본 연구의 목적은 고령화 사회로 진입하는 우리 사회의 교통문제 개선을 위한 연구배경에 착안하여 선행연구들과는 차별적으로 노인 보행자 교통안전을 위한 실버존의 지정과 노인 실버존 안전보행 설치 및 노인교통안전교육, 시설 내실화를 도모하기 위한 개선방안을 제시하고자 하는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 첫째, 우리나라 노인 보행자 교통안전의 현황 및 실태는 어떠한가? 둘째, 노인 보행자를 위한 실버존 관련 정책의 문제점은 무엇인가? 셋째, 노인 보행자의 교통안전을 위한 실버존 개선방안은 무엇인가? 라는 구체적인 연구문제를 설정하였다. 연구방법은 노인 교통안전 실태조사를 위하여 통계청, 경찰청, 도로교통공단 등의 통계자료를 이용하였다. 또한 문헌연구를 통한 심층적인 연구문제 분석을 실시하였으며, 이를 위해 학술저서 및 학위 논문, 신문기사, 정책에 관련된 논문 그리고 도로교통 정책에 관한 문헌 및 각종 정책보고서를 고찰하였다. 연구 결과로 도출된 개선방안은 다음과 같다. 실버존 제도적 측면의 개선방안은 첫째, 노인보호구역의 확대․지정이다. 즉, 노인 보행량과 이들의 사고건수를 고려한 보호구역 지정기준을 마련하는 것이 필요하다. 둘째, 노인보호구역 지정을 위한 예산지원이다. 중앙정부가 보조금 형태로 지방자치단체 지원을 위한 법적근거를 마련하여 예산을 지원할 필요가 있다. 셋째, 통합적․지역적 노인보호구역을 지정하는 것이다. 어린이, 노인, 장애인보호구역 등을 통합적으로 지정하며, 생활권 관련 일정지역을 보호구역으로 지정한다. 넷째, 넷째, 참여형 및 예방형 노인보호구역 평가 제도화이다. 노인보호구역 평가에 노인 보행자뿐만 아니라. 관련 주민들과 관련자의 참여하도록 하고 사고를 미연에 방지할 수 있는 예방형 노인보호구역 교통 안전사업을 추진할 수 있어야 한다. 횡단보도 부근 사고예방을 위한 무단횡단 예방 가드펜스 설치이다. 무단횡단은 교통사고의 주요 원인이며, 이를 방지하기 위해서 횡단보도 주변이나 역 주변에 무단횡단 방지펜스를 설치하여야 한다. 둘째, 과속 단속 및 속도 제한이다. 차량의 속도는 교통사고로 인한 사망과 밀접한 관계를 가지므로 차량의 속도제한이 있어야 한다. 또한 횡단보도 근처에 과속 방지턱을 설치하여 차량의 감속을 유도하여야 한다. 셋째, 정지선 위반 차량의 단속이다. 노인 보행자의 안전한 도로 횡단을 위하여 정지선 위반 차량에 대해 정지선 지키기 캠페인과 홍보 및 무인 다기능카메라 설치 등을 병행하여 정지선 위반을 예방할 필요가 있다. 넷째, 노인 보행자를 고려한 신호주기 연장 및 보행안전지대 설치 확대이다. 노인 보행자의 보행속도 감소를 고려하여 신호주기 연장 및 안전섬을 마련할 필요가 있다. 다섯째, 야간 조명시설 설치확대이다. 야간 조명시설 설치는 신체반응 및 보행속도가 느린 노년층 보행자 보호에 필요한 시설이다. 여섯째, 고령자 교통안전에 대한 이해증진사업으로 고령운전자 및 고령 보행자에 대한 맞춤형 ...
