[학위논문]VR 콘텐츠를 활용한 과학수업이 초등학생들의 과학적 태도 및 학습동기에 미치는 효과 The effects of science classes using VR contents on the scientific attitudes and motivation of elementary school students원문보기
본 연구의 목적은 VR콘텐츠를 활용한 과학 프로그램을 실제 수업에 적용하여 초등학교 3학년 학생들의 과학적 태도 학습동기 미치는 효과를 알아보고자 하는 데 있다. 연구 대상은 P광역시 B초등학교 3학년 1개 학급 22명을 연구집단, 다른 1개 학급 22명을 비교집단으로 선정하였다. 연구집단에게는 VR 콘텐츠를 활용한 과학수업 10차시를 투입하였고, 비교집단에 대해서는 일반 과학수업 10차시를 적용하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 첫째, VR 콘텐츠를 활용한 과학 수업이 초등학생들의 과학적 태도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이것은 실제 세계의 사물을 사용자가 직접 보면서 추가적인 디지털 정보를 제공받는 독특한 학습정보 제시 방법인 VR 콘텐츠를 활용한 수업은 학생들이 직접 가상과 현실의 학습정보를 연결하며 시각적인 효과를 높이게 하여 정보를 처리하고 ...
본 연구의 목적은 VR콘텐츠를 활용한 과학 프로그램을 실제 수업에 적용하여 초등학교 3학년 학생들의 과학적 태도 학습동기 미치는 효과를 알아보고자 하는 데 있다. 연구 대상은 P광역시 B초등학교 3학년 1개 학급 22명을 연구집단, 다른 1개 학급 22명을 비교집단으로 선정하였다. 연구집단에게는 VR 콘텐츠를 활용한 과학수업 10차시를 투입하였고, 비교집단에 대해서는 일반 과학수업 10차시를 적용하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 첫째, VR 콘텐츠를 활용한 과학 수업이 초등학생들의 과학적 태도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이것은 실제 세계의 사물을 사용자가 직접 보면서 추가적인 디지털 정보를 제공받는 독특한 학습정보 제시 방법인 VR 콘텐츠를 활용한 수업은 학생들이 직접 가상과 현실의 학습정보를 연결하며 시각적인 효과를 높이게 하여 정보를 처리하고 정교화 하는 과정에서 자연스럽게 능동적으로 학습에 참여하여 정의적 영역에서 긍정적인 변화가 나타났다고 생각된다. 둘째, VR 콘텐츠를 활용한 과학 수업이 초등학생들의 학습 동기에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이것은 VR 콘텐츠를 활용한 과학 수업은 학생들이 학습활동의 주체가 되어 호기심을 가지고 학습내용과 관련된 문제를 해결하는 수업이기 때문에 학습에 대한 흥미와 관심이 높아졌기 때문이라고 생각된다. 또한 수업 전에 자신이 생각했던 예상과 차이점을 새로운 매체와의 상호작용과정을 통해 바로 확인할 수 있어 학생들의 관심과 흥미를 높일 수 있었다고 생각된다. 이것은 자신의 사고과정에 대한 즉각적인 피드백을 받을 수 있어 다음 학습에 대한 동기 부여로 작용하였다고 생각된다. 셋째, VR 콘텐츠를 활용한 과학수업에 대한 학생들의 인식에 대한 조사에서 학생들은 수업의 만족도(82%), 흥미도(87%), 참여도(77%)로 나타났다. 이것은 VR 콘텐츠를 활용한 과학수업은 일반 수업에서 볼 수 없는 장점이 있기 때문이라고 생각된다. VR 콘텐츠를 활용한 과학수업은 학생들이 과학지식을 교사로부터 수동적으로 받아들이는 것이 아니라 학생들이 직접 가상현실에 몰입하여 생각하고, 탐구할 수 있는 기회를 통해 과학지식이나 원리를 스스로 체험하고 배울 수 있는 역동적인 수업이기 때문이라고 생각된다.
