본 연구는 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램에 다양한 연령층 Mnet<프로듀스X101>의 수용자 시청동기를 살펴보고 이것이 개인의 특성과 함께 시청량과 만족도에 미치는 영향을 살피는 것이다. 따라서 본 연구에서는 이용과 충족이론을 기반으로 수용자가 어떠한 시청동기를 가지고 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램을 시청하고 그 때문에 개인의 특성과 함께 시청량과 시청 만족도는 어떠한가에 대해 알아보았다. 또한 서바이벌 오디션 프로그램 수용자의 시청동기가 시청량에 어떠한 영향을 미치는지, 시청량이 시청 만족도에 어떠한 영향을 미치는지, 그리고 수용자의 개인성향은 시청량에 어떠한 관계가 있는지에 대해 분석한다. 우선 서바이벌 오디션 프로그램 수용자의 시청동기 구성는 ‘오락’, ‘휴식 및 사교’, ‘정보취득’, ‘간접체험’, ‘출연자 선호’, 5개 요인으로 분석한다. 수용자의 개인성향 구조는 ‘오디션 프로그램 선호도’, ‘새로움 추구 성향’, 2개 요인으로 분석한다. 다음으로, 시청량은 ‘생방송 시청 여부’, ‘일주일 시청 횟수’, ‘총 시청 횟수’ 항묵으로 구성한다. 응답자들의 시청만족도는 기존 선행 연구를 참고하여 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램 시청에 맞게 5개 항목으로 구성하고 다음과 같다: ‘나는 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램 시청하는 것이 즐긴다’. ‘나는 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램 내용에 만족한다. ’ ‘나는 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램을 시청할때 성취감을 느낀다’. ‘아이돌 서바이벌 오디션 프로그램에 대해 나의 시청 욕구를 만족시켜 준다’. ‘나는 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램은 더 많이 시청하고 싶다.’로 구성된다. 조사대상자의 일반적 특성과 시청 특성을 알아보기 위해서 ...
본 연구는 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램에 다양한 연령층 Mnet<프로듀스X101>의 수용자 시청동기를 살펴보고 이것이 개인의 특성과 함께 시청량과 만족도에 미치는 영향을 살피는 것이다. 따라서 본 연구에서는 이용과 충족이론을 기반으로 수용자가 어떠한 시청동기를 가지고 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램을 시청하고 그 때문에 개인의 특성과 함께 시청량과 시청 만족도는 어떠한가에 대해 알아보았다. 또한 서바이벌 오디션 프로그램 수용자의 시청동기가 시청량에 어떠한 영향을 미치는지, 시청량이 시청 만족도에 어떠한 영향을 미치는지, 그리고 수용자의 개인성향은 시청량에 어떠한 관계가 있는지에 대해 분석한다. 우선 서바이벌 오디션 프로그램 수용자의 시청동기 구성는 ‘오락’, ‘휴식 및 사교’, ‘정보취득’, ‘간접체험’, ‘출연자 선호’, 5개 요인으로 분석한다. 수용자의 개인성향 구조는 ‘오디션 프로그램 선호도’, ‘새로움 추구 성향’, 2개 요인으로 분석한다. 다음으로, 시청량은 ‘생방송 시청 여부’, ‘일주일 시청 횟수’, ‘총 시청 횟수’ 항묵으로 구성한다. 응답자들의 시청만족도는 기존 선행 연구를 참고하여 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램 시청에 맞게 5개 항목으로 구성하고 다음과 같다: ‘나는 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램 시청하는 것이 즐긴다’. ‘나는 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램 내용에 만족한다. ’ ‘나는 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램을 시청할때 성취감을 느낀다’. ‘아이돌 서바이벌 오디션 프로그램에 대해 나의 시청 욕구를 만족시켜 준다’. ‘나는 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램은 더 많이 시청하고 싶다.’로 구성된다. 조사대상자의 일반적 특성과 시청 특성을 알아보기 위해서 빈도분석을 실시했다. 측정도구의 신뢰성을 증험하기 위해 탐색적 요인분석을 실행하였고, 신뢰도 검증을 위하여 Cronbach's α 계수를 산출했다. 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램 시청자의 시청 동기와 시청량 및 만족도를 알아보기 위하여 기술통계적 분석을 실시했다. 또한 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램 수용자의 시청동기가 시청량 및 만족도에 끼치는 영향을 조사하기 위해 다중회귀분석을 실시했다. 마지막으로, 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램 수용자의 시청량이 시청만족도에 끼치는 영향을 조사하기 위하여 단순회귀분석을 실시했다. 연구 결과를 의해, 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램의 수용자 시청동기가 오락 동기로 나타날때 프로그램의 시청량을 높이고 밀접한 영향력을 행사하고 있다는 것이 알 수 있다. 또한 수용자 서바이벌 프로그램 선호도 높을수록 서바이벌 오디션 프로그램 시청량이 높인 것이 알 수 있다. 서바이벌 오디션 프로그램 시청 정도가 높을수록 프로그램에 대한 만족도가 높을 수 있는 것도 알 수 있다. 앞으로 대세가 되고 싶은 프로그램을 제작할 때 본 연구가 시청자의 기호에 부합할 수 있는 프로그램 기획에 도움이 됐으면 한다.
