본 연구는 그림책을 활용한 신체활동이 유아의 기본운동능력과 신체활동 즐거움에 미치는 영향을 알아봄으로써, 유아의 기본운동능력과 신체활동 즐거움을 증진시킬 수 있는 효과적인 교수-학습방법을 제공하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 그림책을 활용한 신체활동이 만 4세 유아의 기본운동능력에 미치는 영향은 어떠한가?
연구문제 2. 그림책을 활용한 신체활동이 만 4세 유아의 신체활동 즐거움에 미치는 영향은 어떠한가?
이러한 연구문제를 검증하기 위해 강원도에 위치한 D유치원 만 4세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)을 대상으로 실험연구를 실시하였다. 본 연구는 선행연구와 관련 문헌 분석을 통해 연구 대상, 연구 도구, 실험처치를 위한 신체활동 관련 그림책을 선정하였으며 이를 바탕으로 실험·비교 집단의 교수 단계 및 활동내용을 구성하였다. 이후 예비연구, ...
본 연구는 그림책을 활용한 신체활동이 유아의 기본운동능력과 신체활동 즐거움에 미치는 영향을 알아봄으로써, 유아의 기본운동능력과 신체활동 즐거움을 증진시킬 수 있는 효과적인 교수-학습방법을 제공하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 그림책을 활용한 신체활동이 만 4세 유아의 기본운동능력에 미치는 영향은 어떠한가?
연구문제 2. 그림책을 활용한 신체활동이 만 4세 유아의 신체활동 즐거움에 미치는 영향은 어떠한가?
이러한 연구문제를 검증하기 위해 강원도에 위치한 D유치원 만 4세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)을 대상으로 실험연구를 실시하였다. 본 연구는 선행연구와 관련 문헌 분석을 통해 연구 대상, 연구 도구, 실험처치를 위한 신체활동 관련 그림책을 선정하였으며 이를 바탕으로 실험·비교 집단의 교수 단계 및 활동내용을 구성하였다. 이후 예비연구, 교사 훈련 및 협의, 연구보조자 훈련 및 검사자 간 일치도, 사전 검사, 실험 처치, 사후 검사, 자료 분석, 결과 해석 및 논의 등의 절차로 연구가 진행되었다. 유아의 기본운동능력과 신체활동 즐거움에 미치는 효과를 알아보고자 실험 처치 전후에 실험집단과 비교집단의 유아를 대상으로 백효현(2016)이 기본운동능력 평가도구 TGMD-Ⅱ를 한국 실정에 맞게 개발한 ‘만 3-5세 유아 기본운동능력 검사 도구’와 박순이(2001)의 ‘아동 신체활동 즐거움’ 검사 도구를 유아의 수준에 적합하게 수정·보완하고, 기능적인 움직임 중심 신체활동에 맞추어 재구성한 김보라(2019)의 ‘유아 신체활동 즐거움 검사 도구’를 사용하였다. 본 연구의 실험 처치는 2019년 9월 2일부터 2019년 10월 25일까지 8주 동안 매주 2-3회씩, 총 24차시로 진행하였다. 실험집단은 그림책을 활용한 신체활동을 실시하였고, 비교집단에서는 기본운동 중심의 일반적인 신체활동을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 통계 프로그램으로 t-검증을 실시하여 집단 간의 동질성과 효과 차이를 분석하였다. 이와 같은 과정을 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 신체활동은 만 4세 유아의 기본운동능력에 미치는 효과를 분석한 결과, 실험집단의 유아가 전체 기본운동능력과 하위영역인 안정성, 이동성, 조작성 운동에서 비교집단의 유아보다 점수가 높게 나타났으며, 두 집단 간 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 따라서 그림책을 활용한 신체활동이 유아의 기본운동능력 증진에 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, 그림책을 활용한 신체활동이 만 4세 유아의 신체활동 즐거움에 미치는 효과를 분석한 결과, 실험집단의 유아가 전체 신체활동 즐거움과 하위영역인 자신감, 재미, 건강 유지, 협동심에서 비교집단의 유아보다 점수가 높게 나타났으며, 두 집단 간 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 따라서 그림책을 활용한 신체활동이 유아의 신체활동 즐거움 증진에 효과가 있음을 알 수 있다. 이상의 결과에 따르면 그림책을 활용한 신체활동이 유아의 기본운동능력과 신체활동 즐거움 증진에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 이는 그림책을 활용한 신체활동이 유아의 기본운동능력과 신체활동 즐거움 증진을 도모하기 위한 효율적인 교수-학습방법으로서의 가치가 있음을 시사한다.
