공립 유치원 교사의 행복감에 직무만족도, 사회적 지지가 미치는 영향 : 정규직, 기간제 교사 비교를 중심으로 The Effect of Job Satisfaction and Social Suppor on Public Kindergarten Teacher’s Happiness: Focusing on the Comparison of Full-Time and Part-Time Teachers원문보기
본 연구는 공립 유치원 교사의 행복감에 정규직 여부(정규직, 기간제), 직무만족도, 사회적 지지가 미치는 영향력을 알아봄으로써 유치원 교사의 행복감을 높일 수 있는 방향을 제시하는 기초자료를 제공하는 것을 목적으로 한다. 본 연구를 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 공립 유치원에 근무하는 정규직 교사와 기간제 교사의 행복감, 직무만족도, 사회 적 지지의 차이는 어떠한가? 2. 공립 유치원에 근무하는 정규직 교사와 기간제 교사의 행복감에 직무만족도, 사회적 지지가 미치는 영향력은 각각 어떠한가?
본 연구는 대전, 충남(세종 포함)과 그 외 기타지역에 소재한 공립 유치원에 재직 중인 정규직 교사와 기간제 교사 450명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 1, 2차 예비조사 후 본 조사는 2019년 3월 1일부터 2019년 4월 28일까지 실시하였고, 배포된 450부의 설문지 중 불성실한 응답 및 미 회수된 설문지 61부를 제외하고 성실하게 응답된 최종 389부(정규직 교사 252부, 기간제 교사 137부)의 설문지를 ...
본 연구는 공립 유치원 교사의 행복감에 정규직 여부(정규직, 기간제), 직무만족도, 사회적 지지가 미치는 영향력을 알아봄으로써 유치원 교사의 행복감을 높일 수 있는 방향을 제시하는 기초자료를 제공하는 것을 목적으로 한다. 본 연구를 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 공립 유치원에 근무하는 정규직 교사와 기간제 교사의 행복감, 직무만족도, 사회 적 지지의 차이는 어떠한가? 2. 공립 유치원에 근무하는 정규직 교사와 기간제 교사의 행복감에 직무만족도, 사회적 지지가 미치는 영향력은 각각 어떠한가?
본 연구는 대전, 충남(세종 포함)과 그 외 기타지역에 소재한 공립 유치원에 재직 중인 정규직 교사와 기간제 교사 450명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 1, 2차 예비조사 후 본 조사는 2019년 3월 1일부터 2019년 4월 28일까지 실시하였고, 배포된 450부의 설문지 중 불성실한 응답 및 미 회수된 설문지 61부를 제외하고 성실하게 응답된 최종 389부(정규직 교사 252부, 기간제 교사 137부)의 설문지를 자료 분석에 사용하였다. 본 연구에 사용된 검사도구는 행복감 측정도구로는 Argyle(2001)이 개발한 옥스퍼드 행복척도(OHQ: The Oxford Happiness Questionnaire)를 권석만(2011)이 번안한 것을 바탕으로 전은주(2014)가 수정, 보완한 척도를 정은주(2015)가 다시 수정한 것을 사용하였다. 직무만족도의 측정도구로는 Jorde-bloom(1989)의 유치원 직무만족도 검사(Early Childhood Job Satisfaction Survey: ECJSS)를 송유진(1993)이 번안한 것을 바탕으로 최영희(2018)가 수정, 보완한 척도를 사용하였고, 사회적 지지 측정도구는 Dubow와 Ulman(1989)에 의해 개발된 사회적 지지 평가도구(Social Appraisal Scale: SSAS)를 한미현과 유안진(1996)이 수정, 보완한 도구를 사용하였다. 