본 연구의 목적은 연구자의 실제 사례를 분석하고 유명 크리에이터 3인의 화술을 설문 결과로 분석함으로써 화술의 중요성을 강조하고 올바른 화술법을 제시하는 것에 있다. 현재 1인 미디어 채널은 미흡한 심의 규제로 인해 비속어와 욕설, 반말 등 품격이 낮은 언어표현들이 난무하고 있는 것이 현실이며 일부 시청자는 1인 미디어 채널이 단순히 자극적인 재미와 흥미 위주의 콘텐츠뿐인 곳이라는 편견을 가지고 있기도 하다. 이로 인해 연구자는 1인 미디어 채널을 운영하며 가장 유의해야 할 점이 화술이라는 것을 인지하였다. 올바른 화술법을 제시함에 앞서 유명 크리에이터의 주 무대라고 할 수 있는 ...
본 연구의 목적은 연구자의 실제 사례를 분석하고 유명 크리에이터 3인의 화술을 설문 결과로 분석함으로써 화술의 중요성을 강조하고 올바른 화술법을 제시하는 것에 있다. 현재 1인 미디어 채널은 미흡한 심의 규제로 인해 비속어와 욕설, 반말 등 품격이 낮은 언어표현들이 난무하고 있는 것이 현실이며 일부 시청자는 1인 미디어 채널이 단순히 자극적인 재미와 흥미 위주의 콘텐츠뿐인 곳이라는 편견을 가지고 있기도 하다. 이로 인해 연구자는 1인 미디어 채널을 운영하며 가장 유의해야 할 점이 화술이라는 것을 인지하였다. 올바른 화술법을 제시함에 앞서 유명 크리에이터의 주 무대라고 할 수 있는 유튜브의 출현과 성장과정을 서술하고 채널을 운영하는 크리에이터의 정의와 역할에 대해 정확히 짚고 넘어가고자 하였다. 또 연구자의 실제 사례인 복스TV의 경험을 분석한 뒤 유명 크리에이터의 화술을 설문지의 응답결과로 분석하여 이를 토대로 콘텐츠와 시청자에게 화술이 어떤 영향을 미치는지 살펴보았다. 그 결과 복스TV 경험의 분석으로 콘텐츠를 시청하는 수용자들이 크리에이터의 화술에 대해 많은 관심을 가지고 있는 것이 확인되었으며 유명 크리에이터의 화술을 분석한 결과로 세 가지의 항목이 도출되었다. 첫째 ‘자기 자신이 좋아하는 소재로 대화한다’, 둘째 ‘자신의 콘텐츠를 시청자가 쉽게 이해할 수 있는 영상을 제작한다’, 셋째 ‘화술에 대한 건전성과 공정성을 먼저 인지하고 영상을 제작한다’이다. 이는 시청자가 크리에이터의 화술을 통해 콘텐츠에 대한 습득이 확실히 되어있는지, 시청자를 배려하고 있는지, 콘텐츠에 적절하지 못한 언어를 구사하는지를 파악하고 있다는 근거가 되어 준다. 1인 미디어의 빠른 확산으로 인해 콘텐츠에 대한 법적인 제재를 가하는 것은 당분간 어려울 것으로 보인다. 하지만 본 논문을 통해 유명 크리에이터 화술의 장점과 문제점이 무엇인지 파악하고 세 가지 항목을 잘 이해한다면 화술의 점진적인 발전을 이루어 낼 수 있을 것이다. 또 1인 미디어 채널의 생산자와 수용자에게도 긍정적인 영향을 미침으로써 1인 미디어가 건강하게 성장할 수 있는 받침이 될 것이다.
본 연구의 목적은 연구자의 실제 사례를 분석하고 유명 크리에이터 3인의 화술을 설문 결과로 분석함으로써 화술의 중요성을 강조하고 올바른 화술법을 제시하는 것에 있다. 현재 1인 미디어 채널은 미흡한 심의 규제로 인해 비속어와 욕설, 반말 등 품격이 낮은 언어표현들이 난무하고 있는 것이 현실이며 일부 시청자는 1인 미디어 채널이 단순히 자극적인 재미와 흥미 위주의 콘텐츠뿐인 곳이라는 편견을 가지고 있기도 하다. 이로 인해 연구자는 1인 미디어 채널을 운영하며 가장 유의해야 할 점이 화술이라는 것을 인지하였다. 올바른 화술법을 제시함에 앞서 유명 크리에이터의 주 무대라고 할 수 있는 유튜브의 출현과 성장과정을 서술하고 채널을 운영하는 크리에이터의 정의와 역할에 대해 정확히 짚고 넘어가고자 하였다. 또 연구자의 실제 사례인 복스TV의 경험을 분석한 뒤 유명 크리에이터의 화술을 설문지의 응답결과로 분석하여 이를 토대로 콘텐츠와 시청자에게 화술이 어떤 영향을 미치는지 살펴보았다. 그 결과 복스TV 경험의 분석으로 콘텐츠를 시청하는 수용자들이 크리에이터의 화술에 대해 많은 관심을 가지고 있는 것이 확인되었으며 유명 크리에이터의 화술을 분석한 결과로 세 가지의 항목이 도출되었다. 첫째 ‘자기 자신이 좋아하는 소재로 대화한다’, 둘째 ‘자신의 콘텐츠를 시청자가 쉽게 이해할 수 있는 영상을 제작한다’, 셋째 ‘화술에 대한 건전성과 공정성을 먼저 인지하고 영상을 제작한다’이다. 이는 시청자가 크리에이터의 화술을 통해 콘텐츠에 대한 습득이 확실히 되어있는지, 시청자를 배려하고 있는지, 콘텐츠에 적절하지 못한 언어를 구사하는지를 파악하고 있다는 근거가 되어 준다. 1인 미디어의 빠른 확산으로 인해 콘텐츠에 대한 법적인 제재를 가하는 것은 당분간 어려울 것으로 보인다. 하지만 본 논문을 통해 유명 크리에이터 화술의 장점과 문제점이 무엇인지 파악하고 세 가지 항목을 잘 이해한다면 화술의 점진적인 발전을 이루어 낼 수 있을 것이다. 또 1인 미디어 채널의 생산자와 수용자에게도 긍정적인 영향을 미침으로써 1인 미디어가 건강하게 성장할 수 있는 받침이 될 것이다.
