세계 1위 OTT 전문기업 넷플릭스가 2016년 1월 7일 한국에 진출하면서 국내 OTT 시장에 변화의 바람이 불고 있다. 넷플릭스 진출로 OTT에 대한 콘텐츠 소비자들의 관심이 커지고 있으며 국내 OTT 기업들도 관련 서비스를 잇따라 선보이고 있다. 왓챠플레이, 옥수수 등이 대표적이다. 전 세계적으로 8600만명에 달하는 가입자를 둔 넷플릭스는 혁신적인 아이디어를 통해 성장을 거듭해 왔다. 북미, 유럽 시장을 중심으로 활동으로 하던 넷플릭스는 이제 한국 등 아시아 시장에도 진출, 공세를 강화하고 있다. 특히 한국 시장은 스마트 기기 등을 활용할 수 있는 ...
세계 1위 OTT 전문기업 넷플릭스가 2016년 1월 7일 한국에 진출하면서 국내 OTT 시장에 변화의 바람이 불고 있다. 넷플릭스 진출로 OTT에 대한 콘텐츠 소비자들의 관심이 커지고 있으며 국내 OTT 기업들도 관련 서비스를 잇따라 선보이고 있다. 왓챠플레이, 옥수수 등이 대표적이다. 전 세계적으로 8600만명에 달하는 가입자를 둔 넷플릭스는 혁신적인 아이디어를 통해 성장을 거듭해 왔다. 북미, 유럽 시장을 중심으로 활동으로 하던 넷플릭스는 이제 한국 등 아시아 시장에도 진출, 공세를 강화하고 있다. 특히 한국 시장은 스마트 기기 등을 활용할 수 있는 인프라가 잘 갖춰져 있고, 중화권 진출을 위한 교두보로서의 역할도 하기 때문에 적극 공략하고 있다. 하지만 넷플릭스가 진출한 지 1년이 지나도록 아직 넷플릭스와 국내 OTT기업들이 구체적인 전략과 그에 따른 파급 효과, OTT 시장의 판도 변화에 대한 연구는 미흡한 실정이다. 본 연구에선 문헌연구 및 데이터 분석, 통계 분석, 관계자 심층 인터뷰를 진행했다. 이를 통해 넷플릭스와 국내 OTT 기업의 전략, OTT 사용자들의 이용 행태를 살펴보고 여기에 담긴 의미와 보완해야 할 점을 고찰했다. 이에 따르면 넷플릭스는 한국 콘텐츠의 판권을 사들이고, 홀드백 단축을 시도하는 등 다양한 전략을 펼치고 있다. 국내 OTT 기업들은 가격 경쟁력을 확보하고 실시간 중계 등을 통한 고객층 확대에 나서고 있다. 그러나 데이터 및 통계 분석 결과 보완해야 할 점이 많은 것으로 나타났다. 국내 OTT 시장의 성장 가능성은 높지만, 넷플릭스의 파급력은 아직 미미하고 국내 OTT 기업들도 많은 콘텐츠 소비자를 확보하지 못하고 있다. 이를 해결하기 위해선 콘텐츠 공급량 확대와 서비스 질 개선 등이 이뤄져야 한다. 국내 OTT 서비스를 발전시켜 나가기 위한 필요한 전략을 모색하는 데 본 연구가 도움이 되길 바란다.
세계 1위 OTT 전문기업 넷플릭스가 2016년 1월 7일 한국에 진출하면서 국내 OTT 시장에 변화의 바람이 불고 있다. 넷플릭스 진출로 OTT에 대한 콘텐츠 소비자들의 관심이 커지고 있으며 국내 OTT 기업들도 관련 서비스를 잇따라 선보이고 있다. 왓챠플레이, 옥수수 등이 대표적이다. 전 세계적으로 8600만명에 달하는 가입자를 둔 넷플릭스는 혁신적인 아이디어를 통해 성장을 거듭해 왔다. 북미, 유럽 시장을 중심으로 활동으로 하던 넷플릭스는 이제 한국 등 아시아 시장에도 진출, 공세를 강화하고 있다. 특히 한국 시장은 스마트 기기 등을 활용할 수 있는 인프라가 잘 갖춰져 있고, 중화권 진출을 위한 교두보로서의 역할도 하기 때문에 적극 공략하고 있다. 하지만 넷플릭스가 진출한 지 1년이 지나도록 아직 넷플릭스와 국내 OTT기업들이 구체적인 전략과 그에 따른 파급 효과, OTT 시장의 판도 변화에 대한 연구는 미흡한 실정이다. 본 연구에선 문헌연구 및 데이터 분석, 통계 분석, 관계자 심층 인터뷰를 진행했다. 이를 통해 넷플릭스와 국내 OTT 기업의 전략, OTT 사용자들의 이용 행태를 살펴보고 여기에 담긴 의미와 보완해야 할 점을 고찰했다. 이에 따르면 넷플릭스는 한국 콘텐츠의 판권을 사들이고, 홀드백 단축을 시도하는 등 다양한 전략을 펼치고 있다. 국내 OTT 기업들은 가격 경쟁력을 확보하고 실시간 중계 등을 통한 고객층 확대에 나서고 있다. 그러나 데이터 및 통계 분석 결과 보완해야 할 점이 많은 것으로 나타났다. 국내 OTT 시장의 성장 가능성은 높지만, 넷플릭스의 파급력은 아직 미미하고 국내 OTT 기업들도 많은 콘텐츠 소비자를 확보하지 못하고 있다. 이를 해결하기 위해선 콘텐츠 공급량 확대와 서비스 질 개선 등이 이뤄져야 한다. 국내 OTT 서비스를 발전시켜 나가기 위한 필요한 전략을 모색하는 데 본 연구가 도움이 되길 바란다.