본 연구의 목적은 VR 콘텐츠를 활용한 과학 프로그램을 실제 수업에 적용하여 초등학교 3학년 학생들의 과학적 태도 학습동기 미치는 효과를 알아보고자 하는 데 있다. 연구 대상은 P광역시 B초등학교 3학년 1개 학급 22명을 연구집단, 다른 1개 학급 22명을 비교집단으로 선정하였다. 연구집단에게는 VR 콘텐츠를 활용한 과학수업 10차시를 투입하였고, 비교집단에 대해서는 일반 과학수업 10차시를 적용하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 첫째, VR 콘텐츠를 활용한 과학 수업이 초등학생들의 과학적 태도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이것은 실제 세계의 사물을 사용자가 직접 보면서 추가적인 디지털 정보를 제공받는 독특한 학습정보 제시 방법인 VR 콘텐츠를 활용한 수업은 학생들이 직접 가상과 현실의 학습정보를 연결하며 시각적인 효과를 높이게 하여 정보를 처리하고 정교화 하는 과정에서 자연스럽게 능동적으로 학습에 참여하여 정의적 영역에서 긍정적인 변화가 나타났다고 생각된다. 둘째, VR 콘텐츠를 활용한 과학 수업이 초등학생들의 학습 동기에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이것은 VR 콘텐츠를 활용한 과학 수업은 학생들이 학습활동의 주체가 되어 호기심을 가지고 학습내용과 관련된 문제를 해결하는 수업이기 때문에 학습에 대한 흥미와 관심이 높아졌기 때문이라고 생각된다. 또한 수업 전에 자신이 생각했던 예상과 차이점을 새로운 매체와의 상호작용과정을 통해 바로 확인할 수 있어 학생들의 관심과 흥미를 높일 수 있었다고 생각된다. 이것은 자신의 사고과정에 대한 즉각적인 피드백을 받을 수 있어 다음 학습에 대한 동기 부여로 작용하였다고 생각된다. 셋째, VR 콘텐츠를 활용한 과학수업에 대한 학생들의 인식에 대한 조사에서 학생들은 수업의 만족도(82%), 흥미도(87%), 참여도(77%)로 나타났다. 이것은 VR 콘텐츠를 활용한 과학수업은 일반 수업에서 볼 수 없는 장점이 있기 때문이라고 생각된다. VR 콘텐츠를 활용한 과학수업은 학생들이 과학지식을 교사로부터 수동적으로 받아들이는 것이 아니라 학생들이 직접 가상현실에 몰입하여 생각하고, 탐구할 수 있는 기회를 통해 과학지식이나 원리를 스스로 체험하고 배울 수 있는 역동적인 수업이기 때문이라고 생각된다.
The purpose of this study is to find out the effects of the science attitude learning motivation of 3rd grade students by applying science program using VR contents to actual class. The subjects of this study were 22 students in 1 class of 3rd grade in B elementary school in P metropolitan city, and...
The purpose of this study is to find out the effects of the science attitude learning motivation of 3rd grade students by applying science program using VR contents to actual class. The subjects of this study were 22 students in 1 class of 3rd grade in B elementary school in P metropolitan city, and 22 people in 1 class in comparison group. Research groups took 10 science classes using VR contents, while comparison groups applied 10 science classes. The conclusions of this study are as follows. First, the science class using VR contents has a significant influence on the scientific attitude of elementary school students. This is a class that utilizes VR contents, a unique method of presenting learning information that provides additional digital information while the user sees things in the real world. In the process of elaboration and elaboration, it is thought that positive change occurred in the domain of definition by actively participating in learning. Second, science class using VR contents has a significant effect on the learning motivation of elementary school students. This is because science class using VR contents is a class where students become subjects of learning activities and have curiosity and solve problems related to learning contents, which has increased interest and interest in learning. It is also thought that the differences between his or her outcome before class can be directly identified through the new media interaction process, which can increase student interest and interest. This is thought to have served as a motivation for the next study as it could get immediate feedback on its thinking process. Third, in the survey of students' perception of science class using VR contents, students showed satisfaction of class (82%), interest (87%), and participation (77%). This is because science class using VR contents has advantages that cannot be seen in general class. The science class using VR contents allows students to experience and learn science knowledge or principles on their own through the opportunity for students to immerse themselves in virtual reality and to think and explore. I think it is because it is a dynamic class.
The purpose of this study is to find out the effects of the science attitude learning motivation of 3rd grade students by applying science program using VR contents to actual class. The subjects of this study were 22 students in 1 class of 3rd grade in B elementary school in P metropolitan city, and 22 people in 1 class in comparison group. Research groups took 10 science classes using VR contents, while comparison groups applied 10 science classes. The conclusions of this study are as follows. First, the science class using VR contents has a significant influence on the scientific attitude of elementary school students. This is a class that utilizes VR contents, a unique method of presenting learning information that provides additional digital information while the user sees things in the real world. In the process of elaboration and elaboration, it is thought that positive change occurred in the domain of definition by actively participating in learning. Second, science class using VR contents has a significant effect on the learning motivation of elementary school students. This is because science class using VR contents is a class where students become subjects of learning activities and have curiosity and solve problems related to learning contents, which has increased interest and interest in learning. It is also thought that the differences between his or her outcome before class can be directly identified through the new media interaction process, which can increase student interest and interest. This is thought to have served as a motivation for the next study as it could get immediate feedback on its thinking process. Third, in the survey of students' perception of science class using VR contents, students showed satisfaction of class (82%), interest (87%), and participation (77%). This is because science class using VR contents has advantages that cannot be seen in general class. The science class using VR contents allows students to experience and learn science knowledge or principles on their own through the opportunity for students to immerse themselves in virtual reality and to think and explore. I think it is because it is a dynamic class.
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