본 연구는 그림책을 활용한 신체활동이 유아의 기본운동능력과 신체활동 즐거움에 미치는 영향을 알아봄으로써, 유아의 기본운동능력과 신체활동 즐거움을 증진시킬 수 있는 효과적인 교수-학습방법을 제공하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 그림책을 활용한 신체활동이 만 4세 유아의 기본운동능력에 미치는 영향은 어떠한가?
연구문제 2. 그림책을 활용한 신체활동이 만 4세 유아의 신체활동 즐거움에 미치는 영향은 어떠한가?
이러한 연구문제를 검증하기 위해 강원도에 위치한 D유치원 만 4세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)을 대상으로 실험연구를 실시하였다. 본 연구는 선행연구와 관련 문헌 분석을 통해 연구 대상, 연구 도구, 실험처치를 위한 신체활동 관련 그림책을 선정하였으며 이를 바탕으로 실험·비교 집단의 교수 단계 및 활동내용을 구성하였다. 이후 예비연구, 교사 훈련 및 협의, 연구보조자 훈련 및 검사자 간 일치도, 사전 검사, 실험 처치, 사후 검사, 자료 분석, 결과 해석 및 논의 등의 절차로 연구가 진행되었다. 유아의 기본운동능력과 신체활동 즐거움에 미치는 효과를 알아보고자 실험 처치 전후에 실험집단과 비교집단의 유아를 대상으로 백효현(2016)이 기본운동능력 평가도구 TGMD-Ⅱ를 한국 실정에 맞게 개발한 ‘만 3-5세 유아 기본운동능력 검사 도구’와 박순이(2001)의 ‘아동 신체활동 즐거움’ 검사 도구를 유아의 수준에 적합하게 수정·보완하고, 기능적인 움직임 중심 신체활동에 맞추어 재구성한 김보라(2019)의 ‘유아 신체활동 즐거움 검사 도구’를 사용하였다. 본 연구의 실험 처치는 2019년 9월 2일부터 2019년 10월 25일까지 8주 동안 매주 2-3회씩, 총 24차시로 진행하였다. 실험집단은 그림책을 활용한 신체활동을 실시하였고, 비교집단에서는 기본운동 중심의 일반적인 신체활동을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 통계 프로그램으로 t-검증을 실시하여 집단 간의 동질성과 효과 차이를 분석하였다. 이와 같은 과정을 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 신체활동은 만 4세 유아의 기본운동능력에 미치는 효과를 분석한 결과, 실험집단의 유아가 전체 기본운동능력과 하위영역인 안정성, 이동성, 조작성 운동에서 비교집단의 유아보다 점수가 높게 나타났으며, 두 집단 간 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 따라서 그림책을 활용한 신체활동이 유아의 기본운동능력 증진에 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, 그림책을 활용한 신체활동이 만 4세 유아의 신체활동 즐거움에 미치는 효과를 분석한 결과, 실험집단의 유아가 전체 신체활동 즐거움과 하위영역인 자신감, 재미, 건강 유지, 협동심에서 비교집단의 유아보다 점수가 높게 나타났으며, 두 집단 간 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 따라서 그림책을 활용한 신체활동이 유아의 신체활동 즐거움 증진에 효과가 있음을 알 수 있다. 이상의 결과에 따르면 그림책을 활용한 신체활동이 유아의 기본운동능력과 신체활동 즐거움 증진에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 이는 그림책을 활용한 신체활동이 유아의 기본운동능력과 신체활동 즐거움 증진을 도모하기 위한 효율적인 교수-학습방법으로서의 가치가 있음을 시사한다.
The purpose of this study is to provide a effective teaching-learning method which can enhance children’s basic motor skills and physical activity enjoyment by identifying the effects of physical activity using picture book on children’s basic motor skills an physical activity enjoyment. For this st...
The purpose of this study is to provide a effective teaching-learning method which can enhance children’s basic motor skills and physical activity enjoyment by identifying the effects of physical activity using picture book on children’s basic motor skills an physical activity enjoyment. For this study, the research questions are as follows.
1. What are the effects of physical activity using picture book on four years old children’s basic motor skills?
2. What are the effects of physical activity using picture book on four years old children’s physical activity enjoyment?
