요리를 활용한 한국어 교육프로그램 개발 : 다문화 배경 초등학생을 대상으로 The Development of a Korean Language Education Program Using Cooking: Focusing on elementary school students with multicultural backgrounds원문보기
본 연구에서는 다문화 배경 초등학생의 한국어 학습 효과를 높이기 위하여 요리를 활용한 한국어 교육프로그램을 개발하였다. 현재 학교에서 다문화 배경 초등학생을 대상으로 한국어를 가르칠 때는 국가 교육과정인 한국어(KSL) 교육과정을 근거로 개발된 교재를 사용하고 있으며, 주로 방과 후에 별도 한국어 수업을 통해 실시하고 있다. 한국어 교육과정과 교재가 보급되어 과거보다 체계적인 한국어 교육이 다문화 배경 초등학생들에게 실시될 수 있지만, 초등학생의 경우 아무리 교육 내용이 체계적이어도 학습 동기가 제대로 유발되지 않으면 교육 효과를 크게 기대하기 어렵다. 효과적인 ...
본 연구에서는 다문화 배경 초등학생의 한국어 학습 효과를 높이기 위하여 요리를 활용한 한국어 교육프로그램을 개발하였다. 현재 학교에서 다문화 배경 초등학생을 대상으로 한국어를 가르칠 때는 국가 교육과정인 한국어(KSL) 교육과정을 근거로 개발된 교재를 사용하고 있으며, 주로 방과 후에 별도 한국어 수업을 통해 실시하고 있다. 한국어 교육과정과 교재가 보급되어 과거보다 체계적인 한국어 교육이 다문화 배경 초등학생들에게 실시될 수 있지만, 초등학생의 경우 아무리 교육 내용이 체계적이어도 학습 동기가 제대로 유발되지 않으면 교육 효과를 크게 기대하기 어렵다. 효과적인 동기유발 수단으로 거론될 수 있는 것 중 하나가 바로 요리이다. 현재 초등학교에서 교육복지 사업으로 요리교실이 운영되고 있으며, 지역아동센터, 지역복지관, 다문화 센터에서도 다문화 배경 학습자를 위한 요리교실을 개설하고 있는 것은 요리가 학습자들에게 인기 있는 분야임을 방증한다. 요리를 활용한 한국어 교육프로그램은 다문화 초등학생들이 한국어로 진행되는 수업에서 요리 활동으로 동기를 유발하고, 한국어로 진행되는 수업에 능동적으로 참여하여 학습했다는 자신감과 요리를 만드는 과정에서 한국어를 학습했다는 성취감을 느낄 수 있다는 장점이 있다. 본 연구에서 개발한 한국어 교육프로그램의 특징은 한국어 교육과정의 내용을 반영했다는 것이다. 한국어 교육과정에서 어휘, 문법 등 언어 재료를 추출하여 요리와 접목한 주제로 교육프로그램을 개발하였고, 다른 요리 교재나 프로그램과는 달리 음식이나 요리 관련 어휘뿐 아니라 그 밖의 어휘장에 있는 어휘들도 교육 내용으로 포함하였다. 생활 한국어를 신장할 수 있도록 한국어 교육과정에서 선정한 어휘를 요리 과정뿐만 아니라 일상적인 맥락에서 활용하도록 하였고, 한국어 교육과정의 학습 한국어 학습 주제를 요리 주제로 선정하여 반영하였다. 또 상호 문화주의 관점에서 문화와 관련된 내용을 요리 활동 후 활동지 학습에 담아 서로 다른 언어와 문화에 대해 이해할 수 있도록 하였다. 요리가 한국어 학습에 많은 도움이 될 수 있지만, 제한된 시간 내에 요리 활동도 해야 하고 한국어도 학습해야 하므로, 한국어의 모든 것을 요리로 가르치는 것은 불가능하다. 따라서 본 연구에서는 제한된 수업시간 내 수업의 효율성을 위해 PPP 수업모형을 근간으로 하되 요리 활동의 특성이 반영된 수업 모형을 개발하였다. 본 연구에서 개발한 요리 한국어 교육프로그램은 다문화 배경 초등학생을 대상으로 한국어 교육과정에 따른 한국어 수업을 실시하는 학교에서 보충 학습 용도로 활용할 수 있을 것이다. 이 프로그램이 다문화 배경 초등학생의 한국어 수업에 대한 흥미를 고양하고 일상생활에 필요한 생활 한국어와 교과 학습에 필요한 학습 한국어를 함께 신장시키는 데 도움이 되기를 기대한다.