본 연구에서 수집한 자료는 SPSS 21.0프로그램을 활용하여 각 연구도구의 내적 합치도를 알아보기 위하여 신뢰도 계수(Cronbach’s α)를 산출하여 확인하였으며, 정규직 교사와 기간제 교사의 전반적인 특성 분석을 위해 기술통계분석을 실시하였다. 또한 정규직 교사와 기간제 교사의 행복감, 직무만족도, 사회적 지지 차이를 분석하기 위해 각 하위변인의 평균과 표준편차를 산출하여 t-검증을 실시하였으며, 행복감에 직무만족도 및 사회적 지지가 미치는 영향력을 알아보기 위하여 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 공립 유치원에 근무하는 정규직 교사와 기간제 교사의 행복감에 차이에서는 외적 행복과 내적 행복에서는 차이를 나타내지 않았고, 자기 조절 행복에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 공립 유치원에 근무하는 정규직 교사와 기간제 교사의 직무만족도에서 차이에서는 직무자체에 대한 만족과 사회적 인정, 근무환경, 보수와 승진에서 통계적으로 유의미한 차이가 났다. 셋째, 공립 유치원에 근무하는 정규직 교사와 기간제 교사의 사회적 지지에서의 차이에서는 동료 지지, 원감·원장지지, 가족 지지에 있어서 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 공립 유치원에 근무하는 정규직 교사의 행복감에 직무만족도, 사회적 지지가 미치는 영향력에서는 직무만족도의 직무자체에 대한 만족, 승진, 사회적 지지의 동료 지지, 직무만족도의 승진의 순서로 나타났으며, 기간제 교사의 행복감에 직무만족도, 사회적 지지가 미치는 영향력에서는 직무만족도의 하위요인인 직무자체에 대한 만족과 사회적 지지의 원감·원장의 지지가 영향력을 미치는 요인으로 나타났다. 본 연구의 결과를 종합해보면, 공립 유치원에 근무하는 정규직 교사와 기간제 교사의 행복감, 직무만족도, 사회적 지지에서, 행복감에서는 자기 조절 행복에서 유의미한 차이가 났고, 직무만족도에서는 직무자체의 만족과 사회적 인정, 근무환경, 보수와 승진에서 유의미한 차이가 났으며, 사회적 지지에서는 유의미한 차이가 나지 않았다. 공립 유치원 교사의 행복감에 영향을 주는 변인에는 직무자체에 대한 만족과 동료 지지, 원장 지지가 영향을 주는 것으로 나타났다. 이를 정규직 교사와 기간제 교사로 나뉘어 살펴보면, 정규직 교사의 행복감에 영향을 주는 변인에는 직무자체에 대한 만족과 승진, 동료 지지가 변인으로 나타났고, 기간제 교사의 행복감에 영향을 주는 변인에는 직무자체에 대한 만족과 원장 지지가 영향력을 주는 변인으로 나타났다. 이를 통해 공립 유치원에 근무하는 교사의 행복감의 질을 높이기 위해서는 교사가 높은 직무만족감을 갖고, 긍정적이며 다양한 대인관계를 형성하여 높은 행복감을 스스로 가지며 근무할 수 있도록 정규직 여부에 따른 필요한 지원이 다르다는 것을 인식하여 차별화된 지원과 다각적인 접근 방법으로 지지해주는 것이 무엇보다 중요하다는 결론을 도출하였다는데 깊은 의미를 가지며, 유치원 교사의 행복감을 높일 수 있는 방향을 제시하는 기초자료를 제공하리라 기대된다. 주요용어 : 기간제 교사, 행복감, 직무만족도, 사회적 지지
본 연구는 공립 유치원 교사의 행복감에 정규직 여부(정규직, 기간제), 직무만족도, 사회적 지지가 미치는 영향력을 알아봄으로써 유치원 교사의 행복감을 높일 수 있는 방향을 제시하는 기초자료를 제공하는 것을 목적으로 한다. 본 연구를 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 공립 유치원에 근무하는 정규직 교사와 기간제 교사의 행복감, 직무만족도, 사회 적 지지의 차이는 어떠한가? 2. 공립 유치원에 근무하는 정규직 교사와 기간제 교사의 행복감에 직무만족도, 사회적 지지가 미치는 영향력은 각각 어떠한가?