본 연구의 목적은 고령화 사회로 진입하는 우리 사회의 교통문제 개선을 위한 연구배경에 착안하여 선행연구들과는 차별적으로 노인 보행자 교통안전을 위한 실버존의 지정과 노인 실버존 안전보행 설치 및 노인교통안전교육, 시설 내실화를 도모하기 위한 개선방안을 제시하고자 하는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 첫째, 우리나라 노인 보행자 교통안전의 현황 및 실태는 어떠한가? 둘째, 노인 보행자를 위한 실버존 관련 정책의 문제점은 무엇인가? 셋째, 노인 보행자의 교통안전을 위한 실버존 개선방안은 무엇인가? 라는 구체적인 연구문제를 설정하였다. 연구방법은 노인 교통안전 실태조사를 위하여 통계청, 경찰청, 도로교통공단 등의 통계자료를 이용하였다. 또한 문헌연구를 통한 심층적인 연구문제 분석을 실시하였으며, 이를 위해 학술저서 및 학위 논문, 신문기사, 정책에 관련된 논문 그리고 도로교통 정책에 관한 문헌 및 각종 정책보고서를 고찰하였다. 연구 결과로 도출된 개선방안은 다음과 같다. 실버존 제도적 측면의 개선방안은 첫째, 노인보호구역의 확대․지정이다. 즉, 노인 보행량과 이들의 사고건수를 고려한 보호구역 지정기준을 마련하는 것이 필요하다. 둘째, 노인보호구역 지정을 위한 예산지원이다. 중앙정부가 보조금 형태로 지방자치단체 지원을 위한 법적근거를 마련하여 예산을 지원할 필요가 있다. 셋째, 통합적․지역적 노인보호구역을 지정하는 것이다. 어린이, 노인, 장애인보호구역 등을 통합적으로 지정하며, 생활권 관련 일정지역을 보호구역으로 지정한다. 넷째, 넷째, 참여형 및 예방형 노인보호구역 평가 제도화이다. 노인보호구역 평가에 노인 보행자뿐만 아니라. 관련 주민들과 관련자의 참여하도록 하고 사고를 미연에 방지할 수 있는 예방형 노인보호구역 교통 안전사업을 추진할 수 있어야 한다. 횡단보도 부근 사고예방을 위한 무단횡단 예방 가드펜스 설치이다. 무단횡단은 교통사고의 주요 원인이며, 이를 방지하기 위해서 횡단보도 주변이나 역 주변에 무단횡단 방지펜스를 설치하여야 한다. 둘째, 과속 단속 및 속도 제한이다. 차량의 속도는 교통사고로 인한 사망과 밀접한 관계를 가지므로 차량의 속도제한이 있어야 한다. 또한 횡단보도 근처에 과속 방지턱을 설치하여 차량의 감속을 유도하여야 한다. 셋째, 정지선 위반 차량의 단속이다. 노인 보행자의 안전한 도로 횡단을 위하여 정지선 위반 차량에 대해 정지선 지키기 캠페인과 홍보 및 무인 다기능카메라 설치 등을 병행하여 정지선 위반을 예방할 필요가 있다. 넷째, 노인 보행자를 고려한 신호주기 연장 및 보행안전지대 설치 확대이다. 노인 보행자의 보행속도 감소를 고려하여 신호주기 연장 및 안전섬을 마련할 필요가 있다. 다섯째, 야간 조명시설 설치확대이다. 야간 조명시설 설치는 신체반응 및 보행속도가 느린 노년층 보행자 보호에 필요한 시설이다. 여섯째, 고령자 교통안전에 대한 이해증진사업으로 고령운전자 및 고령 보행자에 대한 맞춤형 안전교육의 시행이다. 노령 보행자에 대한 안전교육의 의무화 추진 및 확대, 고령자대상 찾아가는 교통안전교육을 실시하여야 한다. 일곱째, 노인의 특성 및 신체변화를 고려한 바닥형 신호등 설치이다. 노인의 눈높이와 시력약화에 따른 신호인지 약화에 대응하여 바닥형 신호등을 설치하도록 한다. 상기 연구 결과는 교통안전의 근간이 되는 보행신호 체계 발전과 노인을 비롯한 교통약자 및 국민의 교통안전을 도모하여 안전한 사회를 실현하는데 기초적인 연구 자료가 될 것이다.
