극장 수익 중심의 매출구조를 가진 국내 영화산업은 2014년부터 2019년 현재까지 관객 수와 매출 모두 성장세가 둔화하고 있다. 정체기에 빠진 영화산업에서 유일한 대안은 지속해서 성장하고 있는 디지털 온라인시장뿐이다. 본 연구의 목적은 넷플릭스 이후 떠오르고 있는 OTT 서비스의 개념으로 기존 영화산업의 디지털 온라인시장을 재정립하여 현재 시장을 실증적으로 분석하는 것이다. 이를 위해 계량적인 수치와 데이터를 근거로 OTT 서비스 시장을 분석했다. 또한, 현재 모습으로 발전하는 과정에서 나타난 2가지 큰 흐름을 분석하여 시장의 방향성 및 시사점을 도출하고 과제와 전망을 제언했다. 먼저 국내에 나온 OTT 서비스에 대한 개념과 유형을 이론적 고찰했다. 이론적 고찰을 바탕으로 기존 영화산업 디지털 온라인시장의 유형을 OTT 서비스로 재정립 후 ‘구매형’, ‘구독형’, ‘셋톱박스형’, ‘공유형’의 4가지 유형으로 체계를 재구성했다. OTT 서비스 시장분석에 대한 연구방법은 데이터 분석방법을 사용했다. 시장 전체의 매출 추이를 분석하기 위해서 온라인상영관통합전산망에서 제공하는 셋톱박스형 OTT 유형의 판매 건수와 다양한 매출 데이터를 비교 분석했다. 또한, OTT 서비스의 유형별, 플랫폼별 점유율을 분석하기 위해 중소 유통사에서 매출 데이터를 받아 최신영화 2편과 구작 영화콘텐츠 36편의 매출 점유율을 기준으로 분석했다. 마지막으로 OTT 서비스 시장이 현재 모습으로 재편되기까지 발생했던 2가지 현상에 대해 분석했다. 첫째, 불법시장에서 합법 시장으로의 재편과정 분석이다. 이를 위해 불법시장을 합법화시키는 요인 6가지를 ‘서비스 가격’, ‘홀드백’, ‘콘텐츠’, ‘수익 배분율’, ‘기술적 보호조치’, ‘정산 및 분배’로 선정하여 분석했다. 둘째, 시장의 유통 흐름 측면에서 주체의 변화를 시간적인 흐름에 따라 분석했다. OTT 서비스 시장의 추이 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, OTT 서비스 시장은 극장매출과 달리 여전히 성장 중이다. 둘째, 서비스 가격의 인상과 다양한 상품 출시가 매출증가에 영향을 미쳤다. 셋째, 플랫폼 자체적인 월정액 상품 매출도 증가 추세이다. 넷째, OTT 서비스 시장에서 매출 상위 ...
극장 수익 중심의 매출구조를 가진 국내 영화산업은 2014년부터 2019년 현재까지 관객 수와 매출 모두 성장세가 둔화하고 있다. 정체기에 빠진 영화산업에서 유일한 대안은 지속해서 성장하고 있는 디지털 온라인시장뿐이다. 본 연구의 목적은 넷플릭스 이후 떠오르고 있는 OTT 서비스의 개념으로 기존 영화산업의 디지털 온라인시장을 재정립하여 현재 시장을 실증적으로 분석하는 것이다. 이를 위해 계량적인 수치와 데이터를 근거로 OTT 서비스 시장을 분석했다. 또한, 현재 모습으로 발전하는 과정에서 나타난 2가지 큰 흐름을 분석하여 시장의 방향성 및 시사점을 도출하고 과제와 전망을 제언했다. 먼저 국내에 나온 OTT 서비스에 대한 개념과 유형을 이론적 고찰했다. 이론적 고찰을 바탕으로 기존 영화산업 디지털 온라인시장의 유형을 OTT 서비스로 재정립 후 ‘구매형’, ‘구독형’, ‘셋톱박스형’, ‘공유형’의 4가지 유형으로 체계를 재구성했다. OTT 서비스 시장분석에 대한 연구방법은 데이터 분석방법을 사용했다. 