본 연구는 대전, 충남(세종 포함)과 그 외 기타지역에 소재한 공립 유치원에 재직 중인 정규직 교사와 기간제 교사 450명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 1, 2차 예비조사 후 본 조사는 2019년 3월 1일부터 2019년 4월 28일까지 실시하였고, 배포된 450부의 설문지 중 불성실한 응답 및 미 회수된 설문지 61부를 제외하고 성실하게 응답된 최종 389부(정규직 교사 252부, 기간제 교사 137부)의 설문지를 자료 분석에 사용하였다. 본 연구에 사용된 검사도구는 행복감 측정도구로는 Argyle(2001)이 개발한 옥스퍼드 행복척도(OHQ: The Oxford Happiness Questionnaire)를 권석만(2011)이 번안한 것을 바탕으로 전은주(2014)가 수정, 보완한 척도를 정은주(2015)가 다시 수정한 것을 사용하였다. 직무만족도의 측정도구로는 Jorde-bloom(1989)의 유치원 직무만족도 검사(Early Childhood Job Satisfaction Survey: ECJSS)를 송유진(1993)이 번안한 것을 바탕으로 최영희(2018)가 수정, 보완한 척도를 사용하였고, 사회적 지지 측정도구는 Dubow와 Ulman(1989)에 의해 개발된 사회적 지지 평가도구(Social Appraisal Scale: SSAS)를 한미현과 유안진(1996)이 수정, 보완한 도구를 사용하였다. 본 연구에서 수집한 자료는 SPSS 21.0프로그램을 활용하여 각 연구도구의 내적 합치도를 알아보기 위하여 신뢰도 계수(Cronbach’s α)를 산출하여 확인하였으며, 정규직 교사와 기간제 교사의 전반적인 특성 분석을 위해 기술통계분석을 실시하였다. 또한 정규직 교사와 기간제 교사의 행복감, 직무만족도, 사회적 지지 차이를 분석하기 위해 각 하위변인의 평균과 표준편차를 산출하여 t-검증을 실시하였으며, 행복감에 직무만족도 및 사회적 지지가 미치는 영향력을 알아보기 위하여 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 공립 유치원에 근무하는 정규직 교사와 기간제 교사의 행복감에 차이에서는 외적 행복과 내적 행복에서는 차이를 나타내지 않았고, 자기 조절 행복에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 공립 유치원에 근무하는 정규직 교사와 기간제 교사의 직무만족도에서 차이에서는 직무자체에 대한 만족과 사회적 인정, 근무환경, 보수와 승진에서 통계적으로 유의미한 차이가 났다. 셋째, 공립 유치원에 근무하는 정규직 교사와 기간제 교사의 사회적 지지에서의 차이에서는 동료 지지, 원감·원장지지, 가족 지지에 있어서 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 공립 유치원에 근무하는 정규직 교사의 행복감에 직무만족도, 사회적 지지가 미치는 영향력에서는 직무만족도의 직무자체에 대한 만족, 승진, 사회적 지지의 동료 지지, 직무만족도의 승진의 순서로 나타났으며, 기간제 교사의 행복감에 직무만족도, 사회적 지지가 미치는 영향력에서는 직무만족도의 하위요인인 직무자체에 대한 만족과 사회적 지지의 원감·원장의 지지가 영향력을 미치는 요인으로 나타났다. 본 연구의 결과를 종합해보면, 공립 유치원에 근무하는 정규직 교사와 기간제 교사의 행복감, 직무만족도, 사회적 지지에서, 행복감에서는 자기 조절 행복에서 유의미한 차이가 났고, 직무만족도에서는 직무자체의 만족과 사회적 인정, 근무환경, 보수와 승진에서 유의미한 차이가 났으며, 사회적 지지에서는 유의미한 차이가 나지 않았다. 공립 유치원 교사의 행복감에 영향을 주는 변인에는 직무자체에 대한 만족과 동료 지지, 원장 지지가 영향을 주는 것으로 나타났다. 이를 정규직 교사와 기간제 교사로 나뉘어 살펴보면, 정규직 교사의 행복감에 영향을 주는 변인에는 직무자체에 대한 만족과 승진, 동료 지지가 변인으로 나타났고, 기간제 교사의 행복감에 영향을 주는 변인에는 직무자체에 대한 만족과 원장 지지가 영향력을 주는 변인으로 나타났다. 이를 통해 공립 유치원에 근무하는 교사의 행복감의 질을 높이기 위해서는 교사가 높은 직무만족감을 갖고, 긍정적이며 다양한 대인관계를 형성하여 높은 행복감을 스스로 가지며 근무할 수 있도록 정규직 여부에 따른 필요한 지원이 다르다는 것을 인식하여 차별화된 지원과 다각적인 접근 방법으로 지지해주는 것이 무엇보다 중요하다는 결론을 도출하였다는데 깊은 의미를 가지며, 유치원 교사의 행복감을 높일 수 있는 방향을 제시하는 기초자료를 제공하리라 기대된다. 주요용어 : 기간제 교사, 행복감, 직무만족도, 사회적 지지
The purpose of this study was to examine the impact of job satisfaction and social support on public kindergarten teacher’s happiness in comparison of full-time and part-time teachers.
