 있을 것이다.
본 연구의 목적은 학교 뮤지컬 제작 교육과정의 교수 결과를 높이기 위한 방법 탐색과 효과성 검증이다. 오늘날 학교 교육 현장에서는 창의성을 포함한 미래역량 개발을 위해 문화예술교육이 확산되고 있다. 이중 뮤지컬 교육에 대한 수요는 타 예술 분야보다 압도적으로 많다. 연예의 형식으로 학습자 만족도가 높고, 다양한 예술 분야를 종합하는 등 융합·연계형 수업이 용이하기 때문이다. 그러나 뮤지컬 교육 현장에서도 다양한 문제점이 지적되고 있다. 우선, 교과서를 비롯한 국가 수준의 교육과정이 확립되지 않아 예술강사의 주관적 전문성에 의존해 교육과정이 운영되고 있다. 또, 공공연하게 이루어지는 공연 제작 분야에 대해서는 교수-학습 연구가 부족하다. 따라서 체계적·전문적인 교육이 이루어지고 있다고 보기 어렵다. 이를 해결하기 위해 본 연구에서는 학교 뮤지컬 제작 교육의 효과성을 증가시키기 위한 교수-학습 전략을 탐색하고, 이에 기반한 교육과정 프로토타입을 개발하였다. 교육과정 개발의 기준은 시·도 교육청의 지침에 의해 법적 구속력과 대표성을 동시에 가지고 있는 협력종합예술활동으로 선정하였다. 우선, 해당 교육활동의 목적과 운영 방식을 분석하였다. 이를 통해 세부 교육 목적을 달성할 수 있으면서도 교육 현장에서 실현 가능한 교수-학습 방법을 탐색하였다. 다양한 교수-학습 방법론 중 자원기반학습을 교육과정 개발의 핵심 원리로 선정하였다. 자원기반학습은 뮤지컬 제작에 필요한 다양한 분야의 학습 자원을 제공하며, 개별화 학습을 통해 협력종합예술활동의 학습자 1인 1역 원칙을 실현할 수 있기 때문이다. 또한 학습자의 학습 동기를 향상시키고, 교·강사의 업무 과중 현상을 완화하는 등 다양한 장점을 가지고 있다. 이러한 자원기반학습의 장점을 살려 학교 수준의 뮤지컬 교육과정 프로토타입을 개발하였다. 프로토타입은 실제 현장의 교·강사가 참고할 수 있도록 협력종합예술활동의 목표와 운영 방식을 고려하였다. 또, 국가 수준의 교육과정으로 개설된 『연극』의 교육목표 및 성취기준을 빌려와 교육 목표의 타당성 및 교육 활동의 일관성을 확보하였다. 개발된 프로토타입의 효과성 검증을 위해 실제 교육 현장에서 사례 연구를 실시하였다. 서울시 소재 I고등학교의 1학년을 대상으로 교육과정을 실행하였으며, 효과성 검증을 위한 참여관찰 및 설문조사가 이루어졌다. 이를 통해 자원기반학습이 뮤지컬 협력종합예술활동의 교수 결과 향상에 긍정적인 영향을 주었는지 검토하였다. I고등학교의 사례 연구 결과, 자원기반학습은 뮤지컬 제작 교육과정의 효과성을 크게 상승시켜준 것으로 나타났다. 학습자들은 해당 교육과정을 통해 국가 수준의 교육과정에서 제시한 교육목표 및 성취기준을 고루 달성할 수 있었다. 학습 동기수준 및 만족도 역시 큰 것으로 나타났다. 더불어, 개발 과정에서 기대되었던 자원기반학습의 다양한 효용이 실제 뮤지컬 교육 현장에서 의도대로 기능하는 것으로 나타났다. 학습자들은 다양한 학습자원을 바탕으로 여러 분야의 지식과 기능을 통합했다. 또, 교수자 없이도 학습자 주도 개별화 학습이 진행되는 등 교육과정 운영 측면에서도 다양한 효용성이 확인되었다. 지금도 교육 현장에서는 뮤지컬 제작 교육이 확대되고 있으며, 관련 교육사업의 종류와 투입 예산도 증가하고 있다. 그만큼 교육 당국이 공연예술 분야에 거는 기대가 크다는 뜻이다. 문화예술교육현장의 교·강사들이 책무성을 갖고 교육의 질 개선을 위해 노력할 때, 막대한 정책과 금전적 투자 역시 실효성을 거둘 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to find effective teaching method for musical production education in public schools in Korea. Culture and art education are being expanded at public schools to enhance student’s core competency, especially creativity. Among these, Musical production education is highly ...