시장 전체의 매출 추이를 분석하기 위해서 온라인상영관통합전산망에서 제공하는 셋톱박스형 OTT 유형의 판매 건수와 다양한 매출 데이터를 비교 분석했다. 또한, OTT 서비스의 유형별, 플랫폼별 점유율을 분석하기 위해 중소 유통사에서 매출 데이터를 받아 최신영화 2편과 구작 영화콘텐츠 36편의 매출 점유율을 기준으로 분석했다. 마지막으로 OTT 서비스 시장이 현재 모습으로 재편되기까지 발생했던 2가지 현상에 대해 분석했다. 첫째, 불법시장에서 합법 시장으로의 재편과정 분석이다. 이를 위해 불법시장을 합법화시키는 요인 6가지를 ‘서비스 가격’, ‘홀드백’, ‘콘텐츠’, ‘수익 배분율’, ‘기술적 보호조치’, ‘정산 및 분배’로 선정하여 분석했다. 둘째, 시장의 유통 흐름 측면에서 주체의 변화를 시간적인 흐름에 따라 분석했다. OTT 서비스 시장의 추이 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, OTT 서비스 시장은 극장매출과 달리 여전히 성장 중이다. 둘째, 서비스 가격의 인상과 다양한 상품 출시가 매출증가에 영향을 미쳤다. 셋째, 플랫폼 자체적인 월정액 상품 매출도 증가 추세이다. 넷째, OTT 서비스 시장에서 매출 상위 콘텐츠 집중도는 극장과 달리 높지 않은 결과가 나왔다. OTT 서비스의 유형별, 플랫폼별 점유율 분석 결과는 다음과 같다. 첫째 구작 콘텐츠는 구독형 OTT 서비스가 이미 충분한 경쟁력을 보여주는 결과가 나타났다. 둘째 최신영화의 경우 매출이 발생하는 시기는 서비스하는 달이 제일 높았으며 유형별로는 셋톱박스형 OTT 유형이 높았다. 셋째 구매형 OTT 서비스 시장에서 매출 상위 3개 플랫폼은 IPTV 3사의 모바일 플랫폼이며 차상위 3개 플랫폼은 포털사이트의 플랫폼으로써 결국 기존 보유 회원을 대상으로 하는 보완재 성격이 나타났다. 합법화 과정으로의 재편과정 분석 결과 불법 플랫폼의 합법 플랫폼으로의 변화는 불법 플랫폼만의 수익 창출만이 아니라 이용자들의 콘텐츠 유료구매 인식변화에 큰 영향을 주면서 OTT 서비스 시장 전체 성장을 이끄는 토대가 되었다. 또한, 중소 유통사에서 대형 배급사, 미디어·콘텐츠 복합기업으로의 주체가 변경되는 재편과정 분석 결과 시장에서 경쟁력을 갖기 위해서는 단순히 동영상을 제공하는 매체로써 OTT 서비스 플랫폼을 운영하는 것만으로는 부족하며 다양한 미디어·서비스 융합을 통해 다양한 가치를 제공하고 자체적인 콘텐츠 생산기반이 필수 요건임을 알 수 있었다. 한국 영화산업의 디지털 온라인시장을 정확히 분석하기 위해서 새로운 서비스 개념인 OTT 서비스 시장으로 개념을 재정립하고 이에 따라 유형을 재구성하여 시장을 분석한 것으로 의미가 있다. 또한, 매출 점유율을 통해 수치적인 데이터를 통해 시장을 분석하고 시사점을 도출하는 것은 기존 선행 연구의 한계를 보완한 것으로 의미가 크다. 본 연구를 통해 향후 한국 영화산업의 부가시장에서 중요한 역할로 부상하고 있는 OTT 서비스 시장에 관한 지속적인 연구가 활발히 진행되어 향후 영화산업 성장에 디딤돌이 되기를 기대한다.
