오늘날 미디어 시대에는 뉴미디어의 성장세가 더욱 가파르고, 사람들 또한 세분화된 특정 정보를 받아들이는 데 익숙해졌다. 이에 따라 2018년부터 Tiktok, 유튜브 등의 앱을 통하여 짧은 동영상이 인기를 끌면서 창작 열풍 또한 세계 곳곳에서 일게 되었다. 이로 인해 Vlog(동영상 블로그)는 여러 뉴미디어 전파 플랫폼에서 유행하게 되었다. 뉴미디어 시대에는 모바일 동영상의 창작이 다양해지고, 전파 방식 또한 다양해졌으며 전파 특성이 뚜렷해지고 있다. 임팩트가 있는 동시에 실용성도 갖고 있는 Vlog는 사람들의 요구에 최적화된 플랫폼 중 하나가 되었다. Vlog가 유행하기 시작함에 따라 이는 엔터테인먼트 사업에서 연예인이 활용해야 하는 필수적인 요소가 되었고, ...
오늘날 미디어 시대에는 뉴미디어의 성장세가 더욱 가파르고, 사람들 또한 세분화된 특정 정보를 받아들이는 데 익숙해졌다. 이에 따라 2018년부터 Tiktok, 유튜브 등의 앱을 통하여 짧은 동영상이 인기를 끌면서 창작 열풍 또한 세계 곳곳에서 일게 되었다. 이로 인해 Vlog(동영상 블로그)는 여러 뉴미디어 전파 플랫폼에서 유행하게 되었다. 뉴미디어 시대에는 모바일 동영상의 창작이 다양해지고, 전파 방식 또한 다양해졌으며 전파 특성이 뚜렷해지고 있다. 임팩트가 있는 동시에 실용성도 갖고 있는 Vlog는 사람들의 요구에 최적화된 플랫폼 중 하나가 되었다. Vlog가 유행하기 시작함에 따라 이는 엔터테인먼트 사업에서 연예인이 활용해야 하는 필수적인 요소가 되었고, 팬덤에서 성공적으로 자리 잡았다. 팬들은 Vlog를 통하여 연예인들의 일상적이고 소탈한 모습을 엿볼 수 있으며, 거리감도 좁혀진 느낌을 받는다. 연예인 역시 Vlog만 잘 활용해도 특별한 방송 활동 없이도 유명세를 얻을 수 있다. 기존에는 팬들이 연예인들에게 SNS 계정에 셀카 등의 사진을 올려달라고 요청했지만, 요즘에는 Vlog를 올려달라는 요청이 대부분인 것을 통해 Vlog가 팬덤에서 크게 유행하고 있음을 엿볼 수 있다. 본 논문은 Vlog의 개념 및 발전, 기존 SNS와의 비교를 통한 Vlog의 특징 등을 분석하여 Vlog가 중국과 한국을 중심으로 한 팬덤 문화에서 성공적으로 자리 잡게 된 요인을 살펴보고자 한다. 이를 위해 한국과 중국 엔터테인먼트에서 실제 성공적인 사례들을 찾아보고, 팬덤을 대상으로 하여 설문 조사를 진행하여 그 결과를 분석할 것이다.
오늘날 미디어 시대에는 뉴미디어의 성장세가 더욱 가파르고, 사람들 또한 세분화된 특정 정보를 받아들이는 데 익숙해졌다. 이에 따라 2018년부터 Tiktok, 유튜브 등의 앱을 통하여 짧은 동영상이 인기를 끌면서 창작 열풍 또한 세계 곳곳에서 일게 되었다. 이로 인해 Vlog(동영상 블로그)는 여러 뉴미디어 전파 플랫폼에서 유행하게 되었다. 뉴미디어 시대에는 모바일 동영상의 창작이 다양해지고, 전파 방식 또한 다양해졌으며 전파 특성이 뚜렷해지고 있다. 임팩트가 있는 동시에 실용성도 갖고 있는 Vlog는 사람들의 요구에 최적화된 플랫폼 중 하나가 되었다. Vlog가 유행하기 시작함에 따라 이는 엔터테인먼트 사업에서 연예인이 활용해야 하는 필수적인 요소가 되었고, 팬덤에서 성공적으로 자리 잡았다. 팬들은 Vlog를 통하여 연예인들의 일상적이고 소탈한 모습을 엿볼 수 있으며, 거리감도 좁혀진 느낌을 받는다. 연예인 역시 Vlog만 잘 활용해도 특별한 방송 활동 없이도 유명세를 얻을 수 있다. 기존에는 팬들이 연예인들에게 SNS 계정에 셀카 등의 사진을 올려달라고 요청했지만, 요즘에는 Vlog를 올려달라는 요청이 대부분인 것을 통해 Vlog가 팬덤에서 크게 유행하고 있음을 엿볼 수 있다. 본 논문은 Vlog의 개념 및 발전, 기존 SNS와의 비교를 통한 Vlog의 특징 등을 분석하여 Vlog가 중국과 한국을 중심으로 한 팬덤 문화에서 성공적으로 자리 잡게 된 요인을 살펴보고자 한다. 이를 위해 한국과 중국 엔터테인먼트에서 실제 성공적인 사례들을 찾아보고, 팬덤을 대상으로 하여 설문 조사를 진행하여 그 결과를 분석할 것이다.