The objective of this study was to examine the author’s actual cases of me-media and look into 3 famous creators’ art of talk through a questionnaire survey, thus emphasizing the importance of art of talk and presenting a correct art of talk. The me-media channels of today overflow with such vu...
The objective of this study was to examine the author’s actual cases of me-media and look into 3 famous creators’ art of talk through a questionnaire survey, thus emphasizing the importance of art of talk and presenting a correct art of talk. The me-media channels of today overflow with such vulgar expressions as slangs, swears and impolite speeches due to insufficient deliberation and regulation, and therefore some viewers have a prejudice against me-media as thinking it only produces stimulating fun and interest-oriented contents. As operating a me-media channel, the author found out the fact that a most important thing in the operation of me-media is the art of talk. Before presenting a correct art of talk, this study examined the beginning and growing process of Youtube, a main stage of famous me-media creators, and then looked into the correct definition and role of creators who operating me-media channels. And this study analyzed the author’s actual cases of VoxTV and famous creators’ art of talk based on the results of a questionnaire survey, thus examining the effect of at of talk on contents and viewers. Study findings are as follows: The analysis of VoxTV experiences presented the fact that viewers of me-media contents take much interest in creator’s art of talk. And the analysis of famous creators’ art of talk resulted in such three findings: First, ‘they converse with their favorite subject materials.’ Second, ‘they make such videos with which viewers can easily understand their contents.’ And third, ‘they recognize the soundness and fairness of their art of talk before they make a video.’ These findings seem to present that by means of creator’s art of talk, viewers could catch whether creators understand contents fully or not, take viewers into consideration or not, and use proper languages for contents or not. As me-media spread out quickly, it seems to be difficult to apply legal limitations to me-media contents for the present. However, if me-media creators understand the advantage points and problems of famous creator’s art of talk based on this study’s findings, and then apply above three findings to their me-media production, the art of talk will be improved gradually. In addition, their application of study findings will have positive effect on the producers and viewers of me-media channels in general, thus establishing a foundation on which me-media can grow soundly.
The objective of this study was to examine the author’s actual cases of me-media and look into 3 famous creators’ art of talk through a questionnaire survey, thus emphasizing the importance of art of talk and presenting a correct art of talk. The me-media channels of today overflow with such vulgar expressions as slangs, swears and impolite speeches due to insufficient deliberation and regulation, and therefore some viewers have a prejudice against me-media as thinking it only produces stimulating fun and interest-oriented contents. As operating a me-media channel, the author found out the fact that a most important thing in the operation of me-media is the art of talk. Before presenting a correct art of talk, this study examined the beginning and growing process of Youtube, a main stage of famous me-media creators, and then looked into the correct definition and role of creators who operating me-media channels. And this study analyzed the author’s actual cases of VoxTV and famous creators’ art of talk based on the results of a questionnaire survey, thus examining the effect of at of talk on contents and viewers. Study findings are as follows: The analysis of VoxTV experiences presented the fact that viewers of me-media contents take much interest in creator’s art of talk. And the analysis of famous creators’ art of talk resulted in such three findings: First, ‘they converse with their favorite subject materials.’ Second, ‘they make such videos with which viewers can easily understand their contents.’ And third, ‘they recognize the soundness and fairness of their art of talk before they make a video.’ These findings seem to present that by means of creator’s art of talk, viewers could catch whether creators understand contents fully or not, take viewers into consideration or not, and use proper languages for contents or not. As me-media spread out quickly, it seems to be difficult to apply legal limitations to me-media contents for the present. However, if me-media creators understand the advantage points and problems of famous creator’s art of talk based on this study’s findings, and then apply above three findings to their me-media production, the art of talk will be improved gradually. In addition, their application of study findings will have positive effect on the producers and viewers of me-media channels in general, thus establishing a foundation on which me-media can grow soundly.
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