본 연구 논문은 2017년 1월부터 2017년 9월까지 제작되어 22회 부산국제영화제 와이드앵글 부문으로 상영된 단편 극영화 〈불법주차(Illegal Parking)〉의 제작보고서이다. 필자는 ‘동광’이라는 인물이 배역을 얻기 위해 프로필을 돌리러 다니고, 배역을 맡았을 때의 환상으로 하루하루 버텨 나가는 모습을 그리면서 주인공의 욕망이자 현실을 투영하려 했으며, 이것은 필자의 일부 모습이기도 했다. 또한 〈불법주차〉에서 가장 중요하게 생각한 지점은 필자가 고민했던 자리에 대한 이야기를 관객들이 어떻게 하면 사유할 수 있을지 고민했던 영화였다. 극 중 동광은 열심히 살아간다. 하지만 기회는 주어지지 않는다. 자신의 노력이 배신당했을 때 온 상실감을 며칠 전부터 자신의 공간에 들어선 외제 차를 빼내려는 행동으로 해소하려 한다. 그리고 그 싸움에서 자존심은 점점 더 무너지지만 결국에는 외제 차를 빼내고 만다. 주차 자리를 놓고 고군분투하는 모습은 자리를 찾는 동광의 축소판이다. 이를 동광의 주관적인 시선으로만 바라보고 싶지 않았다. 그렇게 하면서 현실과 이상의 간극을 영화적으로 표현할 수 있을 거로 생각했다. 결국 외제 차를 빼내는 것 역시 영화가 동광의 해소로만 영화가 끝이 나는 것이 아니라 상황을 보고 관객들이 각자 느껴서 생각하게끔 만들고 싶었다. 본 논문은 일반적인 영화제작 과정인 기획 개발(Development), 프리프로덕션(Pre-Production), 프로덕션(Production), 포스트프로덕션(Post- Production)의 단계로 구분하여 기술되었다. 필자의 경험으로부터 시작하여 영화가 완성되기까지의 모든 상황을 기술하려 하였다. 기획 개발 단계에서는 본 작품 발상부터 시작해서 작품의 개요, 시나리오 변화 과정에 관해 기술했다. 프리프로덕션 단계에서는 연출 컨셉 및 방향, 주요 장면 촬영 플랜, 캐릭터와 캐스팅, ...
본 연구 논문은 2017년 1월부터 2017년 9월까지 제작되어 22회 부산국제영화제 와이드앵글 부문으로 상영된 단편 극영화 〈불법주차(Illegal Parking)〉의 제작보고서이다. 필자는 ‘동광’이라는 인물이 배역을 얻기 위해 프로필을 돌리러 다니고, 배역을 맡았을 때의 환상으로 하루하루 버텨 나가는 모습을 그리면서 주인공의 욕망이자 현실을 투영하려 했으며, 이것은 필자의 일부 모습이기도 했다. 또한 〈불법주차〉에서 가장 중요하게 생각한 지점은 필자가 고민했던 자리에 대한 이야기를 관객들이 어떻게 하면 사유할 수 있을지 고민했던 영화였다. 극 중 동광은 열심히 살아간다. 하지만 기회는 주어지지 않는다. 자신의 노력이 배신당했을 때 온 상실감을 며칠 전부터 자신의 공간에 들어선 외제 차를 빼내려는 행동으로 해소하려 한다. 그리고 그 싸움에서 자존심은 점점 더 무너지지만 결국에는 외제 차를 빼내고 만다. 주차 자리를 놓고 고군분투하는 모습은 자리를 찾는 동광의 축소판이다. 이를 동광의 주관적인 시선으로만 바라보고 싶지 않았다. 그렇게 하면서 현실과 이상의 간극을 영화적으로 표현할 수 있을 거로 생각했다. 결국 외제 차를 빼내는 것 역시 영화가 동광의 해소로만 영화가 끝이 나는 것이 아니라 상황을 보고 관객들이 각자 느껴서 생각하게끔 만들고 싶었다. 본 논문은 일반적인 영화제작 과정인 기획 개발(Development), 프리프로덕션(Pre-Production), 프로덕션(Production), 포스트프로덕션(Post- Production)의 단계로 구분하여 기술되었다. 필자의 경험으로부터 시작하여 영화가 완성되기까지의 모든 상황을 기술하려 하였다. 기획 개발 단계에서는 본 작품 발상부터 시작해서 작품의 개요, 시나리오 변화 과정에 관해 기술했다. 프리프로덕션 단계에서는 연출 컨셉 및 방향, 주요 장면 촬영 플랜, 캐릭터와 캐스팅, 미장센, 공간 및 로케이션 스카우팅에 관하여 필자가 중요하게 생각했던 지점과 고민, 시행착오 이를 통한 최종결정에 이르기까지를 상세히 기술했다. 프로덕션 단계에서는 회차 및 장면별 상황과 촬영장소, 연출 콘셉트를 그림을 첨부해 자세히 기술했다. 포스트프로덕션 단계에서는 편집, 사운드 디자인, 음악, 색 보정 진행 방향과 영화가 최종 완성되기까지의 과정을 기술했다. 끝으로 〈불법주차〉는 필자의 미래에 대한 개인적 상실감과 그로 인한 불안감으로부터 시작했지만, 필자 스스로는 영화를 만들고 완성하는 과정에서 불안감이 해소됨을 느낄 수 있었다. 이는 스탭들의 응원과 도움이 없었다면 가능하지 않았을 것이다. 그들은 필자의 영화를 지지해 주었고, 부족한 부분들을 채워주었다. 즉, 그들의 고생이 없었으면 필자는 영화를 완성하지 못했을 것이고 그 전에 시작하지도 못했을 것이다. 그렇기 때문에 다시 한번 모든 스탭들에게 진심으로 감사한 마음을 전한다.
