4차 산업혁명시대에 접어들면서 정보통신기술(Information & Communication Technology, ICT)의 발전은 사회 전 분야로 확산되고 있으며, 생활 속에 더욱 밀접하게 다가오고 있다. 빠르게 발전하는 정보통신기술은 교육 분야와의 융합을 통해 교육체계, 교육내용, 교육환경 등 다양한 영역에 영향을 미치고 있다. 이에 따라 미래사회 인재로서 ICT를 이해하고 적극적으로 활용할 수 있는 디지털 인재 육성은 국제적으로 그 중요성이 대두되고 있다. 이러한 국제적인 흐름에 대응하여 우리나라는 정책적으로 ‘2015 개정 교육과정’부터 소프트웨어 교육의 의무화를 추진하고 있다. 그러나 교육정보화 계획 수립을 통한 지속적인 정책 개선에도 불구하고 최근 우리나라 학생들의 ...
4차 산업혁명시대에 접어들면서 정보통신기술(Information & Communication Technology, ICT)의 발전은 사회 전 분야로 확산되고 있으며, 생활 속에 더욱 밀접하게 다가오고 있다. 빠르게 발전하는 정보통신기술은 교육 분야와의 융합을 통해 교육체계, 교육내용, 교육환경 등 다양한 영역에 영향을 미치고 있다. 이에 따라 미래사회 인재로서 ICT를 이해하고 적극적으로 활용할 수 있는 디지털 인재 육성은 국제적으로 그 중요성이 대두되고 있다. 이러한 국제적인 흐름에 대응하여 우리나라는 정책적으로 ‘2015 개정 교육과정’부터 소프트웨어 교육의 의무화를 추진하고 있다. 그러나 교육정보화 계획 수립을 통한 지속적인 정책 개선에도 불구하고 최근 우리나라 학생들의 디지털 리터러시 수준의 향상은 더딘 상태이며, 학교 현장의 ICT 활용 교육 및 정보·컴퓨터 교육의 시간도 감소하는 추세를 보이고 있다. 따라서 학교에서는 학생들의 디지털 리터러시 능력이 신장될 수 있도록 각 교과 교육에서 학습자들에게 새로운 환경에 맞는 지식과 경험을 제공할 필요가 있으며, 이를 위해서는 ICT의 교육적 활용을 높여 교육의 질을 개선할 수 있는 방안에 대해 실증적인 연구가 필요한 시점이다. 이에 이 연구에서는 ICT 활용 수업의 활성화에 영향을 주는 요인으로 교사가 인지하는 ICT 활용 수업에 대한 인식, ICT 활용 가치에 대한 인식과 ICT 활용 환경에 대한 인식 등에 중점을 두어 이러한 인식의 차이가 ICT 활용 의도에 어떠한 영향을 미치는지 파악하고자 하였다. 관련 선행연구를 분석한 내용을 토대로 ICT 활용 수업 인식(인지적·정의적·심동적 영역), ICT 활용 가치 인식, ICT 활용 환경 인식을 독립변인으로 설정하고 ICT 활용 의도를 종속변인으로 선정하여 최종 연구문제를 도출하였다. 이 연구에서는 3단계 층화표집 기법을 활용하여 전국 고등학교 중 10% 이상의 학교에 대한 정보 수집을 목표로 표집을 실시하였다. 그 결과 전국 2,358개의 고등학교 중 318개교(13.49%)의 데이터가 수집되었으며, 해당 설문은 온라인 설문조사 사이트 Survey Monkey를 통해 진행되었다. 총 3,942명의 고등학교 교사들이 설문에 참여하였고, 학교 유형별로 살펴보면 일반고 교사 2,824명, 특성화고 교사 723명, 자율고 교사 162명, 특수목적고 교사 233명이 응답하였다. 수집된 자료를 바탕으로 연구문제를 검증하기 위해 요인분석을 실시하여 ICT 활용 인식이 인지적·정의적·심동적 영역으로 구성되어 있는지 확인하였다. 또한 독립변인의 예측력을 검증하기 위해 다중회귀분석을 실시하고 결과를 분석하였다. 이 연구결과의 요약은 다음과 같다. 첫째, 교사들의 ICT 활용 수업에 대한 인식은 인지적·정의적·심동적 3개의 하위 영역으로 구성되어 있다. 둘째, 연구문제에서 설정한 모든 독립변인은 종속변인인 ICT 활용 의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 그 영향력은 ICT 활용 가치 인식, ICT 활용 수업 인식의 정의적 영역, ICT 활용 수업 인식의 심동적 영역, ICT 활용 수업 인식의 인지적 영역, ICT 활용 환경 인식의 순이었다. 이 연구의 결과를 바탕으로 한 제언은 다음과 같다. 첫째, 학교 현장에서 교사들의 ICT 활용을 높이기 위해서는 교사가 ICT 활용의 교육적 가치를 이해하고 그 필요성과 중요성을 인식할 수 있도록 해야 한다. 둘째, 교사들의 ICT 활용 의도를 향상시키기 위해서는 ICT 활용 인식의 정의적 영역을 중심으로 인지적, 심동적 영역의 체계적이고 균형 잡힌 개선이 필요하다. 마지막으로, 학교교육을 통해 학생들이 ICT를 활용하여 교과 지식을 습득하는 것에 그치지 않고 ICT 관련 신기술을 습득하고 활용할 수 있는 ICT 역량을 함양할 수 있도록 해야 한다.
4차 산업혁명시대에 접어들면서 정보통신기술(Information & Communication Technology, ICT)의 발전은 사회 전 분야로 확산되고 있으며, 생활 속에 더욱 밀접하게 다가오고 있다. 빠르게 발전하는 정보통신기술은 교육 분야와의 융합을 통해 교육체계, 교육내용, 교육환경 등 다양한 영역에 영향을 미치고 있다. 이에 따라 미래사회 인재로서 ICT를 이해하고 적극적으로 활용할 수 있는 디지털 인재 육성은 국제적으로 그 중요성이 대두되고 있다. 이러한 국제적인 흐름에 대응하여 우리나라는 정책적으로 ‘2015 개정 교육과정’부터 소프트웨어 교육의 의무화를 추진하고 있다. 그러나 교육정보화 계획 수립을 통한 지속적인 정책 개선에도 불구하고 최근 우리나라 학생들의 디지털 리터러시 수준의 향상은 더딘 상태이며, 학교 현장의 ICT 활용 교육 및 정보·컴퓨터 교육의 시간도 감소하는 추세를 보이고 있다. 따라서 학교에서는 학생들의 디지털 리터러시 능력이 신장될 수 있도록 각 교과 교육에서 학습자들에게 새로운 환경에 맞는 지식과 경험을 제공할 필요가 있으며, 이를 위해서는 ICT의 교육적 활용을 높여 교육의 질을 개선할 수 있는 방안에 대해 실증적인 연구가 필요한 시점이다. 