The subjects of this study were 40 children (20 experimental group, 20 comparative group) of D kindergarten in Gangwon province. This study selected a physical activity related picture book for subject of study, study tool and experimental treatment through precedent research and relative reference analysis. Teaching steps of experimental and comparative group and activities were composed based on this. A procedure of this study was as follows. Pilot study, teacher training and discussion, study assistant and inspector’s agreement training, preliminary inspection, experimental treatment, post-inspection, data analysis, result analysis and discussion. To identify the effects on children’s basic motor skills and physical activity enjoyment, this study used ‘Test tool for 3-5 years old children’s basic motor skills’ which adapted TGMD-Ⅱfor Korean case. Also, it used ‘Test tool of children’s physical activity enjoyment’ by Bora Kim(2019), which modified Sooni Park(2001)’s ‘Test tool for children’s physical activity enjoyment’. It was modified and adapted for children’s level and restructured, focusing on functional physical activity. The experimental treatment of this study was proceeded two to three times a week, for 8weeks, from september 2nd 2019 to October 25th 2019, 24 times in total. Experimental group did physical activities using picture book and comparative group did general physical activities based on basic exercise. Effect difference and homogeneity between the groups of collected data were analyzed by t-test of SPSS statistics. The result of this study is as below. First, as a result of analyzing effect of physical activities using picture book on four years old children’s basic motor skills, children in experimental group got higher score at overall basic physical motor skills and stability, mobility, operability which are in subordinate scope. Also, difference between the groups was meaningful, statistically. Thus, physical activities using picture book is effective on developing children’s basic motor skills. Second, as a result of analyzing effect of physical activities using picture book on four years old children’s physical activity enjoyment, children in experimental group got higher score at overall physical activity enjoyment and confidence, fun, maintaining health, teamwork which are in subordinate scope. Also, difference between the groups was meaningful, Thus, physical activities using picture book is effective on developing enjoyment of children’s physical activity. According to these results, physical activity using picture book has a positive effect on developing children’s basic motor skills and physical activity enjoyment. This implies that physical activity using picture book is valuable as a effective teaching-learning method to promote children’s basic motor skills an physical enjoyment.
The purpose of this study is to provide a effective teaching-learning method which can enhance children’s basic motor skills and physical activity enjoyment by identifying the effects of physical activity using picture book on children’s basic motor skills an physical activity enjoyment. For this study, the research questions are as follows.
1. What are the effects of physical activity using picture book on four years old children’s basic motor skills?
2. What are the effects of physical activity using picture book on four years old children’s physical activity enjoyment?
The subjects of this study were 40 children (20 experimental group, 20 comparative group) of D kindergarten in Gangwon province. This study selected a physical activity related picture book for subject of study, study tool and experimental treatment through precedent research and relative reference analysis. Teaching steps of experimental and comparative group and activities were composed based on this. A procedure of this study was as follows. Pilot study, teacher training and discussion, study assistant and inspector’s agreement training, preliminary inspection, experimental treatment, post-inspection, data analysis, result analysis and discussion. To identify the effects on children’s basic motor skills and physical activity enjoyment, this study used ‘Test tool for 3-5 years old children’s basic motor skills’ which adapted TGMD-Ⅱfor Korean case. Also, it used ‘Test tool of children’s physical activity enjoyment’ by Bora Kim(2019), which modified Sooni Park(2001)’s ‘Test tool for children’s physical activity enjoyment’. It was modified and adapted for children’s level and restructured, focusing on functional physical activity. The experimental treatment of this study was proceeded two to three times a week, for 8weeks, from september 2nd 2019 to October 25th 2019, 24 times in total. Experimental group did physical activities using picture book and comparative group did general physical activities based on basic exercise. Effect difference and homogeneity between the groups of collected data were analyzed by t-test of SPSS statistics. The result of this study is as below. First, as a result of analyzing effect of physical activities using picture book on four years old children’s basic motor skills, children in experimental group got higher score at overall basic physical motor skills and stability, mobility, operability which are in subordinate scope. Also, difference between the groups was meaningful, statistically. Thus, physical activities using picture book is effective on developing children’s basic motor skills. Second, as a result of analyzing effect of physical activities using picture book on four years old children’s physical activity enjoyment, children in experimental group got higher score at overall physical activity enjoyment and confidence, fun, maintaining health, teamwork which are in subordinate scope. Also, difference between the groups was meaningful, Thus, physical activities using picture book is effective on developing enjoyment of children’s physical activity. According to these results, physical activity using picture book has a positive effect on developing children’s basic motor skills and physical activity enjoyment. This implies that physical activity using picture book is valuable as a effective teaching-learning method to promote children’s basic motor skills an physical enjoyment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.