본 연구의 목적은 고령화 사회로 진입하는 우리 사회의 교통문제 개선을 위한 연구배경에 착안하여 선행연구들과는 차별적으로 노인 보행자 교통안전을 위한 실버존의 지정과 노인 실버존 안전보행 설치 및 노인교통안전교육, 시설 내실화를 도모하기 위한 개선방안을 제시하고자 하는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 첫째, 우리나라 노인 보행자 교통안전의 현황 및 실태는 어떠한가? 둘째, 노인 보행자를 위한 실버존 관련 정책의 문제점은 무엇인가? 셋째, 노인 보행자의 교통안전을 위한 실버존 개선방안은 무엇인가? 라는 구체적인 연구문제를 설정하였다. 연구방법은 노인 교통안전 실태조사를 위하여 통계청, 경찰청, 도로교통공단 등의 통계자료를 이용하였다. 또한 문헌연구를 통한 심층적인 연구문제 분석을 실시하였으며, 이를 위해 학술저서 및 학위 논문, 신문기사, 정책에 관련된 논문 그리고 도로교통 정책에 관한 문헌 및 각종 정책보고서를 고찰하였다. 연구 결과로 도출된 개선방안은 다음과 같다. 실버존 제도적 측면의 개선방안은 첫째, 노인보호구역의 확대․지정이다. 즉, 노인 보행량과 이들의 사고건수를 고려한 보호구역 지정기준을 마련하는 것이 필요하다. 둘째, 노인보호구역 지정을 위한 예산지원이다. 중앙정부가 보조금 형태로 지방자치단체 지원을 위한 법적근거를 마련하여 예산을 지원할 필요가 있다. 셋째, 통합적․지역적 노인보호구역을 지정하는 것이다. 어린이, 노인, 장애인보호구역 등을 통합적으로 지정하며, 생활권 관련 일정지역을 보호구역으로 지정한다. 넷째, 넷째, 참여형 및 예방형 노인보호구역 평가 제도화이다. 노인보호구역 평가에 노인 보행자뿐만 아니라. 관련 주민들과 관련자의 참여하도록 하고 사고를 미연에 방지할 수 있는 예방형 노인보호구역 교통 안전사업을 추진할 수 있어야 한다. 횡단보도 부근 사고예방을 위한 무단횡단 예방 가드펜스 설치이다. 무단횡단은 교통사고의 주요 원인이며, 이를 방지하기 위해서 횡단보도 주변이나 역 주변에 무단횡단 방지펜스를 설치하여야 한다. 둘째, 과속 단속 및 속도 제한이다. 차량의 속도는 교통사고로 인한 사망과 밀접한 관계를 가지므로 차량의 속도제한이 있어야 한다. 또한 횡단보도 근처에 과속 방지턱을 설치하여 차량의 감속을 유도하여야 한다. 셋째, 정지선 위반 차량의 단속이다. 노인 보행자의 안전한 도로 횡단을 위하여 정지선 위반 차량에 대해 정지선 지키기 캠페인과 홍보 및 무인 다기능카메라 설치 등을 병행하여 정지선 위반을 예방할 필요가 있다. 넷째, 노인 보행자를 고려한 신호주기 연장 및 보행안전지대 설치 확대이다. 노인 보행자의 보행속도 감소를 고려하여 신호주기 연장 및 안전섬을 마련할 필요가 있다. 다섯째, 야간 조명시설 설치확대이다. 야간 조명시설 설치는 신체반응 및 보행속도가 느린 노년층 보행자 보호에 필요한 시설이다. 여섯째, 고령자 교통안전에 대한 이해증진사업으로 고령운전자 및 고령 보행자에 대한 맞춤형 안전교육의 시행이다. 노령 보행자에 대한 안전교육의 의무화 추진 및 확대, 고령자대상 찾아가는 교통안전교육을 실시하여야 한다. 일곱째, 노인의 특성 및 신체변화를 고려한 바닥형 신호등 설치이다. 노인의 눈높이와 시력약화에 따른 신호인지 약화에 대응하여 바닥형 신호등을 설치하도록 한다. 상기 연구 결과는 교통안전의 근간이 되는 보행신호 체계 발전과 노인을 비롯한 교통약자 및 국민의 교통안전을 도모하여 안전한 사회를 실현하는데 기초적인 연구 자료가 될 것이다.
Differently from previous studies, noticing on the research background for improving the transportation problems of our society entering the aging society, this study attempts to present ways to enhance the designation of silver zone for the elderly walker’s traffic safety, installation of the elder...