이에 이 연구에서는 ICT 활용 수업의 활성화에 영향을 주는 요인으로 교사가 인지하는 ICT 활용 수업에 대한 인식, ICT 활용 가치에 대한 인식과 ICT 활용 환경에 대한 인식 등에 중점을 두어 이러한 인식의 차이가 ICT 활용 의도에 어떠한 영향을 미치는지 파악하고자 하였다. 관련 선행연구를 분석한 내용을 토대로 ICT 활용 수업 인식(인지적·정의적·심동적 영역), ICT 활용 가치 인식, ICT 활용 환경 인식을 독립변인으로 설정하고 ICT 활용 의도를 종속변인으로 선정하여 최종 연구문제를 도출하였다. 이 연구에서는 3단계 층화표집 기법을 활용하여 전국 고등학교 중 10% 이상의 학교에 대한 정보 수집을 목표로 표집을 실시하였다. 그 결과 전국 2,358개의 고등학교 중 318개교(13.49%)의 데이터가 수집되었으며, 해당 설문은 온라인 설문조사 사이트 Survey Monkey를 통해 진행되었다. 총 3,942명의 고등학교 교사들이 설문에 참여하였고, 학교 유형별로 살펴보면 일반고 교사 2,824명, 특성화고 교사 723명, 자율고 교사 162명, 특수목적고 교사 233명이 응답하였다. 수집된 자료를 바탕으로 연구문제를 검증하기 위해 요인분석을 실시하여 ICT 활용 인식이 인지적·정의적·심동적 영역으로 구성되어 있는지 확인하였다. 또한 독립변인의 예측력을 검증하기 위해 다중회귀분석을 실시하고 결과를 분석하였다. 이 연구결과의 요약은 다음과 같다. 첫째, 교사들의 ICT 활용 수업에 대한 인식은 인지적·정의적·심동적 3개의 하위 영역으로 구성되어 있다. 둘째, 연구문제에서 설정한 모든 독립변인은 종속변인인 ICT 활용 의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 그 영향력은 ICT 활용 가치 인식, ICT 활용 수업 인식의 정의적 영역, ICT 활용 수업 인식의 심동적 영역, ICT 활용 수업 인식의 인지적 영역, ICT 활용 환경 인식의 순이었다. 이 연구의 결과를 바탕으로 한 제언은 다음과 같다. 첫째, 학교 현장에서 교사들의 ICT 활용을 높이기 위해서는 교사가 ICT 활용의 교육적 가치를 이해하고 그 필요성과 중요성을 인식할 수 있도록 해야 한다. 둘째, 교사들의 ICT 활용 의도를 향상시키기 위해서는 ICT 활용 인식의 정의적 영역을 중심으로 인지적, 심동적 영역의 체계적이고 균형 잡힌 개선이 필요하다. 마지막으로, 학교교육을 통해 학생들이 ICT를 활용하여 교과 지식을 습득하는 것에 그치지 않고 ICT 관련 신기술을 습득하고 활용할 수 있는 ICT 역량을 함양할 수 있도록 해야 한다.
In the era of the Fourth Industrial Revolution, the development of Information & Communication Technology(ICT) is spreading to all sectors of society, and is coming closer to life. Rapidly developing information & communication technology affects various areas such as education system, education con...
In the era of the Fourth Industrial Revolution, the development of Information & Communication Technology(ICT) is spreading to all sectors of society, and is coming closer to life. Rapidly developing information & communication technology affects various areas such as education system, education contents and education environment through convergence with the education field. Accordingly, fostering digital competencies which are able to understand and actively utilize ICT, are becoming more important in international trends. In response to this international trend, Korea is pushing to make software education mandatory in the revised education curriculum in 2015. However, despite the continuous improvement in policies through the establishment of educational informatization plan, Korean students’ digital literacy level has grown slowly. In addition, ICT utilized education and information & computer education at school field has also been decreasing. For the reasons mentioned above, schools need to provide learners with knowledge and experience that are appropriate to the new environment in each curriculum to enhance students' digital literacy skills. Therefore, identify the empirical research is necessary