The research questions for this purpose are as follows:
1. What is the difference of the happines...
The purpose of this study was to examine the impact of job satisfaction and social support on public kindergarten teacher’s happiness in comparison of full-time and part-time teachers.
The research questions for this purpose are as follows:
1. What is the difference of the happiness, jab satisfaction, social support between full-time and part-time public kindergartens? 2. What is the Effact of job satisfaction and social support on the happiness of full-time and part-time public kindergartens?
This study surveyed 450 full-time teachers and part-time teachers in public kindergartens located in Daejeon and Chungnam(including Sejong), and other regions. After the first and second preliminary test investigations, the questionnaires were conducted from March 1, 2019 to April 28, 2019. In total, 450 questionnaires were distributed, and except for non-response and 61 uncollected questionnaires, 389 faithfully answered questions(252 full-time teachers, 137 part-time teachers) were used for data analysis.
The questionnaire used in this study was developed by Argyle (2001) called for the Oxford Happiness Qyestionnaire (OHQ), which was used by Seok-man Kwon(2011) and Eun-ju Jeon(2014), and revised and supplemented by Eun-ju Jeong(2015). To examine public kindergarten teacher’s job satisfaction, Early Childhood Job Satisfaction Survey(ECJSS) designed by Jorde-bloom(1989) used in this study, which was translated and used by Yu-jin Song(1993) and revised and supplemented by Young-hee Chol(2018). Social support Survey was developed by Dubow and Ulman(1989). This Social Appraisal Scale(SSAS) was modified and used by Mi-Hyun Han and An-Jin Yu(1996).
The collected data was analyzed using the SPSS 21.0 program. To figure out the internal reliability, factor analysis was used to calculate the Cronbach ’s α. Additionally, to analyze the overall characteristics of full-time and part-time teachers, descriptive statistics analysis was conducted. Then, t-test was used to analyze the differences of happiness, job satisfaction, and social support between full-time teachers and part-time teachers. Finally, multiple regression analysis was conducted to investigate the effects of job satisfaction and social support on happiness. The results of this study were as follows; First, there was statistically significant difference in self-regulating of the happiness sub-factor between full-time and part-time public kindergarten teachers. However, there was no significant difference in external and internal happiness. Second, public kindergarten teacher’s job satisfaction was different between full-time and part-time teachers. Statistically, job satisfaction, social recognition, working place environment, salary and promotion were meaningfully different. Third, there was no statistically meaningful difference in social support including peer support, vice and director principal support, and family support between full-time and part-time public kindergarten. Fourth, there were different impact factors of public kindergarten full-time and part-time teachers on happiness. For the full-time public kindergarten teachers, job satisfaction, social support, the opportunities of promotion were influential in this order, while for the part-time public kindergarten teachers, job satisfaction. social support of the vice and director principal were found to be influential factors. In summary, there were different factors for public kindergarten teachers on their happiness, by job satisfaction and social support between full-time teachers part-time teachers. In the sense of happiness, there was some difference in self-regulation of happiness, and job satisfaction. In addition, there was a significant difference in job self-satisfaction, social recognition, working environment, remuneration and promotion, and no significant difference in social support. Full-time teachers include satisfaction with the job itself, promotion and fellow-support, while part-time teachers were affected by the satisfaction with the job itself and support of the vice/director principles. Through this, in order to improve the quality of the happiness of teachers working in public kindergartens, the teachers recognized that the necessary support was different depending on whether or not they were full-time workers. They could have high job satisfaction, positive and diverse relationships, and have high happiness. It is deeply meaningful to draw the conclusion that supporting with a differentiated support and a multi-faceted approach is most important, and it is expected to provide basic data to direct the ways to increase the happiness of kindergarten teachers. key word: part-time teacher, happiness, job satisfaction, social support
The purpose of this study was to examine the impact of job satisfaction and social support on public kindergarten teacher’s happiness in comparison of full-time and part-time teachers.
