마이크로 러닝은 단일 주제의 적시 학습을 위하여 콘텐츠 측면에서 마이크로 러닝 콘텐츠를, 교수학습 측면에서 다양한 상호작용을 적용하는 학습방법이며 실제 학습에 효과적으로 활용된다. 본 연구는 마이크로 러닝의 4가지 특징인 작은 콘텐츠, 이동성, 상호작용, 플랫폼의 적응성 중에서 상호작용을 고려하였고 이러닝 상호작용의 유형인 학습자-학습자, 학습자-교수자, 학습자-학습콘텐츠 간의 상호작용 중에 학습자-교수자의 상호작용을 초점으로 한 마이크로 러닝 콘텐츠의 개발이며, 개발된 콘텐츠에 대한 상호작용 만족도 평가를 통하여 상호작용을 고려한 마이크로 러닝 콘텐츠에 개발 방향을 제시하는 것이다. 이를 위하여 먼저 중학교 1학년 수학 ...
마이크로 러닝은 단일 주제의 적시 학습을 위하여 콘텐츠 측면에서 마이크로 러닝 콘텐츠를, 교수학습 측면에서 다양한 상호작용을 적용하는 학습방법이며 실제 학습에 효과적으로 활용된다. 본 연구는 마이크로 러닝의 4가지 특징인 작은 콘텐츠, 이동성, 상호작용, 플랫폼의 적응성 중에서 상호작용을 고려하였고 이러닝 상호작용의 유형인 학습자-학습자, 학습자-교수자, 학습자-학습콘텐츠 간의 상호작용 중에 학습자-교수자의 상호작용을 초점으로 한 마이크로 러닝 콘텐츠의 개발이며, 개발된 콘텐츠에 대한 상호작용 만족도 평가를 통하여 상호작용을 고려한 마이크로 러닝 콘텐츠에 개발 방향을 제시하는 것이다. 이를 위하여 먼저 중학교 1학년 수학 소인수분해를 선정하여 마이크로 러닝 콘텐츠를 개발하였다. 학습 동영상을 설계하고 제작하여 동영상 기반 소셜 미디어인 유튜브(YouTube)에 등록하고 교육영상 플랫폼 TED-Ed에 학습활동들을 구성하였다. 개발된 마이크로 러닝 콘텐츠의 상호작용 만족도에 대한 사용자의 평가내용은 내용 측면과 형식 측면에서는 전반적으로 긍정적이었으나, 교수학습 전략 측면에서는 다소 개선이 필요한 것으로 보인다. 본 연구를 통해서 학습자-교수자의 상호작용을 고려한 마이크로 러닝 콘텐츠가 다양한 분야에서 생산되고 활용되기를 기대한다. 아울러 마이크로 러닝 콘텐츠로 구성된 학습모듈은 학습자 자기주도 학습 역량 강화에 활용될 수 있을 것이다.
마이크로 러닝은 단일 주제의 적시 학습을 위하여 콘텐츠 측면에서 마이크로 러닝 콘텐츠를, 교수학습 측면에서 다양한 상호작용을 적용하는 학습방법이며 실제 학습에 효과적으로 활용된다. 본 연구는 마이크로 러닝의 4가지 특징인 작은 콘텐츠, 이동성, 상호작용, 플랫폼의 적응성 중에서 상호작용을 고려하였고 이러닝 상호작용의 유형인 학습자-학습자, 학습자-교수자, 학습자-학습콘텐츠 간의 상호작용 중에 학습자-교수자의 상호작용을 초점으로 한 마이크로 러닝 콘텐츠의 개발이며, 개발된 콘텐츠에 대한 상호작용 만족도 평가를 통하여 상호작용을 고려한 마이크로 러닝 콘텐츠에 개발 방향을 제시하는 것이다. 이를 위하여 먼저 중학교 1학년 수학 소인수분해를 선정하여 마이크로 러닝 콘텐츠를 개발하였다. 학습 동영상을 설계하고 제작하여 동영상 기반 소셜 미디어인 유튜브(YouTube)에 등록하고 교육영상 플랫폼 TED-Ed에 학습활동들을 구성하였다. 개발된 마이크로 러닝 콘텐츠의 상호작용 만족도에 대한 사용자의 평가내용은 내용 측면과 형식 측면에서는 전반적으로 긍정적이었으나, 교수학습 전략 측면에서는 다소 개선이 필요한 것으로 보인다. 본 연구를 통해서 학습자-교수자의 상호작용을 고려한 마이크로 러닝 콘텐츠가 다양한 분야에서 생산되고 활용되기를 기대한다. 아울러 마이크로 러닝 콘텐츠로 구성된 학습모듈은 학습자 자기주도 학습 역량 강화에 활용될 수 있을 것이다.
Micro learning is effectively utilized in actual learning as a learning method applying Micro learning contents in terms of contents as well as various interactions in terms of teaching and learning for timely learning on a single subject. This study aimed for the development of Micro learning c...
Micro learning is effectively utilized in actual learning as a learning method applying Micro learning contents in terms of contents as well as various interactions in terms of teaching and learning for timely learning on a single subject. This study aimed for the development of Micro learning content focusing on the interaction of learners-teachers which is one the types of e-learning interaction such as learners-learners, learners-teachers and learners-learning content, and the presentation of development direction of Micro learning content through the assessment of the developed content, while considering the interaction among the four characteristics of Micro learning: small content, mobility, interaction, and platform adaptability. To achieve a goal mentioned above, we developed Micro learning contents of prime factorization from the mathematics for the first grade in middle school first. Afterwards, we designed and produced a learning video, registered it on YouTube, a video-based social media, and organized learning activities on the educational video platform TED-Ed. While the users evaluated user interaction of the developed Micro learning contents as generally positive in terms of contents themselves and their format, it still seems to be improved in terms of teaching and learning strategy. We expect this study to help Micro learning contents considering learner-teacher interaction to be produced and utilized in various fields. In addition, the learning module composed of Micro learning contents should be able to improve users’ competency in self-directed learning.
Micro learning is effectively utilized in actual learning as a learning method applying Micro learning contents in terms of contents as well as various interactions in terms of teaching and learning for timely learning on a single subject. This study aimed for the development of Micro learning content focusing on the interaction of learners-teachers which is one the types of e-learning interaction such as learners-learners, learners-teachers and learners-learning content, and the presentation of development direction of Micro learning content through the assessment of the developed content, while considering the interaction among the four characteristics of Micro learning: small content, mobility, interaction, and platform adaptability. To achieve a goal mentioned above, we developed Micro learning contents of prime factorization from the mathematics for the first grade in middle school first. Afterwards, we designed and produced a learning video, registered it on YouTube, a video-based social media, and organized learning activities on the educational video platform TED-Ed. While the users evaluated user interaction of the developed Micro learning contents as generally positive in terms of contents themselves and their format, it still seems to be improved in terms of teaching and learning strategy. We expect this study to help Micro learning contents considering learner-teacher interaction to be produced and utilized in various fields. In addition, the learning module composed of Micro learning contents should be able to improve users’ competency in self-directed learning.
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