Differently from previous studies, noticing on the research background for improving the transportation problems of our society entering the aging society, this study attempts to present ways to enhance the designation of silver zone for the elderly walker’s traffic safety, installation of the elderly silver zone safety walking, training of elderly traffic safety, and improvement of facility. To achieve this purpose, this study set specific research questions as follows. First, what is the current status and condition of elderly walker’s traffic safety in Korea? Second, what are the problems with the silver zone policy for the elderly walker? And third, what is the improvement plan for silver zone for traffic safety of elderly walker? As for the research methods, this study used statistical data from the National Statistical Office, the National Police Agency, and the Korea Road Traffic Authority to investigate the current status of the elderly traffic safety. In addition, in‐depth research question analysis was conducted through literature research, and for this purpose, this study reviewed academic books, dissertations, newspaper articles, policy papers, literature on road traffic policy, and various policy reports. The improvement measures derived from the research results are as follows. The first is to install a guard fence to prevent accidents near pedestrian crossings. If the crosswalk is far away, or if the crosswalk is far from the bus stop or subway station, unauthorized crossings frequently occur. Unauthorized traverse is a major cause of traffic accidents, and to prevent this, an unauthorized crossing blocking fence should be installed around the crosswalk or around the station. Second, there are speed regulation and speed limit. The speed of the vehicle is closely related to the death from traffic accidents, so the speed limit of the vehicle should be limited. In addition, speed bumpers should be installed near the crosswalk to induce the deceleration of the vehicle. Third, there should be crackdown on stop line violations. For safe crossing of the elderly walker, stop line violations should be prevented by carrying out stop line campaigns and promotions and installing unmanned multi‐function cameras. Fourth, there should be the extension of the signal cycle considering the elderly walker and the establishment of walking safety zones. It is necessary to extend the signal cycle in consideration of the decrease in walking speed due to physical deterioration of the elderly walker, and to provide a walking safety island in the middle of the road. Fifth, there should be expanding the installation of night lighting facilities. According to the analysis of accident statistics of the elderly by time period, the elderly walker’s traffic accidents frequently occurred at night. Therefore, the installation of night lighting system is very effective in protecting elderly walkers with slow body response and walking speed. Sixth, there should be installation of floor type traffic lights considering the characteristics of the elderly and their physical changes. In many cases, it is difficult to accurately recognize traffic lights due to different eye heights and decreased vision due to aging, and so therefore, a floor‐type traffic light with a walking light on the pedestrian crossing floor should allow the waiting elderly walker to see the signal while looking at the floor. The results of this study will be the basic research data for the development of walking signal system, which is the basis of traffic safety, and the development of a safe society by promoting the traffic safety of the weak and the public including the elderly.
Differently from previous studies, noticing on the research background for improving the transportation problems of our society entering the aging society, this study attempts to present ways to enhance the designation of silver zone for the elderly walker’s traffic safety, installation of the elderly silver zone safety walking, training of elderly traffic safety, and improvement of facility. To achieve this purpose, this study set specific research questions as follows. First, what is the current status and condition of elderly walker’s traffic safety in Korea? Second, what are the problems with the silver zone policy for the elderly walker? And third, what is the improvement plan for silver zone for traffic safety of elderly walker? As for the research methods, this study used statistical data from the National Statistical Office, the National Police Agency, and the Korea Road Traffic Authority to investigate the current status of the elderly traffic safety. In addition, in‐depth research question analysis was conducted through literature research, and for this purpose, this study reviewed academic books, dissertations, newspaper articles, policy papers, literature on road traffic policy, and various policy reports. The improvement measures derived from the research results are as follows. The first is to install a guard fence to prevent accidents near pedestrian crossings. If the crosswalk is far away, or if the crosswalk is far from the bus stop or subway station, unauthorized crossings frequently occur. Unauthorized traverse is a major cause of traffic accidents, and to prevent this, an unauthorized crossing blocking fence should be installed around the crosswalk or around the station. Second, there are speed regulation and speed limit. The speed of the vehicle is closely related to the death from traffic accidents, so the speed limit of the vehicle should be limited. In addition, speed bumpers should be installed near the crosswalk to induce the deceleration of the vehicle. Third, there should be crackdown on stop line violations. For safe crossing of the elderly walker, stop line violations should be prevented by carrying out stop line campaigns and promotions and installing unmanned multi‐function cameras. Fourth, there should be the extension of the signal cycle considering the elderly walker and the establishment of walking safety zones. It is necessary to extend the signal cycle in consideration of the decrease in walking speed due to physical deterioration of the elderly walker, and to provide a walking safety island in the middle of the road. Fifth, there should be expanding the installation of night lighting facilities. According to the analysis of accident statistics of the elderly by time period, the elderly walker’s traffic accidents frequently occurred at night. Therefore, the installation of night lighting system is very effective in protecting elderly walkers with slow body response and walking speed. Sixth, there should be installation of floor type traffic lights considering the characteristics of the elderly and their physical changes. In many cases, it is difficult to accurately recognize traffic lights due to different eye heights and decreased vision due to aging, and so therefore, a floor‐type traffic light with a walking light on the pedestrian crossing floor should allow the waiting elderly walker to see the signal while looking at the floor. The results of this study will be the basic research data for the development of walking signal system, which is the basis of traffic safety, and the development of a safe society by promoting the traffic safety of the weak and the public including the elderly.
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