to conduct on how to improve the quality of education by enhancing the educational use of ICT. This study focuses on the perception of ICT based instruction, the perceived value of ICT utilization, and the perceived use of ICT environment as the factors influencing the activation of ICT using classes, in order to identify how these differences affect intended use of ICT. Based on the analysis of the previous studies, the research question was derived by the perception of ICT based instruction(cognitive, affective and psychomotor domains), the perceived value of ICT utilization, and the perceived use of ICT environment as independent variables, and the intention to use ICT as dependent variable. In this study, a sampling was conducted with the aim of collecting information on more than 10% of high schools in Korea by using the three-level stratification sampling technique. As a result, the sample consists of 318 schools(13.49%) out of 2,358 high schools nationwide, and the survey was conducted through the online survey site, Survey Monkey. A total of 3,942 high school teachers participated in the survey, and by type of school, 2,824 general high school teachers, 723 specialized high school teachers, 162 autonomous high school teachers and 233 special purpose high school teachers respectively. Two factor analyses were conducted to verify and check the validities of measurement items for independent and dependent variables. With the research questions, a multiple regression analysis was implemented to verify the predictive power of the independent variables on the teachers’ ICT utilization. The major research results are as follows. First, teachers' perception of ICT based instruction consisted of three sub-domains: cognitive, affective, psychomotor. Second, all the independent variables set in the research issue had a significant influence on the intended use of ICT, which is a dependent variable. ICT utilization was found as the most influential variables followed by the perceived value of ICT utilization, the perception of ICT based instruction in affective domain, and the perception of ICT based instruction in psychomotor domain, the perception of ICT based instruction in cognitive domain, and the perceived use of ICT environment. Based on the results, the research suggestions are as follows. First, in order to enhance teachers' ICT utilization in school settings, teachers should understand the educational value of ICT utilization and recognize its necessity and importance. Second, improving teachers' intention to use ICT requires systematic and balanced improvement of cognitive, psychomotor and especially affective domains of ICT utilization awareness. Finally, public education should provide students with appropriate ICT educational environments to nurture their ICT-related skills and knowledge.
