본 연구의 목적은 서울특별시, 경기도 지역에서 사설특수체육센터, 복지관 특수체육 프로그램, 방과후 특수체육 프로그램, 대학교 특수체육 프로그램 총 4개의 프로그램 유형에 참여하고 있는 발달장애아동부모를 대상으로 만족도를 조사하고, 이를 통해 각 유형 별로 나타나는 장·단점을 비교하는 것이다. 총 292개의 설문지가 연구에 사용되었으며, 집단 간 차이를 규명하기 위하여 t-검정과 일원배치분산분석(One-Way ANOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 첫째, 부모의 수입에 따른 특수체육 프로그램 유형을 비교한 결과 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 수입이 높을수록 대학교 특수체육 프로그램, 사설특수체육센터, 방과후 특수체육 프로그램, 복지관 특수체육 프로그램 순으로 이용 빈도가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 자녀의 성별에 따른 특수체육 프로그램 유형을 비교한 결과 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 자녀의 성별이 남자인 경우 방과후 특수체육 프로그램을 가장 많이 이용하였고, 자녀의 성별이 여자인 경우 복지관 특수체육 프로그램을 가장 많이 이용하는 것으로 나타났다. 셋째, 자녀의 장애 등급 및 유형에 따른 특수체육 프로그램 유형을 비교한 결과 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 자녀의 장애등급 및 유형이 지적장애 1급인 경우 복지관 특수체육 프로그램, 지적장애 2급인 경우 방과후 특수체육 프로그램, 지적장애 3급인 경우 대학교 특수체육 프로그램, ...
본 연구의 목적은 서울특별시, 경기도 지역에서 사설특수체육센터, 복지관 특수체육 프로그램, 방과후 특수체육 프로그램, 대학교 특수체육 프로그램 총 4개의 프로그램 유형에 참여하고 있는 발달장애아동부모를 대상으로 만족도를 조사하고, 이를 통해 각 유형 별로 나타나는 장·단점을 비교하는 것이다. 총 292개의 설문지가 연구에 사용되었으며, 집단 간 차이를 규명하기 위하여 t-검정과 일원배치분산분석(One-Way ANOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 첫째, 부모의 수입에 따른 특수체육 프로그램 유형을 비교한 결과 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 수입이 높을수록 대학교 특수체육 프로그램, 사설특수체육센터, 방과후 특수체육 프로그램, 복지관 특수체육 프로그램 순으로 이용 빈도가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 자녀의 성별에 따른 특수체육 프로그램 유형을 비교한 결과 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 자녀의 성별이 남자인 경우 방과후 특수체육 프로그램을 가장 많이 이용하였고, 자녀의 성별이 여자인 경우 복지관 특수체육 프로그램을 가장 많이 이용하는 것으로 나타났다. 셋째, 자녀의 장애 등급 및 유형에 따른 특수체육 프로그램 유형을 비교한 결과 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 자녀의 장애등급 및 유형이 지적장애 1급인 경우 복지관 특수체육 프로그램, 지적장애 2급인 경우 방과후 특수체육 프로그램, 지적장애 3급인 경우 대학교 특수체육 프로그램, 자폐스펙트럼장애 1급인 경우 사설특수체육센터, 자폐스펙트럼장애 2~3급인 경우 대학교 특수체육 프로그램을 가장 많이 이용하는 것으로 나타났다. 넷째, 부모의 연령에 따른 특수체육 프로그램 유형을 비교한 결과 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 부모의 연령이 30대와 40대인 아동들은 방과후 특수체육 프로그램을 가장 많이 이용하였고, 부모의 연령이 50대 이상인 아동들은 복지관 특수체육 프로그램을 가장 많이 이용하였다. 다섯째, 부모의 연령에 따른 특수체육 프로그램 형태 만족도 차이를 비교한 결과 교사 만족도, 교육과정 만족도, 기대효과 만족도에서 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 부모의 수입에 따른 특수체육 프로그램 형태 만족도 차이를 비교한 결과, 부모의 수입에 따라 교사 만족도와 교육과정 만족도에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 여섯째, 특수체육 프로그램 형태에 따른 만족도 차이를 비교한 결과, 특수체육 프로그램 형태에 따라 만족도 5개의 하위 영역 모두에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 이상의 결과를 바탕으로 종합해볼 때, 향후 특수체육 프로그램을 지도하고 있는 기관에서는 본 연구에서 도출된 결과를 참고하여 장점으로 나타난 점은 더욱 발전시킬 방향을 모색하고, 단점으로 나타난 점은 개선할 방법을 모색해야 할 것이다.
