이러닝은 정보통신 기기를 활용한 학습이며, 학습에 있어 시·공간의 제약이 없을 뿐만 아니라 학습자가 원하는 만큼의 반복 학습이 가능하다는 등 면대면 학습과는 구별되는 학습이다. 이러닝 및 면대면 학습에서 높은 학습성과를 거두기 위해서는 학습자의 학습동기를 유발하고 학습을 종료할 때까지 지속시켜 유지되는 방법을 제시할 필요가 있다. 학습동기는 학습에 대한 행동을 활성화하고 목표를 향한 능동적인 행동을 유발하며 이를 지속시키는 힘이다. 학습동기의 연구를 위해서 이러닝 및 면대면 학습에서는 주로 ...
이러닝은 정보통신 기기를 활용한 학습이며, 학습에 있어 시·공간의 제약이 없을 뿐만 아니라 학습자가 원하는 만큼의 반복 학습이 가능하다는 등 면대면 학습과는 구별되는 학습이다. 이러닝 및 면대면 학습에서 높은 학습성과를 거두기 위해서는 학습자의 학습동기를 유발하고 학습을 종료할 때까지 지속시켜 유지되는 방법을 제시할 필요가 있다. 학습동기는 학습에 대한 행동을 활성화하고 목표를 향한 능동적인 행동을 유발하며 이를 지속시키는 힘이다. 학습동기의 연구를 위해서 이러닝 및 면대면 학습에서는 주로 MSLQ (motivated strategies for learning questionnaire)를 학습동기 측정 도구로 사용한다. 그러나 이러닝과 면대면 학습은 학습환경의 측면에서 여러 가지의 명백한 차이점이 있음에도 불구하고, 학습동기 연구에서는 두 학습의 학습동기를 동일한 도구로 측정하고 있다. 따라서 이러닝 환경에서 적합한 학습동기를 측정하기 위해서는 기존의 면대면 학습환경에서의 학습동기 측정 도구와는 다른 학습동기 측정 도구가 필요하다. 본 논문에서는 MSLQ에서 제공되지 않는 이러닝 특성을 고려한 학습동기 측정 도구를 제안한다. 이를 위해 선행연구를 통해 이러닝 환경에서의 학습동기 측정에 필요한 영역을 도출하고 문항을 작성한다. 작성된 영역과 문항은 전문가의 설문을 거쳐 객관성과 타당성을 갖는 이러닝 학습동기 측정 도구에 적합한 영역과 문항으로 보완한다. 최종적으로 개발된 이러닝 학습동기 측정 도구에서 대상으로 삼는 영역은 이러닝 학습에 대한 자기주도성, 이러닝 학습환경에 대한 상호작용성, 이러닝 학습에 대한 효능성 등 3개 영역이다. 또한, 문항으로 채택된 각 영역의 문항의 수는 이러닝 학습에 대한 자기주도성 8개 문항, 이러닝 학습환경에 대한 상호작용성 9개 문항, 이러닝 학습에 대한 효능성 4개 문항으로 총 21개 문항이다. 본 논문이 이러닝 연구에 기여하는 바는 그동안 이러닝 환경을 고려한 이러닝 학습동기 측정에 관련된 연구가 없었던 상황에서 기존의 면대면 학습환경에서 적용하던 학습동기 측정 도구를 대신할 수 있는 새로운 측정 도구를 개발하였다는 것이다. 향후에는 제안된 측정 도구를 적용하는 사례를 증가시키면서 측정 도구를 더욱 정밀하게 보완하는 연구가 필요하다.
이러닝은 정보통신 기기를 활용한 학습이며, 학습에 있어 시·공간의 제약이 없을 뿐만 아니라 학습자가 원하는 만큼의 반복 학습이 가능하다는 등 면대면 학습과는 구별되는 학습이다. 이러닝 및 면대면 학습에서 높은 학습성과를 거두기 위해서는 학습자의 학습동기를 유발하고 학습을 종료할 때까지 지속시켜 유지되는 방법을 제시할 필요가 있다. 학습동기는 학습에 대한 행동을 활성화하고 목표를 향한 능동적인 행동을 유발하며 이를 지속시키는 힘이다. 학습동기의 연구를 위해서 이러닝 및 면대면 학습에서는 주로 MSLQ (motivated strategies for learning questionnaire)를 학습동기 측정 도구로 사용한다. 그러나 이러닝과 면대면 학습은 학습환경의 측면에서 여러 가지의 명백한 차이점이 있음에도 불구하고, 학습동기 연구에서는 두 학습의 학습동기를 동일한 도구로 측정하고 있다. 따라서 이러닝 환경에서 적합한 학습동기를 측정하기 위해서는 기존의 면대면 학습환경에서의 학습동기 측정 도구와는 다른 학습동기 측정 도구가 필요하다. 본 논문에서는 MSLQ에서 제공되지 않는 이러닝 특성을 고려한 학습동기 측정 도구를 제안한다. 이를 위해 선행연구를 통해 이러닝 환경에서의 학습동기 측정에 필요한 영역을 도출하고 문항을 작성한다. 작성된 영역과 문항은 전문가의 설문을 거쳐 객관성과 타당성을 갖는 이러닝 학습동기 측정 도구에 적합한 영역과 문항으로 보완한다. 최종적으로 개발된 이러닝 학습동기 측정 도구에서 대상으로 삼는 영역은 이러닝 학습에 대한 자기주도성, 이러닝 학습환경에 대한 상호작용성, 이러닝 학습에 대한 효능성 등 3개 영역이다. 또한, 문항으로 채택된 각 영역의 문항의 수는 이러닝 학습에 대한 자기주도성 8개 문항, 이러닝 학습환경에 대한 상호작용성 9개 문항, 이러닝 학습에 대한 효능성 4개 문항으로 총 21개 문항이다. 본 논문이 이러닝 연구에 기여하는 바는 그동안 이러닝 환경을 고려한 이러닝 학습동기 측정에 관련된 연구가 없었던 상황에서 기존의 면대면 학습환경에서 적용하던 학습동기 측정 도구를 대신할 수 있는 새로운 측정 도구를 개발하였다는 것이다. 향후에는 제안된 측정 도구를 적용하는 사례를 증가시키면서 측정 도구를 더욱 정밀하게 보완하는 연구가 필요하다.