본 연구에서는 다문화 배경 초등학생의 한국어 학습 효과를 높이기 위하여 요리를 활용한 한국어 교육프로그램을 개발하였다. 현재 학교에서 다문화 배경 초등학생을 대상으로 한국어를 가르칠 때는 국가 교육과정인 한국어(KSL) 교육과정을 근거로 개발된 교재를 사용하고 있으며, 주로 방과 후에 별도 한국어 수업을 통해 실시하고 있다. 한국어 교육과정과 교재가 보급되어 과거보다 체계적인 한국어 교육이 다문화 배경 초등학생들에게 실시될 수 있지만, 초등학생의 경우 아무리 교육 내용이 체계적이어도 학습 동기가 제대로 유발되지 않으면 교육 효과를 크게 기대하기 어렵다. 효과적인 동기유발 수단으로 거론될 수 있는 것 중 하나가 바로 요리이다. 현재 초등학교에서 교육복지 사업으로 요리교실이 운영되고 있으며, 지역아동센터, 지역복지관, 다문화 센터에서도 다문화 배경 학습자를 위한 요리교실을 개설하고 있는 것은 요리가 학습자들에게 인기 있는 분야임을 방증한다. 요리를 활용한 한국어 교육프로그램은 다문화 초등학생들이 한국어로 진행되는 수업에서 요리 활동으로 동기를 유발하고, 한국어로 진행되는 수업에 능동적으로 참여하여 학습했다는 자신감과 요리를 만드는 과정에서 한국어를 학습했다는 성취감을 느낄 수 있다는 장점이 있다. 본 연구에서 개발한 한국어 교육프로그램의 특징은 한국어 교육과정의 내용을 반영했다는 것이다. 한국어 교육과정에서 어휘, 문법 등 언어 재료를 추출하여 요리와 접목한 주제로 교육프로그램을 개발하였고, 다른 요리 교재나 프로그램과는 달리 음식이나 요리 관련 어휘뿐 아니라 그 밖의 어휘장에 있는 어휘들도 교육 내용으로 포함하였다. 생활 한국어를 신장할 수 있도록 한국어 교육과정에서 선정한 어휘를 요리 과정뿐만 아니라 일상적인 맥락에서 활용하도록 하였고, 한국어 교육과정의 학습 한국어 학습 주제를 요리 주제로 선정하여 반영하였다. 또 상호 문화주의 관점에서 문화와 관련된 내용을 요리 활동 후 활동지 학습에 담아 서로 다른 언어와 문화에 대해 이해할 수 있도록 하였다. 요리가 한국어 학습에 많은 도움이 될 수 있지만, 제한된 시간 내에 요리 활동도 해야 하고 한국어도 학습해야 하므로, 한국어의 모든 것을 요리로 가르치는 것은 불가능하다. 따라서 본 연구에서는 제한된 수업시간 내 수업의 효율성을 위해 PPP 수업모형을 근간으로 하되 요리 활동의 특성이 반영된 수업 모형을 개발하였다. 본 연구에서 개발한 요리 한국어 교육프로그램은 다문화 배경 초등학생을 대상으로 한국어 교육과정에 따른 한국어 수업을 실시하는 학교에서 보충 학습 용도로 활용할 수 있을 것이다. 이 프로그램이 다문화 배경 초등학생의 한국어 수업에 대한 흥미를 고양하고 일상생활에 필요한 생활 한국어와 교과 학습에 필요한 학습 한국어를 함께 신장시키는 데 도움이 되기를 기대한다.
This study explores a Korean language education program based on cooking developed to improve the learning effect of Korean language for elementary school students with multicultural backgrounds. The current Korean language education for elementary school students with multicultural backgrounds...