극장 수익 중심의 매출구조를 가진 국내 영화산업은 2014년부터 2019년 현재까지 관객 수와 매출 모두 성장세가 둔화하고 있다. 정체기에 빠진 영화산업에서 유일한 대안은 지속해서 성장하고 있는 디지털 온라인시장뿐이다. 본 연구의 목적은 넷플릭스 이후 떠오르고 있는 OTT 서비스의 개념으로 기존 영화산업의 디지털 온라인시장을 재정립하여 현재 시장을 실증적으로 분석하는 것이다. 이를 위해 계량적인 수치와 데이터를 근거로 OTT 서비스 시장을 분석했다. 또한, 현재 모습으로 발전하는 과정에서 나타난 2가지 큰 흐름을 분석하여 시장의 방향성 및 시사점을 도출하고 과제와 전망을 제언했다. 먼저 국내에 나온 OTT 서비스에 대한 개념과 유형을 이론적 고찰했다. 이론적 고찰을 바탕으로 기존 영화산업 디지털 온라인시장의 유형을 OTT 서비스로 재정립 후 ‘구매형’, ‘구독형’, ‘셋톱박스형’, ‘공유형’의 4가지 유형으로 체계를 재구성했다. OTT 서비스 시장분석에 대한 연구방법은 데이터 분석방법을 사용했다. 시장 전체의 매출 추이를 분석하기 위해서 온라인상영관통합전산망에서 제공하는 셋톱박스형 OTT 유형의 판매 건수와 다양한 매출 데이터를 비교 분석했다. 또한, OTT 서비스의 유형별, 플랫폼별 점유율을 분석하기 위해 중소 유통사에서 매출 데이터를 받아 최신영화 2편과 구작 영화콘텐츠 36편의 매출 점유율을 기준으로 분석했다. 마지막으로 OTT 서비스 시장이 현재 모습으로 재편되기까지 발생했던 2가지 현상에 대해 분석했다. 첫째, 불법시장에서 합법 시장으로의 재편과정 분석이다. 이를 위해 불법시장을 합법화시키는 요인 6가지를 ‘서비스 가격’, ‘홀드백’, ‘콘텐츠’, ‘수익 배분율’, ‘기술적 보호조치’, ‘정산 및 분배’로 선정하여 분석했다. 둘째, 시장의 유통 흐름 측면에서 주체의 변화를 시간적인 흐름에 따라 분석했다. OTT 서비스 시장의 추이 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, OTT 서비스 시장은 극장매출과 달리 여전히 성장 중이다. 둘째, 서비스 가격의 인상과 다양한 상품 출시가 매출증가에 영향을 미쳤다. 셋째, 플랫폼 자체적인 월정액 상품 매출도 증가 추세이다. 넷째, OTT 서비스 시장에서 매출 상위 콘텐츠 집중도는 극장과 달리 높지 않은 결과가 나왔다. OTT 서비스의 유형별, 플랫폼별 점유율 분석 결과는 다음과 같다. 첫째 구작 콘텐츠는 구독형 OTT 서비스가 이미 충분한 경쟁력을 보여주는 결과가 나타났다. 둘째 최신영화의 경우 매출이 발생하는 시기는 서비스하는 달이 제일 높았으며 유형별로는 셋톱박스형 OTT 유형이 높았다. 셋째 구매형 OTT 서비스 시장에서 매출 상위 3개 플랫폼은 IPTV 3사의 모바일 플랫폼이며 차상위 3개 플랫폼은 포털사이트의 플랫폼으로써 결국 기존 보유 회원을 대상으로 하는 보완재 성격이 나타났다. 합법화 과정으로의 재편과정 분석 결과 불법 플랫폼의 합법 플랫폼으로의 변화는 불법 플랫폼만의 수익 창출만이 아니라 이용자들의 콘텐츠 유료구매 인식변화에 큰 영향을 주면서 OTT 서비스 시장 전체 성장을 이끄는 토대가 되었다. 또한, 중소 유통사에서 대형 배급사, 미디어·콘텐츠 복합기업으로의 주체가 변경되는 재편과정 분석 결과 시장에서 경쟁력을 갖기 위해서는 단순히 동영상을 제공하는 매체로써 OTT 서비스 플랫폼을 운영하는 것만으로는 부족하며 다양한 미디어·서비스 융합을 통해 다양한 가치를 제공하고 자체적인 콘텐츠 생산기반이 필수 요건임을 알 수 있었다. 한국 영화산업의 디지털 온라인시장을 정확히 분석하기 위해서 새로운 서비스 개념인 OTT 서비스 시장으로 개념을 재정립하고 이에 따라 유형을 재구성하여 시장을 분석한 것으로 의미가 있다. 또한, 매출 점유율을 통해 수치적인 데이터를 통해 시장을 분석하고 시사점을 도출하는 것은 기존 선행 연구의 한계를 보완한 것으로 의미가 크다. 본 연구를 통해 향후 한국 영화산업의 부가시장에서 중요한 역할로 부상하고 있는 OTT 서비스 시장에 관한 지속적인 연구가 활발히 진행되어 향후 영화산업 성장에 디딤돌이 되기를 기대한다.