e-Learning is learning to utilize electronic technologies to access educational curriculum outside of a traditional classroom. It is distinguished from face-to-face learning such that there is no limitation of time and space in learning, and it is repeatable as much as the learner wants. In order to...
e-Learning is learning to utilize electronic technologies to access educational curriculum outside of a traditional classroom. It is distinguished from face-to-face learning such that there is no limitation of time and space in learning, and it is repeatable as much as the learner wants. In order to achieve high learning outcomes in both e-Learning and face-to-face learning, it is necessary to suggest ways to induce learners to learn and persist until they have completed learning. Learning motivation makes the learner to activate behavior toward learning and to induce and sustain active actions toward goals. For the study of learning motivation, e-Learning and face-to-face learning mainly use MSLQ(Motivated Strategies for Learning Questionnaire). Although e-Learning and face-to-face learning have many obvious differences in the learning environment, study motivation for learning is measured by the same tool. In order to measure suitable learning motivation in an e-learning environment, a learning motivation measuring tool needs to be different from a face-to-face learning environment. In this paper, we propose a learning motivation measurement instruments that takes into account the e-Learning characteristics which are not provided in MSLQ. The researcher derives the necessary areas for measurement of learning motivation in an e-learning environment and prepares questions. Certain areas and questions are supplemented with the expert surveys to ensure objectivity and validity. Finally, the 3 areas of e-learning motivation measurement instruments are selected and they are self-initiation, interactivity, and efficacy. The number of questions in each area adopted as questions is a total of 21 questions: 8 questions of self-directivity for e-learning, 9 questions of interaction with e-learning environments, and 4 questions of effectiveness for e-learning. The contribution of this paper is to develop a new measurement instruments that can replace the one applied in the existing face-to-face learning environment in the absence of research related to e-learning motivation. In the future, it will be necessary to continue research to more accurately complement the measuring instrument, increasing the number of applications of the proposed measuring instrument.
e-Learning is learning to utilize electronic technologies to access educational curriculum outside of a traditional classroom. It is distinguished from face-to-face learning such that there is no limitation of time and space in learning, and it is repeatable as much as the learner wants. In order to achieve high learning outcomes in both e-Learning and face-to-face learning, it is necessary to suggest ways to induce learners to learn and persist until they have completed learning. Learning motivation makes the learner to activate behavior toward learning and to induce and sustain active actions toward goals. For the study of learning motivation, e-Learning and face-to-face learning mainly use MSLQ(Motivated Strategies for Learning Questionnaire). Although e-Learning and face-to-face learning have many obvious differences in the learning environment, study motivation for learning is measured by the same tool. In order to measure suitable learning motivation in an e-learning environment, a learning motivation measuring tool needs to be different from a face-to-face learning environment. In this paper, we propose a learning motivation measurement instruments that takes into account the e-Learning characteristics which are not provided in MSLQ. The researcher derives the necessary areas for measurement of learning motivation in an e-learning environment and prepares questions. Certain areas and questions are supplemented with the expert surveys to ensure objectivity and validity. Finally, the 3 areas of e-learning motivation measurement instruments are selected and they are self-initiation, interactivity, and efficacy. The number of questions in each area adopted as questions is a total of 21 questions: 8 questions of self-directivity for e-learning, 9 questions of interaction with e-learning environments, and 4 questions of effectiveness for e-learning. The contribution of this paper is to develop a new measurement instruments that can replace the one applied in the existing face-to-face learning environment in the absence of research related to e-learning motivation. In the future, it will be necessary to continue research to more accurately complement the measuring instrument, increasing the number of applications of the proposed measuring instrument.
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