본 연구의 목적은 서울특별시, 경기도 지역에서 사설특수체육센터, 복지관 특수체육 프로그램, 방과후 특수체육 프로그램, 대학교 특수체육 프로그램 총 4개의 프로그램 유형에 참여하고 있는 발달장애아동부모를 대상으로 만족도를 조사하고, 이를 통해 각 유형 별로 나타나는 장·단점을 비교하는 것이다. 총 292개의 설문지가 연구에 사용되었으며, 집단 간 차이를 규명하기 위하여 t-검정과 일원배치분산분석(One-Way ANOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 첫째, 부모의 수입에 따른 특수체육 프로그램 유형을 비교한 결과 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 수입이 높을수록 대학교 특수체육 프로그램, 사설특수체육센터, 방과후 특수체육 프로그램, 복지관 특수체육 프로그램 순으로 이용 빈도가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 자녀의 성별에 따른 특수체육 프로그램 유형을 비교한 결과 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 자녀의 성별이 남자인 경우 방과후 특수체육 프로그램을 가장 많이 이용하였고, 자녀의 성별이 여자인 경우 복지관 특수체육 프로그램을 가장 많이 이용하는 것으로 나타났다. 셋째, 자녀의 장애 등급 및 유형에 따른 특수체육 프로그램 유형을 비교한 결과 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 자녀의 장애등급 및 유형이 지적장애 1급인 경우 복지관 특수체육 프로그램, 지적장애 2급인 경우 방과후 특수체육 프로그램, 지적장애 3급인 경우 대학교 특수체육 프로그램, 자폐스펙트럼장애 1급인 경우 사설특수체육센터, 자폐스펙트럼장애 2~3급인 경우 대학교 특수체육 프로그램을 가장 많이 이용하는 것으로 나타났다. 넷째, 부모의 연령에 따른 특수체육 프로그램 유형을 비교한 결과 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 부모의 연령이 30대와 40대인 아동들은 방과후 특수체육 프로그램을 가장 많이 이용하였고, 부모의 연령이 50대 이상인 아동들은 복지관 특수체육 프로그램을 가장 많이 이용하였다. 다섯째, 부모의 연령에 따른 특수체육 프로그램 형태 만족도 차이를 비교한 결과 교사 만족도, 교육과정 만족도, 기대효과 만족도에서 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 부모의 수입에 따른 특수체육 프로그램 형태 만족도 차이를 비교한 결과, 부모의 수입에 따라 교사 만족도와 교육과정 만족도에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 여섯째, 특수체육 프로그램 형태에 따른 만족도 차이를 비교한 결과, 특수체육 프로그램 형태에 따라 만족도 5개의 하위 영역 모두에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 이상의 결과를 바탕으로 종합해볼 때, 향후 특수체육 프로그램을 지도하고 있는 기관에서는 본 연구에서 도출된 결과를 참고하여 장점으로 나타난 점은 더욱 발전시킬 방향을 모색하고, 단점으로 나타난 점은 개선할 방법을 모색해야 할 것이다.
The purpose of this study is to investigate the satisfaction of parents of children with developmental disabilities who participate in four types of programs in Seoul and Gyeonggi-do, including private special sports center, welfare center special sports program, after-school special sports program,...
