[학위논문]영국 국왕 조지6세의 초기환경의 실패와 말더듬 극복 : 위니캇의 이론을 중심으로 Overcoming the early environmental failures and stuttering of King George VI of England : focusing on the theory of Winnicott원문보기
본 연구는 영국 국왕 조지6세가 그의 말더듬을 극복할 수 있었던 이유에 관한 것이다. 조지6세는 어려서부터 말더듬이 시작되어 성인기까지 지속되었다. 왕족으로서 국민통합을 위해 대중연설을 해야했기에 말더듬은 그에게 치명적인 문제였다. 그는 당대의 저명한 언어치료사들로부터 말더듬을 치료받았으나 효과가 없었다. 그러다가 호주 출신의 라이오넬 로그라는 언어치료사를 만나서 말더듬을 극복하게 된다. 그 당시 조지6세의 말더듬과 그것의 극복은 많은 사람들에게 화제가 되었고, 후대의 심리학자와 언어치료사들의 관심을 받았다. 조지6세가 말더듬을 극복할 수 있었던 이유는 ...
본 연구는 영국 국왕 조지6세가 그의 말더듬을 극복할 수 있었던 이유에 관한 것이다. 조지6세는 어려서부터 말더듬이 시작되어 성인기까지 지속되었다. 왕족으로서 국민통합을 위해 대중연설을 해야했기에 말더듬은 그에게 치명적인 문제였다. 그는 당대의 저명한 언어치료사들로부터 말더듬을 치료받았으나 효과가 없었다. 그러다가 호주 출신의 라이오넬 로그라는 언어치료사를 만나서 말더듬을 극복하게 된다. 그 당시 조지6세의 말더듬과 그것의 극복은 많은 사람들에게 화제가 되었고, 후대의 심리학자와 언어치료사들의 관심을 받았다. 조지6세가 말더듬을 극복할 수 있었던 이유는 로그의 특별한 말더듬 치료법 때문이 아니고, 조지6세의 갑작스런 의지의 발휘도 아니였다. 그것은 조지6세가 초기환경의 실패를 극복하여 좌절을 견뎌내는 힘이 강해지고, 현실의 원리들을 습득할 때 발생하는 긴장을 완화하는 능력이 길러졌기 때문이다. 그것은 로그가 조지6세에게 열어준 신뢰의 장이 있었기에 가능한 일이었다. 인간은 태어나서 그가 최초로 맞이하게 되는 환경, 즉 엄마의 돌봄이 어떠하였느냐에 따라서 살아있다는 느낌을 가지고, 실패를 감내하며, 생생한 삶을 살아가기도 하고, 혹은 그와 반대의 삶을 살아가기도 한다. 후자의 경우는 생의 초기에 완수되지 못한 작업을 내면에 품고 살아가게 된다. 혼자 힘으로는 그 작업을 완성할 수 없고, 반드시 생의 초기 엄마의 역할을 대신할 수 있는 다른 존재가 있어야 한다. 그것은 전문적인 분석가부터 친구, 연인, 스승, 동료, 신 등이 될 수도 있다. 다른 존재가 생의 초기 경험했어야 할 환경에 대한 신뢰의 공간을 열어줄 수 있다면, 그 신뢰의 환경 속에서 그는 미완성된 작업을 완성할 수 있고, 그 힘으로 인생의 문제들을 해결해나가며 살아있다는 느낌을 가지고, 주체적인 삶을 살아갈 수 있게 된다. 