In the era of the Fourth Industrial Revolution, the development of Information & Communication Technology(ICT) is spreading to all sectors of society, and is coming closer to life. Rapidly developing information & communication technology affects various areas such as education system, education contents and education environment through convergence with the education field. Accordingly, fostering digital competencies which are able to understand and actively utilize ICT, are becoming more important in international trends. In response to this international trend, Korea is pushing to make software education mandatory in the revised education curriculum in 2015. However, despite the continuous improvement in policies through the establishment of educational informatization plan, Korean students’ digital literacy level has grown slowly. In addition, ICT utilized education and information & computer education at school field has also been decreasing. For the reasons mentioned above, schools need to provide learners with knowledge and experience that are appropriate to the new environment in each curriculum to enhance students' digital literacy skills. Therefore, identify the empirical research is necessary to conduct on how to improve the quality of education by enhancing the educational use of ICT. This study focuses on the perception of ICT based instruction, the perceived value of ICT utilization, and the perceived use of ICT environment as the factors influencing the activation of ICT using classes, in order to identify how these differences affect intended use of ICT. Based on the analysis of the previous studies, the research question was derived by the perception of ICT based instruction(cognitive, affective and psychomotor domains), the perceived value of ICT utilization, and the perceived use of ICT environment as independent variables, and the intention to use ICT as dependent variable. In this study, a sampling was conducted with the aim of collecting information on more than 10% of high schools in Korea by using the three-level stratification sampling technique. As a result, the sample consists of 318 schools(13.49%) out of 2,358 high schools nationwide, and the survey was conducted through the online survey site, Survey Monkey. A total of 3,942 high school teachers participated in the survey, and by type of school, 2,824 general high school teachers, 723 specialized high school teachers, 162 autonomous high school teachers and 233 special purpose high school teachers respectively. Two factor analyses were conducted to verify and check the validities of measurement items for independent and dependent variables. With the research questions, a multiple regression analysis was implemented to verify the predictive power of the independent variables on the teachers’ ICT utilization. The major research results are as follows. First, teachers' perception of ICT based instruction consisted of three sub-domains: cognitive, affective, psychomotor. Second, all the independent variables set in the research issue had a significant influence on the intended use of ICT, which is a dependent variable. ICT utilization was found as the most influential variables followed by the perceived value of ICT utilization, the perception of ICT based instruction in affective domain, and the perception of ICT based instruction in psychomotor domain, the perception of ICT based instruction in cognitive domain, and the perceived use of ICT environment. Based on the results, the research suggestions are as follows. First, in order to enhance teachers' ICT utilization in school settings, teachers should understand the educational value of ICT utilization and recognize its necessity and importance. Second, improving teachers' intention to use ICT requires systematic and balanced improvement of cognitive, psychomotor and especially affective domains of ICT utilization awareness. Finally, public education should provide students with appropriate ICT educational environments to nurture their ICT-related skills and knowledge.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.