The purpose of this study is to investigate the satisfaction of parents of children with developmental disabilities who participate in four types of programs in Seoul and Gyeonggi-do, including private special sports center, welfare center special sports program, after-school special sports program, and university special sports program, and to compare the strengths and weaknesses of each type. A total of 292 questionnaires were used for the study, and t-test and one-way ANOVA were conducted to identify the differences between groups. The results of this study were as follows: First, the comparison of the types of special sports programs according to parents' income showed statistically significant differences. The higher the income, the higher the frequency of use was in the order of university special sports programs, private special sports centers, after-school special sports programs, and welfare center special sports programs. Second, the result of comparing the types of special sports programs according to the gender of children showed statistically significant difference. The after-school special sports programs were used most frequently when the gender of children was male, and the special sports programs in welfare centers were used most frequently when the gender of children was female. Third, the result of comparing the types of special sports programs according to the disability grade and type of children showed statistically significant difference. In case of the disability grade and type of children is the first grade of intellectual disability, the special sports program of welfare center, the after-school special sports program for the second grade of intellectual disability, the special sports program for the third grade of intellectual disability, the special sports center for the first grade of autism spectrum disorder, and the special sports program for the second and third grade of autism spectrum disorder It was found that they used it most. Fourth, the result of comparing the types of special sports programs according to parents' age showed statistically significant difference. Children in their 30s and 40s used after-school special sports programs the most, and children in their 50s or older used the special sports programs in welfare centers the most. Fifth, as a result of comparing the satisfaction level of special sports program according to parents' age, there was a statistically significant difference in teacher satisfaction, curriculum satisfaction, and expectation effect satisfaction. As a result of comparing the satisfaction level of special sports program according to parents' income, there was a statistically significant difference in teacher satisfaction and curriculum satisfaction according to parents' income. Sixth, as a result of comparing the satisfaction difference according to the type of special physical education program, there was a statistically significant difference in all five sub-areas of satisfaction according to the type of special physical education program. In conclusion, the institutions that are teaching special sports programs in the future should look for ways to develop the advantages of the results derived from this study and find ways to improve the disadvantages.
The purpose of this study is to investigate the satisfaction of parents of children with developmental disabilities who participate in four types of programs in Seoul and Gyeonggi-do, including private special sports center, welfare center special sports program, after-school special sports program, and university special sports program, and to compare the strengths and weaknesses of each type. A total of 292 questionnaires were used for the study, and t-test and one-way ANOVA were conducted to identify the differences between groups. The results of this study were as follows: First, the comparison of the types of special sports programs according to parents' income showed statistically significant differences. The higher the income, the higher the frequency of use was in the order of university special sports programs, private special sports centers, after-school special sports programs, and welfare center special sports programs. Second, the result of comparing the types of special sports programs according to the gender of children showed statistically significant difference. The after-school special sports programs were used most frequently when the gender of children was male, and the special sports programs in welfare centers were used most frequently when the gender of children was female. Third, the result of comparing the types of special sports programs according to the disability grade and type of children showed statistically significant difference. In case of the disability grade and type of children is the first grade of intellectual disability, the special sports program of welfare center, the after-school special sports program for the second grade of intellectual disability, the special sports program for the third grade of intellectual disability, the special sports center for the first grade of autism spectrum disorder, and the special sports program for the second and third grade of autism spectrum disorder It was found that they used it most. Fourth, the result of comparing the types of special sports programs according to parents' age showed statistically significant difference. Children in their 30s and 40s used after-school special sports programs the most, and children in their 50s or older used the special sports programs in welfare centers the most. Fifth, as a result of comparing the satisfaction level of special sports program according to parents' age, there was a statistically significant difference in teacher satisfaction, curriculum satisfaction, and expectation effect satisfaction. As a result of comparing the satisfaction level of special sports program according to parents' income, there was a statistically significant difference in teacher satisfaction and curriculum satisfaction according to parents' income. Sixth, as a result of comparing the satisfaction difference according to the type of special physical education program, there was a statistically significant difference in all five sub-areas of satisfaction according to the type of special physical education program. In conclusion, the institutions that are teaching special sports programs in the future should look for ways to develop the advantages of the results derived from this study and find ways to improve the disadvantages.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.