본 연구는 조지6세의 말더듬과 극복 사례를 통해 초기환경의 실패로 인해 내면에 미완성된 작업을 품고사는 사람이 자신의 미완의 작업을 완성해가는 것의 의미를 보여주고자 한다. 초기환경을 실패한 사람은 신뢰의 장을 제공해주는 사람과 만나 상호작용하며 그것을 극복하는 게 현재 인생의 문제를 해결할 힘을 기르는 데 중요한 바탕이 된다. 본 연구는 조지6세의 초기환경 실패와 극복, 그리고 그에서 얻은 힘을 가지고 말더듬을 극복하는 과정을 영국의 정신분석가 Winnicott의 이론을 가지고 분석하려고 한다. Judd가 쓴 조지6세의 전기“King George VI, 1895-1952”와 로그의 손자 M. Logue가 쓴 “킹스 스피치”를 바탕으로 조지6세의 초기환경, 말더듬에 관한 자료를 수집하였다. 초기환경의 실패와 그것의 극복을 설명하는 이론적 틀로 Winnicott의 의존기, 안아주기, 충분히 좋지 못한 돌봄, 참자기, 거짓자기, 중간대상, 중간영역의 개념을 활용한다. 본 연구에서는 다음과 같은 세 가지 연구문제를 설정하였다. 1) 조지6세의 말더듬의 원인을 정신분석적으로 어떻게 이해할 수 있는가? 2) 로그를 만나기 이전의 언어치료사들이 조지6세가 말더듬을 극복하도록 도움을 주지 못했던 이유는 무엇인가? 3) 또한 조지6세가 로그의 치료에서 어떠한 치료적 변화가 있었는가? 조지6세의 말더듬을 정신분석학적으로 어떻게 이해할 수 있는가하는 것은 Krausz(2014)의 견해를 소개하였다. Krausz(2014)는 조지6세의 말더듬은 유아기 분리, 재결합과정에서 좌절과 분노에 대한 반영이 제대로 이뤄지지 않을 때, 그것의 구강가학적 표현이 말더듬이라고 밝힌다. 조지6세가 결국 로그이전의 치료사들을 만나서도 말더듬을 극복하지 못했던 이유는 그의 초기환경의 실패에 따른 환경에 대한 신뢰의 결여, 그 결과로 참자기가 실재화되지 못하고 중간영역이 협소했기 때문이다. 그것은 좌절을 견뎌내는 능력을 제한하여 그는 말더듬 극복훈련과정중에 좌절이 오면 쉽게 포기해버리고, 말더듬 극복 훈련을 진행하는 과정 속에서 오는 긴장을 원활하게 처리할 수 없었다. 또한 로그이전의 치료사들도 조지6세의 내면에 자리잡은 초기환경의 실패를 이해하지 못하고, 강요하는 방식의 말더듬 치료를 했는데 이것은 조지6세에게 “모욕”으로 작용할 뿐, 치료효과를 발휘할 수 없었다. 조지6세가 로그의 치료를 통해 얻게된 변화는 초기에 얻지 못한 환경에 대한 신뢰를 획득하고, 그것을 바탕으로 참자기가 실재화되고, 중간영역이 확장될 수 있었다. 그 결과 좌절을 이겨내고, 현실원리 습득에서 오는 긴장을 완화하는 힘을 가지고 어려움 속에서도 말더듬 극복훈련을 13년간이나 지속할 수 있었다.