The world-leading OTT specialist company Netflix entered Korea on January, 7, 2016 and it is creating a wind of change in the domestic OTT market. Due to the entrance of Netflix, the attention of content consumers on OTT is growing, and domestic OTT companies are also coming up with series of relate...
The world-leading OTT specialist company Netflix entered Korea on January, 7, 2016 and it is creating a wind of change in the domestic OTT market. Due to the entrance of Netflix, the attention of content consumers on OTT is growing, and domestic OTT companies are also coming up with series of related services; the most representative are Watcha Play, Oksusu and etc. Netflix, which has over 86milion members worldwide, has made continuous growth with its innovative ideas. Netflix was originally activate mainly in the Northern America and European markets, but it is spurring its expansion into Korea and other Asian markets. Netflix is intensively focusing on the Korean market because Korea has the infrastructure that can use smart devices and also serves as bridgehead for entering China. However, studies on specific strategy and consequent ripple effects of Netflix and domestic OTT companies, as well as the change in market domination still remain insufficient although a year has passed since Netflix entered the Korean market. This study carried out document research, data analysis, statistic analysis and in-depth interview with officials. Through this process, the tactics of Netflix and domestic OTT companies and use patterns of OTT users were examined and the implication as well as supplementation was thought through. According to research, Netflix is carrying out its strategic plans by acquiring the publication rights of Korean contents and making an attempt to shorten the holdback period. Domestic OTT companies are procuring price competitiveness and broadcasting live to expand the customer base. However, data and statistic analysis revealed that the domestic OTT companies need a great deal of supplementation. The growth potential of the domestic market is quite high, but the influence of Netflix is still insignificant and domestic OTT companies has not obtained sufficient content consumers. To resolve this situation, content supply expansion and improvement of service quality has to be made. This study hopefully contributes to finding strategies to develope domestic OTT services.
The world-leading OTT specialist company Netflix entered Korea on January, 7, 2016 and it is creating a wind of change in the domestic OTT market. Due to the entrance of Netflix, the attention of content consumers on OTT is growing, and domestic OTT companies are also coming up with series of related services; the most representative are Watcha Play, Oksusu and etc. Netflix, which has over 86milion members worldwide, has made continuous growth with its innovative ideas. Netflix was originally activate mainly in the Northern America and European markets, but it is spurring its expansion into Korea and other Asian markets. Netflix is intensively focusing on the Korean market because Korea has the infrastructure that can use smart devices and also serves as bridgehead for entering China. However, studies on specific strategy and consequent ripple effects of Netflix and domestic OTT companies, as well as the change in market domination still remain insufficient although a year has passed since Netflix entered the Korean market. This study carried out document research, data analysis, statistic analysis and in-depth interview with officials. Through this process, the tactics of Netflix and domestic OTT companies and use patterns of OTT users were examined and the implication as well as supplementation was thought through. According to research, Netflix is carrying out its strategic plans by acquiring the publication rights of Korean contents and making an attempt to shorten the holdback period. Domestic OTT companies are procuring price competitiveness and broadcasting live to expand the customer base. However, data and statistic analysis revealed that the domestic OTT companies need a great deal of supplementation. The growth potential of the domestic market is quite high, but the influence of Netflix is still insignificant and domestic OTT companies has not obtained sufficient content consumers. To resolve this situation, content supply expansion and improvement of service quality has to be made. This study hopefully contributes to finding strategies to develope domestic OTT services.
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