The growth tendency of domestic film industry that has sale structure based on cinema revenue has slowed down since 2014 to date 2019, both in the number of spectators and sales volume. The only alternative for stagnant film industry is constantly growing digital online market. The purpose of this s...
The growth tendency of domestic film industry that has sale structure based on cinema revenue has slowed down since 2014 to date 2019, both in the number of spectators and sales volume. The only alternative for stagnant film industry is constantly growing digital online market. The purpose of this study is to rearrange digital online market of existing film industry in the concept of OTT service that has emerged since Netflix to corroboratively analyze the present market. To this end, OTT service market is analyzed on the basis of quantitative numerical value & data. Further, 2 large flows which appeared in the course of developing to present shape were analyzed, market direction and suggestion point were drawn to suggest task and prospect. To begin with, the concept & types of OTT service shown in the domestic market is theoretically investigated. Based on theoretic investigation, the types of the existing film industry digital online market were rearranged as OTT service and the system was reconstructed into 4 types ‘Transaction type’, ‘subscription type’, ‘set-top box type’, ‘share type’. OTT service market is analyzed by using data analysis method. To analyze the overall sales tendency of total market, the number of OTT in set-top box provided by online cinema integrated EDPS network and diverse sales data were comparatively analyzed. Further, sales data was received from small & medium distributors to analyze market share of OTT service in each type & platform on the basis of sales market share of 2 latest films and 36 old movie contents. Finally, 2 kinds of phenomena which occurred until OTT service market is reorganized in the present shape are analyzed. First, the analysis of reorganization process from Black Market to legal market. To this end, 6 factors which legalize Black Market are selected as ‘service price’, ‘hold back’, ‘contents’, ‘revenue distribution rate’, ‘technical protection’, ‘settlement & distribution’ for analysis. Second, the change of entity was analyzed along time flow in the aspect of distribution flow of market. The outcome of analyzing OTT service market tendency is as follows. First, unlike cinema sales volume, OTT service market is still growing. Second, sales increase is affected by rising service price & launching diverse goods. Third, the sale of platform’s own goods of fixed monthly price is also increasing. Fourth, unlike cinema, the concentration in top ranked contents of sale is not so high in OTT service market. The outcome of analyzing OTT service market share in each type & platform is as follows. First, OTT service in subscription type is found to be fully competitive in old contents. Second, in the case of latest film, sale culminates in the month of service and OTT in set-top box is the type of the highest sale. Third, in the market of OTT service in purchase type, the top 3 sale-platforms are mobile platforms of 3 IPTV companies & the next 3 platforms are platforms of portal site. After all, they exhibit characteristics of complementary goods for the existing members. According to the analysis of reorganization process to legalization process, the transition from illegal platform to legal platform became the base which led overall growth of OTT service market, largely affecting not only illegal platform’s profit creation but also change in users’ recognition on buying contents. Further, according to the analysis of reorganization process where entity is changed from small & medium distributors to large distributor, complex business of media contents, it is found that operating OTT service platform only as media which merely provides video is deficient to be competitive in the market, but providing diverse values and building own contents production base through diverse media service fusion is indispensable to be so. It is meaningful to rearrange concept as OTT service market, the new service concept and to analyze market by reconstructing types accordingly in order to exactly analyze digital online market of Korea film industry. Further, analyzing market through numerical value based on sales rate and drawing suggestion point is meaningful in the sense of supplementing the limit of preceding study. It is expected that this study would activate constant study on OTT service market which is emerging for its significant role in value added market of Korea film industry later so that it could be foothold for growth of Korea film industry in the future.
