그림책을 활용한 미술치료 집단상담이 초등학생의 자기표현력 및 또래관계에 미치는 영향 The Effects of Art Therapy Group Counseling Utilizing Picture Book to Elementary School Student's Self-Expression and Peer Relationship원문보기
본 연구는 그림책을 활용한 미술치료 집단상담이 초등학생의 자기표현력 및 또래관계에 미치는 영향을 알아보기 위하여 실시되었다. 이를 위하여 그림책을 활용한 미술치료 집단상담 프로그램 선행연구들을 다양하게 분석하여 다음과 같은 연구 가설을 세웠다. 본 연구의 대상은 전라북도 J시에 위치한 J초등학교 3학년 2개 반을 대상으로 하였다. 실험집단 아동 16명을 대상으로 한 회기당 80분, 주 2회를 총 10회기에 걸쳐 진행하였다. 본 연구의 효과를 검증하기 위하여 김성희(1980), 구본화(2007)의 자기표현 평정척도 검사지와 박인숙(2008)이 번안한 또래관계 검사지를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS/Window 22.0 프로그램을 이용해 변량분석(...
본 연구는 그림책을 활용한 미술치료 집단상담이 초등학생의 자기표현력 및 또래관계에 미치는 영향을 알아보기 위하여 실시되었다. 이를 위하여 그림책을 활용한 미술치료 집단상담 프로그램 선행연구들을 다양하게 분석하여 다음과 같은 연구 가설을 세웠다. 본 연구의 대상은 전라북도 J시에 위치한 J초등학교 3학년 2개 반을 대상으로 하였다. 실험집단 아동 16명을 대상으로 한 회기당 80분, 주 2회를 총 10회기에 걸쳐 진행하였다. 본 연구의 효과를 검증하기 위하여 김성희(1980), 구본화(2007)의 자기표현 평정척도 검사지와 박인숙(2008)이 번안한 또래관계 검사지를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS/Window 22.0 프로그램을 이용해 변량분석(ANOVA)을 실시하였으며 양적분석이 갖는 한계점을 보완하기 위해 실험집단에 참여한 아동의 소감문과 프로그램 평가, 연구자의 관찰기록 등을 종합하여 분석하였다. 위의 과정을 통하여 다음과 같은 연구 결과를 얻었다. 첫째, 그림책을 활용한 미술치료 집단상담 프로그램은 초등학생의 자기표현력 향상에 유의미한 영향을 미친다. 자기표현력의 하위 요인인 비언어적 요소는 통제집단에 비해 유의미하게 향상되었지만 내용요소와 음성요소는 유의미하게 향상되지 않았다. 둘째, 그림책을 활용한 미술치료 집단상담 프로그램은 초등학생의 또래관계 향상에 유의미한 영향을 미친다. 또래관계의 하위요인인 사회적지지, 친밀, 우의는 통제집단에 비해 유의미하게 향상되었다. 하지만 처벌주도권, 대립은 유의미하게 향상되지 않았다. 따라서 그림책을 활용한 미술치료 집단상담은 초등학생의 자기표현력과 또래관계를 향상시키기 위하여 교과지도와 생활지도에 적절하게 활용된다면 초등학생의 자기표현력과 또래관계를 향상시키는 데 긍정적인 영향을 줄 수 있을 것이다. 또한 초등학교 저학년을 넘어서 고학년에게도 확대 적용할 수 있는 그림책을 활용한 미술치료 집단상담 프로그램의 개발과 연구가 필요하다.
본 연구는 그림책을 활용한 미술치료 집단상담이 초등학생의 자기표현력 및 또래관계에 미치는 영향을 알아보기 위하여 실시되었다. 이를 위하여 그림책을 활용한 미술치료 집단상담 프로그램 선행연구들을 다양하게 분석하여 다음과 같은 연구 가설을 세웠다. 본 연구의 대상은 전라북도 J시에 위치한 J초등학교 3학년 2개 반을 대상으로 하였다. 실험집단 아동 16명을 대상으로 한 회기당 80분, 주 2회를 총 10회기에 걸쳐 진행하였다. 본 연구의 효과를 검증하기 위하여 김성희(1980), 구본화(2007)의 자기표현 평정척도 검사지와 박인숙(2008)이 번안한 또래관계 검사지를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS/Window 22.0 프로그램을 이용해 변량분석(ANOVA)을 실시하였으며 양적분석이 갖는 한계점을 보완하기 위해 실험집단에 참여한 아동의 소감문과 프로그램 평가, 연구자의 관찰기록 등을 종합하여 분석하였다. 위의 과정을 통하여 다음과 같은 연구 결과를 얻었다. 첫째, 그림책을 활용한 미술치료 집단상담 프로그램은 초등학생의 자기표현력 향상에 유의미한 영향을 미친다. 자기표현력의 하위 요인인 비언어적 요소는 통제집단에 비해 유의미하게 향상되었지만 내용요소와 음성요소는 유의미하게 향상되지 않았다. 둘째, 그림책을 활용한 미술치료 집단상담 프로그램은 초등학생의 또래관계 향상에 유의미한 영향을 미친다. 또래관계의 하위요인인 사회적지지, 친밀, 우의는 통제집단에 비해 유의미하게 향상되었다. 하지만 처벌주도권, 대립은 유의미하게 향상되지 않았다. 따라서 그림책을 활용한 미술치료 집단상담은 초등학생의 자기표현력과 또래관계를 향상시키기 위하여 교과지도와 생활지도에 적절하게 활용된다면 초등학생의 자기표현력과 또래관계를 향상시키는 데 긍정적인 영향을 줄 수 있을 것이다. 또한 초등학교 저학년을 넘어서 고학년에게도 확대 적용할 수 있는 그림책을 활용한 미술치료 집단상담 프로그램의 개발과 연구가 필요하다.