The research questions for this purpose are as follows:
1. What is the difference of the happiness, jab satisfaction, social support between full-time and part-time public kindergartens? 2. What is the Effact of job satisfaction and social support on the happiness of full-time and part-time public kindergartens?
This study surveyed 450 full-time teachers and part-time teachers in public kindergartens located in Daejeon and Chungnam(including Sejong), and other regions. After the first and second preliminary test investigations, the questionnaires were conducted from March 1, 2019 to April 28, 2019. In total, 450 questionnaires were distributed, and except for non-response and 61 uncollected questionnaires, 389 faithfully answered questions(252 full-time teachers, 137 part-time teachers) were used for data analysis.
The questionnaire used in this study was developed by Argyle (2001) called for the Oxford Happiness Qyestionnaire (OHQ), which was used by Seok-man Kwon(2011) and Eun-ju Jeon(2014), and revised and supplemented by Eun-ju Jeong(2015). To examine public kindergarten teacher’s job satisfaction, Early Childhood Job Satisfaction Survey(ECJSS) designed by Jorde-bloom(1989) used in this study, which was translated and used by Yu-jin Song(1993) and revised and supplemented by Young-hee Chol(2018). Social support Survey was developed by Dubow and Ulman(1989). This Social Appraisal Scale(SSAS) was modified and used by Mi-Hyun Han and An-Jin Yu(1996).
The collected data was analyzed using the SPSS 21.0 program. To figure out the internal reliability, factor analysis was used to calculate the Cronbach ’s α. Additionally, to analyze the overall characteristics of full-time and part-time teachers, descriptive statistics analysis was conducted. Then, t-test was used to analyze the differences of happiness, job satisfaction, and social support between full-time teachers and part-time teachers. Finally, multiple regression analysis was conducted to investigate the effects of job satisfaction and social support on happiness. The results of this study were as follows; First, there was statistically significant difference in self-regulating of the happiness sub-factor between full-time and part-time public kindergarten teachers. However, there was no significant difference in external and internal happiness. Second, public kindergarten teacher’s job satisfaction was different between full-time and part-time teachers. Statistically, job satisfaction, social recognition, working place environment, salary and promotion were meaningfully different. Third, there was no statistically meaningful difference in social support including peer support, vice and director principal support, and family support between full-time and part-time public kindergarten. Fourth, there were different impact factors of public kindergarten full-time and part-time teachers on happiness. For the full-time public kindergarten teachers, job satisfaction, social support, the opportunities of promotion were influential in this order, while for the part-time public kindergarten teachers, job satisfaction. social support of the vice and director principal were found to be influential factors. In summary, there were different factors for public kindergarten teachers on their happiness, by job satisfaction and social support between full-time teachers part-time teachers. In the sense of happiness, there was some difference in self-regulation of happiness, and job satisfaction. In addition, there was a significant difference in job self-satisfaction, social recognition, working environment, remuneration and promotion, and no significant difference in social support. Full-time teachers include satisfaction with the job itself, promotion and fellow-support, while part-time teachers were affected by the satisfaction with the job itself and support of the vice/director principles. Through this, in order to improve the quality of the happiness of teachers working in public kindergartens, the teachers recognized that the necessary support was different depending on whether or not they were full-time workers. They could have high job satisfaction, positive and diverse relationships, and have high happiness. It is deeply meaningful to draw the conclusion that supporting with a differentiated support and a multi-faceted approach is most important, and it is expected to provide basic data to direct the ways to increase the happiness of kindergarten teachers. key word: part-time teacher, happiness, job satisfaction, social support
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.