본 연구는 영국 국왕 조지6세가 그의 말더듬을 극복할 수 있었던 이유에 관한 것이다. 조지6세는 어려서부터 말더듬이 시작되어 성인기까지 지속되었다. 왕족으로서 국민통합을 위해 대중연설을 해야했기에 말더듬은 그에게 치명적인 문제였다. 그는 당대의 저명한 언어치료사들로부터 말더듬을 치료받았으나 효과가 없었다. 그러다가 호주 출신의 라이오넬 로그라는 언어치료사를 만나서 말더듬을 극복하게 된다. 그 당시 조지6세의 말더듬과 그것의 극복은 많은 사람들에게 화제가 되었고, 후대의 심리학자와 언어치료사들의 관심을 받았다. 조지6세가 말더듬을 극복할 수 있었던 이유는 로그의 특별한 말더듬 치료법 때문이 아니고, 조지6세의 갑작스런 의지의 발휘도 아니였다. 그것은 조지6세가 초기환경의 실패를 극복하여 좌절을 견뎌내는 힘이 강해지고, 현실의 원리들을 습득할 때 발생하는 긴장을 완화하는 능력이 길러졌기 때문이다. 그것은 로그가 조지6세에게 열어준 신뢰의 장이 있었기에 가능한 일이었다. 인간은 태어나서 그가 최초로 맞이하게 되는 환경, 즉 엄마의 돌봄이 어떠하였느냐에 따라서 살아있다는 느낌을 가지고, 실패를 감내하며, 생생한 삶을 살아가기도 하고, 혹은 그와 반대의 삶을 살아가기도 한다. 후자의 경우는 생의 초기에 완수되지 못한 작업을 내면에 품고 살아가게 된다. 혼자 힘으로는 그 작업을 완성할 수 없고, 반드시 생의 초기 엄마의 역할을 대신할 수 있는 다른 존재가 있어야 한다. 그것은 전문적인 분석가부터 친구, 연인, 스승, 동료, 신 등이 될 수도 있다. 다른 존재가 생의 초기 경험했어야 할 환경에 대한 신뢰의 공간을 열어줄 수 있다면, 그 신뢰의 환경 속에서 그는 미완성된 작업을 완성할 수 있고, 그 힘으로 인생의 문제들을 해결해나가며 살아있다는 느낌을 가지고, 주체적인 삶을 살아갈 수 있게 된다. 본 연구는 조지6세의 말더듬과 극복 사례를 통해 초기환경의 실패로 인해 내면에 미완성된 작업을 품고사는 사람이 자신의 미완의 작업을 완성해가는 것의 의미를 보여주고자 한다. 초기환경을 실패한 사람은 신뢰의 장을 제공해주는 사람과 만나 상호작용하며 그것을 극복하는 게 현재 인생의 문제를 해결할 힘을 기르는 데 중요한 바탕이 된다. 본 연구는 조지6세의 초기환경 실패와 극복, 그리고 그에서 얻은 힘을 가지고 말더듬을 극복하는 과정을 영국의 정신분석가 Winnicott의 이론을 가지고 분석하려고 한다. Judd가 쓴 조지6세의 전기“King George VI, 1895-1952”와 로그의 손자 M. Logue가 쓴 “킹스 스피치”를 바탕으로 조지6세의 초기환경, 말더듬에 관한 자료를 수집하였다. 초기환경의 실패와 그것의 극복을 설명하는 이론적 틀로 Winnicott의 의존기, 안아주기, 충분히 좋지 못한 돌봄, 참자기, 거짓자기, 중간대상, 중간영역의 개념을 활용한다. 본 연구에서는 다음과 같은 세 가지 연구문제를 설정하였다. 1) 조지6세의 말더듬의 원인을 정신분석적으로 어떻게 이해할 수 있는가? 2) 로그를 만나기 이전의 언어치료사들이 조지6세가 말더듬을 극복하도록 도움을 주지 못했던 이유는 무엇인가? 3) 또한 조지6세가 로그의 치료에서 어떠한 치료적 변화가 있었는가? 조지6세의 말더듬을 정신분석학적으로 어떻게 이해할 수 있는가하는 것은 Krausz(2014)의 견해를 소개하였다. Krausz(2014)는 조지6세의 말더듬은 유아기 분리, 재결합과정에서 좌절과 분노에 대한 반영이 제대로 이뤄지지 않을 때, 그것의 구강가학적 표현이 말더듬이라고 밝힌다. 조지6세가 결국 로그이전의 치료사들을 만나서도 말더듬을 극복하지 못했던 이유는 그의 초기환경의 실패에 따른 환경에 대한 신뢰의 결여, 그 결과로 참자기가 실재화되지 못하고 중간영역이 협소했기 때문이다. 그것은 좌절을 견뎌내는 능력을 제한하여 그는 말더듬 극복훈련과정중에 좌절이 오면 쉽게 포기해버리고, 말더듬 극복 훈련을 진행하는 과정 속에서 오는 긴장을 원활하게 처리할 수 없었다. 또한 로그이전의 치료사들도 조지6세의 내면에 자리잡은 초기환경의 실패를 이해하지 못하고, 강요하는 방식의 말더듬 치료를 했는데 이것은 조지6세에게 “모욕”으로 작용할 뿐, 치료효과를 발휘할 수 없었다. 조지6세가 로그의 치료를 통해 얻게된 변화는 초기에 얻지 못한 환경에 대한 신뢰를 획득하고, 그것을 바탕으로 참자기가 실재화되고, 중간영역이 확장될 수 있었다. 그 결과 좌절을 이겨내고, 현실원리 습득에서 오는 긴장을 완화하는 힘을 가지고 어려움 속에서도 말더듬 극복훈련을 13년간이나 지속할 수 있었다.
