본 연구는 패키지의 블랙 컬러를 사용하는 화장품 브랜드들의 블랙 컬러 마케팅에 대해 비교 연구하는 논문이다. 연구 순서로는, 첫째, 화장품 브랜드 중 패키지의 컬러로 블랙 컬러를 사용하는 브랜드 7개를 선정하고, 설문조사를 통해 소비자가 각 브랜드별 블랙 컬러를 알맞게 매칭하는지 알아보았다. 둘째, 패키지 이미지를 보고, 각 브랜드별 지향하는 블랙 마케팅 의미에 대해 인지하는지 알아보았다. 셋째, 패키지를 통해 느껴지는 소비자의 감성적 키워드를...
본 연구는 패키지의 블랙 컬러를 사용하는 화장품 브랜드들의 블랙 컬러 마케팅에 대해 비교 연구하는 논문이다. 연구 순서로는, 첫째, 화장품 브랜드 중 패키지의 컬러로 블랙 컬러를 사용하는 브랜드 7개를 선정하고, 설문조사를 통해 소비자가 각 브랜드별 블랙 컬러를 알맞게 매칭하는지 알아보았다. 둘째, 패키지 이미지를 보고, 각 브랜드별 지향하는 블랙 마케팅 의미에 대해 인지하는지 알아보았다. 셋째, 패키지를 통해 느껴지는 소비자의 감성적 키워드를 알아보았다. 넷째, 색측기를 활용하여 브랜드별 패키지의 블랙 값을 측정하고, 측정한 값을 먼셀의 색입체에 맵핑하여 위치 값을 확인하였다. 결과로는, 첫째, 소비자들은 브랜드 별 패키지를 보고, 각 브랜드에 맞는 블랙 컬러 샘플을 매칭하지 못하였다. 둘째, 소비자들은 브랜드별 지향하는 블랙 컬러마케팅의 의미를 제대로 인지하지 못하였다. 셋째, 브랜드가 지향하는 블랙 컬러의 의미와 소비자가 느끼는 감성적 키워드 사이에는 관련성이 없으며, 대부분의 브랜드에서 비슷한 감성적 키워드를 느낀다는 결과를 발견할 수 있었다. 넷째, 측정 결과 각 패키지의 블랙 컬러는 색상, 채도, 명도가 미세하지만 다르게 측정되었다. 연구의 의의는 브랜드별 블랙 컬러 측정과 설문을 통해, 브랜드별 블랙 컬러 인지와, 블랙 마케팅과 관련된 상관 관계를 확인할 수 있다는 것이 큰 의미라 할 수 있다.
본 연구는 패키지의 블랙 컬러를 사용하는 화장품 브랜드들의 블랙 컬러 마케팅에 대해 비교 연구하는 논문이다. 연구 순서로는, 첫째, 화장품 브랜드 중 패키지의 컬러로 블랙 컬러를 사용하는 브랜드 7개를 선정하고, 설문조사를 통해 소비자가 각 브랜드별 블랙 컬러를 알맞게 매칭하는지 알아보았다. 둘째, 패키지 이미지를 보고, 각 브랜드별 지향하는 블랙 마케팅 의미에 대해 인지하는지 알아보았다. 셋째, 패키지를 통해 느껴지는 소비자의 감성적 키워드를 알아보았다. 넷째, 색측기를 활용하여 브랜드별 패키지의 블랙 값을 측정하고, 측정한 값을 먼셀의 색입체에 맵핑하여 위치 값을 확인하였다. 결과로는, 첫째, 소비자들은 브랜드 별 패키지를 보고, 각 브랜드에 맞는 블랙 컬러 샘플을 매칭하지 못하였다. 둘째, 소비자들은 브랜드별 지향하는 블랙 컬러마케팅의 의미를 제대로 인지하지 못하였다. 셋째, 브랜드가 지향하는 블랙 컬러의 의미와 소비자가 느끼는 감성적 키워드 사이에는 관련성이 없으며, 대부분의 브랜드에서 비슷한 감성적 키워드를 느낀다는 결과를 발견할 수 있었다. 넷째, 측정 결과 각 패키지의 블랙 컬러는 색상, 채도, 명도가 미세하지만 다르게 측정되었다. 연구의 의의는 브랜드별 블랙 컬러 측정과 설문을 통해, 브랜드별 블랙 컬러 인지와, 블랙 마케팅과 관련된 상관 관계를 확인할 수 있다는 것이 큰 의미라 할 수 있다.
This study is a comparative study on the black color marketing of cosmetic brands using the black color of the package. In order of research, first, seven brands using black color as the color of the package among cosmetic brands were selected. Second, we looked at the package image and examined whe...
This study is a comparative study on the black color marketing of cosmetic brands using the black color of the package. In order of research, first, seven brands using black color as the color of the package among cosmetic brands were selected. Second, we looked at the package image and examined whether we recognized the meaning of black marketing for each brand. Third, we examined the emotional keywords of consumers felt through the package. Fourth, the black value of the package for each brand was measured by using the colorimeter, and the measured value was mapped to the color cube of Munsell to confirm the position value. As a result, first, consumers looked at the brand-specific packages and did not match the black color samples for each brand. Second, consumers did not recognize the meaning of black color marketing aimed at each brand. Third, there is no relation between the meaning of black color and the emotional keyword that consumers feel, and the result shows that most brands feel similar emotional keyword. Fourth, as a result of the measurement, the black color of each package was measured with different hue, saturation, and lightness. The significance of the study is that it is possible to confirm the correlation between black brand perception and black marketing through black color measurement and questionnaire by brand.
This study is a comparative study on the black color marketing of cosmetic brands using the black color of the package. In order of research, first, seven brands using black color as the color of the package among cosmetic brands were selected. Second, we looked at the package image and examined whether we recognized the meaning of black marketing for each brand. Third, we examined the emotional keywords of consumers felt through the package. Fourth, the black value of the package for each brand was measured by using the colorimeter, and the measured value was mapped to the color cube of Munsell to confirm the position value. As a result, first, consumers looked at the brand-specific packages and did not match the black color samples for each brand. Second, consumers did not recognize the meaning of black color marketing aimed at each brand. Third, there is no relation between the meaning of black color and the emotional keyword that consumers feel, and the result shows that most brands feel similar emotional keyword. Fourth, as a result of the measurement, the black color of each package was measured with different hue, saturation, and lightness. The significance of the study is that it is possible to confirm the correlation between black brand perception and black marketing through black color measurement and questionnaire by brand.
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