본 연구 논문은 2017년 1월부터 2017년 9월까지 제작되어 22회 부산국제영화제 와이드앵글 부문으로 상영된 단편 극영화 〈불법주차(Illegal Parking)〉의 제작보고서이다. 필자는 ‘동광’이라는 인물이 배역을 얻기 위해 프로필을 돌리러 다니고, 배역을 맡았을 때의 환상으로 하루하루 버텨 나가는 모습을 그리면서 주인공의 욕망이자 현실을 투영하려 했으며, 이것은 필자의 일부 모습이기도 했다. 또한 〈불법주차〉에서 가장 중요하게 생각한 지점은 필자가 고민했던 자리에 대한 이야기를 관객들이 어떻게 하면 사유할 수 있을지 고민했던 영화였다. 극 중 동광은 열심히 살아간다. 하지만 기회는 주어지지 않는다. 자신의 노력이 배신당했을 때 온 상실감을 며칠 전부터 자신의 공간에 들어선 외제 차를 빼내려는 행동으로 해소하려 한다. 그리고 그 싸움에서 자존심은 점점 더 무너지지만 결국에는 외제 차를 빼내고 만다. 주차 자리를 놓고 고군분투하는 모습은 자리를 찾는 동광의 축소판이다. 이를 동광의 주관적인 시선으로만 바라보고 싶지 않았다. 그렇게 하면서 현실과 이상의 간극을 영화적으로 표현할 수 있을 거로 생각했다. 결국 외제 차를 빼내는 것 역시 영화가 동광의 해소로만 영화가 끝이 나는 것이 아니라 상황을 보고 관객들이 각자 느껴서 생각하게끔 만들고 싶었다. 본 논문은 일반적인 영화제작 과정인 기획 개발(Development), 프리프로덕션(Pre-Production), 프로덕션(Production), 포스트프로덕션(Post- Production)의 단계로 구분하여 기술되었다. 필자의 경험으로부터 시작하여 영화가 완성되기까지의 모든 상황을 기술하려 하였다. 기획 개발 단계에서는 본 작품 발상부터 시작해서 작품의 개요, 시나리오 변화 과정에 관해 기술했다. 프리프로덕션 단계에서는 연출 컨셉 및 방향, 주요 장면 촬영 플랜, 캐릭터와 캐스팅, 미장센, 공간 및 로케이션 스카우팅에 관하여 필자가 중요하게 생각했던 지점과 고민, 시행착오 이를 통한 최종결정에 이르기까지를 상세히 기술했다. 프로덕션 단계에서는 회차 및 장면별 상황과 촬영장소, 연출 콘셉트를 그림을 첨부해 자세히 기술했다. 포스트프로덕션 단계에서는 편집, 사운드 디자인, 음악, 색 보정 진행 방향과 영화가 최종 완성되기까지의 과정을 기술했다. 끝으로 〈불법주차〉는 필자의 미래에 대한 개인적 상실감과 그로 인한 불안감으로부터 시작했지만, 필자 스스로는 영화를 만들고 완성하는 과정에서 불안감이 해소됨을 느낄 수 있었다. 이는 스탭들의 응원과 도움이 없었다면 가능하지 않았을 것이다. 그들은 필자의 영화를 지지해 주었고, 부족한 부분들을 채워주었다. 즉, 그들의 고생이 없었으면 필자는 영화를 완성하지 못했을 것이고 그 전에 시작하지도 못했을 것이다. 그렇기 때문에 다시 한번 모든 스탭들에게 진심으로 감사한 마음을 전한다.