This study is about why King George VI was able to overcome his stuttering. George VI began to stutter from an early age and continued into adulthood. Stuttering was a fatal problem for him as he had to speak publicly for national integration. He was treated by prominent speech therapists of his tim...
This study is about why King George VI was able to overcome his stuttering. George VI began to stutter from an early age and continued into adulthood. Stuttering was a fatal problem for him as he had to speak publicly for national integration. He was treated by prominent speech therapists of his time, but it did not work. Then he met a speech therapist named Lionel Rogue from Australia and overcame the stutter. Stuttering of George VI and its overcoming at that time became a hot topic for many people and it attracted the attention of later psychologists and speech therapists. George VI was able to overcome stuttering, not because of Rogue's special stuttering, nor because of his sudden willingness. That's because George VI's inner strength to endure frustration by overcoming the failure of the early environment and his ability to relieve the tension that arises when he learns the principles of reality. It was possible because Rogue had opened the field of trust.
Depending on what his mother's care was for the first time, a man is born and feels alive, tolerate failure, live a living life, or vice versa. In the latter case, he lives with the work that cannot be completed early in life. The work cannot be completed alone and there must be someone else who can take over the role of the early mother of life. It can be a professional analyst, friend, lover, teacher, colleague or god. If other beings can open up a space of trust in the environment that they should have experienced early in life, in that environment of trust, he can complete unfinished work and feel that he is living by solving problems in his life. It is possible to live a subjective life. The purpose of this study is to show the meaning of the person who completes his unfinished work through the overcoming stutter example of George VI. Those who have failed the initial environment meet and interact with people who provide a place of trust, and overcoming them is an important basis for developing the power to solve the problems of the present life.
This study attempts to analyze George VI's early environmental failures, the overcomings, and the process of overcoming stuttering with the power gained from them, using the theory of British psychoanalyst Winnicott. Based on George VI's biography “King George VI, 1895-1952” by Judd and “King's Speech” by M. Logue, Logue's grandson, this study collected data about George VI's early environment and stuttering. It uses Winnicott's concepts of dependent period, holding, not enough mothering, true self, false self, transitional object, and intermediate area as a theoretical framework to explain the failure of the early environment and its overcoming.
In this study, three research questions were set. 1) How can we psychologically understand the cause of Stuttering of George VI? 2) Why did speech therapists before meeting Logue helped George VI overcome stuttering? 3) Also, what therapeutic changes did George VI experience in the treatment of Logue?
The psychoanalytic understanding of George VI's stuttering introduced Krausz (2014) 's view. Krausz (2014) states that Stuttering of George VI is stuttering when his oral sadistic expression is stuttered when the reflection of frustration and anger is not properly achieved during infancy separation and reunion.