This study was conducted for looking into the effects of art therapy group counseling that utilizing picture books to elementary school student's self-expression and peer relationships. To this end, We've variously analyzed the precedent studies of art therapy group counseling that utilizing picture...
This study was conducted for looking into the effects of art therapy group counseling that utilizing picture books to elementary school student's self-expression and peer relationships. To this end, We've variously analyzed the precedent studies of art therapy group counseling that utilizing picture book and formulated a study hypothesis as follows. The object of this study was 2 classes of 3rd grade in J elementary school located in J City of Jeollabuk-do. We've conducted 80minutes per session, twice a week for a total of 10 sessions to 16 experimental group children. We've used the self-expression rating scale test paper of Kim Sung-Hee(1980) and Koo Bon-Hwa, and peer relationship test paper which adapted by Park In-Suk(2008) for verifying the effects of this study. The collected data was conducted to analysis of variance(ANOVA) using SPSS/Window 22.0 program. To make up for the limit points of quantitative analysis, We've synthesized the reviews and program evaluation of children who participated in the experimental group, and record of observation of researcher, and analyzed. Through the above process, We got study results as follows. First, The program of art therapy group counseling that utilizing picture books is meaningfully effects on the improvement of elementary school student's self-expression. The nonverbal elements which are subfactor of self-expression were meaningfully improved compare to the control group, but content elements and vocal elements were not meaningfully improved. Second, The program of art therapy group counseling that utilizing picture book is meaningfully effects to improvement of peer relationship. The social support, closeness, and friendship which is the subfactor of peer relationships were meaningfully improved compare to the control group. Therefore, the art therapy group counseling, used the picture books, may have a positive impact on improving peer relationships and the self-expression of elementary school children if it is utilized properly to lesson and guidance for improving them. The higher grades beyond the lower grades also require development and research of the art therapy group counseling program used the picture books that apply to them.
This study was conducted for looking into the effects of art therapy group counseling that utilizing picture books to elementary school student's self-expression and peer relationships. To this end, We've variously analyzed the precedent studies of art therapy group counseling that utilizing picture book and formulated a study hypothesis as follows. The object of this study was 2 classes of 3rd grade in J elementary school located in J City of Jeollabuk-do. We've conducted 80minutes per session, twice a week for a total of 10 sessions to 16 experimental group children. We've used the self-expression rating scale test paper of Kim Sung-Hee(1980) and Koo Bon-Hwa, and peer relationship test paper which adapted by Park In-Suk(2008) for verifying the effects of this study. The collected data was conducted to analysis of variance(ANOVA) using SPSS/Window 22.0 program. To make up for the limit points of quantitative analysis, We've synthesized the reviews and program evaluation of children who participated in the experimental group, and record of observation of researcher, and analyzed. Through the above process, We got study results as follows. First, The program of art therapy group counseling that utilizing picture books is meaningfully effects on the improvement of elementary school student's self-expression. The nonverbal elements which are subfactor of self-expression were meaningfully improved compare to the control group, but content elements and vocal elements were not meaningfully improved. Second, The program of art therapy group counseling that utilizing picture book is meaningfully effects to improvement of peer relationship. The social support, closeness, and friendship which is the subfactor of peer relationships were meaningfully improved compare to the control group. Therefore, the art therapy group counseling, used the picture books, may have a positive impact on improving peer relationships and the self-expression of elementary school children if it is utilized properly to lesson and guidance for improving them. The higher grades beyond the lower grades also require development and research of the art therapy group counseling program used the picture books that apply to them.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.