This study explores a Korean language education program based on cooking developed to improve the learning effect of Korean language for elementary school students with multicultural backgrounds. The current Korean language education for elementary school students with multicultural backgrounds is provided with textbooks developed based on the national curriculum, the Korean language (KSL), which is mostly conducted through Korean language classes. With the distribution of the Korean language curriculum and textbooks, more systematic Korean language education can be provided for multicultural elementary school students compared to the past; however, it is required for elementary school students to be encouraged to develop learning motivation to gain a significant educational effect. One of the effective means for learning motivation is cooking. Currently, cooking classes are provided at elementary schools as part of educational welfare projects, and community children’s centers, community welfare centers, and multicultural centers have also offered cooking classes for learners with multicultural backgrounds, proving that cooking is popular among learners. A Korean language education program using cooking motivates multicultural elementary school students during the cooking course taught in Korean, aiming to help them feel confidence that they have actively participated in the class taught in Korean and a sense of achievement that they have learned Korean while cooking. One of the advantages of this study is that it has reflected the contents of the Korean language curriculum. The educational program was developed based on topics related to cooking by extracting language ingredients from the curriculum, and it also includes words from both inside and outside the chapter of cooking in the cooking methods, unlike the vocabulary from other cooking textbooks or programs. In order to help students improve everyday language, the program contains the vocabulary selected in the Korean language curriculum in its cooking process so that they can use the words in their daily life, and the Korean language for learning suggested in the curriculum has been selected as its cooking topics. In particular, it includes not only cooking-related vocabulary but also vocabulary that can be used in everyday life, differentiating itself from other cooking-related Korean textbooks and programs. Furthermore, it helps students understand different languages and cultures by providing culture-related contents from the viewpoint of interculturalism in its activity sheets after cooking. Although cooking can be helpful for learning Korean language, it is impossible to teach everything with cooking, since teachers and students are required to do the cooking and learning Korean within a limited time period. Thus, this program is based on the PPP class model for learning efficiency within a limited time, while it contains the optimal meaning that cooking activity can be integrated. The Korean language education program using cooking is expected to be helpful for elementary school students with multicultural backgrounds at schools providing Korean language classes based on the Korean language curriculum in gaining interest in the Korean language class, with this program used as a supplementary textbook, and improving both everyday and academic Korean language.
This study explores a Korean language education program based on cooking developed to improve the learning effect of Korean language for elementary school students with multicultural backgrounds. The current Korean language education for elementary school students with multicultural backgrounds is provided with textbooks developed based on the national curriculum, the Korean language (KSL), which is mostly conducted through Korean language classes. With the distribution of the Korean language curriculum and textbooks, more systematic Korean language education can be provided for multicultural elementary school students compared to the past; however, it is required for elementary school students to be encouraged to develop learning motivation to gain a significant educational effect. One of the effective means for learning motivation is cooking. Currently, cooking classes are provided at elementary schools as part of educational welfare projects, and community children’s centers, community welfare centers, and multicultural centers have also offered cooking classes for learners with multicultural backgrounds, proving that cooking is popular among learners. A Korean language education program using cooking motivates multicultural elementary school students during the cooking course taught in Korean, aiming to help them feel confidence that they have actively participated in the class taught in Korean and a sense of achievement that they have learned Korean while cooking. One of the advantages of this study is that it has reflected the contents of the Korean language curriculum. The educational program was developed based on topics related to cooking by extracting language ingredients from the curriculum, and it also includes words from both inside and outside the chapter of cooking in the cooking methods, unlike the vocabulary from other cooking textbooks or programs. In order to help students improve everyday language, the program contains the vocabulary selected in the Korean language curriculum in its cooking process so that they can use the words in their daily life, and the Korean language for learning suggested in the curriculum has been selected as its cooking topics. In particular, it includes not only cooking-related vocabulary but also vocabulary that can be used in everyday life, differentiating itself from other cooking-related Korean textbooks and programs. Furthermore, it helps students understand different languages and cultures by providing culture-related contents from the viewpoint of interculturalism in its activity sheets after cooking. Although cooking can be helpful for learning Korean language, it is impossible to teach everything with cooking, since teachers and students are required to do the cooking and learning Korean within a limited time period. Thus, this program is based on the PPP class model for learning efficiency within a limited time, while it contains the optimal meaning that cooking activity can be integrated. The Korean language education program using cooking is expected to be helpful for elementary school students with multicultural backgrounds at schools providing Korean language classes based on the Korean language curriculum in gaining interest in the Korean language class, with this program used as a supplementary textbook, and improving both everyday and academic Korean language.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.