The reason why George VI did not overcome the stutter after meeting the former therapists was because of his lack of trust in the environment due to the failure of his initial environment, which resulted in the failure of realization of the real self and the narrow intermidiate area. It limited his ability to withstand frustration, so he could easily give up when frustrating in the course of stuttering overcoming, and could not smoothly deal with the tension in the process of treatment stuttering. In addition, the former therapists did not understand the failure of the initial environment within George VI, and they did a compulsory stuttering treatment, which acted as an "insult" to George VI, but could not be effective.
The changes that George VI gained through the treatment of the Logue gained confidence in the environment that was not initially gained, which enabled the realization of the real self and the expansion of the intermediate area. As a result, overcoming stuttering training was possible for 13 years in the midst of difficulties with the power to overcome the frustration and to relax the tension from acquiring the principle of reality.
This study is about why King George VI was able to overcome his stuttering. George VI began to stutter from an early age and continued into adulthood. Stuttering was a fatal problem for him as he had to speak publicly for national integration. He was treated by prominent speech therapists of his time, but it did not work. Then he met a speech therapist named Lionel Rogue from Australia and overcame the stutter. Stuttering of George VI and its overcoming at that time became a hot topic for many people and it attracted the attention of later psychologists and speech therapists. George VI was able to overcome stuttering, not because of Rogue's special stuttering, nor because of his sudden willingness. That's because George VI's inner strength to endure frustration by overcoming the failure of the early environment and his ability to relieve the tension that arises when he learns the principles of reality. It was possible because Rogue had opened the field of trust.
Depending on what his mother's care was for the first time, a man is born and feels alive, tolerate failure, live a living life, or vice versa. In the latter case, he lives with the work that cannot be completed early in life. The work cannot be completed alone and there must be someone else who can take over the role of the early mother of life. It can be a professional analyst, friend, lover, teacher, colleague or god. If other beings can open up a space of trust in the environment that they should have experienced early in life, in that environment of trust, he can complete unfinished work and feel that he is living by solving problems in his life. It is possible to live a subjective life. The purpose of this study is to show the meaning of the person who completes his unfinished work through the overcoming stutter example of George VI. Those who have failed the initial environment meet and interact with people who provide a place of trust, and overcoming them is an important basis for developing the power to solve the problems of the present life.
This study attempts to analyze George VI's early environmental failures, the overcomings, and the process of overcoming stuttering with the power gained from them, using the theory of British psychoanalyst Winnicott. Based on George VI's biography “King George VI, 1895-1952” by Judd and “King's Speech” by M. Logue, Logue's grandson, this study collected data about George VI's early environment and stuttering. It uses Winnicott's concepts of dependent period, holding, not enough mothering, true self, false self, transitional object, and intermediate area as a theoretical framework to explain the failure of the early environment and its overcoming.
In this study, three research questions were set. 1) How can we psychologically understand the cause of Stuttering of George VI? 2) Why did speech therapists before meeting Logue helped George VI overcome stuttering? 3) Also, what therapeutic changes did George VI experience in the treatment of Logue?
The psychoanalytic understanding of George VI's stuttering introduced Krausz (2014) 's view. Krausz (2014) states that Stuttering of George VI is stuttering when his oral sadistic expression is stuttered when the reflection of frustration and anger is not properly achieved during infancy separation and reunion.
The reason why George VI did not overcome the stutter after meeting the former therapists was because of his lack of trust in the environment due to the failure of his initial environment, which resulted in the failure of realization of the real self and the narrow intermidiate area. It limited his ability to withstand frustration, so he could easily give up when frustrating in the course of stuttering overcoming, and could not smoothly deal with the tension in the process of treatment stuttering. In addition, the former therapists did not understand the failure of the initial environment within George VI, and they did a compulsory stuttering treatment, which acted as an "insult" to George VI, but could not be effective.
The changes that George VI gained through the treatment of the Logue gained confidence in the environment that was not initially gained, which enabled the realization of the real self and the expansion of the intermediate area. As a result, overcoming stuttering training was possible for 13 years in the midst of difficulties with the power to overcome the frustration and to relax the tension from acquiring the principle of reality.
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