본 연구는 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램에 다양한 연령층 Mnet<프로듀스X101>의 수용자 시청동기를 살펴보고 이것이 개인의 특성과 함께 시청량과 만족도에 미치는 영향을 살피는 것이다. 따라서 본 연구에서는 이용과 충족이론을 기반으로 수용자가 어떠한 시청동기를 가지고 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램을 시청하고 그 때문에 개인의 특성과 함께 시청량과 시청 만족도는 어떠한가에 대해 알아보았다. 또한 서바이벌 오디션 프로그램 수용자의 시청동기가 시청량에 어떠한 영향을 미치는지, 시청량이 시청 만족도에 어떠한 영향을 미치는지, 그리고 수용자의 개인성향은 시청량에 어떠한 관계가 있는지에 대해 분석한다. 우선 서바이벌 오디션 프로그램 수용자의 시청동기 구성는 ‘오락’, ‘휴식 및 사교’, ‘정보취득’, ‘간접체험’, ‘출연자 선호’, 5개 요인으로 분석한다. 수용자의 개인성향 구조는 ‘오디션 프로그램 선호도’, ‘새로움 추구 성향’, 2개 요인으로 분석한다. 다음으로, 시청량은 ‘생방송 시청 여부’, ‘일주일 시청 횟수’, ‘총 시청 횟수’ 항묵으로 구성한다. 응답자들의 시청만족도는 기존 선행 연구를 참고하여 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램 시청에 맞게 5개 항목으로 구성하고 다음과 같다: ‘나는 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램 시청하는 것이 즐긴다’. ‘나는 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램 내용에 만족한다. ’ ‘나는 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램을 시청할때 성취감을 느낀다’. ‘아이돌 서바이벌 오디션 프로그램에 대해 나의 시청 욕구를 만족시켜 준다’. ‘나는 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램은 더 많이 시청하고 싶다.’로 구성된다. 조사대상자의 일반적 특성과 시청 특성을 알아보기 위해서 빈도분석을 실시했다. 측정도구의 신뢰성을 증험하기 위해 탐색적 요인분석을 실행하였고, 신뢰도 검증을 위하여 Cronbach's α 계수를 산출했다. 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램 시청자의 시청 동기와 시청량 및 만족도를 알아보기 위하여 기술통계적 분석을 실시했다. 또한 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램 수용자의 시청동기가 시청량 및 만족도에 끼치는 영향을 조사하기 위해 다중회귀분석을 실시했다. 마지막으로, 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램 수용자의 시청량이 시청만족도에 끼치는 영향을 조사하기 위하여 단순회귀분석을 실시했다. 연구 결과를 의해, 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램의 수용자 시청동기가 오락 동기로 나타날때 프로그램의 시청량을 높이고 밀접한 영향력을 행사하고 있다는 것이 알 수 있다. 또한 수용자 서바이벌 프로그램 선호도 높을수록 서바이벌 오디션 프로그램 시청량이 높인 것이 알 수 있다. 서바이벌 오디션 프로그램 시청 정도가 높을수록 프로그램에 대한 만족도가 높을 수 있는 것도 알 수 있다. 앞으로 대세가 되고 싶은 프로그램을 제작할 때 본 연구가 시청자의 기호에 부합할 수 있는 프로그램 기획에 도움이 됐으면 한다.
This research aims to find out the motivation of those who watch idol survival audition programs (taking Produce X101 as the data sample) in different ages. At the same time, it takes a deep analysis of the impact brought by the motivation and individual tendencies on view counts. Based on Uses ...