The purpose of this study is to find effective teaching method for musical production education in public schools in Korea. Culture and art education are being expanded at public schools to enhance student’s core competency, especially creativity. Among these, Musical production education is highly demanded. Because its entertaining constructions satisfies students, and it can also easily put the other field of arts into the class. However, there are also problems raised in Musical education field. First, curriculums are excessively depends on part-time instructors, who are not educational experts. Second, musical curriculum has never been developed by educational authorities, that there is no national textbook or course. Third, teaching method on the muscial production has barely researched while it has been highly demanded. Therefore, musical production educations at public schools are systematically defective. To solve this problem, this study explored teaching-learning strategies to increase the effectiveness of school musical production education. Then, developed a curriculum prototype based on the strategy. The prototype targets on educational business designed and run by Seoul Metropolitan Office of Education(SMOE), which are both legally binded and typical. By analyzing the purpose and system of it, this study found out the most desirable teaching-learning method for musical production. Resource Based Method(RBM) is selected as fundamental principle for developing prototype. RBM provides various kinds of learning resources of musical to students, enabling individualized learning. It is useful for motivating students and it also ease the teachers heavy workload. Making good use of RBM, this study developed a school-level musical production curriculum prototype. The prototype reflects the purpose and system of the SMOE’s educational business, to be a proper reference for school teachers. Besides, based on the national educational objective from the subject 『theatre』, the curriculum secured feasibility and coherece. To verify prototype’s effectiveness, development followed by a case study. The curriculum was conducted for the first year of “I“ high school in Seoul. Participant observation method, survey and in-depth interview were conducted to verify effectiveness. And it examined whether resource-based learning had a positive effect on improving teaching results. A case study showed that resource-based learning greatly increased the effectiveness of the musical production curriculum. The learners were able to achieve the educational goals and achievement standards set by the national-level curriculum. Motivation and satisfaction level were also high. In addition, the various benefits of RBM expected in the development process appeared to function as intended. Learners integrated knowledge and skills from different disciplines based on diverse learning resources. In addition, RBM found out to be effective for managing curriculum, as learner-led individualized learning appeared throughout curriculum. Even now, musical production education is expanding at the educational field, and the types and input budgets of related education projects are also increasing. This means that the educational authorities have high expectations for the performing arts. Only with the devotion to improve the quality of education with accountability, enormous policies and financial investments come to be effective.
The purpose of this study is to find effective teaching method for musical production education in public schools in Korea. Culture and art education are being expanded at public schools to enhance student’s core competency, especially creativity. Among these, Musical production education is highly demanded. Because its entertaining constructions satisfies students, and it can also easily put the other field of arts into the class. However, there are also problems raised in Musical education field. First, curriculums are excessively depends on part-time instructors, who are not educational experts. Second, musical curriculum has never been developed by educational authorities, that there is no national textbook or course. Third, teaching method on the muscial production has barely researched while it has been highly demanded. Therefore, musical production educations at public schools are systematically defective. To solve this problem, this study explored teaching-learning strategies to increase the effectiveness of school musical production education. Then, developed a curriculum prototype based on the strategy. The prototype targets on educational business designed and run by Seoul Metropolitan Office of Education(SMOE), which are both legally binded and typical. By analyzing the purpose and system of it, this study found out the most desirable teaching-learning method for musical production. Resource Based Method(RBM) is selected as fundamental principle for developing prototype. RBM provides various kinds of learning resources of musical to students, enabling individualized learning. It is useful for motivating students and it also ease the teachers heavy workload. Making good use of RBM, this study developed a school-level musical production curriculum prototype. The prototype reflects the purpose and system of the SMOE’s educational business, to be a proper reference for school teachers. Besides, based on the national educational objective from the subject 『theatre』, the curriculum secured feasibility and coherece. To verify prototype’s effectiveness, development followed by a case study. The curriculum was conducted for the first year of “I“ high school in Seoul. Participant observation method, survey and in-depth interview were conducted to verify effectiveness. And it examined whether resource-based learning had a positive effect on improving teaching results. A case study showed that resource-based learning greatly increased the effectiveness of the musical production curriculum. The learners were able to achieve the educational goals and achievement standards set by the national-level curriculum. Motivation and satisfaction level were also high. In addition, the various benefits of RBM expected in the development process appeared to function as intended. Learners integrated knowledge and skills from different disciplines based on diverse learning resources. In addition, RBM found out to be effective for managing curriculum, as learner-led individualized learning appeared throughout curriculum. Even now, musical production education is expanding at the educational field, and the types and input budgets of related education projects are also increasing. This means that the educational authorities have high expectations for the performing arts. Only with the devotion to improve the quality of education with accountability, enormous policies and financial investments come to be effective.
주제어
#협력종합예술활동 자원기반학습 뮤지컬 제작 교육과정 뮤지컬 교수-학습방법 학습자 중심 뮤지컬 제작 공연예술교육
학위논문 정보
저자
최윤
학위수여기관
세종대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
연극영화교육학과
지도교수
송현옥
발행연도
2020
총페이지
182 p.
키워드
협력종합예술활동 자원기반학습 뮤지컬 제작 교육과정 뮤지컬 교수-학습방법 학습자 중심 뮤지컬 제작 공연예술교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.