본 연구는 감각통합을 활용한 인라인프로그램이 자폐스펙트럼장애아동의 상동행동에 미치는 영향을 알아보기 위한 단일대상연구로써 자폐스펙트럼장애아동 2명을 대상으로 ABAB 반전설계방법으로 기초선(A1) 2회, 중재(B1) 5회, 기초선(A2) 2회, 중재(B2) 5회로 총 14회기 진행되었다. 상동행동 측정은 20분간 60구간으로 나누어 부분간격 기록법(17초 관...
본 연구는 감각통합을 활용한 인라인프로그램이 자폐스펙트럼장애아동의 상동행동에 미치는 영향을 알아보기 위한 단일대상연구로써 자폐스펙트럼장애아동 2명을 대상으로 ABAB 반전설계방법으로 기초선(A1) 2회, 중재(B1) 5회, 기초선(A2) 2회, 중재(B2) 5회로 총 14회기 진행되었다. 상동행동 측정은 20분간 60구간으로 나누어 부분간격 기록법(17초 관찰 3초 기록)을 사용하여 상동행동 발생기록지를 사용하여 측정하였다. 연구결과 2명의 아동은 기초선(A1),(A2) 기간에 상동행동 빈도수가 증가하였고 중재(B1), (B2) 기간에 상동행동 빈도수는 감소하였다. 이러한 결과는 기초선과 중재기간을 반복처치 함으로써, 감각통합을 활용한 인라인프로그램과 상동행동의 기능적 관계를 입증하였다. 이상 결과의 대한 결론은 감각통합을 활용한 인라인프로그램은 자폐스펙트럼장애아동의 상동행동 감소에 매우 효과적이며, 본 연구를 바탕으로 자폐스펙트럼장애아동의 상동행동 감소 프로그램의 개발 및 발전이 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 감각통합을 활용한 인라인프로그램이 자폐스펙트럼장애아동의 상동행동에 미치는 영향을 알아보기 위한 단일대상연구로써 자폐스펙트럼장애아동 2명을 대상으로 ABAB 반전설계방법으로 기초선(A1) 2회, 중재(B1) 5회, 기초선(A2) 2회, 중재(B2) 5회로 총 14회기 진행되었다. 상동행동 측정은 20분간 60구간으로 나누어 부분간격 기록법(17초 관찰 3초 기록)을 사용하여 상동행동 발생기록지를 사용하여 측정하였다. 연구결과 2명의 아동은 기초선(A1),(A2) 기간에 상동행동 빈도수가 증가하였고 중재(B1), (B2) 기간에 상동행동 빈도수는 감소하였다. 이러한 결과는 기초선과 중재기간을 반복처치 함으로써, 감각통합을 활용한 인라인프로그램과 상동행동의 기능적 관계를 입증하였다. 이상 결과의 대한 결론은 감각통합을 활용한 인라인프로그램은 자폐스펙트럼장애아동의 상동행동 감소에 매우 효과적이며, 본 연구를 바탕으로 자폐스펙트럼장애아동의 상동행동 감소 프로그램의 개발 및 발전이 이루어져야 할 것이다.
This study is an ABAB reversal design method for two children with autism spectrum disorder as a single target study to find out the effect of inline programs using sensory integration on the stereotyped behavior of children with autism spectrum disorder. A total of 14 rounds were carried out, two r...
This study is an ABAB reversal design method for two children with autism spectrum disorder as a single target study to find out the effect of inline programs using sensory integration on the stereotyped behavior of children with autism spectrum disorder. A total of 14 rounds were carried out, two rounds of foundation (A1) were performed, five times of arbitration (B1), two times of foundation (A2) and five times of arbitration (B2). The measurement of the stereotyped behavior was made using a record of the stereotyped behavio using the partial interval recording method (17 seconds observed for 3 seconds) divided into 60 sections for 20 minutes. The study found that the frequency of the initial motion increased for two children, and that the frequency of the initial motion decreased during the interventions (B1) and (B2). These results demonstrated the functional relationship between inline programs using sensory integration and the in-line behavior by repeating the baseline and the arbitration period. The conclusion of the abnormal results is that inline programs utilizing sensory integration are very effective in reducing the upper-current behavior of autism spectrum disabled children, and based on this study, the development and development of programs for reducing the upper-current behavior of autism spectrum disabled children will have to take place.
This study is an ABAB reversal design method for two children with autism spectrum disorder as a single target study to find out the effect of inline programs using sensory integration on the stereotyped behavior of children with autism spectrum disorder. A total of 14 rounds were carried out, two rounds of foundation (A1) were performed, five times of arbitration (B1), two times of foundation (A2) and five times of arbitration (B2). The measurement of the stereotyped behavior was made using a record of the stereotyped behavio using the partial interval recording method (17 seconds observed for 3 seconds) divided into 60 sections for 20 minutes. The study found that the frequency of the initial motion increased for two children, and that the frequency of the initial motion decreased during the interventions (B1) and (B2). These results demonstrated the functional relationship between inline programs using sensory integration and the in-line behavior by repeating the baseline and the arbitration period. The conclusion of the abnormal results is that inline programs utilizing sensory integration are very effective in reducing the upper-current behavior of autism spectrum disabled children, and based on this study, the development and development of programs for reducing the upper-current behavior of autism spectrum disabled children will have to take place.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.