The repid development of new media in recent years has changed the way that people handle information-the are more and more use to fragmental information. As vodeo-sharing sosial media such as ‘Tic Tok’ and Kuaishou are getting more and more popular since 2018. The form of shot video concent has beg...
The repid development of new media in recent years has changed the way that people handle information-the are more and more use to fragmental information. As vodeo-sharing sosial media such as ‘Tic Tok’ and Kuaishou are getting more and more popular since 2018. The form of shot video concent has began to gain huge interest and make massive inpact all over the world. Therefore Vlog(Video blog)starts to launch and be spread at all different Chinese new media platforms. In new media period, there are diverse methods on producing short-video;multiple choices for promotion. What everyone pay attention to when it comes to Vlog,is that the content requires both impact and practical elements. Celebrities also value the influence of Vlog. Many of them choose to share their daily life in order to communicate with fans and solidify fandom loyalty. And fans are pleased by this new form of communication tool since it makes them knows more, also feels closer to with their idols.Their preference of Vlog can also shown in celebrities’ SNS comment area. Where fans usually ask for new pictures,are now packed with request of new Vlog. The new fashion in celebrity fandom by analysing the concept, development,and cheracteristics of Vlog. As well as critically evaluate numbers of successful celebrity fans community is used for data collection and analysis.在当今的新媒体时代,新媒体的发展势头越来越迅猛,人们也更习惯接受碎片化的信息,自2018年以抖音,快手等APP为代表的短视频火爆以来,短视频创作在世界各地掀起了一股狂潮,产生了极大的影响力,由此Vlog(即视频博客)在国内的各个新媒体传播平台流行开来. 在新媒体时代,移动短视频的创作也越来越多样化,传播方式越来越丰富,传播特点也越来越鲜明. 一要具有冲击点,二要具有实用性,这永远是Vlog中大家关心的话题.Vlog开始流行,艺人们也开始大批用此营业,很多艺人开始纷纷选择用Vlog的方式跟粉丝沟通,而粉丝们也更加接受这种新形势的沟通方法,不仅可以缩短与偶像的距离感,也可以感受到艺人们的日常生活方式,因此,以前的粉丝都会在艺人SNS账号下评论催促发自拍,而现在更多的是去催促什么时候发Vlog. 本文通过分析Vlog的概念,发展,与原有sns的比较分析的属于Vlog的特点等,并且举例介绍通过Vlog成功营业并带来火热反响的艺人们的例子,加之对粉丝群体进行问卷调查等,最后通过总结分析Vlog在饭圈成为新流行的成功原因.
The repid development of new media in recent years has changed the way that people handle information-the are more and more use to fragmental information. As vodeo-sharing sosial media such as ‘Tic Tok’ and Kuaishou are getting more and more popular since 2018. The form of shot video concent has began to gain huge interest and make massive inpact all over the world. Therefore Vlog(Video blog)starts to launch and be spread at all different Chinese new media platforms. In new media period, there are diverse methods on producing short-video;multiple choices for promotion. What everyone pay attention to when it comes to Vlog,is that the content requires both impact and practical elements. Celebrities also value the influence of Vlog. Many of them choose to share their daily life in order to communicate with fans and solidify fandom loyalty. And fans are pleased by this new form of communication tool since it makes them knows more, also feels closer to with their idols.Their preference of Vlog can also shown in celebrities’ SNS comment area. Where fans usually ask for new pictures,are now packed with request of new Vlog. The new fashion in celebrity fandom by analysing the concept, development,and cheracteristics of Vlog. As well as critically evaluate numbers of successful celebrity fans community is used for data collection and analysis.在当今的新媒体时代,新媒体的发展势头越来越迅猛,人们也更习惯接受碎片化的信息,自2018年以抖音,快手等APP为代表的短视频火爆以来,短视频创作在世界各地掀起了一股狂潮,产生了极大的影响力,由此Vlog(即视频博客)在国内的各个新媒体传播平台流行开来. 在新媒体时代,移动短视频的创作也越来越多样化,传播方式越来越丰富,传播特点也越来越鲜明. 一要具有冲击点,二要具有实用性,这永远是Vlog中大家关心的话题.Vlog开始流行,艺人们也开始大批用此营业,很多艺人开始纷纷选择用Vlog的方式跟粉丝沟通,而粉丝们也更加接受这种新形势的沟通方法,不仅可以缩短与偶像的距离感,也可以感受到艺人们的日常生活方式,因此,以前的粉丝都会在艺人SNS账号下评论催促发自拍,而现在更多的是去催促什么时候发Vlog. 本文通过分析Vlog的概念,发展,与原有sns的比较分析的属于Vlog的特点等,并且举例介绍通过Vlog成功营业并带来火热反响的艺人们的例子,加之对粉丝群体进行问卷调查等,最后通过总结分析Vlog在饭圈成为新流行的成功原因.
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