This research aims to find out the motivation of those who watch idol survival audition programs (taking Produce X101 as the data sample) in different ages. At the same time, it takes a deep analysis of the impact brought by the motivation and individual tendencies on view counts. Based on Uses and Gratifications Approach, this dissertation collects the data and searches out the motivation of subjects when they watch idol survival audition programs. With the consideration of viewers’ individual difference, view counts and degree of satisfaction can be concluded. Other impacts can also be reached out, such as the impact of viewers’ motivation on view counts, the impact of view counts on satisfaction degree, and the impact of individual tendencies on view counts. Firstly, the motivation of idol survival audition program can be divided into 5 factors: entertainment, breaks and socializing, information obtainment, indirect experience and preference to performers; Individual tendencies are based on the preference for talent shows, the pursuit of freshness. Secondly,view counts can be categorized into whether live, views per week and total views. The degree of satisfaction is designed by reference to the previous study. 5 options are included according to the idol survival audition program : “I love watching idolsurvival audition programs”, “idolsurvival audition programs give measense of accomplishment”, “idol survival audition programs gratify the desire of watching” and “I want to watch more audition programs”. The study conducts frequency analysis for investigating common characteristics and view characteristics in terms of subjects; Exploratory factor analysis is used for supporting the credibility of measuring tools; Cronbach's α Index can support reliability; Technical statistical analysis conducted can be illustrated the view counts and satisfaction degree of viewers in terms of idol survival audition program; multiple linear regression analysis can be utilized for evaluating the impact of viewing motivation on view counts and satisfaction degree; similarly, Simple regression linear analysis adopted illustrates the impact of viewing counts on satisfaction degree.
The research outcome shows that viewing counts will escalate and have a huge impact when view motivation is triggered by audiences’ entertainment motivations. Therefore, the higher preference that audiences have on survival audition programs, the higher view counts will be; the satisfaction degree will be higher as more audiences prefer to watch these programs. The purpose of dissertation is to provide some supports for planning the programs that audience love in the future.
This research aims to find out the motivation of those who watch idol survival audition programs (taking Produce X101 as the data sample) in different ages. At the same time, it takes a deep analysis of the impact brought by the motivation and individual tendencies on view counts. Based on Uses and Gratifications Approach, this dissertation collects the data and searches out the motivation of subjects when they watch idol survival audition programs. With the consideration of viewers’ individual difference, view counts and degree of satisfaction can be concluded. Other impacts can also be reached out, such as the impact of viewers’ motivation on view counts, the impact of view counts on satisfaction degree, and the impact of individual tendencies on view counts. Firstly, the motivation of idol survival audition program can be divided into 5 factors: entertainment, breaks and socializing, information obtainment, indirect experience and preference to performers; Individual tendencies are based on the preference for talent shows, the pursuit of freshness. Secondly,view counts can be categorized into whether live, views per week and total views. The degree of satisfaction is designed by reference to the previous study. 5 options are included according to the idol survival audition program : “I love watching idolsurvival audition programs”, “idolsurvival audition programs give measense of accomplishment”, “idol survival audition programs gratify the desire of watching” and “I want to watch more audition programs”. The study conducts frequency analysis for investigating common characteristics and view characteristics in terms of subjects; Exploratory factor analysis is used for supporting the credibility of measuring tools; Cronbach's α Index can support reliability; Technical statistical analysis conducted can be illustrated the view counts and satisfaction degree of viewers in terms of idol survival audition program; multiple linear regression analysis can be utilized for evaluating the impact of viewing motivation on view counts and satisfaction degree; similarly, Simple regression linear analysis adopted illustrates the impact of viewing counts on satisfaction degree.
The research outcome shows that viewing counts will escalate and have a huge impact when view motivation is triggered by audiences’ entertainment motivations. Therefore, the higher preference that audiences have on survival audition programs, the higher view counts will be; the satisfaction degree will be higher as more audiences prefer to watch these programs. The purpose of dissertation is to provide some supports for planning the programs that audience love in the future.
주제어
#아이돌 서바이벌 오디션 프로그램 시청동기 시청량 시청만족도 Idol Survival Audition Program Viewing Motivation View Counts Satisfaction Degree
학위논문 정보
저자
강우교
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
문화예술경영학과 공연경영전공
지도교수
이재신
발행연도
2020
총페이지
v, 60장
키워드
아이돌 서바이벌 오디션 프로그램 시청동기 시청량 시청만족도 Idol Survival Audition Program Viewing Motivation View Counts Satisfaction Degree
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