The growth tendency of domestic film industry that has sale structure based on cinema revenue has slowed down since 2014 to date 2019, both in the number of spectators and sales volume. The only alternative for stagnant film industry is constantly growing digital online market. The purpose of this study is to rearrange digital online market of existing film industry in the concept of OTT service that has emerged since Netflix to corroboratively analyze the present market. To this end, OTT service market is analyzed on the basis of quantitative numerical value & data. Further, 2 large flows which appeared in the course of developing to present shape were analyzed, market direction and suggestion point were drawn to suggest task and prospect. To begin with, the concept & types of OTT service shown in the domestic market is theoretically investigated. Based on theoretic investigation, the types of the existing film industry digital online market were rearranged as OTT service and the system was reconstructed into 4 types ‘Transaction type’, ‘subscription type’, ‘set-top box type’, ‘share type’. OTT service market is analyzed by using data analysis method. To analyze the overall sales tendency of total market, the number of OTT in set-top box provided by online cinema integrated EDPS network and diverse sales data were comparatively analyzed. Further, sales data was received from small & medium distributors to analyze market share of OTT service in each type & platform on the basis of sales market share of 2 latest films and 36 old movie contents. Finally, 2 kinds of phenomena which occurred until OTT service market is reorganized in the present shape are analyzed. First, the analysis of reorganization process from Black Market to legal market. To this end, 6 factors which legalize Black Market are selected as ‘service price’, ‘hold back’, ‘contents’, ‘revenue distribution rate’, ‘technical protection’, ‘settlement & distribution’ for analysis. Second, the change of entity was analyzed along time flow in the aspect of distribution flow of market. The outcome of analyzing OTT service market tendency is as follows. First, unlike cinema sales volume, OTT service market is still growing. Second, sales increase is affected by rising service price & launching diverse goods. Third, the sale of platform’s own goods of fixed monthly price is also increasing. Fourth, unlike cinema, the concentration in top ranked contents of sale is not so high in OTT service market. The outcome of analyzing OTT service market share in each type & platform is as follows. First, OTT service in subscription type is found to be fully competitive in old contents. Second, in the case of latest film, sale culminates in the month of service and OTT in set-top box is the type of the highest sale. Third, in the market of OTT service in purchase type, the top 3 sale-platforms are mobile platforms of 3 IPTV companies & the next 3 platforms are platforms of portal site. After all, they exhibit characteristics of complementary goods for the existing members. According to the analysis of reorganization process to legalization process, the transition from illegal platform to legal platform became the base which led overall growth of OTT service market, largely affecting not only illegal platform’s profit creation but also change in users’ recognition on buying contents. Further, according to the analysis of reorganization process where entity is changed from small & medium distributors to large distributor, complex business of media contents, it is found that operating OTT service platform only as media which merely provides video is deficient to be competitive in the market, but providing diverse values and building own contents production base through diverse media service fusion is indispensable to be so. It is meaningful to rearrange concept as OTT service market, the new service concept and to analyze market by reconstructing types accordingly in order to exactly analyze digital online market of Korea film industry. Further, analyzing market through numerical value based on sales rate and drawing suggestion point is meaningful in the sense of supplementing the limit of preceding study. It is expected that this study would activate constant study on OTT service market which is emerging for its significant role in value added market of Korea film industry later so that it could be foothold for growth of Korea film industry in the future.
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