This study is a production report of a short film drama produced during the period from January to September, 2017 and shown in the Busan International Film Festival as a film in the part of Wide Angle. In this film, the author tried to depict the desire and reality of leading character ‘Donggw...
This study is a production report of a short film drama produced during the period from January to September, 2017 and shown in the Busan International Film Festival as a film in the part of Wide Angle. In this film, the author tried to depict the desire and reality of leading character ‘Donggwang’ who went out to distribute his profile in order to obtain a role, thus enduring everyday hardships with the illusion of the role. The leading character’s looks are the author’s looks as well. The most important point in was how audience could personalize the author’s story of position. In the film, Donggwang is working very hard, but he cannot find an opportunity. In order to settle down his sense of loss derived from his betrayed endeavors, he tries to remove a foreign car parked in his space a few days ago. In the course of the battle, his pride gradually diminished, but he successfully removed the car at the end. His struggle for the parking place is a miniature version of his seeking for a position in society. The author did not want to look at it only through Donggwang’s subjective sight-lines. It was because the author thought doing so would give an opportunity of expressing the gap between reality and ideal to the author. The author wanted audience to feel something from Donggwang’s behavior of removing the foreign car and then think it over not as the settlement of Donggwang’s sense of loss but as audience’s story of life. This study described the production process of the film according to the general sequence of film production, such as development, pre-production, production and post-production. Starting from the author’s experience, the author tried to describe all the production process of the film. In the stage of development, the author presented the initial idea, outline and changing process of scenario of the film. In the stage of pre-production, the author described main ideas and worries about the concept and directivity of direction, the shooting plan of main scenes, characters and casting, mise-en-scene, space and location scouting in detail. In the stage of production, the author fully explained the circumstances and shooting places by sessions and scenes, and the concepts of direction, by attaching pictures. And in the stage of post-production, the processes of editing, sound design, music and color compensation were described. In conclusion, was initiated with the author’s sense of loss for the future and anxieties about it, but the author could feel the settlement of such anxieties in the process of making and completion of the film. Without staff’s encouragement and help, it seemed to be impossible for the author to settle down the sense of loss and complete the film. They supported the author’s film and filled in the author’s shortages. Without their sufferings, the film could not be initiated and completed. So once again, I extend my heartfelt thanks to all the staff.
This study is a production report of a short film drama produced during the period from January to September, 2017 and shown in the Busan International Film Festival as a film in the part of Wide Angle. In this film, the author tried to depict the desire and reality of leading character ‘Donggwang’ who went out to distribute his profile in order to obtain a role, thus enduring everyday hardships with the illusion of the role. The leading character’s looks are the author’s looks as well. The most important point in was how audience could personalize the author’s story of position. In the film, Donggwang is working very hard, but he cannot find an opportunity. In order to settle down his sense of loss derived from his betrayed endeavors, he tries to remove a foreign car parked in his space a few days ago. In the course of the battle, his pride gradually diminished, but he successfully removed the car at the end. His struggle for the parking place is a miniature version of his seeking for a position in society. The author did not want to look at it only through Donggwang’s subjective sight-lines. It was because the author thought doing so would give an opportunity of expressing the gap between reality and ideal to the author. The author wanted audience to feel something from Donggwang’s behavior of removing the foreign car and then think it over not as the settlement of Donggwang’s sense of loss but as audience’s story of life. This study described the production process of the film according to the general sequence of film production, such as development, pre-production, production and post-production. Starting from the author’s experience, the author tried to describe all the production process of the film. In the stage of development, the author presented the initial idea, outline and changing process of scenario of the film. In the stage of pre-production, the author described main ideas and worries about the concept and directivity of direction, the shooting plan of main scenes, characters and casting, mise-en-scene, space and location scouting in detail. In the stage of production, the author fully explained the circumstances and shooting places by sessions and scenes, and the concepts of direction, by attaching pictures. And in the stage of post-production, the processes of editing, sound design, music and color compensation were described. In conclusion, was initiated with the author’s sense of loss for the future and anxieties about it, but the author could feel the settlement of such anxieties in the process of making and completion of the film. Without staff’s encouragement and help, it seemed to be impossible for the author to settle down the sense of loss and complete the film. They supported the author’s film and filled in the author’s shortages. Without their sufferings, the film could not be initiated and completed. So once again, I extend my heartfelt thanks to all the staff.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.